בחצר האחורית של חריש – התגלתה "הניו-יורק של תקופת הברונזה"

בחפירות ענק, שערכה רשות העתיקות לקראת הקמת מחלף הכניסה החדש לחריש התגלה יישוב קדום וגדול בן 7,000 שנה, שמימדיו היו בבחינת הפתעה מרעישה. אתר החפירות, עין אסור, יהיה פתוח למבקרים בסוכות ולאחריו יאטם לצורך השלמת עבודות המחלף

תושבי חריש שנוסעים לאורך כביש 65 מכירים היטב את רשתות הצל בסמוך לכביש המעידות על חפירות שעורכת רשות העתיקות. היום, שנתיים וחצי אחרי תחילת הפרויקט חושפת רשות העתיקות את הממצאים שהתגלו באתר: עיר ענקית, הגדולה והמרכזית הידועה בישראל מלפני כ-5000 שנה. עיר שהשתרעה על פני כ-650 דונמים ואשר אכלסה כ-6,000 בני אדם. מנהלי החפירה: "זו הניו-יורק של אזורנו בתקופת הברונזה הקדומה; עיר קוסמופוליטית ומתוכננת שחיו בה אלפי בני אדם".

החפירות הנרחבות באתר הארכיאולוגי עין אסור, אשר שוכן בסמוך לואדי ערה, מגלות עיר מתוכננת מתקופת הברונזה הקדומה 1ב' (סוף האלף הרביעי לפנה"ס), מוקפת חומת ביצור עם אזורי מגורים ואזורים ציבוריים, רחובות וסמטאות. בחפירות שהעמיקו מתחת לבתיה של עיר זו, התגלה יישוב רחב ידיים קדום אף יותר, מהתקופה הכלקוליתית בן 7,000 שנה. נראה, כי שני מעיינות שופעים שנבעו באזור בעת העתיקה, היוו את גורם המשיכה לאתר לאורך התקופות.

עין אסור
מימין: איתי אלעד, ד"ר דינה שלם וד"ר יצחק פז. צילום: רשות העתיקות

לדברי איתי אלעד, ד"ר יצחק פז וד"ר דינה שלם, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "אין ספק שהאתר הזה משנה באופן דרמטי את הידוע לנו על אופייה של התקופה ועל ראשית העיור בארץ ישראל. "זוהי תקופה מרתקת בקורותיה של ארץ ישראל – כנען של אותם ימים, שאוכלוסייתה עוברת תמורות שמשנות את פניה כליל. האוכלוסייה הכפרית מפנה את מקומה לחברה מורכבת, המתגוררת ברובה במסגרות עירוניות. אלו הם צעדיה הראשונים של התרבות הכנענית בארץ, המגבשת לעצמה זהות באתרים העירוניים שאך נוסדו, ומכאן חשיבותה העצומה של העיר הקדומה שנחשפה בצפון השרון. עיר שכזו לא היתה יכולה לצמוח ללא יד מכוונת ומנגנון מנהלי שעמד מאחורי הקמתה. תכנונה המרשים והעובדה שבאתר התגלו כלים שיובאו לארץ ממצרים וטביעות חותם, הם עדות לכך. שכנה כאן עיר ענקית – מגלופוליס ביחס לתקופת הברונזה הקדומה, אשר בה חיו אלפי בני אדם שהתפרנסו מחקלאות וקיימו קשרי מסחר עם אזורים שונים ואף עם תרבויות וממלכות שונות במרחב".

צייר לי כבשה

צלמית כבשה
צלמית כבשה בעין אסור. צילום: רשות העתיקות

באזור הציבורי של העיר גילו הארכיאולוגים מתחם פולחני (מקדש) חריג במימדיו המרשימים, ובחצרו אגן אבן ענקי לנוזלים ששימש לטקסים פולחניים שנערכו במקום. "בתוך המקדש התגלה מתקן עם עצמות בעלי חיים שרופות – עדות להקרבת קורבנות, וכן צלמיות (פסלונים) נדירות, בהן ראש אדם וטביעת חותם של אדם הנושא ידיו מעלה ולידו דמות בעל חיים. ממצאים אלה מאפשרים לנו להביט מעבר לחומר אל חיי הרוח של הקהילה הגדולה שחיה באתר", מסבירה ד"ר שלם.

אלעד מוסיף ומסביר כי הממצאים המפתיעים מאפשרים, לראשונה, להגדיר את מאפייני התרבות של תושבי אזור זה בתקופות הקדומות. "התושבים המקומיים התפרנסו מחקלאות בזכות המעיינות הקרובים, והמרחבים ששימשו לגידולים. שרידי מבני המגורים, המתקנים המגוונים והמבנים הציבוריים שנחשפו, מעידים על חברה מאורגנת ועל היררכיה חברתית שהיתה קיימת בעת ההיא. בחפירה נחשפו מליוני שברים של כלי חרס, כלי צור, כלי אבן מבזלת שיובאו למקום, ועוד".

בעקבות חשיפת האתר הייחודי בחפירות של רשות העתיקות, בצעה חברת נתיבי ישראל שינויים תכנוניים על מנת לשמור על העיר המרשימה במקומה. השרידים הארכיאולוגיים מתועדים באמצעים מתקדמים, הם יכוסו בצורה מבוקרת, יילמדו וייחקרו על ידי חוקרי רשות העתיקות, והמחלף החדש, מחלף 65/444,  ייבנה גבוה מעליהם, כך שהאתר יישמר לדורות הבאים.

צלמיות בעין אסור
צלמיות: "מאפשרים לנו להביט מעבר לחומר אל חיי הרוח של הקהילה הגדולה שחיה באתר". צילום: רשות העתיקות

רשות העתיקות וחברת נתיבי ישראל מזמינות את הציבור להפנינג חינמי של  סיורים, חפירות ארכיאולוגיות וסדנאות יצירה בחול המועד סוכות, ימים שלישי ורביעי, (15-16/10) בין השעות 10:00-14:00. יש להגיע עם נעליים סגורות, מכנסיים ארוכים, כובע ומים. ההורים אחראים על פעילות הילדים. פרטים נוספים בדף הפייסבוק "רשות העתיקות – לגעת בעבר".


לוח דירות חריש

2 תגובות לפוסט זה
  1. יפה, אבל יש טעות 'קטנה',שהרי העולם קיים 5800 שנה (השנה שנת תש"פ) ועתיד להיות 6000 בלבד (ולעבור לעולם הבא) כמו שמוכח מהספר הנמכר ביותר בעולם-התנ"ך (ויש לעיין עוד בסדרת ספרי 'המהפך' – 'המדע בעקבות התנ"ך' ולראות הוכחות מדעיות חד משמעיות לכך)

  2. לדברי מנהלי החפירות מטעם העתיקות הרי "עיר שכזו לא היתה יכולה לצמוח ללא יד מכוונת ומנגנון מנהלי שעמד מאחורי הקמתה" ומה הם אומרים על בריאת העולם האם נוצר מאליו ???

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה