ראיון חג מיוחד עם ראש המועצה לקראת שנת האיכלוס הראשונה

גם השנה (כמו בשנה שעברה) ערכנו ראיון חג מיוחד עם ראש המועצה, יצחק קשת. בשנה שעברה דיברנו בעיקר על חזון, שאיפות ותקוות לעתיד. מאז חריש עלתה וצמחה מתוך התוכניות ההנדסיות לכדי עיר שכבר כמעט מוכנה לאיכלוסים הראשונים. אז רגע לפני שמתחילים באיכלוס, ביקשנו לשמוע את קשת מסכם את השנה שחלפה ומספר על השנה הצפויה – שנת האיכלוס הראשונה של חריש החדשה.

בשנה שעברה דיברת על הצורך בקידום החלטת ממשלה שתביא איתה את התקציבים הנדרשים לחריש, איפה זה עומד?

זה נכון, אחד ההישגים הכי גדולים שאני צריך להביא לחריש זה החלטת ממשלה. אנחנו באמת עובדים על זה כבר הרבה זמן, בעלי תפקידים התחלפו במשרדי הממשלה השונים לאחר הבחירות, ונכון להיום כבר יש טיוטות ודיונים שאני מאד מקווה שיבשילו בחודשים הקרובים לכדי החלטת הממשלה. המשמעות של החלטה כזאת היא קריטית מבחינת התקציבים הנדרשים לקידום העיר. הדבר הטוב שיצא מהעיכוב של העניין הוא שהיתה לנו הזדמנות ללמוד ולשכלל את הדברים וכעת אני מקווה שהתוצאה הסופית תהיה טובה עוד יותר.

נושא נוסף שהוזכר בראיון הקודם היה “שיתוף הציבור”. לפני שנה עוד לא ממש הכרת את הציבור שעתיד להתגורר בעיר ואילו היום ההיכרות היא כבר הרבה יותר טובה – מהי התחושה שלך לגבי הציבור הזה?

התחושה היא נהדרת, המתנה הכי גדולה שחריש קיבלה היא ההון האנושי, לא לכל אחד מתאים להגיע לגור בעיר חדשה, להיות חלוץ, האנשים שבחרו להגיע ולגור כאן הם ברובם משפחות צעירות, אנשים ערכיים שמעוניינים להיות שותפים בדבר הגדול הזה שנקרא חריש. אני מרגיש את זה היום ממקור ראשון כי אני מדבר עם האנשים בצורה הכי ישירה. פתחתי לפני כמה שבועות דף פייסבוק ואני מתקשר ישירות, בעצמי, עם האנשים. זה אמנם גוזל ממני זמן אבל אני חייב להגיד שאני נהנה מכל רגע. אתה מקבל כזאת רוח גבית ועידוד מהאנשים וזאת פשוט אנרגיה חיובית שאי אפשר להתעלם ממנה. יש גם כאלה שצריכים עידוד כי עולים להם כל מיני חששות לאחר שהשקיעו את כל כספם בחריש ואני מרגיע אותם ומפיג להם את החששות אחד אחד.

האנשים האלה לא רוצים רק להתעדכן ולעודד, הם רוצים לקחת חלק ממשי בעשייה, לסייע בפועל בפיתוח העיר. מדובר בחלוציות אמיתית. אני מקבל כל יום הצעות ורעיונות מצד התושבים העתידיים ואמרתי לעצמי שאנחנו כמועצה חייבים לעשות משהו כדי לחבר אותם אלינו. בראייתי, החיבור הזה הוא חלק מהתפיסה שאנחנו מגבשים של עיר חכמה. המשמעות של עיר חכמה זה לא רק טכנולוגיה, זאת גישה הוליסטית ששמה את התושב במרכז – זה כולל חינוך, תרבות, קיימות, סביבה, סובלנות… הטכנולוגיה רק משמשת ככלי למימוש התפיסה הכוללת.

כדי להגשים את חזון העיר החכמה, חברנו לעמותה בשם “המכון הישראלי לערים חכמות”. העמותה מאגדת מתנדבים במגוון תחומים, שמקדמים את המחקר וגיבוש הכלים השונים שנכנסים תחת ההגדרה של עיר חכמה. בפגישה איתם עלו כל מיני רעיונות ואני ביקשתי מהם סיוע קודם כל במשימה הזאת של לחבר את התושבים העתידיים לעשייה. מכאן התפתח הפורמט של סדרת מפגשי שולחנות עגולים בהנחיית ד”ר עדנה פשר – יו”ר העמותה, והמפגש הראשון התקיים כבר השבוע והיה מאד מוצלח.

במהלך המפגש דיברתי על האמירה “תושבים בונים עיר”. אנחנו ביחד בסירה הזאת, בחריש לא באים תושבים, יושבים ומחכים שיעשו בשבילם, לעיר הזאת יש פוטנציאל אדיר והכח החזק שיניע אותה הוא השותפות של כולנו – כל מי שיש לו חלק ועניין בעיר הזאת, ובראש ובראשונה התושבים – בהקמתה. אם נצליח בעניין הזה זה יהיה ההישג הכי גדול שלי, אפילו יותר מהחלטת ממשלה.

נוסף על האתגר שיש לנו בלהצליח לרתום את האנשים לעשייה, אנחנו נשקיע מאמצים לא קטנים בלחבר באופן מוצלח את האוכלוסיות השונות כך שחריש תהיה עיר של סובלנות. אנחנו מדברים הרבה על איכות חיים ובסופו של יום כשאתה קם בבוקר ופוגש את השכן שלך חשוב לך שהיחסים יהיו טובים, בלי זה לא תהיה איכות חיים. האוכלוסיה בחריש תהיה הטרוגנית, זה לא סוד, ואנחנו מבינים שמעבר למילים היפות, יידרש כאן מאמץ כי תמיד יש סכסוכים ומתחים, גם ביישובים בהם האוכלוסיה הומוגנית לחלוטין. אנחנו מתכננים לבנות פה מרכז גישור שיפעל באופן שוטף ויורכב מנציגים שונים של הקהילה. המרכז לא יפעל במתכונת של כיבוי שריפות וטיפול בבעיות אחרי שהתפתחו, אלא יפעל באופן שוטף כדי לחבר ולהפיג מתחים בשלב הכי מוקדם שלהם.

מה הצפי האיכלוס כרגע וכיצד ייראה תהליך הקליטה של משפחה שמגיעה לגור בעיר?

מבחינת תחילת האיכלוס – התאריך המדוייק של כניסת המשפחות הראשונות עוד לא ידוע באופן סופי, אבל זה צפוי לקרות בחודשים הקרובים, או לכל המאוחר בתחילת 2016. משפחה שתגיע לחריש תעבור תהליך מאד מסודר של קליטה. יהיה מרכז לתושב ששם יאוגדו כל השירותים הנדרשים לתהליך הקליטה – רישום בעירייה, רישום למוסדות חינוך, חוגים, שינוי כתובת במשרד הפנים… התושבים החדשים יקבלו תיק קליטה מסודר וכל המידע יהיה מאורגן וזמין. אנחנו מפעילים מזה מספר חודשים מטה איכלוס שכולל את כל בעלי התפקידים הרלוונטיים במועצה ונערכים בצורה מסודרת לקליטת התושבים.

ומה לגבי מוסדות ציבור, קופות חולים, מסחר?

עד ששטחי המסחר יהיו בנויים ומוכנים להכיל את השירותים הנדרשים נמצא פתרונות אחרים, למשל בנושא של קופות חולים הקצנו שטח שבו נאפשר להן להניח מבנים יבילים ולהתחיל לפעול כבר בחודשים הקרובים. אנחנו גם נאפשר באזורי המסחר הנפקה של טופס 4 חלקי (אישור מוקדם לפני השלמת כלל התהליכים הנדרשים) כדי לקדם עוד יותר את כניסת המסחר לעיר. ספציפית בנושא רשתות המזון – רמי לוי יפתח סניף בחריש, זה כבר חתום וסופי, והוא ימוקם בתוך המרכז המסחרי שייבנה בפינה הצפון מערבית של העיר, היכן שתהיה בקרוב הכניסה החדשה לעיר.

האם אספתם לקחים מתהליכי קליטה של ערים אחרות?

בוודאי, נפגשנו בנושא הזה עם העירייה של ראש העין – כל בעל תפקיד במועצה שלנו נפגש עם המקביל שלו בראש העין במטרה ללמוד על הלקחים שלהם ובעיקר כדי ללמוד מטעויות כדי לא לחזור עליהן כאן.

גם כפר סבא עברה תהליך של הוספת שכונה גדולה מאד לעיר וגם איתם עשינו תהליך דומה ויותר מזה – לאחרונה סיכמנו עם כפר סבא שהיא תוגדר העיר המאמצת של חריש ונקבל מהעירייה שם תמיכה וליווי באופן שוטף בנושאים שונים.

 

את ברכת ראש השנה המצולמת של ראש המועצה לתושבי חריש בהווה ובעתיד אתם מוזמנים לראות כאן.

שנה טובה!

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה