תחזית 2021 לחריש: האירועים שישפיעו על העיר בשנה הקרובה

שנת 2021 נפתחה והיא טומנת בחובה אירועים מהותיים ברמה הלאומית כמו סבב בחירות נוסף והמאמץ למיגור נגיף הקורונה. גם ברמה המקומית צפויים בחריש שינויים משמעותיים והתפתחויות, שישפיעו על עתידה בטווח הקצר ובטווח הארוך. לפניכם תחזית ”חריש סיטי“ לשנה החדשה

מופע חוזר: בחירות ארציות

ב-23 במרץ 2021, יצאו אזרחי מדינת ישראל לבחור בחברי בית הנבחרים בפעם הרביעית בפרק זמן של שנתיים בקירוב. חוסר היציבות המדיני בישראל משפיע באופן ישיר על מצבה של חריש ועל יכולתה להמשיך בתנופת הפיתוח. בחריש, הזקוקה להחלטת ממשלה חדשה לתקצוב העיר כמו אוויר לנשימה, ייקוו לכינונה של קואליציה יציבה ולסיוע ממשלתי מחודש, וזאת לאחר שהחלטת הממשלה 870, שהזרימה לעיר כמיליארד שקלים, הסתיימה.

תעמולת בחירות לכנסת ה-23 בחריש
בחירות לכנסת ה-23 בחריש

אוכלוסייה: עיר של למעלה מ-30,000 תושבים

בסוף שנת 2020 מנתה אוכלוסיית חריש כ-24 אלף תושבים. על פי הערכות המועצה, קצב גידול האוכלוסיה הגבוה יימשך גם בשנת 2021 וכעשרת אלפים תושבים חדשים יצטרפו לחריש במהלכה.

שכונת בצוותא, השכונה החמישית של העיר, צפויה לקבל במחצית הראשונה של השנה אישורי איכלוס ראשונים והיא אמורה לקלוט מאות משפחות חדשות. מתוך 1,519 דירות בשכונה כ-1,380 דירות צפויות להימסר השנה, הראשונות בהן, באפריל 2021.

בית ספר בבנייה בשכונת בצוותא
בית ספר בבנייה בשכונת בצוותא

בשכונה שנבנתה על ידי חברת שפיר במסגרת מיזם 'תכנן ובנה' של משרד השיכון יחלו לפעול מוסדות חינוכיים חדשים (11 גני ילדים ושני בתי ספר יסודיים) כמו גם מבני ציבור. אלה, ימסרו לידי המועצה. פתיחתם המשוערת של מרכז התרבות ואולם הספורט בצוותא מתוכננת לרבעון האחרון בשנה.

מרכז תרבות מתנ"ס בצוותא
מרכז תרבות / מתנ"ס בשכונת בצוותא

גם שכונת אבני חן תזכה לצמיחה משמעותית ולעיבוי האוכלוסייה עם המשך האכלוס של פרויקט 'חריש המאוחדת'. פרויקט המגורים שהחל את דרכו אי שם בשנת 2013 וכולל 27 בניינים ו-600 דירות בקירוב החל להתאכלס במהלך 2020. קצב מסירת הדירות צפוי להתגבר במהלך 2021 ואיכלוס הפרויקט ישפיע רבות על השכונה הצפונית בחריש. בו בעת ממשיך האיכלוס בשכונת הפרחים ובפרויקטים נוספים בשכונות מעו“ף, החורש ואבני חן.

'חוק השבת' ייכנס לתוקפו

לאחר שהטיפול בו נדחה במשך קרוב לשנתיים, בשנה הקרובה צפוי להתגבש חוק עזר עירוני חדש: 'חוק פתיחת וסגירת עסקים בעיר חריש'. החוק, המוכר יותר כ"חוק השבת", יועבר לאישור שר הפנים וצפוי להיכנס לספר החוקים העירוני בהמשך השנה. החוק, המבוסס על הסכמות בין סיעות הקואליציה, יקבע היכן ניתן לפתוח בעיר עסקים בימי המנוחה ויסייע, כך מקווים כולם, בהפגת המתיחות בשטח ולהסדרת סטטוס קוו החיוני להמשך צמיחתה של העיר ולתחושת הביטחון של תושביה. בשנה הקרובה עתידים להיחקק חוקי עזר נוספים בחריש ביניהם חוק החניה, שיסדיר את הנושא בעיר.

חוק השבת
חוק השבת: פתיחת עסקים בימי המנוחה במקומות מוסדרים

אולם ספורט ראשון בעיר

מסגרות תחרותיות חובבניות או חצי מקצועיות, לא פעלו כסדרן השנה עקב מגבלות הקורונה, אך עם זאת, מקום קבע לקיום משחקים ואירועי ספורט הינו מצרך בסיסי בעיר. אולם הספורט הראשון בעיר הנבנה בשטחו של בית הספר הממלכתי 'רונה רמון' ברחוב דפנה, צפוי לספק מענה של ממש לנושא. האולם החדש והמקורה, שבנייתו מושלמת בימים אלו, ייפתח במחצית הראשונה של השנה. הוא כולל מגרש כדורסל שיכול לשמש גם כשני מגרשי כדורעף תקניים.

הדמיית אולם ספורט בחריש
הדמיית אולם ספורט בחריש

גידול במספר התלמידים והשקה של מבני חינוך חדשים

על פי הערכות המועצה בשנת הלימודים תשפ"ב מספר התלמידים בעיר יגדיל עצמו ב-50% בקירוב וישק לכעשרת אלפים תלמידים. בהתאם, יפתחו עשרות גנים חדשים ומספר בתי ספר. על פי התכנון, אמורים להיפתח לראשונה בעיר מוסדות חינוך על יסודיים בזרם הממלכתי-דתי. עם זאת, נכון לכתיבת שורות אלו ניכר בשטח כי העבודות לבניית האולפנה הואטו. יוחאי פרג'י מ"מ ראש העיר ויו"ר ועדת חינוך מציין כי בשלב זה, בעקבות עיכוב בהעברות תקציביות ממקורות ממשלתיים, פתיחתו של מבנה האולפנה באחד בספטמבר מוטלת בספק.

תחילת הבנייה של הישיבה התיכונית נובמבר 2020
תחילת הבנייה של הישיבה התיכונית נובמבר 2020 צילום: דוברות העיר חריש

מסחר קרוב לבית: עסקים רבותי, עסקים

מרכז מסחרי שכונתי נוסף צפוי להיפתח בשנה הקרובה בקצהו הדרומי של רחוב גפן בעיר. המבנה בן שתי הקומות, צפוי לכלול סניף של שופרסל אקספרס ומספר חנויות נוספות וייתן מענה זמין ונגיש לתושבי חריש המתגוררים בחלקה הדרומי של שכונת החורש.

מתחם מסחרי מרכז מסחרי רחוב גפן
מרכז מסחרי ברחוב גפן

גם המרכז המסחרי ברחוב תאנה עתיד להיפתח השנה. במקום יפעל סניף סופר מרשת 'מעיין 2000' והוא יצטרף לסניף הפעיל בשכונת אבני חן.

בשדרת האחווה, הרחוב הראשי בין שכונת הפרחים ושכונת בצוותא, צפויים להיפתח לראשונה בתי עסק שיספקו מענה ברמה השכונתית. גם בשכונות מעו"ף ובצוותא מתוכננים להיפתח עסקים ראשונים השנה.

מעיין 2000 מרכז מסחרי תאנה
מרכז מסחרי ברחוב תאנה של רשת מעיין 2000

בעוד יומיים יחל בישראל הסגר השלישי שימשך מספר שבועות. התקווה היא כי בקרוב, עם סיום הליך חיסון האוכלוסיה, תתגבר ישראל על מגפת הקורונה ויתאפשר לעסקים רבים לחזור לפעילות. אם אכן תצליח המדינה להתמודד בהצלחה עם המשבר הבריאותי-כלכלי, תצא גם חריש נשכרת והציפיה היא כי ייפתחו עסקים נוספים בשדרה המרכזית ובשכונות. אלה יתרמו להכנסות העירייה, ליצירת מקומות תעסוקה מקומית ובעיקר לתחושה הנחוצה של שגרה ברוכה.

שדרת דרך ארץ
עסקים בשדרת דרך ארץ

השנה אולי זה יקרה: סניף דואר בחריש

אחרי המתנה ארוכה ומספר עיכובים בלוחות הזמנים צפוי (כנראה) להיפתח במהלך 2021 סניף הדואר הראשון בחריש. מבנה הדואר בדרך ארץ 26 נראה ערוך לפעולה וכבר מוצבים בו הדלפקים האדומים המוכרים של דואר ישראל. לאחרונה עדכנה הנהלת הדואר כי הם נמצאים בישורת האחרונה: "אנו בשלבים אחרונים ובימים אלה יצא מכרז נוסף לאיתור סוכן דואר זאת מאחר וסוכן הדואר שנבחר הסיר את מועמדותו".

סניף דואר - צילום דוברות דואר ישראל
סניף דואר בישראל. צילום דוברות דואר ישראל

הקלה בעומס התחבורה: חניכת מחלף 'משמר הגבול' החדש

בשלהי 2021 צפויות להסתיים עבודות ההקמה של מחלף 'משמר הגבול' החדש, שממוקם ממערב לצומת משמר הגבול הקיים כיום, על כביש 65. המחלף החדש יבטל את הצומת המרומזר וכן את קטע הכביש שבין הצומת לכיכר הכניסה לחריש, על כביש 574. במקום הכיכר יוקם צומת מרומזר חדש ובו שני נתיבי נסיעה לכל כיוון. ראש המועצה הצהיר כי המחלף "ישחרר הרבה לחץ מהכניסה והיציאה לעיר". תושבי העיר למודי הפקקים, ההולכים וגדלים בעיקר בשעות הבוקר ביציאה מן העיר – מייחלים לכך.

מחלף מג"ב; צילום: חברת שיכון ובינוי
העבודות מתקדמות. צילום אוויר עדכני של מחלף מג"ב; צילום: חברת שיכון ובינוי

עוזבת את העיר: הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה תסיים תפקידה

בנובמבר 2021 צפויה 'הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש' לסיים את פעילותה. הוועדה פועלת מתוקף צו מיוחד מזה למעלה מעשור, מורכבת מנציגי משרדי הממשלה השונים ונציגי מועצה ומונהגת על ידי היו"ר דוד מגן מונסונגו. בתקופת פעילותה הנפיקה הוועדה היתרי בנייה ל-11,662 יחידות דיור בחריש, 7,610 מהן כבר קיבלו תעודות גמר. עוד קידמה הוועדה המיוחדת למעלה מ-60 פארקים, עשרות מוסדות ציבור חדשים ומאות אלפי מ”ר של שטחי מסחר ותעסוקה.

הוועדה סיימה במהלך כהונתה את התכנון המפורט של חמש השכונות הראשונות בעיר, המיועדות לאכלוס הצפוי של 50,000 תושבים. בדצמבר 2020 הופקדו גם תכניות הרובע העתידי, "חריש דרום", בו מתוכננים לקום שטחי מסחר ותעסוקה גדולים.

הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה - חריש
”מנוע“ משמעותי בהתפתחות המהירה של חריש

הוועדה היוותה, מאז הקמתה, ”מנוע“ משמעותי בהתפתחות המהירה של חריש וסיום פעילותה עשוי להקשות על המשך פיתוח העיר בקצב בו הורגלנו. עם זאת, סיום המנדט מהווה גם סמן להתבגרות העיר ומעבר למודל סטנדרטי יותר, של וועדת תכנון ובנייה מקומית בניהול חברי המועצה, כפי שנהוג בערים אחרות בישראל.


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. הוועדה המיוחדת לתכנון ולבניה של חריש גרמה נזקים עצומים לעיר נזקים אלו לא יממחקו לעד וישאירו אצ חריש מאחור שניםן םרבות אולי לעולם לא יתוקנו
    הוועדה פעלה מנתוך חוסר חזון מתוך חוסר כשרון מתוך חוסר יציאה "מחוץ לקופסה"
    המדינה ובעיקר ראש המועצה פספסו בגדול וכך זה יירשם בדפי ההיסטוריה חבל

השאר תגובה

פרויקטים