סוגרים שנה: מצעד "עשרת הגדולים" של שנת 2019

נוסעים באוטובוס ישיר לתל אביב, מצטלמים בשדרת דרך ארץ, עובדים בהאב, צופים בהופעות במתנ"ס, עורכים קניות בקניון ונהנים מכל רגע. את כל זה יכולנו לעשות רק ב-2019

כמעט קשה לדמיין את החיים בחריש לפני שנת 2019. השנה החולפת הביאה איתה התפתחויות משמעותיות בתחום המסחר, החינוך, הקהילה, התרבות והתחבורה ושיפרה משמעותית את איכות החיים ונוחות התושבים לעומת שנים קודמות.

נכון, חריש כעיר חדשה, עדיין לא מציעה לתושביה את שלל היתרונות שמציעות ערים גדולות וותיקות ובעיקר היא מתקשה לספק לתושבים תעסוקה ותחבורה נוחה, אבל בשנה החולפת התרחשו מספר התפתחויות, שהפכו את החיים בחריש לנוחים יותר ומבטיחים עתיד טוב יותר.  אז מה היה לנו השנה? הנה עשר אבני דרך משמעותיות בהתפתחות העיר.

ינואר 2019: בצוותא? אהבת! חריש מגיעה לפריים טיים

הבנייה בשכונת בצוותא בחריש של שפיר הנדסה. צילום: רודי אלמוג
הבנייה בשכונת בצוותא בחריש של שפיר הנדסה. צילום: רודי אלמוג

בבניית שכונה חדשה בחריש אין הרבה חדש, אבל השקתה של תכנית שכונת 'בצוותא' שהוצגה בתחילת השנה על ידי חברת שפיר, עוררה הד תקשורתי ארצי רחב הן בשל הקף הפרויקט הענק שלא נראה כמותו בארץ, הן בשל הקונספט הרעיוני החדש בתכנון השכונה והרבה בזכות הקמפיין הפרסומי הנילווה להשקה.

הקמפיין שנשען על הפרזנטורים מגי אזרזר וקותי סבג הצליח להביא את חריש ישירות לבתים ברחבי הארץ ולייצר לעיר תהודה חיובית חשובה. רבים בישראל גלגלו על הלשון את הסלוגן: בצוותא? אהבת!

מסיבת בצוותא. צילום מור לאטי
מסיבת בצוותא. צילום מור לאטי

גם בחריש זכתה חברת שפיר להרבה אהבה בזכות מסיבת התושבים השיתופית שהתקיימה בספטמבר במתחם המכירות של החברה. המסיבה משכה אליה מאות מתושבי העיר ומתעניינים בה וזכתה להצלחה גדולה. בעוד יומיים עתידה להתקיים מסיבה קהילתית שנייה שתתקיים ברוח דומה ובאותו המקום.

מרץ 2019: בית לעצמאים בחריש – השקת האב קליקה חריש

האב חריש קליקה
האב חריש קליקה

בתחילת השנה נפתח בבית הקהילה בחריש מתחם 'האב' קליקה, חלל עבודה משותף בו עצמאים יכולים לשכור חללי עבודה בעלות מינימלית. הפרויקט שסובסד על ידי המועצה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל סיפק פיתרון, גם אם חלקי, למחסור המשמעותי במתחמי משרדים להשכרה בעיר.

מפגש נטוורוקינג ראשון בהאב. צילום: דוברות העיר
מפגש נטוורקינג ראשון בהאב. צילום: דוברות העיר

בחודשים שחלפו מאז השקתו הפך ההאב, שכולל  25 עמדות עבודה, איזור חשיבה, שני חדרי ישיבות ומטבחון, לבית עבור חלק מן העצמאים בחריש ולמרכז ההתרחשות בתחום הרישות-הנטוורקינג וההעשרה העסקית ליזמים ולעצמאים בעיר. ההאב גם מהווה מקום מפגש חשוב בין קהילת העסקים בעיר לנציגי המועצה.

אפריל 2019: מתחברים למרכז – השקת קו האוטובוס מחריש לתל אביב

אוטובוס בחריש

אולי זה סמלי, אבל קו האוטובוס בין חריש לתל אביב החל לפעול מיד לאחר חופשת חג הפסח והעניק לרבים 'חופש תחבורתי' חדש.

הקו שעליו נאבקו תושבי חריש ומועצת חריש יצר אלטרנטיבה חשובה לנסיעה ישירה לעיר הגדולה. קו 632 הצטרף לקווים שפעלו כבר בעיר בין חריש לחיפה, פרדס חנה, בנימינה וחדרה ובמידה רבה השקתו היתה גם סמל להכרה בחשיבות של חריש כעיר מתפתחת הזקוקה לתמריצים משמעותיים שימשכו זוגות צעירים לעיר. אין ספק, שבעיר בה לא קיימים עדיין איזורי תעסוקה והיא מתקשה לספק לתושביה עבודה בתחומי העיר, קיומה של תחבורה ציבורית מהירה לאזור המרכז, משמעותית מאוד להצלחתה.

יוני: שכונת הפרחים מתאכלסת

בנייה בשכונת הפרחים החדשה בחריש
בנייה בשכונת הפרחים החדשה 2019. צילום: אורן קלר

במחצית הראשונה של השנה, בחודש יוני, נחתמו טפסי 4 ראשונים בשכונת הפרחים, השכונה השלישית של חריש, והיא הצטרפה לשכונות החורש ושכונות אבני חן בהן מתגוררים רוב תושבי העיר. מאות משפחות כבר העתיקו את מגוריהן לשכונת הפרחים בה נבנות כ-3000 יחידות דיור. רוב השכונה עתידה להתאכלס רק בשנים 2020-2021. יחד עם זאת, השכונה אינה מעניקה לראשוני המתיישבים חיים קלים. למרות זאת, תושבי השכונה אופטימיים ומחכים לסיום עבודות הבנייה והאצת בניית מבני הציבור והתשתיות הנדרשות כמו כביש גישה לשכונות הראשונות של חריש וגינת משחקים עבור ילדי השכונה. בשנת הלימודים הבאה יחל לפעול בשכונת הפרחים בית ספר יסודי והוא יצטרף לגנים שכבר פועלים בשכונה.

יוני: השקת קניון MORE  – חוויית קניות כמו בעיר הגדולה

קניון MORE קניון מור צילום מור לאטי
קניון MORE צילום: מור לאטי

בחצי השנה האחרונה זה פשוט וקל, נכנסים לרכב, נוסעים לקניון MORE בכניסה לעיר וקונים בחנויות של הרשתות המובילות בארץ. קשה כבר לזכור שרק לפני שישה חודשים הסתדרנו בלי סופר-פארם, FOX, ביגוד, יין בעיר, מצעים, שופרסל, קיווי ובלי סניפי מקדונלד'ס וגלידה גולדה שמספקים גם חוויית בילוי בסופי השבוע. "קשה לי להאמין שאני מתרגשת כל כך מפתיחתו של סופר-פארם", כתבה אחת מתושבות העיר בפוסט בפייסבוק ואילו אחת המוכרות בחנות FOX דיווחה יום לאחר הפתיחה כי ”אתמול היה פה טירוף בשעות אחר הצהריים והערב”. הטירוף אולי נרגע, אבל תחושת הסיפוק נותרה. בשנה הקרובה עתיד קניון MORE להתרחב. בחודשים הקרובים תחל לפעול תחנת הדלק הצמודה לקניון, שנמצאת בימים אלה בבנייה.

בשנה החולפת נפתחו גם שני מרכזי קניות שכונתיים, מרכז 'מרום סנטר' ברחוב אורן בו פועלת חנות צעצועים וסניף שופרסל אקספרס ו'בר סנטר' ברחוב אודם בו פועלים כעת מספר עסקי מזון כדוגמת 'מאפיית המשפחה', 'הפלאפל של איצקו' ו'השניצליה של פרידה'.

יולי: השקת מרכז תרבות ופנאי חריש

מתנס חריש
רחבת הכניסה למתנ"ס חריש

בקיץ נחנך מתנ"ס חריש. 14 אולמות וחדרים לפעילויות קהילתיות, חינוכיות ותרבותיות נוספו בבת אחת לרשות תושבי חריש. מאז השקת המתנ"ס במסגרת פסטיבל 'מה הסיפור שלך' הספיק מרכז התרבות והפנאי של חריש להוות אכסניה לכלל חוגי הילדים והמבוגרים בעיר, לארח מופעי בידור באולם עם 196 מקומות בלבד – שהכרטיסים אליהם נחטפו,  לארח את מופעי חנוכה, פסטיבל סובב עולם, כנס תושבים ו..בקיצור, הבנתם את הרעיון. קשה היום לדמיין את הפעילות התרבותית והחברתית בעיר בלעדיו.

מופעי חנוכה במתנס חריש. צילום דוברות העיר (1)
מופעי חנוכה במתנ"ס חריש. צילום: דוברות העיר

אוגוסט: יוצאים לדרך חדשה – הבשורה של חריש דרום

באוגוסט התבשרנו כי המועצה הארצית אישרה לחריש תוספת שטח לפיתוח לטובת רובע עירוני חדש מוטה עסקים, חריש דרום. להחלטה זו ,שאינה באה לידי ביטוי בחיי היום יום של תושבי חריש, אמורה להיות השפעה מכרעת על עתיד העיר. זוהי החלטה שמבטיחה את המשך תנופת הפיתוח של חריש והוכחה לכך שגם המועצה הארצית רואה בחריש עיר משמעותית במרחב.

רובע חריש דרום - הדמיה
רובע חריש דרום – הדמיה

התכנית לרובע חדש מקודמת על שטח הכולל 1,430 יחידות דיור וכן למעלה מ- 330 אלף מטר תעסוקה שיחזקו את הכלכלה העירונית ויצרו מקומות תעסוקה לתושבי העיר.

אוגוסט: יוצאים לדרך חדשה – כביש גישה חדש לחריש

כל מי שעומד בפקקי הבוקר בחריש ישמח לדעת שעוד כמה שנים זה יעבור. באוגוסט התקבלה ההחלטה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את כביש 611 כחלק מתכנית תמ"א 42 שתחבר את חריש לכביש 444, כביש 9 וכביש 4. הכביש החדש יבנה בצידה הדרומי של חריש ויוגדר ככביש ארצי.

תוואי כביש הגישה החדש לחריש מדרום
תוואי כביש הגישה החדש לחריש

משמעות ההחלטה היא מתן כניסה ויציאה נוספת לעיר ואין ספק, שעיר שמתכננת להוות בית ל-100 אלף איש לא יכולה להסתמך על כביש גישה אחד בלבד לעיר. פתיחת הכביש החדש תתרחש על פי לוח הזמנים הקיים בשנת 2023.

ספטמבר: יש לנו סמל (אפילו שניים)

שלט כניסה לחריש. צילום: דוברות חריש
שלט הכניסה החדש לחריש. צילום: דוברות חריש

ערים גדולות בעולם מתהדרות במונומנטים המאפיינים אותן. מי לא מכיר את גשר הזהב בסן פרנסיסקו או מגדלי עזריאלי בתל אביב? בשנת 2019 גם חריש זכתה לסמלי זיהוי חדשים שתושבים רבים בחריש מיהרו לאמץ.

מסלול התחבורה הציבורית המהירה הפך עד לאכלוסה המלא של העיר לשדרה פורחת המיועדת להליכה או ריצה ותושבים רבים אימצו את שדרת דרך ארץ אל ליבם, אל שגרת חייהם וגם אל אלבום התמונות שלהם.

שדרת דרך ארץ
מצטלמים בשדרה. מימין: עו"ד אלירן נעים ועו"ד ליאור רחמים. צילום: מור לאטי. משמאל: יסמין ואסף שחף

סמל מזהה נוסף לעיר הוא שלט הכניסה הצבעוני שעוצב על ידי צוות מעצבות תושבות העיר. שלט הכניסה החדש משמש גם הוא סמל הכר לחריש והפך גם הוא לאתר צילומים פופולרי.

ליאור דאוטקר "פיקו" תושב העיר על רקע השלט החדש

דצמבר: עדיין מחכים לטקס התושב ה-20,000

אז כמה תושבים מתגוררים בחריש? נכון, אין לנו נתונים רשמיים אבל על פי הערכות, בחריש מתגוררים כ-15,000 תושבים, שליש מהם עבר לחריש בשנה האחרונה.

משפחת קרפט בטקס קבלת תעודת התושב ה-10,000 בחריש
משפחת קרפט בטקס קבלת תעודת התושב ה-10,000 בחריש. צילום: דוברות חריש

על פי נתוני העירייה באוקטובר 2018 הגיע לחריש התושב ה-10,000. הציפיה היתה שעד סוף השנה הנוכחית חריש תכפיל את מספר תושביה ותגיע ל-20 אלף איש. נראה שציפיה זו לא התממשה. יחד עם זאת, חריש צומחת. כך לדוגמה, בבחירות לכנסת שהתקיימו בספטמבר 2019, פנקס הבוחרים בחריש כלל 5749 בעלי זכות בחירה, 1207 יותר מאשר בפנקס הבוחרים בחודש אפריל 2019. מערכת החינוך של חריש שיקפה צמיחה גם היא. בשנת תש"ף החינוך הממלכתי בחריש מכיתות גן ועד כיתה ט' גדל ב-70% לעומת השנה הקודמת.

בית ספר ממלכתי חדש בחריש
בית ספר ממלכתי חדש שנפתח בשנת תש"ף עם 300 תלמידים

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה