המכרז להקמת דיור מוגן בשכונת הפרחים בחריש נפתח מחדש

שנתיים לאחר כישלון המכרז להקמת מתחם דיור מוגן בחריש, פורסם כעת מכרז חדש, בתנאים זהים. מה השתנה בשנתיים שחלפו והאם אכן יקודם המהלך להקמת מתחם דיור מוגן בשכונת הפרחים בחריש?

בשבוע שעבר פרסמו מחדש רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, מכרז להקמת מתחם דיור מוגן בחריש. בית הדיור המוגן יוקם בשכונת הפרחים ויכלול 240 יחידות דיור. בחזית מתחם המגורים יבנו גם שטחי מסחר.

על פי תנאי המכרז, המגרש המוצע לחכירה ליזמים למשך 98 שנים, ימוקם בשדרת דרך ארץ פינת שדרת האחווה. מדובר במיקום ראשי, נגיש ובמרחק הליכה מהפארק העתידי של העיר.

עם הפנים לתושבים מבוגרים

על פי נתוני עמותת א.ב.א, איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל, המייצגת למעלה מ-200 בתי אבות ובתי דיור מוגן, בישראל מתגוררים למעלה מ-25 אלף דיירים בבתי אבות ברחבי הארץ. מספר הדיירים בבתי האבות מקרב כלל בני הגיל השלישי עומד על אחוזים בודדים בלבד. עם זאת, תחום הדיור המוגן, הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בעשור האחרון.

ההחלטה על הקמת בית דיור מוגן בעיר הצעירה, הפתיעה חלק מהתושבים. עד כה התאפיינה אוכלוסיית חריש בעיקר במשפחות צעירות וזוגות צעירים. עם זאת, בשנתיים האחרונות מתרחבת המגמה של הגירת תושבים בגילים מבוגרים יותר לעיר.

שכירות לגיל הזהב בפרוייקט דונה בחריש בשכונת הפרחים
חברי קהילת גמלאים בחריש. צילום: אורן קלר

רונן רוזנטל, כלכלן אורבני ושמאי מקרקעין מאמין כי הקמה של דיור מוגן בחריש היא בבחינת חדשות טובות לעיר. לדבריו, ישנם מספר יתרונות ברורים בהקמה של מתחמי דיור מוגן בעיר: "בסביבה הקרובה לחריש קשה למצוא דיור מוגן ראוי, ועל כן בית אבות טוב ייצור רצף דורי מתמשך. משפחות צעירות שמתגוררות בעיר יזכו באפשרות להזדקן בעיר או להביא לכאן את דור ההורים. פרויקטים של דיור מוגן הם גם מקור ליוזמות קהילתיות משולבות", הוא מסביר.

יתרונות כלכליים מובהקים

מעבר ליתרונות החברתיים, רוזנטל שם דגש על היתרונות הכלכליים המובהקים של פרויקט זה: "החברות החולשות על תחום הדיור המוגן הן כמה מהחברות הגדולות ביותר בתחום הנדל"ן. חברות ראויות, כדוגמת 'עזריאלי' ו'מליסרון', שהבעת אמון שלהם בעיר יכולה להוות זרז לשינוי משמעותי, שימשוך לעיר שחקנים גדולים נוספים מהתחום המסחרי".

רונן רוזנטל
רוזנטל: "ברמה התקציבית אלו חדשות טובות לרשות המקומית שצמאה להכנסות מניבות"

רוזנטל מציין כי דיור מוגן טומן בחובו פוטנציאל הכנסות לרשות של ארנונה מסחרית, ללא ההוצאות הגדולות הנדרשות מהמועצה, בקליטת תושבים צעירים יותר: "ברמה התקציבית אלו חדשות טובות לרשות המקומית שצמאה להכנסות מניבות", הוא מסביר.

שני יתרונות נוספים אותם מדגיש רוזנטל הם נראות הסביבה ועומס התנועה: "מדובר על מבנים שאינם מהווים מטרד סביבתי. ברוב המקרים המצב הוא הפוך, ומשפר את נראות העיר בזכות מבנים וחצרות מטופחות", הוא מוסיף ומדגיש: "יתרון נוסף הוא שמתחמי דיור מוגן אינם זקוקים לתקן חנייה גבוה, אלא הם בעלי דרישה מקלה לתקן חנייה ועל כן, הם אינם מגבירים את עומס התנועה".

תנאי המכרז לא השתנו

למרות היתרונות הברורים שמציין רוזנברג, חשוב לציין כי המכרז שפורסם השבוע אינו ניסיון ראשון לקדם מתחם דיור מוגן בחריש. בשנת 2018 פרסמו משרד הבינוי והשיכון ורמ"י מכרז זהה שכשל לאחר שלא הוגשו כלל הצעות ע“י יזמים.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון מוביל את הקמת העיר חריש ומשקיע משאבים ומאמצים רבים בפיתוח וקידום העיר. אכן, המכרז המדובר פורסם לראשונה ב- 2018, לצערנו לא התקבלו הצעות, ולכן הוא נמצא עכשיו בפרסום שוב". עוד מסר משרד הבינוי והשיכון, בתשובה לשאלתנו, כי "תנאי המכרז לא השתנו".

שכירות לגיל הזהב בפרוייקט דונה בחריש בשכונת הפרחים
שכונת הפרחים בחריש. העיר צמחה משמעותית. צילום: אורן קלר

אם לא חל שינוי בתנאי המכרז הנוכחי לעומת המכרז הקודם, מהם סיכויי ההצלחה של המכרז החדש? רוזנטל מעריך שהקושי בשיווק הקרקע ליזמים רק יחריף: "טרם פורסמו תנאי המכרז הסופיים, אך ככל שהמכרז לא השתנה ביחס למכרז המקור שכשל בשנת 2018, הרי שהקושי בשיווק כיום יגדל, בעיקר בגלל התקופה בה אנו מצויים, תקופה של משבר כלכלי מהגדולים שהמדינה ידעה".

עם זאת, רוזנטל משאיר פתח גם לאופטימיות: "מאז שנת 2018 העיר שינתה את פניה. שכונת הפרחים והמעו"ף נבנו וכיום חריש היא העיר הצומחת ביותר במדינה. עם 18 אלף תושבים רשומים, חריש מראה גידול באוכלוסיה של כ-83% בשנתיים האחרונות".


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה