מחממים מנועים: דיווח מכנס ההתנעה להקמת בית ספר דמוקרטי בחריש

בשנה שעברה הניסיון להקמת בית ספר דמוקרטי בחריש לא צלח. השבוע התכנסה קבוצת הורים מסורים לרעיון הקמת בית הספר הייחודי, בניסיון להניע שוב את המהלך. דיווח מהשטח

כ-30 בתי ספר דמוקרטיים החלו לפעול בישראל בשלושים השנים האחרונות. בהשוואה לגודל האוכלוסיה מדובר בהצלחה יוצאת דופן ותנועת החינוך הדמוקרטי בישראל נחשבת לאחת החזקות בעולם. האם חריש תצטרף למגמה חינוכית זו?

בחריש פועלת כבר למעלה משנתיים קבוצת הורים שמנסה לקדם את רעיון הקמת בית הספר הדמוקרטי. בקיץ האחרון, כחודשיים וחצי לפני תחילת שנת הלימודים, הודיעה מועצת חריש על פתיחתו הצפויה של בית ספר יסודי "חווה דמוקרטיה" שיפעל ברוח החינוך הדמוקרטי וקראה להורים לרשום את ילדיהם לבית הספר החדש. לאכזבת כולם, המהלך לא הבשיל ובית הספר לא נפתח.

הורים מתעניינים בכנס ההתנעה.
מתעניינים בכנס ההתנעה. בתמונה העליונה (מימין): איתמר זדוף, מיכל מור, דגנית אדוני ודנה שי סאקה

ביום רביעי האחרון (16 בינואר) התקיימה פגישת התנעה בביתה של דגנית אדוני, ממובילי היוזמה בסיבוב הקודם. לפגישה הגיעו למעלה מעשרים הורים המתגוררים בחריש ומעוניינים לסייע בקידום היוזמה, אף הגדילו לעשות בני זוג, שעתידים לעבור לחריש בעוד כשנה, שהגיעו לפגישה מעיר מגוריהם הנוכחית, רחובות.

בפתח הפגישה, סקר אורי שובל, ממובילי הקמת בית הספר הדמוקרטי בחריש, את מה שנעשה עד כה ושיתף בפרטי התהליך שהתקיים עד ליולי 2018. הסקירה כללה הסבר להורים החדשים על התהליך שבוצע, שיתוף הפעולה עם יצחק קשת, ראש המועצה, שיתוף הפעולה עם מחלקת החינוך של חריש, הכשלים שאותרו בהנעת התהליך הן מצד ההורים והן מצד המועצה, הלקחים שהופקו ומערך הפעולות הנדרשות לקידום הקמת בית הספר בשנה הקרובה.

כל הסיבות כולן

כאמור, לניסיון ההקמה הקודם היתה שותפה, שלי קרן, לשעבר מנהלת אגף החינוך בחריש. עזיבתה את התפקיד בחודש האחרון הותירה חלל עבור ההורים שמבקשים לייצר שיח עם המועצה בנושא זה. מחליף לתפקיד מנהל אגף חינוך טרם מונה.

בניגוד לתושבים הוותיקים שהיו מעורים היטב בכל המתרחש במהלך הניסיון הראשון להקים בית ספר דמוקרטי בחריש, התושבים החדשים טענו שנושא הקמת בית הספר אינו מטופל תקשורתית. דנה שי סאקה, אם לילד ותושבת חריש בחודשים האחרונים: "אתם מדברים על זה שהמהלך שבוצע עשה איזשהו באזז, אני עברתי לפה באוגוסט ואני מחוברת לקהילת חריש, ואני לא שמעתי כלום על הנושא. אני לא יודעת מה היה ואיך התפתח. מבחינתי כל מהלך שאנחנו עושים צריך לקרות במקביל בפייסבוק".

"אותי מעניין בית ספר דמוקרטי כי אני רוצה בית ספר נורמלי", ציין חמי בר אור, אב לילדים המתגורר בחריש, "הבן שלי יהיה בדמוקרטי בעוד שנה וחצי איפשהו, אני מעדיף שזה יהיה פה".

לעומתו איתמר זדוף, אב לילדה מחריש וממובילי הקמת בית הספר הדמוקרטי, פחות מחפש פתרון אלטרנטיבי לחינוך לדבריו, אלא "מאמין שאם בעיר הזו שאנחנו גרים בה יהיה חינוך דמוקרטי אז יבואו אנשים, והעיר הזו תהיה עיר, שטוב לגור בה, מאשר סתם עוד עיר פרברים".

יוסי כהן, אב לשלושה ילדים המתגורר בחריש: "ככל שאני מקשיב הרעיון הדמוקרטי נראה לי יותר מוצלח. אבל זו לא השאלה, היום אנחנו תלויים בבית ספר יסודי אחד שמתאים לחינוך החילוני ואין שום אלטרנטיבה לחינוך הממלכתי. בגלל זה עבורי הקמת בית ספר 'חווה דמוקרטי' או בית ספר דמוקרטי יותר, לא משנה. עצם הקמת בית ספר יסודי שיפעל ברוח הגישה של חטיבת הביניים 'אתגרי העתיד' שזוכה בחריש לשבחים – כבר תהיה הצלחה".

בסיום הפגישה נרשמו הנוכחים לקבלת עדכונים עתידיים. עוד הוחלט על הקמת צוותי פעולה ייעודיים וקיום פגישות דו-שבועיות, שמטרתן לקדם את המהלך ולהביא להבשלת הקמת בית ספר דמוקרטי בחריש כבר בשנת הלימודים הקרובה.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה