ראיון חג עם מהנדסת הוועדה המיוחדת: מסכמים שנה מוצלחת לחריש

לקראת תקופת החגים וערב ראש השנה, ביקשנו לשוחח עם מהנדסת הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש, יבגניה מלכין. עבור יבגניה ועבור הוועדה כולה, שמתכננת ומוציאה לפועל את הקמתה של חריש, זוהי הזדמנות טובה לסכם יחד שנה עמוסה בעשייה ולהתבונן קדימה לעבר השנה החדשה שבפתח

“אפשר לומר שאנחנו מסכמים שנה מוצלחת מבחינת הוועדה” אומרת יבגניה. “סיימנו להוציא היתרי בניה לכל המתחמים ששווקו בשתי השכונות הראשונות של העיר- אבני חן והחורש (הצפונית והפרסה בשמן הקודם). הוצאנו טפסי 4 ראשונים השנה, בתחילת אפריל, והעיר החלה להתאכלס. עד כה הוציאה הוועדה טפסי 4 ל- 523 דירות בפרוייקטים של מגידו, דמרי, דונה ורייסדור ובכל הפרוייקטים החל האיכלוס באופן הדרגתי”.

ומה לגבי תשתיות, מוסדות ציבור ומסחר, האם היתה התקדמות גם בהיבט הזה?

“בהחלט, כל הזמן יש התקדמות ואני אתייחס למספר נושאים. בתחילת החודש עברנו בהצלחה את איכלוס מוסדות החינוך בעיר, עם פתיחת שנת הלימודים. אוכלסו שני מבני גני ילדים ושני בתי ספר ושנת הלימודים נפתחה בהצלחה”.

“עד כה הנפקנו היתרים ל-19 שצ”פים (ר”ת: שטחים ציבוריים פתוחים, כלומר הגנים הציבוריים הפזורים ברחבי העיר) ובקרוב יתווספו להערכתי עוד 4 היתרים. מבין ה-19 שכבר קיבלו היתרים, בשלושה הסתיימו העבודות והם צפויים לקבל תעודת גמר בקרוב”.

“מתוך 10 מרכזים מסחריים שכונתיים שפזורים ברחבי העיר, הוצאנו היתרי בנייה ל-6 כאשר באחד מהם (מגרש 405) כבר החלה בנייה ובאחד נוסף החלו עבודות בקרקע”.

מפת מרכזים מסחריים שכונתיים בחריש
מפת מרכזים מסחריים שכונתיים בחריש

“במקביל, משרד הבינוי מתקדם מאד בהכנת התשתיות לאורך השדרה הראשית, בכדי לאפשר את פתיחת המסחר בהקדם האפשרי בפרוייקטים לאורך השדרה שקרובים לסיום הבנייה. להערכתי זה עניין של חודשים ספורים עד שאזורי מסחר יחלו לפעול לאורך השדרה”.

“לאחרונה הוצאנו היתר בניה לתחנת משנה של חברת החשמל בכניסה לעיר. בשלב ראשון תוצב במקום תחנת משנה זמנית שתספק פתרון לשנים הקרובות עד לבנייתה של התחנה הקבועה. התחנה תמוקם בכניסה הצפון-מערבית לעיר ליד הכיכר הראשונה והיא תקלוט את קווי המתח העליון שהונחו לאחרונה ותספק באמצעות התשתית התת-קרקעית את החשמל לרחבי העיר”.

“בנוסף, החל שדרוג תשתיות בשכונות הוותיקות של חריש. בימים אלה מבוצעות עבודות שדרוג הכביש בשדרות גמלא ובהמשך יבוצעו עבודות דומות גם בשכונת הקוטג’ים הותיקה. ישנו מאמץ לשפר את התשתיות בשכונות הותיקות ואני מקווה שהפעילות תתרחב בהמשך גם לרמת חצרות הבניינים”.

העיר ממשיכה להתפתח והאתגרים ככל הנראה עדיין גדולים, כיצד אתם נערכים בוועדה לשנה הקרובה?

“אכן צפויה שנה רוויה בעשייה מבחינתנו, לפחות כמו הקודמות ואולי אף יותר. מבחינת הוועדה עצמה, לאחרונה עיבינו מאד את יחידת מפקחי הבנייה בכדי לתת מענה להיקף הבנייה הנרחב ולהגברת הפיקוח והבקרה בשכונות שנבנו ואוכלסו. כמו-כן, תגברנו את צוות היועצים המקצועי שלנו במומחים נוספים מהשורה הראשונה בתחומי הנגישות, בטיחות, תנועה ותחבורה, ניהול סיכונים, ניקוז, קונסטרוקציה, תכנון ערים ועוד”.

“ישיבות הוועדה נמשכות כסדרן ואני מזכירה לכולם שניתן להיכנס לאתר האינטרנט של הוועדה ולקבל מידע בנושאים תכנוניים שונים וכן לעיין בפרוטוקולים של ישיבות הוועדה. הכל זמין ונגיש לציבור”.

מהם הנושאים המרכזיים שנמצאים על שולחנכם לשנה הקרובה?

“ראשית, כאמור, עלינו להמשיך וללוות את הבנייה ופיתוח התשתיות השונות בשתי השכונות הראשונות שכבר החלו להתאכלס. המשך בנייה ופיתוח בסמוך לאזורי מגורים שכבר אוכלסו זה דבר לא פשוט. מדובר על פאזל מורכב ואנו נדרשים להרבה גמישות ודינמיות תכנונית בכדי לאפשר לדברים להתקיים זה לצד זה. מצד אחד חייבים לאפשר לתושבים שהתאכלסו לקיים את שגרת חייהם, עם הנגישות המתאימה והבטוחה למבני הציבור השונים ולאזורי המסחר, שתיכף יפתחו. מצד שני עלינו לאפשר ליזמים ולקבלנים להמשיך לבנות ולהתקדם גם באתרי בניה שנמצאים בסמוך לאזורי מגורים ולמבני ציבור פעילים. בשדרה המרכזית האתגר הזה גדול במיוחד כי הבנייה מתבצעת בשלבים וישנם מתחמים שכבר כמעט סיימו בנייה לצד מתחמים שרק התחילו”.

מתחמים בנויים בשדרת דרך ארץ בחריש
מתחמים בנויים בשדרת דרך ארץ בחריש
עבודות בשדרת דרך ארץ בחריש
עבודות בשדרת דרך ארץ בחריש

“עוד נושא שנמצא כעת לקראת סיכום הוא התכנית להרחבת זכויות בנייה ליחידות דיור בשתי השכונות הראשונות. התוכנית בעניין זה פורסמה והשבוע הוצגו בישיבת הוועדה מספר התנגדויות. ניתן לעיין בפרוטוקול הישיבה באתר הוועדה. החלטות סופיות בעניין יתקבלו ככל הנראה בישיבת הוועדה הבאה”.

“השכונה הבאה שעתידה להיבנות בחריש היא שכונת המגף, או בשמה המעודכן- שכונת הפרחים. עבודות הפיתוח בשטח מתקדמות ובינתיים הוציאה הוועדה מספר מצומצם של היתרים לעבודות חפירה וכלונסאות בחלק מפרוייקטי המגורים. היתרי בנייה לבנייני המגורים עצמם בפרוייקטים השונים עדיין לא ניתנו, אך התקבלה כבר החלטה לאשר בקשות שכוללות כ-1,700 יחידות דיור. לאחר השלמת התנאים הנדרשים ע”י היזמים, ינתנו היתרי הבניה עצמם. אני מעריכה שעד סוף השנה ינתנו היתרי בנייה לכמה מאות יחידות דיור בשכונה החדשה”.

“בראייה עתידית יותר, משרד השיכון מתכנן לצאת במכרז מסוג חדש שעדיין לא היה כמותו בישראל. המכרז יתייחס לשכונת אור המזרח, שהיא שכונת המגורים הבאה אחרי שכונת הפרחים והשיטה החדשה שבה היא צפויה להיבנות זכתה לשם “תכנן ובנה”. למעשה השכונה תתחלק לשניים, כאשר החלק הגדול יותר צפוי להיות משווק בשיטה החדשה והחלק הקטן יותר יצא למכרזים רגילים כפי שהיה עד כה.

הנושא של “תכנן ובנה” עדיין נמצא בשלבי תכנון ראשוניים- התגבש צוות היגוי והעבודה על הכנת המכרז תחל בקרוב. הרעיון הכללי הוא שהיזם, או הקבוצה שתזכה במכרז תקים את השכונה כולה, החל מהתשתיות, דרך הקמת מבני הציבור ועד לבניית בנייני המגורים. הוועדה תשתתף בצוות ההיגוי, וכמובן שגם נציגי המועצה, אבל זה תהליך שכרגע מוביל אותו משרד השיכון.”

“נושא נוסף שנמצא בתהליכי עבודה ראשונים הוא הנושא של הרחבת גבולות העיר על מנת להגדילה ולממש את החלטת הממשלה שמדברת על הגעה לעיר של כ-100,000 תושבים. הנושא הזה מורכב ועדיין לא ברור לאיזה כיוון תורחב העיר ואיזה אופי תכנוני יקבלו האזורים הנוספים, אך בהחלט מתבצעת עבודה בכיוון הזה ואני מעריכה שבשנה הקרובה זה יעסיק אותנו לא מעט”.

“אני מאחלת לכל העוסקים במלאכת הקמת העיר ולתושבים בהווה ובעתיד שנה טובה ופורייה”.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה