פארק חברים: פארק שעשועים נגיש ומשלב – אולי גם בחריש?

בשבועות האחרונים דובר רבות בחריש על נושא הגנים הציבוריים והפארקים, בין השאר בחשיפת התכנון לפארק המרכזי בחריש, פרסום מפת מבני הציבור בעיר וכן אירוע חנוכת גן האקליפטוס והמשחקייה שנערך בשבוע שעבר.

חבר הקהילה ותושב עתידי בחריש – אורן רבלין פנה למערכת האתר וביקש ליידע את כולנו לגבי האפשרות להקים בחריש פארק שעשועים נגיש ומשלב, על פי מודל שיזם בית איזי שפירא ברעננה. “פארק חברים” – פארק השעשועים הנגיש והמשלב הראשון בישראל, הוקם בשנת 2005 ולאחרונה עבר שדרוג משמעותי. הפארק מותאם לילדים עם צרכים מיוחדים ובעצם – לכל הילדים.

המתקנים בפארק תוכננו בקפידה על מנת לאפשר פעילות חווייתית, תוך התייחסות למכלול רחב של מרכיבים: מתקנים, שבילים, דרכי גישה, תאורה ואזורי ישיבה. מתקני הפארק נבחרו על פי שיקולי אטרקטיביות, עמידות ותחזוקה נוחה, במטרה ליצור סביבה עשירה בגירויים ופעילות חווייתית משותפת של מספר רב של ילדים בו זמנית. הפארק מתחלק למספר אזורים – אזור פעילות מוטורית, אזור מוסיקלי, מבוך שלאורכו משחקים רבים, אזור מים ואמפיתיאטרון קטן.

הפארק ככלי לשינוי חברתי ושינוי עמדות בקרב ילדים ומבוגרים

במקביל לתכנון הפיזי של הפארק, נבנה מערך יזום של פעילויות, שיעודדו מפגש בין האוכלוסיות השונות, אשר מאפשרות שינוי בדעות קדומות וניתוץ תוויות חברתיות. מטרות אלה חייבו תכנון מוקדם בשיתוף צוותי חשיבה ומעורבות של הורים ונציגים מהקהילה, בעלי זיקה לתחומים אלה. הערכים המרכזיים שמקדם הפארק הינם שיוויון, כבוד, סובלנות ואהבה ללא תנאי ולכל אחד ואחת.

פעילות הפנאי במתחם פונה לציבור הרחב בחלק מימי החול וסופי השבוע, כאשר לרשותם עומדים מתנדבים ומדריכים המסייעים לילדים עם צרכים מיוחדים להשתלב בפעילות ומקיימים במקום הסברה וסדנאות העשרה לקידום נגישות, שילוב ושיוויון חברתי.

במקביל, מתקיימות תוכניות ההסברה גם בגני ילדים, בבתי ספר יסודיים וכן במסגרות החינוך הבלתי פורמלי. כמו כן, ישנה תמיכה בתוכניות שילוב קיימות,  במסגרתן צמדי גנים או כיתות מוזמנים לקיים בפארק חלק מפעילותם באווירה שונה. במסגרות בהן משולבים ילדים עם צרכים מיוחדים, הפארק מאפשר לכל הילדים התנסות משלבת שונה.

הפארק כמודל לערים אחרות

כיום, מהווה הפארק מודל לערים רבות בפיתוח גני שעשועים משלבים וכמוביל לשינוי בתפיסה של מקבלי החלטות, אנשי מקצוע וחברים בקהילה עצמה. החזון של בית איזי שפירא הוא שיהיה פארק כזה בכל עיר בארץ. לדברי רונן כהן, מנהל תחום קהילה בבית איזי שפירא “בכל מקום צריך להיות גן שעשועים מותאם, זה צורך של הילדים והם לא מקבלים לו מענה בגן שעשועים רגיל. אנחנו יכולים לתת את הידע המקצועי והמדינה נותנת את המשאבים כדי שכל רשות מקומית שרוצה תוכל לממש את החזון הזה. כיום המוסד לביטוח לאומי, מפעל הפיס וקרן שלם ממנים בסכומים משמעותיים הקמת פארקים נגישים ברשויות מקומיות על פי מודל פארק חברים של בית איזי שפירא.”

מנהל הקרן לפיתוח שירותים לנכים, המוסד לביטוח לאומי, מר שמואל ווינגלסון ציין כי “עיר שרוצה לשים את עצמה על המפה ולהראות שהיא מכבדת אנשים עם מוגבלות היא צריכה להתחיל דווקא עם הילדים הצעירים. מה שמחולל את השינוי החברתי הוא ההפעלה החברתית, המשותפת בין ילדים עם צרכים מיוחדים וכלל הילדים.”

נחום חופרי, לשעבר ראש העיר רעננה: “אני מאמין שעיר שדואגת לכל אזרחיה היא עיר יותר חזקה, היא עיר יותר טובה. הרצון שלנו כקהילה לשלב בתוכנו את האחר, להיות עם הפנים לשונה, זאת התרומה המרכזית של בית איזי שפירא לרעננה”.

כיום פועלים בישראל פארקים על פי מודל זה בלמעלה מ-10 רשויות נוספות ברחבי הארץ.

בחריש, שחרתה על דגלה את הערכים של עיר מתקדמת, סובלנית ורב-גונית ממש מתבקש שיקום פארק כזה. מדובר על נקודת מפגש להורים וילדים שתסייע רבות בהנעת תהליכי חיבור בין אנשים ויצירת תשתית תרבותית המושתתת על קבלה של האחר החל מגיל צעיר.

ביקשנו את תגובת המועצה המקומית לנושא:

"ראש מועצת חריש יצחק קשת מקדם את נושא הסובלנות וקבלת האחר בכל התחומים ובכל הרבדים. בעיר חריש עתידים להיבנות 68 פארקים וגנים ציבוריים שיתפרשו על פני 340 דונם. מדובר ביחס חסר תקדים של שטחים ציבוריים, כפול מכל רשות מקומית אחרת. יש לציין כי כל המרחב הציבורי, לרבות הפארקים והגנים יהיו מונגשים לציבור של בעלי מוגבלויות, כאשר בכל גן יהיו מתקנים נגישים המיועדים לשימוש גם של ציבור זה. גישה זו מאפשרת לבעלי מוגבלויות ליהנות מכל המרחב הציבורי ולא מגבילה אותו בפארק נגיש אחד שייעודי לו. כמו כן, המועצה פועלת מול עמותת שלם וגופים נוספים על מנת לעודד את שילוב בעלי המוגבלויות באוכלוסייה הכללית בפרויקטים שונים. יחד עם זאת, הרעיון של "פארק חברים" הינו רעיון מקסים ונבחן דרכים שונות ליישומו גם בחריש".

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה