המטרה: "להחזיר את הטבע לחיי הילדים"

תשכחו מדשא סינתטי או משטחי גומי: הגן הטבעי החדשני שמוקם לראשונה בחריש יציע לילדי הגן חווית לימודים משודרגת, מרחבי פנים וחוץ משולבים, מגע עם חומרים טבעיים וסביבה שמעודדת אותם להפעיל את חושיהם ולחקור את הסביבה

פחות משבועיים לתחילת שנת הלימודים תשפ"א ועדיין רב הבלבול בקרב מורים, גננות והורים בכל הקשור למתווה הלימודים העדכני, תכניות הלימודים והשגרה שיאמצו תלמידי ישראל תחת מגבלות הקורונה. חרף האנדרלמוסיה הארצית, נערכת חריש לפתיחת שנת הלימודים כסדרה ולהשקה של שלושה בתי ספר חדשים ו-26 גני ילדים חדשים ברחבי העיר.

אחד הגנים הצליח למשוך את תשומת לב ההורים המקומיים וזכה להערכה רבה עוד בטרם נכנסו הילדים בשעריו. נכון, מדובר ב'גן הטבעי' הממוקם ברחוב ברוש פינת אורן.

גן טבעי בחריש אורן ברוש צילום: דוברות עיריית חריש
בולי עץ, סלעים, חלוקי נחל, מים, חול וצמחיה. צילומים: דוברות עיריית חריש

הילד האורבני והטבע

מתחם הגן החדש הוא חלק ממרחב לימודי גדול יותר ובעתיד יבנו לצידו גם בית ספר, אולם ספורט ומגרשי ספורט שיתבססו על אותה תפישה חינוכית-אדריכלית. 120 ילדים בארבע כיתות גן יהנו מהמבנה הייחודי בשנת הלימודים הקרובה. אשכול הגנים שבו החוץ והפנים הם מקשה אחת מתוכנן להעניק לילדים חוויה חושית מותאמת לגילם ולהתפתחות שלהם.

יפעת גל-שפייזמן וג'ולי לוי הן האדריכליות שתכננו את חצר הגן. החצר מציעה לילדים חוויה חושית המבוססת על התנסות ומגע עם חומרים טבעיים. לא תמצאו בגן דשא סינתטי או מתקני משחק מפלסטיק. החומרים בחצר כוללים בולי עץ, ענפים, סלעים, חלוקי נחל, מים, אדמה, חול וצמחיה. גל שפייזמן מסבירה: "במאתיים השנים האחרונות האנושות העלימה את הטבע מחיינו וילדים רבים זוכים למגע מינימלי עם חומרים טבעיים. הילד האורבני הממוצע בקושי נפגש עם הטבע וילדים רבים סובלים מבעיות השמנה, אלרגיות ובעיות קשב וריכוז. הגן הטבעי מספק פתרון לילדים באמצעות מקום טבעי שמדבר בשפה שלהם".

גן טבעי בחריש אורן ברוש צילום: דוברות עיריית חריש
העלייה לגובה בגן טבעי היא באמצעות הטופוגרפיה של השטח

שילוב של פנים וחוץ

רעיון הגן הטבעי אינו חדש בעולם, אך לישראל הוא הגיע בחמש השנים האחרונות ויושם בעיקר בחצרות בתי ספר. כעת הוא זולג גם לגנים, והגן בחריש הוא בין הראשונים בארץ.

"מבנה הגן כולל ארבע כיתות-אם שתכנן האדריכל אריאל גושן בשיתוף פעולה מלא עם אדריכליות הגן", מסבירה גלי עבאדי, אדריכלית העיר חריש. "רוב גני הילדים נבנים על קומה אחת, אולם המבנה בגן תוכנן לנצל את השטח והוא מתפרש על שתי קומות. נעשה ניצול חכם של הטופוגרפיה הטבעית בשטח והאדריכלים תכננו מבנה שעובד בהרמוניה עם תנאי השטח".

עבאדי ממשיכה ומציינת "בשונה מגנים אחרים קיים בגן זה שילוב חשוב בין פנים-וחוץ. החצר, המתחילה במרכז המבנה, גוללת ועוטפת את המבנה. ישנן מספר כניסות ויציאות וזו פעם ראשונה שנבנתה חצר בגג המבנה. יש מתקני טיפוס רבים והכל נעשה תוך חקירה וענין והתנסות משמעותית עם חומרים טבעיים שונים שהילדים חווים בפעילות חוץ ופנים".

הגובה אותו מזכירה עבאדי מקבל ביטוי חשוב בחצר הגן הטבעי. גל-שפייזמן מסבירה: "ההבדל הגדול ביותר בין גן משחקים רגיל לגן טבעי הוא אלמנט הגובה. בגן רגיל, השטח תמיד מישורי ושטוח. לעומת זאת, העלייה לגובה בגן טבעי היא באמצעות הטופוגרפיה של השטח ולכן משתנה מגן לגן, בניגוד למתקן סטנדרטי שנמצא בכל הגנים ומשתעממים ממנו די מהר". גל-שפייזמן מרחיבה ומציינת כי הגובה הוא אחד האלמנטים הכי מרתקים: "הוא מייצר ענין, משחק, מקומות מחבוא, נקודת מבט שונה והוא מאפשר לילדים בכל הגילאים להתנסות בו. כך לדוגמה, על מתקן סטנדרטי ילד יכול לעלות או לא. לעומת זאת, בגבעה יש לו מדרג של אפשרויות שימוש".

גן משחקים ברחוב ברוש
גן שטוח: גן משחקים סטנדרטי ברחוב ברוש

בית גם לתושבי האיזור

מעבר לניצול היעיל של הקרקע במבנה, מתכננים בעירייה לפתוח את המקום לפעילות אחר הצהריים לטובת תושבי האיזור. "המקום ישמש בשעות אחר הצהריים כבית לחוגים ופעילויות", מאשרת עבאדי.

ומה הצעד הבא? גל-שפייזמן מציינת שהצלחת הפרוייקט נעוצה במידה רבה בדו-שיח מקדים עם הגננות בגן. "הגננת צריכה להתחבר לגן כי היא מתווכת בינו לבין הילדים וההורים. הגננת גם צריכה ללמוד את הפוטנציאל הקיים בגן ולהבין כיצד לעבוד איתו".

עוד היא מציינת כי רוב ההורים מגיבים בשמחה והתלהבות למראה הגן אך ישנם שמגלים חשש ופחד בתהייה כיצד הילדים יסתדרו בגן ומהי רמת הבטיחות שלו. "הגן תוכנן כך שיימנעו סיכונים. העלייה לגובה נעשית דרך הטופוגרפיה ולא באמצעות מתקנים, ולכן גם אם קיימות נפילות הן מגובה נמוך יותר והילד בטוח יותר", מסכמת גל-שפייזמן.

גן טבעי בחריש אורן ברוש צילום: דוברות עיריית חריש
"הגן תוכנן כך שיימנעו סיכונים"

מותאם לתקופת הקורונה

עיריית חריש הודיעה כי הגן הטבעי הוא פיילוט שיבחן בתום השנה הראשונה ובהתאם לו יוחלט אם לבנות גנים נוספים בסגנון. ישראל שלו, ראש אגף החינוך בעיריית חריש מציין כי אשכול הגנים הוא ביטוי לתפישה החדשנית שמקדמים במערכת החינוך ומעודדת את סקרנות הילדים ויצר החקירה. שלו מוסיף ומדגיש כי מחקרים מוכיחים כי סביבה כזו גם מייצרת אווירה נעימה ורגועה יותר ותורמת ליצירת חברת ילדים נינוחה ועצמאית יותר בפעילויות היום-יום שלה.

כיצד יוחלט אם הפיילוט מוצלח או לא? עבאדי מאמינה כי התעניינות ההורים והתגובות כבר מוכיחים כי אלו כיוונים חדשניים ורצויים וכי הורים רבים ביקשו להירשם לגן. עוד היא מציינת כי הגן נותן מענה טבעי לתקופת הקורונה היות ופעילויות רבות יוכלו להתקיים במרחבי החוץ. "זו הזדמנות נהדרת", היא פוסקת.

ראש העיר יצחק קשת מדגיש ומסכם: "תהליך תכנון הגן הטבעי החל לפני משבר הקורונה, כמובן, אך השהייה מחוץ למבנה כחלק מתכנית הלימודים ולא רק בזמן ההפסקה משתלבת היטב עם אילוצי ימי הקורונה. אנחנו מובילים בחריש תפישה של חדשנות חינוכית, והגן הטבעי הוא פיילוט חשוב שאנחנו מבצעים במערכת החינוך העירונית במסגרת הזו".


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. וואו מדהים!!! בבקשה בבקשה שיפתחו גם גן דתי כזה!!! גם הורים דתיים מעוניינים בחיבור לטבע/שיטות לימוד חדשניות בגנים ובבתי הספר. אני הראשונה שנרשמת בע"ה כשתפתחו דתי🙏

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה