ראיון פרידה: ישראל בן ישראל, מהנדס העיר הראשון של חריש מסכם את הקדנציה

צילום: מור שקיפי לאטי

בתחילת יולי מסיים ישראל בן ישראל, מהנדס העיר הראשון של חריש, את תפקידו. כיצד מסכם בן ישראל את הקדנציה המשמעותית שלו בתכנון, ניהול וביצוע התכניות להקמת חריש, העיר החדשה בישראל?

"כשהגעתי לחריש היה קיים אישור לבנייה של 300 יחידות דיור בלבד ועל זה הייתי צריך להשית עיר שלמה". במילים אלה פותח ישראל בן ישראל (60) את הראיון שמסכם קדנציה של שלוש וחצי שנים במהלכן עוצבה ונבנתה חריש כפי שאנו מכירים אותה כיום וכפי שתיראה גם בעתיד.

מהם הקשיים /האתגרים המשמעותיים שנתקלת בהם?

"חריש היא אתגר לא נורמלי בכל המובנים. צריך היה ליצור דבר חדש כמעט מאפס. כשהגעתי לתפקיד, חריש כבר היתה עיר מתוכננת ושינוי הייעוד שלה מעיר חרדית דרש התמודדות עם שני דברים מרכזיים שלא חשבו עליהם בתכנון הראשוני, האחד, תקני חנייה גבוהים יותר כיוון שהאוכלוסיה הכללית זקוקה לכמות חניות גדולה יותר מאשר אוכלוסיה חרדית.

האחר, תכנון וניהול התחבורה. חריש תוכננה כעיר מוטת תחבורה ציבורית בהתאם לאוכלוסיית היעד המקורית והיינו צריכים לבצע התאמות לקהל החדש של חריש".

אילו התאמות ביצעתם?

"מינפנו שטחי ציבור מתוכננים בצורה קצת אחרת. לדוגמה, מוסדות הציבור תוכננו עם מפרצי חנייה לאוטובוסים עבור הסעות, שיטת תחבורה נפוצה במגזר החרדי. הסבתי את התכנון לחניות מעטות עבור אוטובוסים וחניות פרטיות רבות יותר – כך שיצרנו מענה ככל שניתן לחוסר החניות שתוכנן".

מרחב אפשרויות התכנון

בן ישראל, שכיהן בעברו גם כמהנדס העיר של ראשון לציון מסביר מה מהות תפקיד מהנדס העיר וגם כיצד הוא רואה אותו:

"מהנדס עיר אחראי על כל האלמנטים הפיסיים שיש בעיר, החל מתשתיות ביוב, מים, תאורה, תחנות כוח, תחנות חשמל והמשך בתכנון המרחב הציבורי, מבני ציבור, פארקים, גשרים ומבנים פרטיים.

"מהנדס העיר אחראי על האלמנטים הפיסיים החל משלב הרעיון, המתודיקה, תכנון, עיצוב וביצוע".

"אחד התפקידים החשובים של מהנדס העיר הוא התכנון לטווח ארוך יותר, כל מהנדס עיר, ובטח מהנדס עיר של עיר חדשה צריך לשאול שאלה חשובה: מה חריש רוצה להיות כשתהיה גדולה? בהתאם לזאת עליו לתכנן איזורי תעסוקה, איזורי בילוי, פארקים ושכונות מגורים".

יחד עם זאת בן ישראל מאמין כי תפקיד המהנדס הוא לשוטט במרחב האפשרויות הקיימות בין תכנון מיידי ופרקטי ובין תכנון לטווח הארוך של העיר .

בהתאם לזאת, היה בן ישראל מעורב בתכנון ועיצוב שלטי הבניינים בעיר, שלטי הרחובות, עיצוב ותכנון תחנות האוטובוס הייחודיות לחריש שיוצבו ברחבי העיר עד סוף חודש יוני, ותכנון שפת אבן הרחוב (אבן חריש) שתרמה להפיכת חריש לעיר נגישה המאפשרת התנהלות נוחה, בטוחה ושיוויונית לכלל התושבים והמבקרים בה, בכללם אנשים בעלי מוגבלויות שונות.

חריש היא עיר בבנייה, האם כל התשתיות המרכזיות כבר בוצעו?

"כן, התשתיות המרכזיות של חריש בוצעו. זו לא חכמה להביא את הציבור לכאן ולומר לו 'תסתדר לבד' כפי שקרה בהרבה ישובים חדשים".

"בחריש מחכים לציבור התושבים. יש כאן תחבורה, תאורה, תחנות אוטובוס, גני ילדים ובתי ספר במבנים קבועים. אין בחריש ילד אחד שלמד בכיתה יבילה. בתי הספר והגנים חיכו פה לתושבים, אין מצב כזה בארץ. במודיעין למדו בקראוונים כמה שנים".

מחוברים למרכז

אחד החששות המרכזיים של תושבי חריש ושל תושבים עתידיים הוא תחבורה נוחה למרכז הארץ. לשאלה מה נעשה בתחום זה, בן ישראל משיב: "בתחום התחבורה הציבורית עשינו מהפך. כשהגעתי לעיר פעלו בה שני קווים בלבד בתדירות נמוכה. הגברנו את התדירות, הארכנו את מסלול קו 63 עד לתחנת רכבת חדרה והוספנו קו חדש, קו 71 לרכבת בנימינה, תחנת רכבת מרכזית יותר. קו 631 לחיפה החל גם הוא לפעול בעיר ואנו עובדים במרץ על הוספת קו אוטובוס לתל אביב אך עדיין לא פתרנו את השאלה להיכן הוא יגיע בתל אביב, זה כרגע בבדיקה".

בן ישראל מציין כי חריש מתוכננת לפעול בעזרת שני מסופי תחבורה מרכזיים, האחד, שקיבל את אישורי הוועדה לתכנון ובנייה, יוקם ליד מרכז הקניות הגדול More Shop בכניסה המערבית לעיר והשני, שנמצא כעת בשלבי תכנון, יבנה בשכונת המע"ר. מסוף תחבורה שלישי יוקם בעתיד על ידי משרד התחבורה בצומת מג"ב.

מתי תהיה תחנת רכבת בחריש?

"לא יודע להגיד. זה כרגע בבדיקת היתכנות ואני מעריך שבקרוב יתנפלו על התכנון. אנחנו דורשים שתחנת הרכבת תמוקם בסמוך לכביש 6 וגם תהיה לה שלוחה שתיכנס לעיר, ממש כמו במודיעין". 

אלטרנטיבה תחבורתית חדשנית

אבל לא רק אוטובוסים, מסופים ורכבת משורטטים בתכניות העבודה של בן ישראל. בימים אלה ממש נבדקת ההיתכנות להקמת רכבל בחריש. בן ישראל מסביר: "בחריש מתוכנן בציר המרכזי, בדרך ארץ, נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) שמתאים לתפעול של 40 אוטובוסים בשעת שיא. המת"צ יופעל רק כשהעיר תגיע לתפוסה מלאה של 140 אלף תושבים. התקבלה החלטה אמיצה של משרד התחבורה והמועצה המקומית להסב את הנת"צ לטיילת שתקשר בין שני חלקי העיר ולא תהווה חיץ בני שתי הגדות השונות של הרחוב. העבודות צפויות להסתיים תוך 3-4 חודשים".

איך זה קשור לרכבל?

"הראל דמתי, המפקח על התעבורה של מחוז חיפה והצפון זרק לנו רעיון מדהים פנטסטי– רכבל שיעבור בנת"צ עד לצומת מג"ב. הרעיון הוא לנצל את הפרשי הגבהים הטבעיים בחריש לטובת תחבורה ציבורית נקייה, ירוקה ואסתטית. רכבל יכול להפוך לאחד מסמלי העיר חריש, בדיוק כפי שהוא עושה בחיפה או בטיביליסי".

רכבל בחריש
רכבל בחריש – פתרון תחבורתי ייחודי

באיזה שלב תכנוני זה נמצא כעת?

"כרגע בשלב פיילוט תכנוני. כל קרונית תכיל עד עשרה נוסעים וכל קרונית היא יחידה עצמאית ונפרדת שנוסעת בקצב שלה ומאפשרת לנוסעים לרדת ולעלות בהתאם לרצונם בשלושה מסלולים שונים. יצחק קשת ואני ממש נדלקנו על הרעיון ומקדמים אותו בכל האמצעים. אנו חושבים שזה פתרון ראוי שנותן גם שאר רוח ונראות חשובה לעיר, וגם הופך את האילוץ הקיים של הטיילת לתועלתי".

אך לא רק אילוצים הניעו את בן ישראל לפעול, אלא תפישה סדורה לפיה חריש חייבת להיות עיר שמספקת לתושביה את כל השירותים כולם. בהתאם לזאת, פעל בן ישראל להקמתם של מוסדות חשובים בעיר.

"תאטרון בעיר זה MUST מבחינתי", פוסק בן ישראל ומצהיר: "בעוד כחודשיים יפתח המתנ"ס שליוויתי את התכנון שלו משלביו הראשונים. הוא כולל אולם תאטרון להצגות ומופעים עם 199 מושבים. לתפיסתי, עיר לא יכולה בלי זה. חריש היא עיר שצריכה לספק את כלל השירותים הנדרשים לתושביה – בעצמה. זו הסיבה שתכננו מספר אולמות להופעות בגדלים שונים".

"בבית הספר התיכון יקום אולם מופעים עם 500 מקומות ובפארק מתוכנן אמפי עם 3,800 מקומות ישיבה. כמו כן, אנו מתכננים פארקים ברמה גבוהה. רק בשכונת החורש ושכונת אבני חן מתוכננות 60 גינות ציבוריות".

המורשת שלי

אין ספק שאחד הפרויקטים השאפתניים שמוביל כעת בן ישראל הוא בנייתו של גשר מיתרים שיקשר בין שכונת הפרחים והפארק המרכזי בחריש. הגשר, באורך 130 מטר וארבעה מטר רוחב, בתכנונו של משה עצמון כבר עבר אישורי הוועדה ומחכה להיתרי בנייה.

"הגשר הוא המורשת שלי שאני משאיר פה", אומר בן ישראל שהיה הכוח המניע מאחורי פרויקט זה. "אין לי מושג כמה אנשים יעברו בו מצד לצד מטעמים פונקציונליים או כדי להגשים מטרות של הנאה וטיול, אבל אני בטוח שיש לו חשיבות שאינה פונקציונלית בלבד, אלא אסתטית ואין לי ספק שהוא יהפוך לאחד מסמלי העיר חריש בעתיד לבוא".

הגשר שיתנשא לגובה של 965 מטרים ועלותו תסתכם בכ-5-6 מיליון שקלים כבר מעוגן בשורה תקציבית ובן ישראל מאמין שגשר המיתרים יישא את שמה של חריש למרחוק.

"מאוד חשוב לי לייצר לחריש שם טוב. זו הסיבה שגם השתתפתי בימי ההכרות שעורכים כאן למתעניינים, כדי לתרום לשמה של חריש".

גשר מיתרים בחריש
הדמיית גשר המיתרים שייבנה בחריש

מדוע אתה עוזב את תפקידך? האם המלאכה הסתיימה?

"זה לא סוד שמנכ"ל המועצה, יעקב נתניהו ואני לא ראינו את הדברים עין בעין. אני חש שאחרי תקופה של 3.5 שנים הטבעתי חותם ואני עובר לתחנה הבאה".

האם אתה מרוצה מההישגים שלך בקדנציה הזו?

"הציפיות שלי היו מאוד גבוהות ואני מטבעי מסתכל על החלק החסר, כך שקשה לי לומר שאני מרוצה. אני אומר לעצמי שיכולתי ברמה האישית לדחוף יותר ואז אולי התיכון היה כבר בנוי בחלקו או גשר המעבר בנוי בחלקו… יחד עם זאת, אני מרוצה וגאה מהדברים שכן הספקנו להשיג והבטחתי לראש המועצה, שאיתו אני מסתדר מצוין, שאני אמשיך להגיע כדי לטפל בדברים שדורשים את התערבותי".

"הואשמתי כאן שאני שועט קדימה אבל לתפיסתי שעיטה קדימה היא חיובית ולא שלילית. העיר צריכה אופק ארוך ומובנה להמשך. לטוב ולרע, אני מהנדס העיר הראשון של חריש. אני לא יודע אם יבוא מהנדס עיר חדש עם א'גנדה כשלי, אני מקווה שכן. אני אעביר לו את כל הכבודות והוא יעשה את מה שיראה לנכון".

מהי העצה המרכזית שאתה יכול לתת למהנדס העיר החדש?

"מעבר לקידום הפרויקטים ולתכנון האופק של חריש כך שהיא תשכיל לספק עצמאית את מכלול השירותים הנדרשים לתושבים, החוכמה תהיה להשכיל ולתחזק את העיר בטווח הארוך. חריש צריכה לאמץ תרבות של אחזקת עיר. אם אני בונה מתנ"ס אך אולם המופעים בו לא יהיה פעיל – זה לא שווה. אם אני נוטע גפן במרכז העיר, חשוב שיהיה מי שימשיך ויבצור את הענבים ויכין יין".

מה אתה צופה בעתיד לחריש?

"אין שום סיבה שלא תהיה כאן עיר פי כמה וכמה טובה יותר מכל עיר אחרת כי היא מתוכננת מצוין".


פרוייקטים בחריש

3 תגובות לפוסט זה
  1. תודה ישראל, היה לי העונג לעבוד מולך בקידום התבעות לחריש 1א. אין לי ספק שנאכל את הפירות במשך שנים רבות (גם מיערות המאכל). שוב תודה ובהצלחה בהמשך!

  2. אחד הדברים שצורמים את העין ביצוע הבנייה עי הקבלנים:שבחים שישנים בדירות ,.ביצוע העבודה בטינופת שמשאירים כל המקצועות ,עבודה ללא סדר ריצוף וטיח מתבצע לאחר הרכבת דלתות איטום שניפגע מערכות ביוב ומים מונחים ללא יצירת תשתית שתמנע שקיעה וקריסה הן פרטיות וציבוריות. אין פיקוח . ואת המחיר ישלמו הרוכשים לאחר כמה שנים. אפשר לראות זאת בעיר מודיעין מערכות ביוב ומים קורסות כל יום אבני תלטיש נופלות קירות סמך ותמך נופלים. הדייר לא יודע מה נעשה בביסוס וכן בשלב השלד הדייר לא יודע שבדירת הגן בגינה הכניסו את כל פסולת הבניין במקום אדמה גננית. את כחלון והשר שלו מעניין הורדת מחירי הדיור את הקבלנים מעניין רק הרווח . פתרונות יש .לגרום לבניה בסטנדרט בסיסי ולא בסטנדרט של בניית רפתות
    .

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה