ראיון חג עם יצחק קשת: אנחנו נכנסים לרגעים הקריטיים עבור חריש

לקראת השנה החדשה שנמצאת בפתח ביקשנו לראיין את ראש המועצה, יצחק קשת ולשמוע ממנו קצת על האתגרים והתכניות לשנה הקרובה. כמו שציפינו, יש הרבה דברים מעניינים שמתבשלים… מוזמנים לקרוא ולקבל הצצה למה שנמצא בימים אלה על שולחנו של ראש המועצה

לפני שנדבר על השנה הקרובה, תרצה לסכם בכמה מילים את השנה שחלפה?

השנה החולפת היתה מאוד משמעותית. אולי אחת המשמעותיות והמכריעות לגבי עתידה של חריש. אם קודם לכן עסקנו בעיקר בהכנות, בלימוד ובגיבוש הצוות, השנה ראינו פירות של העשייה עצמה. את השנה שחלפה התחלנו כשאני מרגיש שהצוות שאיתי הוא צוות שאפשר להסתער איתו קדימה וכך באמת עשינו.

ההישג המשמעותי ביותר של השנה שחלפה הוא כמובן החלטת הממשלה, שהעלתה את חריש על הכביש המהיר בכל המובנים. הקצאת המשאבים להקמתה של חריש היתה קריטית בכדי שנוכל להתחיל במימוש כל התוכניות בתחומים השונים כמו תשתיות, תחבורה, חינוך וכו’ ובכדי שנוכל לספק בשלב ראשון את השירותים המינימליים שהתושבים החדשים זקוקים להם.

השקענו השנה הרבה מאמצים בהיערכות לקליטת התושבים וזה בא לידי ביטוי בהקמת מרכז השירות לתושב, בהכנות הרבות שבוצעו לקראת פתיחת שנת הלימודים בספטמבר, במציאת פתרונות לנושא התחבורה, בתגבור מערך האבטחה והבטחון ואפילו בהפחתת הארנונה, שזה תקדים שקרה רק בחריש. פעלנו ואנחנו עדיין פועלים במטרה להקל על התושבים היכן שניתן, גם בתהליך הקליטה וגם בניהול שגרת היום כאן בחריש.

בחודש מאי החלו להגיע המשפחות הראשונות וצוות המועצה ליווה אותם בתהליך קליטה, שהוא קונספט שלם, שגובש על ידינו מראש. החל מכנסי הכנה לתושבים שקיימנו לפי פרוייקטים, המשך במפגשי שולחנות עגולים, קבלת מפתח וכמובן- תהליך קליטה סדור ומרוכז במרכז השירות לתושב. את תהליך הקליטה מלווים רכזי הקליטה שלנו שבעת הצורך גם עוברים בין הבתים, מסייעים ומספקים מידע וחומרי עזר כתובים לתושבים החדשים.

עד היום נמסרו טפסי 4 ללמעלה מ-500 דירות חדשות, למרות שעדיין לא כולם קיבלו מפתח. בשלב זה עברו לעיר כ-200 משפחות חדשות. האיכלוס ממשיך באופן רציף וכל יום מצטרפות עוד ועוד משפחות.

מה מצפה לנו ולחריש בשנה הקרובה וכיצד אתם במועצה נערכים לכך?

השנה אנחנו משנים תפיסה במועצה- שנתיים וחצי היינו בהכנות לקליטת התושבים, בכל ההיבטים התכנוניים והתשתיתיים וכעת עוברים בהדרגה משלב בניית העיר לשלב ניהול העיר. אנחנו עובדים מאוד מאוד חזק על הנושא של גיבוש הקהילה. מעודדים יזמות מצד התושבים בנושאים קהילתיים ומשתדלים לתמוך, לעיתים גם בהקצאת משאבים ותקציבים, ביוזמות מהסוג הזה. במקביל כמובן מתרכזים בלתת מענה ופתרונות לצרכים שעולים באופן שוטף.

השבועות האחרונים היו הדוגמא הכי טובה לשינוי התפיסה הזה. לפני פתיחת שנת הלימודים היינו עסוקים סביב השעון בהכנות לכך וכל מי שפנה אלי הרבה פעמים קיבל את התשובה “דבר איתי אחרי פתיחת שנת הלימודים”. התחושה היתה שאחרי שנצלח את האתגר הזה, יתפנה לנו הרבה זמן. המציאות כמובן היתה שונה. מייד אחרי פתיחת שנת הלימודים החלו להגיע הרבה מאוד פניות מהציבור בנושאים שונים. המעבר של משפחות חדשות לחריש הציף אתגרים חדשים והעלה דברים על השולחן שדרשו, ועדיין דורשים, טיפול שלנו. מעבר לכך, גיליתי שיש הבדל גדול בין לנהל פרוייקט כמו ההכנה לפתיחת שנת הלימודים לבין ניהול שוטף של הציבור. המורכבות היא מסוג אחר והפתרונות אחרים.

אני יכול לתת דוגמא שתעזור להמחיש את זה – היתה בעיה של פריצות לרכבים, ואנשים היו מאוד מוטרדים מכך, הרגישו שמאבדים את תחושת הביטחון האישי בעיר. אמנם יש לנו סייר בטחון, שוטר קהילתי וגם נציג של מג”ב בעיר, אבל התושבים הרגישו שהתשובות שמקבלים מהגורמים השונים לא מספקות. אז כינסנו את כולם, קיימנו דיון פתוח והתוצאה היתה שאנשים הבינו שכדי לפתור דברים צריך לפעול יחד. לצערי לא נוכל להעמיד שומר מטעם המועצה בפתח כל בניין, אבל כן ניתן להקים מערך התנדבותי שבמסגרתו כל תושב יתן יום מפעם לפעם שבו הוא משתתף בשמירה וזה יאפשר תגבור מאוד גדול של פעילות האבטחה בעיר. הדגשתי לתושבים שאני לא מנסה להעביר את האחריות ממני והלאה, שגם אני אהיה חלק מהמערך הזה ויומיים לאחר מכן הצטרפתי בעצמי לניידת והעברתי חצי לילה בשמירה. נכון להיום אנחנו מגבשים את רשימת המתנדבים וכולם יעברו הדרכה ובדיקות רפואיות כדי שהעניין הזה יקודם ויתחיל לפעול באופן שוטף. יש עוד נושאים כאלה שבכל אחד מהם צריך לצלול פנימה, להבין את הבעיה ולחשוב איך פותרים אותה.

השנה אנחנו שמים את הקהילה במרכז וזה יבוא לידי ביטוי גם בהמשך ההיערכות התשתיתית בעיר לניהול חיי קהילה עשירים. בימים אלה מתבצעת חשיבה בנוגע להיערכות מבני הציבור באזור המועצה, שעובר שינויים גדולים. אנחנו ננסה למשל למצוא מקום לאולם אירועים שיאפשר לתושבי העיר לערוך את השמחות שלהם כאן ולא לחפש פתרונות מחוץ לעיר. נקדם פתיחה של מוסדות פנאי וספורט כחלק מתכנית אב לתחום הספורט שתגדיר גם את המטרות לשנים הבאות ובנוסף נשתדל גם למצוא מקום למועדון קהילתי שאולי יפעל בו גם בית קפה. השאיפה שלנו היא שכל ערב יהיה אירוע לקהילה.

כל הנושא של שטחים חומים בעיר (אזורים שישמשו להקמת מבני ציבור) הוא נושא שאנחנו פותחים מחדש את החשיבה לגביו. המגמה היום בעולם היא של עירוב שימושים וכעת אנו פועלים לשנות את התכנון, היכן שצריך וניתן, כך שהמבנים השונים יתוכננו וייבנו מראש באופן שיאפשר בעתיד לבנות מעליהם קומות נוספות. בין אם מדובר בגן ילדים או בבית כנסת, יהיו מעליהם קומות נוספות שיאפשרו ניצול מירבי של הקרקע, שהיא משאב יקר, לטובת הגדלת המבנים ושימוש בהם למספר מטרות קהילתיות בו-זמנית.

עניין נוסף ומרכזי שיש לו קשר מהותי לחיי הקהילה בעיר הוא הנושא של יצירת מקורות הכנסה לעיר. עיר ללא פארק תעשייה תתקשה מאוד לאזן את עצמה מבחינה כלכלית ובמקור לא תוכנן פארק כזה בחריש. תקציבי הממשלה צפויים להספיק לשנתיים-שלוש הקרובות ואח”כ אנחנו צריכים למצוא מקורות הכנסה אחרים. חריש תצטרך מהר מאד לעמוד על הרגליים באופן עצמאי.

יש את פארק התעשיה עירון שמתכננים להקים בסמוך אלינו אבל הוא יהיה משותף לכמה רשויות באזור וחריש, שהציעו שתקבל 12% מההכנסות ממנו, לא תוכל להסתמך עליו כדי לספק את הצרכים הכלכליים שלה.

אני הגשתי בקשה למשרד הפנים להרחבת גבולות העיר כך שיתאפשר בעתיד להקים אזורי מסחר ותעסוקה גדולים יותר, אך זה פתרון לטווח הארוך. בטווח הקרוב ישנה פעילות של משרד הפנים ברמה הארצית לבחון מחדש את חלוקת ההכנסות מאזורי תעשיה בין הרשויות המוניציפליות מתוך מטרה להגדיל את הצדק החלוקתי. השבוע הוקמה ע”י שר הפנים ועדת גבולות ראשונה, שתפעל באזור חיפה ואני מקווה שבמסגרת המנדט שלה היא תפעל גם למציאת מקורות הכנסה לחריש. אני מתכוון לפעול לקידום הנושא הזה מול משרד הפנים.

בנוסף לכל אלה אנחנו ממשיכים בפיתוח העיר כאשר השכונה הבאה בתור היא שכונת הפרחים (המגף לשעבר) בה החלו כבר עבודות הפיתוח. השנה נתחיל לראות בנייני מגורים ומבני ציבור שנבנים גם שם. נמשיך לאכלס פרוייקטים בשכונות הקיימות ולחנוך גנים ציבוריים נוספים ומבני ציבור. נמשיך לפעול לעיבוי מערך התחבורה הציבורית ונמשיך לדחוף בכל הכח את החיבור לכביש 6. הנושא של כביש 6 אינו פשוט וקיימות התנגדויות לכך, אך אנחנו מקווים למצוא את הדרך, בשיתוף עם חברת נתיבי ישראל ומול משרד התחבורה לשילוב של הנושא יחד עם התכנון של כלל דרכי הגישה לעיר ובנייתו הצפויה בקרוב של כביש 611 בחלקה הדרומי של העיר.

אנחנו פועלים מול המשרד לבטחון פנים להקמת תחנת משטרה בחריש וכן מוקד של מד”א ושל ארגון איחוד והצלה כך שהמענה למקרי חירום יהיה שלם יותר.

בוא נחזור ברשותך לנושא האיכלוס. זה לא סוד שההערכות הראשוניות דיברו על איכלוס בקצב מהיר יותר ממה שקורה כרגע. כיצד אתם מתייחסים לעניין הזה?

זה נכון, אנחנו להערכתי נכנסים לרגעים הקריטיים של העיר. התקופה הקרובה עשויה להשפיע מאוד על האופי שלה והתושבים ורוכשי הדירות צריכים לקחת חלק בעניין כשגרירים של העיר. הנטייה היא תמיד לדבר על הבעיות והדברים השליליים שמטרידים אותנו ולהתייחס פחות לצדדים החיוביים שמהר מאוד הופכים בעיני רבים כמובנים מאליהם. עבור מי שקורא את הדברים מבחוץ, בפורומים השונים, זה עשוי להיות מאוד מטעה ולייצר רושם לא נכון לגבי העיר. יש הרבה אנשים שרכשו דירות בחריש וכרגע יושבים על הגדר, מתלבטים ומחכים לראות איך העיר תתפתח. מהסיבה הזאת חשוב מאוד לשקף בצורה מלאה ושלמה את המצב. מהחוויה שלי רוב רובם של התושבים החדשים מאוד מרוצים מהמעבר לחריש וכולם נשבים בקסם הזה של הראשוניות ולקיחת החלק בהקמת העיר מימיה הראשונים.

אני תמיד אומר שחריש כרגע היא כמו תינוק שעוד לא התחיל ללכת ומאוד קל לפגוע בו. כמנהיג ציבור אני קורא לכל מי שחריש יקרה לו להירתם, להגיע לגור כאן, לשכנע אנשים נוספים לבוא ולסייע בבניית העיר. אם האוכלוסיה כאן תהיה חזקה ואיכפתית לגבי העיר זה ישפיע על איכות החיים של כולם הרבה יותר מכל הפארקים, מוסדות החינוך ומבני הציבור שכולם עמלים על הקמתם. אני רוצה להבהיר שאין שום כוונה להסתיר קשיים, אתגרים וגם צדדים שליליים שבאופן טבעי קיימים, אלא לוודא שיש איזון ולקחת חלק בלגרום לדברים הטובים לקרות ולפוטנציאל המלא של העיר להתממש.

המועצה שכרה לאחרונה את שירותיו של יועץ אסטרטגי מוביל בישראל שסייע לנו בגיבוש אסטרטגיה להגברת המודעות בקרב הציבור הרחב בישראל לגבי חריש. הרעיון הוא לבנות קמפיין חכם, כזה שבעיקר מתבסס על פעילות ברשתות החברתיות ופחות על פרסומות בטלוויזיה כי אחרת הכסף יגמר מאד מהר. אני מקווה שנוכל לראות את הפירות של הפעילות הזאת בקרוב מאוד וגם כאן, בגלל אופי הקמפיין, יהיה הרבה מקום לתושבים לקחת חלק ולעזור.

איכלוס העיר עומד כרגע בראש מעיינינו ואני קורא שוב לכל התושבים לסייע ולהשתתף איתנו במאמץ הזה.

לסיכום, מה תאחל לתושבי חריש לשנה החדשה?

אני מאחל לכל תושבי חריש הנוכחיים והעתידיים שנה מלאה בשמחה, אושר ובריאות. שנצעיד את חריש, יחד, לעיר בה כל אחד ואחת מאיתנו ירגיש לגמרי בבית כאינדיווידואל וכחלק מקהילה.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה