טור אישי: בחירות הן הלוואה של אמון

ליאת רבלין מאמינה כי תקופת בחירות היא תקופה בה מועמדים מבקשים מאיתנו, האזרחים,  הלוואה. הלוואה שהיא יותר יקרה מכסף, זוהי הלוואה של אמון. הם מבקשים מאיתנו לבטוח בהם, לבחור בהם ולפעול בעזרת האמון שאנו מעניקים 

תהליך לקיחת הלוואת המשכנתא לרכישת הדירה שלנו בחריש היה מייגע. נדרשנו להביא לבנק שלל מסמכים שמוכיחים את מצבנו הכלכלי היציב ואת היכולת הכלכלית שלנו לעמוד בתשלומי ההחזר החודשיים: תדפיס בנק עכשווי (וגם כמה חודשים אחורה), תלושי שכר, יתרת פקדונות וחסכונות, מצב נכסי נדל"ן, תעודת זכאות מהמדינה (להוכיח שיש לנו עוד קצת גב) ועל אף כל אלה, כשהבנק קבע שההכנסה שלנו 'לא יציבה' (רבלין היה באותה תקופה חייל בסדיר עם תשלומי משפחה) המשכנתא לא אושרה ונדרשנו להביא ערב תומך.

האיתנות הכלכלית שלנו השפיעה לא רק עלינו אלא על קבוצה שלמה. היינו חלק מקבוצת רכישה, ומי שלא הצליח לעמוד בתשלומים, פגע באיתנות הכלכלית של כל חברי הקבוצה וחשף אותה לבעיות משמעותיות.

איש חכם אמר לי פעם, שלהעניק למישהו תקווה זה כמו לקחת הלוואה. צריך לפרוע אותה בעתיד. אדם שמעניק לציבור תקווה באמצעות הבטחה ולא עומד במילתו הרי שלא פרע את חובו.

לתפישתי, תקופת בחירות היא תקופה בה מועמדים מבקשים מאיתנו, האזרחים, הלוואה. הלוואה שהיא יותר יקרה מכסף, זוהי הלוואה של אמון. הם מבקשים מאיתנו לבטוח בהם, לבחור בהם ולפעול בעזרת האמון שאנו מעניקים להם.

כאשר אנחנו בוחרים במועמד מסוים אנחנו מעניקים לו בראש וראשונה הלוואה המסתכמת בסכום התקציב השנתי של המועצה (67 מיליון שקלים על פי פרסומים אחרונים).

מעבר לזה, ברור לכולנו כי השנים הקרובות שצפויות לחריש הן בעלות משמעות עמוקה. הן יקבעו מה יהיה אופי העיר מבחינת חינוך, קהילה, רווחה, צביון יהודי, קיימות, חדשנות, שיתוף תושבים, עצמאות, פוליטיקה, יזמות ועוד.

מה בין בחירות ומשכנתא?

חריש היא תינוק

אני רואה בעיר חריש כיום תינוק בשנות חייו הראשונות, שידוע שהן שנים שמעצבות את אופי ואישיות הרך הנולד. 'לידת העיר' כבר התרחשה. גוף העיר בצורת כבישים ובניינים כבר עוצב. כעת נותר לצקת רוח, נשמה ואופי לעיר וחמש השנים הבאות הן שיקבעו את עתידו של הילד.

מי יטפל ב'תינוק' שלנו, חריש?  למי ניתן את האמון שלנו? במי נתלה את תקוותנו ונפקיד בידיו את היקר לנו מכל?

כשם שתהליך בחירת הגננת או המטפלת לילד שלנו היה תהליך שעירב בדיקות יסודיות, קבלת המלצות, בדיקת ניסיון, וותק ואמינות בואו נערוך בדיקה יסודית גם לגבי המועמדים:  נשאל שאלות ולא נפסיק לחקור עד שנקבל מענה מספק. לא נאמין לשמועות אלא לדברים שאנו רואים ושומעים מפי הגבורה. נבקש הוכחות לכל אמירה, נסתכל על העבר ונבחן את התכניות לעתיד. נבדוק את המועמד ואת הצוות שעומד לצידו, שהרי הם אלו שיגדלו את "התינוק" שלנו.

צאו לפגוש את המועמדים פנים אל פנים, שמעו את דעותיהם  ואל תנהלו "הלוואות" אמון בקליק, במרחב הדיגיטלי. הלוואות אלה שנלקחות בספין של רגע בפוסט זה או אחר לא יחזיקו מעמד יותר מ-48 שעות והריביות עליהן גבוהות משמעותית.

חשבו מה הייתם רוצים שהמועמד שלכם יעשה עם האמון שנתתם לו ואף הציעו לו הצעות משלכם. ובעיקר זכרו, בתור הורי התינוק ובתור בעלי הבנק עיקר האחריות היא עליכם: אם ההלוואה לא תיפרע והילד לא יקבל את הערכים שכל כך רציתם (חינוך, קהילה, תשתיות), המפסידים העיקריים הם אתם.

יתרה מזאת, אל תקחו חלק בתהליך העירוני רק בעת הבחירות. כמו שאנחנו ממשיכים להיות עם ערניים לגבי תפקוד המסגרות החינוכיות של הילדים וכמו שאנחנו בודקים תמיד אפשרות למחזור משכנתא  – כך מוטלת עלינו האחריות גם לשנים שאחרי הבחירות.

הראו מעורבות. אל תתבוננו מהצד, אל תישארו בצד המתלונן בלבד. חשבו כיצד ניתן לפעול במציאות הקיימת על מנת לשנות אותה. הקימו מיזמים, הצטרפו למעגלי שיתוף תושבים, התנגדו לשיימינג ושיח בריוני ברשת, שווקו את העיר לחברים, תתנדבו, חייכו לשכן, שמרו על איפוק וסבלנות גם כאשר אתם באים להאיר נקודה הטעונה שיפור. תחשבו על טובתכם שלכם יחד עם טובת הקהילה ובעיקר תחשבו למה כן ולא למה לא.

סמכו על השכנים

ומילה אחרונה לגבי המועמדים. ביהדות מדברים על כך שמנהיגות ושררה הם בעצם עבדות וכיליון. אדם שבוחר להשקיע את חייו לטובת הציבור, להיות משרת ציבור, להעמיד את עצמו למבחן ולבחירה של כולם ולדעת שבאופן הוא מציב את עצמו ואת משפחתו לביקורת על כל צעד קטן שהוא עשה – ראוי להערכה והוקרה.

אם בא אליכם מישהו לבקש הלוואה, אתם יכולים לסרב לו אבל אין שום צורך לעשות לו שיימינג על שבכלל העז לבקש. ואין שום עניין לפנות ל'בנקים' השכנים כדי לשכנע אותם שהוא לא אמין ושאסור בשום פנים ואופן לתת לו הלוואה. סמכו על השכנים שלכם ועל יכולת הבחירה שלהם, כבדו את דעתם ואת זווית הראיה שלהם שאינה חייבת להיות זהה לשלכם.

בסופו של יום, אני מקווה שהבחירות המוניציפליות בחריש יהוו כר פורה למעורבות תושבים שנובעת מתוך שיקול דעת, אחריות ובחירה ולא  עסקאות ודילים פוליטיים ומאזני כח שאינם משרתים את המציאות המתוקנת אליה אנו שואפים.

שיהיה לכולנו בהצלחה בדרך לבניית הבית שלנו בעיר התקווה החדשה, חריש.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה