בלי ריסוס: גינון בר קיימא בחריש

כיצד ניתן לשמור על איזון אקולוגי במרחבים הציבוריים בחריש? עיריית חריש מובילה מדיניות של גינון בר-קיימא ונמנעת לחלוטין מריסוס הצמחייה. חומרי ההדברה מזיקים לאדם, לחי ולסביבה ובמקום להשתמש בהם גנני העירייה מנכשים בעצמם עשבייה לא רצויה. "יש בנמצא חלופות אקולוגיות וטבעיות"

בשנים האחרונות עלתה המודעות לנזקים שגורם האדם לסביבה ולחשיבות הרבה של שימור הקיים לנו לדורות הבאים. משבר הקורונה אף העצים את הנושא ותרם גם הוא להבנת חשיבות הקשר שבין האדם לסביבה ולעליית קרנו של גינון אקולוגי והקמת גנים ברי קיימא.
גנים אלה מתוכננים תוך התחשבות מקסימלית בנוף, בסביבה, ובגורמי האקלים והקרקע, ומתוך כוונה שיקיימו את עצמם עצמאית ככל שניתן. בהתאם, בגינה נשתלים צמחים מותאמים לאזור, הדורשים אחזקה ברמה נמוכה וללא שימוש בחומרי הדברה ובדשנים כימיים. התוצאה: יצירת שיווי משקל בגינה בין כל הרכיבים הפעילים בגן לטווח ארוך.

מדיניות של גינון אקולוגי בחריש. צילום: דוברות עיריית חריש

קידום נושא גינון בר קיימא אינו פועל בחלל ריק. הוא מחייב הטמעה בציבור ובעיקר, ברשויות שאמונות על קידום ופיתוח גינות אקולוגיות. מדיניות של צמחייה בת-קיימא הולכת ותופסת תאוצה בכל הערים המתקדמות בעולם. בישראל המיזם הייחודי קיים רק במספר רשויות, שחריש היא אחת מהן. למעשה, חריש הצהירה כבר עם הקמתה שהיא דוגלת בגינון בר קיימא ובפועל, היא מובילה כיום מדיניות של גינון אקולוגי.

בלי חומרי ריסוס

גינון בר קיימא נעשה באמצעות הימנעות מוחלטת מריסוס הצומח, לרבות עשבייה לא רצויה, וכן באמצעות זריעה, שתילה ושימור של צמחייה ארץ ישראלית טבעית המושכת אליה פרפרים, ציפורים, דבורים ומאביקים נוספים.

ארז צוריאל, מנהל מחלקת גנים ונוף בעירייה, אחראי על הגינון האקולוגי בחריש מסביר:  "חריש קיבלה על עצמה כבר לפני ארבע שנים מדיניות של גינון מקיים ושל אחזקה ירוקה של כל הגינון בעיר. זה אומר שימור וטיפוח שטחי בר וטבע בתוך העיר בצמחיה טבעית, והימנעות מכל סוג של ריסוס נגד עשבייה. חשוב להבין שהרבה מאוד ממה שאנחנו קוראים לו 'עשבייה' בפארקים, בשטחי טבע ובשטחי הגינון הוא בעצם צמחיית בר".

גינון אקולוגי גינון בר קיימא
"חומרי ריסוס שבהם נעשה שימוש נגד עשבייה הם חומרי הדברה רעילים"

 "חומרי ריסוס שבהם נעשה שימוש נגד עשבייה הם חומרי הדברה רעילים. הם מזיקים גם לאדם, גם לבעלי החיים וגם לסביבה, מאחר שהם גורמים להמלחה של הקרקע ולזיהום מי תהום", מסביר צוריאל. "בעיריית חריש לא מרססים כלל, ולכן גנני העירייה מטפלים בעשבייה, בצמחים קוצניים ובכל צמח לא רצוי באמצעות עישוב סלקטיבי (ניכוש).

גזר קיפח ובן חצב יקינתוני

סיור ברחבי חריש מגלה מרבדים צבעוניים ויפים של פרחי בר בשלל צבעים. צוריאל מסביר כי ישנם שטחים ללא השקיה שבהם מפזרים גנני העירייה מדי שנה זרעים של צמחיית בר. הזרעים צומחים במהלך החורף והאביב, והצמחים מעניקים פריחות בשלל צבעים. בין הצמחים אפשר למנות כלנית, רקפת, תורמוס, מספר מינים של ציפורנית, קחוון, חרצית, חוטמית זיפנית, גזר קיפח, עירית גדולה, בן חצב יקינתוני וחצבים.

צמחייה ללא ריסוס 4
צמחייה ללא ריסוס בחריש. צילום: דוברות עיריית חריש

בנוסף שותלת העירייה מבחר צמחי תבלין רב-עונתיים, ביניהם: נענע, זעתר, טימין, גרניום לימוני, וכמה מינים של מרווה ולוונדר. וכך, בנוסף לגינון העירוני האינטנסיבי של מדשאות וצמחיה גננית מובהקת, יש בחריש גם גינון טבעי של צמחי בר וצמחי תבלין שתורם למאזן האקולוגי של חריש.  צוריאל ממליץ גם לתושבים לנסות להימנע מריסוס גם בחצרות הפרטיות של בתי הקרקע ובבנייני המגורים: "יש בנמצא חלופות אקולוגיות וטבעיות. כל אחד יכול להשתמש בהן ולהימנע מריסוס שגורם לנזקים", הוא מסכם.


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. רק ע"פ מה שאני רואה בתמונות, את חגיגת הצבעים אתם עושים כקבלת פנים למכוניות הנכנסות [ אני בעד לעשות זאת במקום התאספות של אנשים] מה זה שורת הצמחים למעלה…? בוגנוויליה ? אני מקווה שלא, כי זו צעקה האומרת הטבע לא יפה, בוא נעשה חומה צבעונית שתסתיר אותו…..לא רואה בתמונות פרחי בר, למרות כי הכותב מדווח על מרבדים צבעוניים מהם [באוגוסט?] אשמח להתרשם יותר טוב, אתם מארגנים סיורים במקום…?

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה