קארפול בחריש: חוסכים, שומרים על הסביבה ונהנים

מימין: גיל פישר, שלו פודולסקי ואיתן מור. צילום: אורן קלר

רוצים להתמודד עם הפקקים בדרך לעבודה, לחסוך כסף וגם לתרום לסביבה? כדאי שתאמצו גם אתם את רעיון הנסיעה השיתופית (CARPOOL). איתן מור, שלו פודולסקי וגיל פישר, שלושה מתושבי חריש שנוסעים יחד לעבודה, אימצו את הרעיון באהבה

לא משנה איפה אתם מתגוררים, אם אתם נוסעים ברכב לעבודה – אתם כנראה כבר מכירים את התופעה. רובנו נאלצים להתמודד עם הפקקים הגואים בדרך לעבודה, בכניסה למרכזי הערים ולאזורי התעסוקה. למעשה, פקקי תנועה הפכו לאחת הבעיות העולמיות המטרידות ומדינות רבות מחפשות פתרונות חכמים חדשים להקלה על העומס ולשמירה על איכות הסביבה.

אחת הדרכים שזוכה לפופולריות גואה בישראל וברחבי העולם היא נסיעה שיתופית (CARPOOL): נסיעה יחדיו של מספר אנשים לעבודה או ללימודים, על בסיס יומיומי.

נסיעה שיתופית החלה כטקטיקה של חיסכון בדלק בארצות הברית, במהלך מלחמת העולם השנייה, וצברה פופולריות בשנים בהן חלה עלייה ניכרת במחירי הדלק העולמיים. עליית מחירי הנפט לצד התפתחות הרשתות החברתיות בתחילת המאה ה-21, הביאו לעלייה מחודשת במספר הנוסעים שבחרו באמצעי תחבורה זה.

איתן מור (40) המתגורר בשנתיים האחרונות בחריש אליה עבר מרמת ישי, הוא מתכנת בהכשרתו ונוסע מדי יום אל מקום עבודתו  בכפר סבא.  בשנה האחרונה הוא אינו נוסע לבד. שלו פודולסקי (33) וגיל פישר (34) תושבי חריש בשנתיים האחרונות ובמקור מתל אביב ומכרכור (בהתאמה) הם השותפים שלו לנסיעה.

חיסכון ניכר בהוצאה החודשית

"כל אחד רוצה לחסוך", מסביר מור. "הוצאה חודשית ממוצעת לנסיעה ברכב לעבודה הכוללת דלק, בלאי ופחת מסתכמת בכ-2,000 שקלים. אם יש לך שותפים לנסיעה שמתחלקים איתך בהוצאות, אתה זוכה לחיסכון ניכר בהוצאה החודשית", מסביר מור וממשיך לפרט: "מאז שהתחלתי לנסוע בנסיעות משותפות העמידה שלי בזמנים מדויקת יותר בגלל ההתחייבות לאחרים ויש לנו בין 40-50 דקות נסיעה בכל יום בהלוך ובחזור כדי לשוחח ובמידה מסוימת 'לבלות' יחד. בכל פעם מישהו אחר מביא את הרכב לנסיעה, כך שנחמד מדי פעם גם לא לנהוג".

מהו הקושי המרכזי בנסיעה שיתופית?

"לאנשים יש חששות לא מבוססים על פגיעה בפרטיות, על לנהל שיחות אישיות בזמן הנסיעה או הצורך לדאוג שהאוטו יהיה מסודר וכן הלאה, אבל בפועל זה כיף לנסוע ביחד ויש לנו תמיד נושאי שיחה משותפים".

"בדרך כלל, החלק הקשה הוא לעקוב אחר התשלומים ולכן פישטנו את זה. יש לנו קובץ אקסל שמחשב לבד את התשלומים הנדרשים מכל אחד בהתאם לנסיעות שבוצעו בפועל (דלק, אגרת כביש 6). הניהול די מסודר ופשוט למעקב".

גיל פישר, שלו פודולסקי ואיתן מור
מימין לשמאל: גיל פישר, שלו פודולסקי ואיתן מור

שומרים על סביבה נקייה ובריאה יותר

גיל פישר, מהנדס מחשבים בחברת YES, הוא הצלע השלישית בנסיעה המשותפת. "הכרתי את איתן ואת שלו דרך הבנות שלנו שלומדות יחד מחול בחריש. הצטרפתי לסידור ההסעות שלהם רק לפני חצי שנה", הוא משתף.

"אני בעד שרכבים יצאו מחריש עם יותר מנוסע אחד או שניים. המוטיבציה שלי היא פחות למען הכסף ויותר למען שמירה על הסביבה", הוא מסביר בפשטות. "נסיעות שיתופיות מפחיתות את צריכת הדלק, פליטת האדים הרעילים ותורמות לשמירה על סביבה נקייה ובריאה יותר. הערך המוסף שהן מעניקות הוא חיסכון כספי".

על מה אתם מדברים בדרך ומי קובע מה שומעים ברדיו?

"אני מעדיף לנהוג ולכן כשאנו נוסעים עם המכונית שלי שומעים אצלי רדיו ומדברים על תנאי המגורים בחריש. עכשיו הבחירות בחריש מעניינות אותנו אז מדברים גם על זה", מספר פישר.

מה מבחינתך החיסרון בנסיעה משותפת?

"לפעמים אני רוצה להישאר בעבודה או לצאת מוקדם יותר ונאלץ לשנות את הלו"ז בחצי שעה לכאן או לכאן, בהתאם למה שקבענו בבוקר, כדי לעזור לאחרים ולהיות מתואם איתם.

"בעבר, רציתי לפתח אפליקציה שתעזור לאנשים למצוא טרמפים בהתאם לשעת היציאה המדויקת. לא הגעתי לזה, אבל אני בהחלט מעודד אנשים מחריש להשתמש באפליקציות כדוגמת Waze או Moovit שיש להן פיצ'ר לקארפולים".

לא לפקקי תנועה

פישר, מור ופודולסקי מתגוררים כולם ברחוב אלון בחריש. השניים האחרונים גם עובדים באותה חברה ולשניהם יש רכב חברה. "אני משאיר את רכב החברה בבית לאשתי ומעדיף לנסוע בקארפול", מציין שלו פודולסקי ומדגיש: "אני נוסע בנסיעות משותפות כי מאוד משמעותי לי הנושא של הפחתת פקקים בכבישים. אני בכל בוקר עומד בכביש שש ורואה מסביבי עשרות כלי רכב עם נוסע אחד בלבד. כולם מתלוננים על העומס בכבישים אבל לא עושים הרבה כדי לטפל בתופעה. מספיק שחצי מהנהגים ייסעו במשותף לעבודה והעומס יהיה שונה לחלוטין".

פודולסקי גם מודאג מעתיד התחבורה בחריש: "חריש עומדת לגדול משמעותית ועד שיושלמו כל צירי התחבורה המתוכננים, עתידים להיות בה פקקים, אלא אם אנו נשפיע על המצב. נסיעה משותפת היא פיתרון טוב שתעניק לתושבי חריש גם את היכולת להתמודד עם זיהום אוויר מופחת".

השלושה אינם היחידים בחריש שמקדמים את נושא הנסיעות השיתופיות. קיימות התארגנויות דומות למשל לנסיעות משותפות לתחנות הרכבת בקיסריה-פרדס חנה ובבנימינה. בקבוצות הטרמפים בפייסבוק ובווטסאפ עולים מדי פעם ניסיונות נוספים למציאת שותפים לנסיעות משותפות.

המדינה מכשירה את הנסיעה השיתופית

חשוב לדעת, כי בדצמבר 2017 נסיעות שיתופיות הוסדרו גם על פי חוק. שר התחבורה ישראל כץ חתם על שינוי תקנות התעבורה (סעיף 84 א'), כך שהן יאפשרו נסיעות שיתופיות ברחבי המדינה.

על פי התקנה החדשה, בעל רכב פרטי יוכל לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום ברכבו הפרטי. מספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על 4, מלבד הנהג. כמו כן, בעל הרכב לא יוכל להסיע נוסעים מזדמנים, אלא רק כאלה שתיאמו את נסיעתם מראש. עוד קבע משרד התחבורה כי הסכום המקסימלי יהיה 2 שקלים לק"מ. ההוצאות הישירות יחולקו שווה בשווה בין כל נוסעי הרכב באותה נסיעה, כולל הנהג. כמו כן, חשוב לזכור כי רכב עם ארבעה נוסעים ויותר זכאי לנסוע בערים בנתיבי תחבורה ציבורית.

בישיבת מעקב ראשונה של ועדת המדע אחר התוכנית הלאומית לתחבורה חכמה שהתקיימה מספר חודשים לפני החתימה על התקנות החדשות ציין ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה: "הרעיון הוא ללכת לשיתוף כלי רכב, אנחנו רוצים ללכת להיבטים שיתופיים, אך אנחנו מעוניינים שהכול יהיה מוסדר, אין לנו ספק שהעתיד הוא נסיעות שיתופיות".

הילה חדד, סמנכ"ל מנהל התשתיות במשרד התחבורה ציינה באותה ישיבה: "העדיפות בפרויקט הנתיבים המהירים בערים וביניהן יהיה לקארפולים, אנחנו בוחנים טכנולוגיה לזיהוי קארפולים, כך נאפשר רק למי שנוסע ברכב מלא ליהנות מהטבת נתיב פנוי".

אז מה היה לנו? חסכון משמעותי בכסף, תרומה לשמירה על איכות הסביבה ובעיקר – דרך מצוינת להכיר, להתחבר ולבלות זמן איכות עם חברים בקהילה. נסיעה טובה!


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה