מנהיגות נשית: נשות חריש מתכננות להטביע חותם בעיר

יריית הפתיחה של 'פורום נשים חריש' היא הפקת ערב מהנה וקליל שיתקיים ביום חמישי הקרוב (כולן מוזמנות). אבל אל תטעו – חברות הפורום מתכננות לשנות ולהשביח את העיר בתחומי החינוך, הבריאות, התעסוקה הנשית וסגנון החיים ולקחת חלק פעיל בבניית העיר

בתמונה מימין לשמאל: אורטל שמש חנה, נגה עוז, ליאת רבלין, בתאל הילל, קמילה אליהו, רחלי יצחק, גליה הימלפרב, ענת נומקין, שרונה בן טל, שרי אייזן ליטל בר-שלום (חסרה בתמונה: עדי שאול). צילום: מור לאטי

"השיגו את המיטב מעצמכן – על ידי כך שתהפכו ניצוצות קטנטנים של הזדמנות, ללהבות גדולות של הישגים". נדמה כי דבריה של גולדה מאיר ז"ל, האשה היחידה שכיהנה כראש ממשלת ישראל ופעלה למען שילוב נשים בעולם התעסוקה אקטואליים גם כיום, כש'פורום נשות חריש' מזמין את תושבות העיר לערב השקה והכרות עם הפורום ועם פעילותו.

הערב, שיתקיים ביום חמישי הקרוב 22.11.18, בבית ספר תלמי רון, הוא יריית הפתיחה של חברות הפורום ושיאו של תהליך בן שמונה חודשים שעסק בהעצמת נשים באמצעות קורס מנהיגות נשית שהתקיים מטעם המועצה. 25 נשים התחילו את התהליך ובסופו נותרו 11 נשים פעילות, אלה הן חברות פורום נשים חריש.

שרי אייזן, יועצת לקידום מעמד האשה ושיוויון מגדרי בחריש מסבירה: "הרעיון המקורי היה להקים מועצת נשים שתחשוב בצורה עירונית על כלל הצרכים של נשות חריש. קבוצת הנשים שהצטרפו לפורום עברו תהליך משמעותי בהנחייתה של אורנה צאיג, מנטורית ומומחית בתחום העצמת נשים במרחב הציבורי. צאיג ליוותה הקמת פורום נשים בערים שונות בארץ והיא הנחתה את הקבוצה בתהליך ההכרות והגיבוש".

מה היו המודלים שפעלתן לפיהם?

"ביקרנו ב'בית שיח נשים' בפתח תקווה שמעלה למודעות את התרומה של נשות מושבת פתח-תקווה בהקמת העיר לצדו של יואל משה סלומון. חשוב לנו ש'חלוצות חריש' יזכו להכרה על פועלן ושהחינוך בחריש יהיה חינוך לשוויון מגדרי".

"מעבר לזה, אחד הערכים המשמעותיים עליהם בססנו את התהליך היה האותנטיות של כל אחת מחברות הקבוצה. הרצון הוא שכל אחת תביא את הערך המוסף שלה ותקדם את הנושאים הקרובים ללבה".

לדבריה של אייזן, פעילות הפורום  מתרחשת כיום בקבוצות עבודה קטנות יותר שפועלות בתחומים של חינוך (לגיל הרך), תעסוקה (תעסוקת נשים וקידום עסקים מקומיים), בריאות (בריאות האשה) וסגנון חיים (הרצאות, תרבות).

כל צוות בוחר במה להתמקד בהתאם להחלטת הנשים. כך לדוגמא, צוות החינוך בפורום בחר להתמקד בפעוטונים ומעונות לילדים בגילאי 0-3 הן מבחינת תפוסה, הן מבחינת תפעול ראוי והן מבחינת העצמת הסייעות שעובדות במעונות. בימים אלה צוות החינוך מגבש תכנית עבודה למיפוי, חיזוי צרכי הפעוטונים והמעונות.

מאמינה בכח נשי

אחת מצוות ההפקה של ערב ההשקה הקרוב היא ליטל בר-שלום (37) נשואה ואם לשלושה המתגוררת בחריש שנה. בר שלום נענתה לקריאה הראשונית להצטרפות לקורס מנהיגות נשית כי הרגישה שהעיתוי היה בשל עבורה. "אני עצמאית, ואחרי שנים רבות של עשייה חשתי שיש לי מה להוציא החוצה ולתרום לקהילה, הרגשתי שאני רוצה לעשות משהו משמעותי, אבל לא הכרתי אף אחד בעיר, ובדיוק בזמן הזה, ראיתי את הפרסום על קורס מנהיגות נשית ושמחתי להצטרף. אני מאמינה בכח נשי והפכתי לחלק מקבוצה של נשים מדהימות מגוונים שונים באוכלוסיה".

אילו נושאים בפורום הנשים מדברים לליבך?

"אני לוקחת חלק בקבוצה שמקדמת את העבודה והתעסוקה הנשית. המיזם הראשון שלנו שהבשיל היה להקים את הנטוורקינג הנשי כי לתחושתי נשים עצמאיות חוות את העסק ממקום אחר וגם השיח הנשי הוא שונה".

מפגש נטוורקינג נשי בחריש

מה עתיד להתרחש בערב ההשקה הראשון של פורום נשות חריש?

"מטרת הערב היא להעניק למשתתפות כיף והנאה, חשיפה ראשונה אל הפורום שלנו ואל מטרותיו ואנו מזמינות גם נשים נוספות להצטרף אלינו ואל הפורום שלנו. חשוב לנו שידעו שאם יש להן רעיון, אנחנו הכתובת, אנחנו הבית לפעילות נשית, אנחנו פלטפורמה משמעותית לעשייה נשית בעיר".

ייצוג נשי ראוי בפוליטיקה המקומית

לרבים זה לא ידוע, אולם אחד התוצרים הישירים של פעילות פורום הנשים בשנה האחרונה הוא השתתפותה של נגה עוז  38, במשחק הפוליטי של חריש. עוז, נשואה לליאור ואם לשלושה, מתגוררת שנתיים בחריש. נבחרה לשמש כחברת מועצת חריש מטעם סיעת הליברלים.

"ההתמודדות שלי בבחירות באה כתוצאה ישירה מהפעילות בפורום נשים, אליו הצטרפתי כי הרגשתי באינטואיציה שזה המקום הנכון עבורי להיות בו". משתפת עוז ומוסיפה: "פורום הנשים הוא עוד כלי לשלב בו את הקהילתיות,  שחשתי מהרגע שעברתי לעיר והרגשתי שהיא הבית שלי. ההשתתפות בפוליטיקה היתה המשך לפעילות שלי בפורום ואני גאה בהישג של נשות חריש".

את מתכוונת לייצוג הנשי בעיר?

"שלוש נשים במועצת העיר זה ללא ספק השג, זה שליש. ולמרות שזה אמור להיות טבעי ונורמלי זה לא –  ולכן זה בהחלט השג שראוי להתגאות בו".

מה מאפיין את פורום הנשים של חריש?

"אין ספק שמדובר בפורום צעיר מאוד יחסית לערים אחרות. הגיל הממוצע אצלנו הוא גילאי שלושים פלוס. הקבוצה מגוונת מאוד וכוללת נשים דתיות, חילוניות, עולות חדשות וותיקות".

מהן התכניות העתידיות?

"אני מתכוונת להמשיך ולפעול בפורום ככל שאוכל ובשאיפה לעזור לפורום גם מתוך המועצה. "נכון שערב החשיפה הראשון מכוון בעיקרו לכיף והנאה אבל בהמשך בהחלט נפעל ונתמקד בסדנאות ספציפיות שמיועדות לנשות חריש. כרגע, אני קוראת לנשות חריש לבוא לערב שנבנה במיוחד בשבילן ולקבל את הזמן האיכותי שמגיע להן".

אייזן מסכמת ומוסיפה כי פורום הנשים של חריש מקווה לקבל מימון מהמשרד לשיוויון חברתי של גילה גמליאל, שישמש להרצה של מיזמים חברתיים נוספים:  "אנו מתכננות לעלות כיתה ביכולת שלנו לייצר תכנית עירונית ליוזמות חברתיות ובחודשיים הקרובים עתידים להתקיים מיונים נוספים לקורס המשך זה. כמו כן, בעתיד הקרוב נפתח את הצוותים הקיימים לקליטה של נשים נוספות שירצו לתרום ולפעול בפורום הנשי של חריש". כולן מוזמנות – כבר אמרנו?


לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה