הסוף למענק הרוכשים דירה בפריפריה?

אלפי משפחות שתכננו לרכוש דירה בחריש והסתמכו על מענק שהובטח ע"י המדינה בסך של 60 אלף שקל, התאכזבו לגלות שהמענק בוטל. התושבים לעתיד בחריש החליטו לצאת למאבק נגד ההחלטה בטענה שמדובר בהתנערות מהציבור החילוני. המאבק נגד ההחלטה לבטל את מענקי הסיוע לרכישת דירה בפריפריה אינו מוגבל רק לתושבי חריש אלא מאגד בתוכו עשרים ושבעה ישובים נוספים בפריפריה שחולקים את רוע הגזירה

זוגות צעירים רבים שהחליטו לרכוש דירה בחריש על סמך העלויות הנמוכות הודות למענקי הסיוע, עומדים כעת מול שוקת שבורה. הרוכשים, שכבר השקיעו מכספם ונתנו מקדמות בסך של 150-200 אלף שקלים, אינם יכולים לבטל את העסקה ולכן בכוונתם להילחם בהחלטת הממשלה על ביטול המענק.

למרבה האירוניה, דווקא יאיר לפיד, שקרא לפני הבחירות להעניק הטבות דיור גם לאזרחים ממעמד הביניים, נושא היום את הבשורה על הביטול הגורף של המענקים, מהלך שפוגע בעיקר בזוגות צעירים ממעמד הביניים.  ההחלטה על הביטול עוררה בקרב התושבים תחושה שהמדינה דאגה לאוכלוסיית העיר העתידית כל היתה צפויה להיות חרדית, ואילו כעת, משהעיר הפכה לעיר פתוחה לכולם מתנערת המדינה מהחלטותיה.

 מענק המקום הכולל אמור היה לעמוד על כ-100 אלף שקלים, 60 אלף מענק לדיירים ו-40 אלף מענק לקבלנים על דמי פיתוח בתנאי שסיימו את הבנייה תוך שנתיים וחצי.  אך עם אישור התקציב בוטל המענק לכעשרים ושבעה ישובים בפריפרייה. משרד השיכון מסר כי ביטול המענקים בפריפריה ובכלל זה בחריש הינה החלטה של משרד האוצר, בניגוד לדעתו של משרד הבינוי והשיכון. חשוב לציין שההנחה בסף של כ-40 אלף שקל לדירה לקבלנים אשר יעמדו בתנאי המכרז לא בוטלה, ומטרתה לעודד את המשך הבנייה בפריפריה.

בדף הפייסבוק של התושבים "מתנגדים לביטול המענק לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה" מנסים התושבים למנוע את ביטול המענק במסגרת הגזירות הכלכליות של חוק ההסדרים בתקציב 2013-2014.

מאבק התושבים עולה לדיון בכנסת

בדיון סוער בועדת הכלכלה על ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה תקפו שרים מש"ס את שר האוצר, והביעו תמיהה על הפקרת התושבים שכבר התחייבו לרכוש דירה על סמך המענק. חבר הכנסת איציק שמולי מהעבודה שיזם את הדיון אמר שיש לקיים את ההבטחה שניתנה לתושבים שכבר רכשו דירה בפריפריה ולא להתנער מההתחייבות שניתנה לתושבים. גם חבר הכנסת יצחק ועקנין מש"ס תקף את החלטת הממשלה ומחה על כך שלאחר כל ההשקעה והעבודה שנדרשה מול משרד האוצר לאשר את הצעת החוק, ביטל השר לפיד את החוק במחי יד, למרות כל הטענות שהיו לו על מצוקת הדיור בקרב זוגות צעירים.

שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד השיכון, הודיע בדיון כי מענק הפריפריה יינתן לרוכשי דירות שיציגו עד הראשון ביולי את חוזה הרכישה, ולא רק למי שיציג את היתר הבנייה כפי שנאמר בהוראת השעה. הארכה שניתנה עד הראשון ביולי לקבלת המענק היא פשרה שהושגה במגעים עם האוצר. בסיכום הדיון, קראה ועדת הכלכלה לאוצר להאריך את הארכה למתן המענק ביותר משנה עד 1 ביולי 2014.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה