כיצד לשמור על יחסי שכנות טובים בבניין המשותף? מומחי האגודה לתרבות הדיור מסבירים

השכן מקומה ראשונה מסרב לשלם דמי ועד, השכנה מקומה שנייה לא מפסיקה להרעיש והשכן מקומה שלישית מנפנף ומעשן. כיצד מתמודדים עם החיים המשותפים בבנייני המגורים של חריש? מומחי האגודה לתרבות הדיור מסבירים

אנו בוחרים את הדירה, את הריהוט ואת התמונה שנתלה בדירה החדשה, אבל רובנו לא יודעים כלל מיהם האנשים שיגורו מעל, מתחת או ממול לנו. עם מי נחלוק חניה, לובי ומעלית משותפים וממי נבקש בשעת הצורך כוס סוכר, סולם, כסאות לאורחים או מקדחה?

במשלי כ"ז נכתב "טוב שכן קרוב מאח רחוק", ואכן אלה שקרובים אלינו יותר מכל משפחה עלולים להשפיע על איכות החיים שלנו ועל שביעות הרצון שלנו במגורים בבניין המשותף.

על פי נתוני מוקד השירות של האגודה לתרבות הדיור לשנת 2016, רק 40% מהדיירים מכירים את כל שכניהם, ו-28% מהדיירים בלבד מרגישים קרובים לשכניהם. אחוזים נמוכים אלה יכולים להצביע על תחושות של חוסר שייכות ואכפתיות ולהחמיר סכסוכים בין שכנים.

מה גורם לשכנים לריב? לדברי שלומי אור, ממונה מחוז צפון באגודה לתרבות הדיור 60% רבים בגלל ניהול ותפעול הבית המשותף: החלטות משותפות, סרבנות תשלום, ונושאים כספיים נוספים.

30% רבים על עניינים שוטפים הנוגעים לחיים בבית המשותף כדוגמת שימוש במחסן על חשבון אחרים, התקנת מצלמות באזור המשותף, עישון בחדר מדרגות, אי פינוי שקיות זבל מחדר המדרגות, ובעיקר חניה ורעש, ואילו 10% רבים בגלל עניינים אישיים. "עניינים אישיים כמו חברויות שנקטעו או רכילויות הופכים לסכסוכים הנוגעים גם לניהול ותפעול הבית המשותף ומהווים קרקע פורייה לסרבנות תשלום", מסביר אור.

מטרדי עשן וריח

אז איך מסתדרים לדוגמה עם שכן שמרבה לנפנף ולעשות על האש? כיצד מתמודדים עם שכן שמעשן במרפסת ללא הפסקה ומה ניתן לעשות עם שכן שאוגר חפצים ומאחסן אותם בשטחים המשותפים?

עו"ד סמי ישראל
עו"ד סמי ישראל

עו"ד סמי ישראל, יועץ משפטי באגודה לתרבות הדיור מרחיב: "נתקלתי במקרה בו שכנים עישנו במרפסת הבית שלהם בתדירות גבוהה באופן יומיומי. שכן הגר בדירה מעליהם ולו ילדים קטנים, צילם ושלח לאגודה לתרבות הדיור את המאפרות המלאות עד אפס מקום בבדלי סיגריות והאגודה הוציאה מכתב מטעם יועץ משפטי לשכן המעשן על מנת לחדול מהעישון או לעשן במקום שלא מטריד. ברגע שמדובר בכמות שהיא איננה סבירה של עישון (כל מקרה נבחן לגופו בבית משפט) זה מצב המהווה מטרד , האדם המעשן בעצם מונע מהשכן מעל ליהנות מהזכויות הקנייניות שלו.

אתה בעצם אומר שאסור לאדם לעשן במרפסת ביתו?

"מותר לו לעשן במרפסת ביתו, אבל אסור לו לגרום לכך שהעשן יגרום נזק לשכן אחר. בד"כ עשן עולה למעלה ואם יש דייר מעליו שהדבר מפריע לו או מזיק לו כגון בעיות במערכת הנשימה או ילדים קטנים יכול הדבר להוות פגיעה. ועל הדייר הנפגע לפנות ישירות לשכן או להתחיל הליך מול האגודה לתרבות הדיור".

עו"ד ישראל מתאר מקרה נוסף בו שכן אגרן שאוסף חפצים מכל מני מקומות נהג לאחסן אותם גם בחדר המדרגות, בכניסה לבניין, במחסן המשותף ובמקלט.

"בוצע הליך של גישור בין הצדדים לנסות להסביר וללבן את העניינים. בגלל שהליך זה נכשל היה צורך לערב את מחלקת הרווחה ואת מחלקת התברואה ברשות המקומית כדי להדריך את האיש גם במישור הרפואי וגם במישור המהותי", מפרט עו"ד ישראל.

סכסוכי שכנים על חנייה, ניקיון, מטרדי רעש ועוד יכולים להיות סבוכים. אין ספק שאחד התפקידים החשובים של ועד הבית הוא לתרום ליישוב הסכסוך בדרכי שלום.

תפקידו של ועד הבית

חוק המקרקעין, סעיף 65 קובע כי לכל בית משותף תהיה נציגות לשם ניהול ענייני הבית המשותף. בסעיף 69 מוגדרים סמכויותיו של ועד זה: "הנציגות תשמש מורשה של כל בעלי הדירות בכל ענין הנוגע להחזקתו התקינה ולניהולו של הבית המשותף, והיא זכאית בעניינים אלה להתקשר בחוזים ולהיות צד בכל הליך משפטי ובכל משא ומתן אחר בשם כל בעלי הדירות". מסביר אור.

תיבות דואר בבניין מגורים בחריש
גרים יחד – תיבות דואר בבניין משותף בחריש

"לחברי ועד הבית אחריות להפעיל את המעלית, לנהל ספרי חשבונות, להזמין ניקיון לבניין, עבודת גננות ואנשי מקצוע לטיפול בצנרת, ביוב או כל בעיה אחרת". מציין אור ומוסיף:

"האגודה לתרבות הדיור מסייעת לוועדי בתים בהחדרת המודעות ודרכי פעולה לשמירה על הרכוש המשותף; טיפוח החיים בבית המשותף; הדרכה וניהול תקין של ענייני הבית המשותף ויצירת מערכת שכנות נאותה" מסביר אור ומוסיף: "אם ועד הבית רוצה לתבוע סרבן תשלום, הוא לא צריך לאבד יום עבודה כדי להתעסק בזה. בנינו מאגר של עורכי דין הפרוסים בכל רחבי הארץ ומעניקים ייעוץ משפטי ללא תשלום לחברי האגודה. במידה ונציגות הבית בוחרת בכך תפקיד עורך הדין לייצג ועדי בתים ותמורת תעריף סמלי של 500 שקלים הוא מלווה את הוועד בתהליך התביעה".

כאשר ועד בית נתקל בקושי, לאן עליו לפנות?

"לרשות כל ועד בית עומד הסניף המקומי היושב בתוך הרשות המקומית (קיים גם במועצת חריש) ומציע לוועד את כל שירותי האגודה בקרבת מקום בלי צורך להרחיק או לנסוע לערים אחרות. הסניף המקומי ידע להפנות את הועד לפי סוג הפנייה שלו לגורם הרלוונטי באגודה או מחוצה לה".

מהם השירותים שהאגודה מעניקה לוועדי בתים?

"האגודה מספקת לוועדי בתים שלל שירותים חשובים תמורת תשלום חודשי סמלי. כך לדוגמה, האגודה מעמידה לרשות ועדי הבתים מהנדס/הנדסאי בניין מוסמך, שיכין עבורם חוות דעת הנדסית מקצועית ומפורטת, שקבילה בבית המשפט. השירות עוסק בין היתר בנושאים כגון: בעיות של רטיבות בבניין, סדקים וקילופים בקירות, נזילות הנובעות מצנרת מים וביוב, איטום, בידוד ועוד. מדובר בשירות חשוב מאין כמותו בחריש לבניינים חדשים הנמצאים בשנה הראשונה לאכלוסם ונדרשים לאתר ליקויים במסגרת שנת הבדק".

"בנוסף, האגודה מעניקה ללקוחותיה שירות של ייצוג משפטי בבתי המשפט השלום והמחוזי, בנושאים שאינם בסמכות המפקחים על רישום המקרקעין, כמו: ליקויי בנייה, מטרדים, בקשה לביזיון בית המשפט, תביעות על פי פקודת הנזיקין הנוגעות לרכוש המשותף בלבד, ערעור על החלטות המפקח/ת ועוד".

מהו ייעוץ על פי ההלכה?

"לא מעט דתיים חיים בבתים משותפים, והם מעדיפים לפתור סכסוכים בתוך הקהילה, ולא בבתי משפט. אנחנו נותנים מענה גם לפלח שוק זה. גם בערים מעורבות רואים ציבור לא מבוטל שנעזר בשירותים האלה. מי שנותן את השירות מטעמנו הוא הרב אפרים קורנגוט, אוטוריטה מוכרת בתחום, ופונים אליו הרבה אנשים", מסכם אור.

בחריש המתהווה, הבונה לא רק בניינים חדשים אלא גם קהילה, טוב יעשו הדיירים והשכנים החדשים אם יקבעו כבר בתחילת הדרך קווי יסוד שיאפשרו להם לנהל חיים מתוך הסכמות משותפות.


פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה