לקנות עכשיו או לחכות להגרלות? תמונת מצב של פרוייקטי מחיר למשתכן בחריש

*** עדכון מתאריך 18.12.16, 20:00: הגרלת מחיר למשתכן הראשונה בחריש בפרוייקט של האחים אוזן בשכונת המע"ר תיפתח מחר, ה-19.12.16 ***

מחירי הדירות בחריש ממשיכים לעלות כל הזמן והזוגות הצעירים, זכאי משרד השיכון, נמצאים בהתלבטות: לקנות עכשיו או לחכות לפרוייקטי "מחיר למשתכן"? ריכזנו עבורכם, לקראת סוף השנה, את תמונת המצב של מכרזי "מחיר למשתכן" בחריש וניסינו לשפוך קצת אור על הדילמה

 

תחילת הדרך לא היתה קלה – כמו בערים אחרות בישראל, זכו מכרזי "מחיר למשתכן" להיענות יחסית מועטה מצד הקבלנים. המכרזים הראשונים בחריש נכשלו בשל חוסר במציעים ונדחו פעם אחר פעם, אך בהמשך הצליח משרד השיכון לשווק את רוב המתחמים שיועדו לבנייה בחריש במסגרת התוכנית.

כעת, זכאים המעוניינים לרכוש דירה בחריש ניצבים מול דילמה – לחכות או לא? מצד אחד מחירי הדירות בעיר ממשיכים לעלות כל הזמן ואולי כדאי למהר ולרכוש, ומצד שני אולי עדיף להמתין להגרלה, שעל אף הסיכוי הנמוך, עשויה לאפשר רכישת דירה במחיר מוזל.

נתחיל בתיאור תמונת המצב – נכון להיום בחריש כ-1,200 דירות המיועדות להיבנות במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן". מתוכן קצת למעלה מ-1,000 דירות כבר שווקו ליזמים, אך עדיין לא יצאו להגרלות לציבור הזכאים. הדירות במסגרת התוכנית ייבנו במספר מתחמים ב-3 השכונות העתידיות של חריש שצפויות להיבנות בשנים הקרובות – שכונת הפרחים (לשעבר "המגף"), המע"ר ואור המזרח.

סטטוס הגרלות מחיר למשתכן
סטטוס הגרלות מחיר למשתכן בחריש 18.12.16

במסגרת פרוייקטי "מחיר למשתכן" בחריש, צפויות להימכר לזכאים דירות במפרט בסיסי במחירים הנעים סביב ה-800 ש"ח. נכון להיום, נרשמו כ-75 אלף זכאים לתוכנית בכל הארץ ולהגרלות של דירות באזורי הביקוש נרשמים לרוב כ 20-30 אלף זכאים שמתוכם זוכים לבסוף עשרות או מאות בודדות של נרשמים. לצד הסיכוי הנמוך יחסית לזכות בדירה בהגרלה, מסתבר כי גם לאחר הזכייה נתקלו הרוכשים בקשיים רבים במימוש זכייתם.

לוח דירות חריש

נתוני משרד השיכון מראים כי קרוב לרבע (!) מהזוכים בהגרלות "מחיר למשתכן" מבטלים את זכייתם. הסיבות משתנות, אך ניתן למנות כמה מהסיבות המרכזיות לביטולים: ראשית, העובדה שהמיקום בהגרלה משפיע על סדר בחירת הדירות מונעת לעיתים מהזוכה לבחור בדירה המתאימה לצרכיו ולתקציב שלו. שנית, פריסת התשלומים ותנאי המימון לרוב פחות אטרקטיביים ביחס לעסקה רגילה מול קבלן. לעיתים נדרשים הזוכים בהגרלות להעמיד הון עצמי ראשוני יחסית גדול כבר בתחילת הדרך ובמקרים מסויימים אף להתחיל לשלם החזרי משכנתא גבוהים יחסית בתקופת הבנייה, במקביל לתשלום שכר דירה בדירתם הנוכחית. הסבר נוסף הוא שלרוב נרשמים הרוכשים למספר הגרלות בכדי להגדיל את סיכויי הזכייה, אך לא תמיד בודקים לעומק את השכונה או העיר שבו ממוקמת הדירה ואת התאמתה לצרכיהם.

במבט כללי על השוק ניתן לומר כי מחירי הדירות בחריש נמצאים כבר 3 שנים במגמת עלייה קבועה ויציבה ושיעור ההתייקרות הממוצע עומד על כ-9% בשנה. דירות 4 חדרים שנמכרו לפני 3 שנים במחירים של כ-800 אלף ש"ח, נמכרות כיום בעיר במחירים מעט גבוהים ממיליון שקלים. המחירים בעיר אמנם עלו, אך ביחס למחירי הדירות באזורי הביקוש בארץ, עדיין מדובר על רף מחיר נמוך יחסית, וזאת בשל העובדה שחריש היא עיר חדשה.

מכרזי "מחיר למשתכן" הראשונים בחריש ששווקו בהצלחה לקבלנים ויזמים, נערכו בחודש יוני השנה. כלומר לפני כחצי שנה. נכון להיום, ההגרלות עדיין לא נפתחו לציבור הזכאים. בחצי השנה שחלפה המחירים בחריש עלו בלמעלה מ-3% וכפי הנראה מגמת העלייה במחירים נמשכת. הזוגות הצעירים, זכאי משרד השיכון, נמצאים בדילמה – לחכות להגרלות או לקנות עכשיו לפני שהמחירים ימשיכו לעלות. מצד אחד המחיר במסגרת התוכנית אטרקטיבי מאד ומצד שני הסיכוי לזכות ולהצליח לאחר מכן לבחור בדירה הרצויה – נמוך. התשובה לשאלה כמובן אישית וסובייקטיבית, ומשתנה בהתאם למצבו של כל רוכש ולמצבה של כל משפחה. ישנן משפחות שאין באפשרותן לקנות דירה במיליון שקלים ועל כן עבורן התשובה היא לחכות. עבור אחרים שידם משגת, ומאמינים שהמחירים ימשיכו לעלות, כדאי אולי לקנות עכשיו ולבחור את הדירה המתאימה להם, בתנאי מימון נוחים יותר, ולא להמתין מספר חודשים לתוצאות הגרלה שסביר מאד שלא יזכו בה.

הנה לפניכם רשימת פרוייקטי "מחיר למשתכן" הצפויים להיבנות בחריש:

שכונת הפרחים (המגף):

  • 208 יח"ד בפרוייקט של "אבני דרך בונה בדרום".

שכונת המע"ר:

  • 456 יח"ד בפרוייקט של דונה.
  • 208 יח"ד בפרוייקט של "האחים אוזן".

שכונת אור המזרח:

  • 186 יח"ד בפרוייקט של "ליאם נחמיאס".
  • 143 יח"ד במתחם שייצא למכרז חוזר עקב חוסר במציעים במכרז האחרון.

נזכיר כי בחריש צפויות להיבנות בשלב ראשון כ-12,000 יחידות דיור. עד כה ניתנו היתרי בנייה ללמעלה מ-6,000 יח"ד ובנייתן של כ-500 דירות כבר הסתיימה והן נמסרו לרוכשים. לצפייה במפת הפרוייקטים המלאה לחצו כאן.

מתי לאחרונה ביקרתם בחריש? צאו עכשיו לסיור מצולם ברחבי העיר החדשה.


פרוייקטים בחריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. אז נכון, מחירי השכירות בחריש נמוכים.. אז נכון, זה הרס למשקיעים שהולכים ומביעים פחות עניין בחריש… אז נכון, העיר כרגע בתהליכי בנייה ועדיין לא מאוכלסת..
    אבל בעיניים נבונות על הדברים, מי שעושה אחד ועוד שתיים מבין שזה נפלא שמחירי השכירות נמוכים.. אחרת, משקיעים היו ממשיכים לקנות ולקנות ולקנות בתים בחריש והופכים אותה ל"עיר להשכרה". עכשיו למשקיעים אין ברירה אלא למכור את הדירות, כי משכירות הם לא רואים כסף, אלא רק כאבי ראש. לאור המציאות משקיעים לא רוצים לקנות יותר בחריש? מצוין!!! מכיוון שמחירי הדירות בחריש עלו משמעותית בשנים האחרונות, ומכיוון שהשכרת הדירה לא משתלמת, מעכשיו מרבית הקונים בחריש יהיו תושבים, ולא גוזרי קופון שמעוניינים לקנות, להשכיר ולמכור. כל התהליכים האלו מוצגים כשליליים, אבל למעשה, זה הדבר הכי טוב שיכל לקרות לעיר.
    בימינו אפשר לראות עיר יפיפייה ומודרנית שמתפתחת לה, כל יום רואים עוד ועוד אורות חדשים בבניינים, כיכרות, חנויות ושדרות מסחריות שמתפתחות להן… ריח מסריח ומפחמות? שטויות במיץ! יש אויר הרים ונוף מדהים!. תושבים מהמגזר הערבי באזור? אז מה?? ידעתם שכפר סבא על קו התפר מול יישובים ערבים עוינים? מישהו אי פעם חשב שמסוכן לגור בכפר סבא? שטויות במיץ. ידעתם שחריש ופרדס חנה דבוקות אחת לשנייה (5 דקות בנסיעה איטית). מישהו אי פעם חשב שמסוכן לגור בפרדס חנה? אמרתי כבר שטויות במיץ עגבניות? אה כן.
    כל מי שהולך ברחובות חריש רואה אוכלוסייה איכותית, ילדים והורים צעירים. אין סוף, אבל פשוט אין סוף של פארקים וגנים, בתי ספר, מדשאות ואזורי מסחר מהממים.
    השתלטות חרדית על העיר? הצחקתם אותי, פחות מ 10% מהרוכשים הם חרדים, הפרויקטים שלהם תקועים ויש סיכוי לדעתי שבכלל יבוטלו. 70% מהרוכשים החדשים הם חילונים, עוד 20% מסורתיים (אחלה אנשים שבעולם).
    פה ושם ראיתי אפילו טעות לגבי זה שבחריש אין עצים… זה באמת מצחיק אותי… ראיתם עצים ששותלים אותם וצומחים תוך חודש? אני לא.. בכל רחוב חדש נשתלים אין ספור עצים, שלא נדבר על כך שכל דירות הגן לאורך הרחובות מלאה בעשרות עצים שתוך מספר שנים יהפכו את חריש לאחת הערים הירוקות בארץ.
    מצוקת עבודה? בחריש עומד להיבנות מרכז תעסוקה ענק.. שלא נדבר על כך שחריש קרובה מאוד לחדרה ובעוד מספר שנים כאשר תהפוך להיות עיר גדולה. העיר עצמה תספק אלפי מקומות עבודה לתושבים בה (שירותי רווחה, שירותים סוציאליים, מסעדות, בתי ספר, גנים, אזורי מסחר, מרכז תעסוקה שנבנה במיוחד לתושבי חריש ועוד ועוד ועוד…).
    בשורה התחתונה חברים, לכל מקום שתחשפו לקנות בו דירה אתם תמצאו הרים על הרים של ביקורת.. למה המקום גרוע ואסור לכם לקנות בו.. אז ככה, אלא אם יש לכם כסף לקנות דירה בקיסריה או רמת אביב, חריש זה אחד המקומות הטובים שאתם יכולים לקנות בו דירה במחיר שפוי. כל הסקפטים למיניהם יאכלו את הכובע בכאב לב כשחריש תהפוך להיות אחת הערים היפות והמודרניות בישראל. אם חריש הייתה כבר מאוכלסת עם 100,000 תושבים, בנויה לחלוטין, כוללת קניונים בנויים עם כל המותגים הידועים… המחירים בה לא היו 1,000,000 שקל. המחירים בה היו 2,000,000 שקל. מי שלא יודע לזהות הזדמנות, ורוצה להמשיך לתרץ לעצמו למה כדאי לו להשקיע עוד 8,000,000 שקל במקום אחר, זו בעיה שלו.. ורק שלו…

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה