אושרה תוכנית המתאר המחוזית להרחבת חריש דרומה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה סופית את הרחבתה של חריש לכיוון דרום ואת הקמתו של רובע 'חריש דרום'. התכנית מגדירה, בנוסף לרובע המגורים והמסחר, גם שטחים פתוחים לשימור, שיעניקו לתושבי העיר ריאה ירוקה וכן מסדרון אקולוגי לאורך נחל נרבתה

מבט אל יער חריש שהוגדר כ״אזור פתוח״

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת“ע) אישרה סופית את תכנית המתאר המחוזית, ביוזמת משרד הבינוי והשיכון, להרחבתה של חריש דרומה. התוכנית החדשה תאפשר את הקמתו של רובע 'חריש דרום', רובע המשלב שטחי מסחר ותעסוקה לצד מתחמי מגורים.

אישור השינוי בתכנית המתאר המחוזית הוא נדבך נוסף בתהליך הקמת הרובע החדש. בחודש הבא צפויה ה'וועדה המיוחדת לתו"ב  – חריש' לאשר להפקדה את תכנית הרובע, זאת לאחר שהדיון בנושא נדחה מחודש יוני, לבקשת העירייה.

חריש דרום מסדרון אקולוגי מפה
תשריט חריש דרום

הבשורה המשמעותית בתכנית המתאר המחוזית המעודכנת, היא הראייה התיכנונית -מרחבית המגדירה שטחים פתוחים מוגנים ואת פריסת השטח הפתוח המיוחד במרחב, זאת בין השאר, על מנת לשמור על אופיו הכפרי של האזור הסמוך ליישובים השכנים לחריש, לטובת תושבי האזור כולו.

את הכנת התכנית הוביל משרד הבינוי והשיכון וקידומה היה בשיתוף עם הוועדה המחוזית חיפה והוועדה המיוחדת לתו"ב – חריש. שתי הוועדות קיימו דיונים על פי חוק כל אחת בתחום סמכותה ופעלו לקידום השינוי לתכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 13/6) .

ורד סולומון ממן, האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון: "השינוי לתמ"מ מהווה אבן דרך משמעותית לטובת פיתוח העיר חריש. בתכנון ערים נדרש לתת מקום לראייה המערכתית הרואה את כלל מרכיבי הסביבה הטבעית והחברתית. חיזוק הקשרים של העיר עם המרחב הסובב אותה כולל הישובים אום אל קוטוף, מייסר, מצפה אילן, ברטעה וערערה הוא חשוב מאין כמותו ומהווה מפתח לחיזוק העיר ולהפיכתה למרכזית ותורמת לכלל התושבים באזור".

שטחים חקלאיים במרחב התכנון

חשש להיבלע בעיר הגדולה

תכנית המתאר המחוזית אושרה חרף מספר התנגדויות שהגישו, בין השאר, מועצה איזורית מנשה, קיבוץ מצר ומצפה אילן.

כך לדוגמה, מצפה אילן העלה את החשש שיהפוך לשכונה בתוך חריש: "נדרש לשמור על רצועת חיץ ירוק בין מצפה אילן לחריש לצורך שמירה על ריאה ירוקה ושמירה על אופיו הכפרי של היישוב. בין מצפה אילן לחריש סומן שטח פתוח מיוחד המאפשר שימושי פנאי ונופש ולכן לא ישמר החיץ ויפגע הצביון הכפרי של מצפה אילן שאף עלול להפוך לשכונה בתוך העיר", נכתב בהתנגדויות.

תצפית משכונת החורש על כפר מייסר וקיבוץ מצר

גם מועצה איזורית מנשה העלתה התנגדויות וביניהן התנגדות לקיומן של פעילויות פנאי ונופש לאורך נחל נרתבא, המהווה את גבולו המזרחי של רובע חריש דרום.

בנימוקי אישור התוכנית, כתבה הוועדה, כי סימון שטח פתוח מיוחד במיקום שנקבע יאפשר מתן מענה לפנאי ונופש לצורכי אוכלוסיית האזור וכי סימון מסדרון אקולוגי לאורך נחל נרבתא, יחזק את השמירה על הערכים הטבעיים לאורך הנחל ויאפשר את רציפות השטחים הפתוחים ובכללם המרחב הפתוח הרגיש שממזרח ומדרום לו. עוד ציינה הוועדה כי ”לא יותר בינוי לפנאי ונופש אך אין מניעה לקיום פעילויות פנאי ונופש שאינן מצריכות בינוי".

לבחון את התנאים בהפקדה

בחודש הבא כאמור, צפויה תכנית 'רובע דרום' לקבל אישור להפקדה על ידי הוועדה המיוחדת לתו"ב  – חריש. תכנית זו אמורה לתת פירוט מירבי ופתרונות לכל האתגרים שמציבה תכנית המתאר החדשה ובכללם, מעבר כבישי גישה לחריש (כביש 611) בשטח הפתוח שהוגדר, שמירה על נחל נרבתה, שמירה על המסדרון האקולוגי וקביעה מעשית של משך הזמן לשמירה על שטחים פתוחים בשנים הבאות. עם זאת, בשלב זה הוסרה מהתוכנית ההתייחסות לכבישי הגישה הישירים לרובע החדש, ועל כן הגישה אליו תהיה מתוך חריש עצמה.

תוואי נחל נרבתה. יוגדר כמסדרון אקולוגי

יעל לביא אפרת, חברת ב'וועדה המיוחדת לתו"ב – חריש', המייצגת את הארגונים הסביבתיים מפרטת: "המועצה הארצית הציגה תכנית סכמטית. כעת יש להמתין לתכנית המפורטת שתופקד בזמן הקרוב ולבחון אילו תנאים מתלווים לה. התכנית להפקדה כוללת את כל הפרטים החשובים והמעשיים לפיתוח רובע 'חריש דרום' ולשמירה על הסביבה. לא הבענו התנגדות עקרונות לתכנית חריש דרום, אבל צריך לעשות אותה כמו שצריך. אני מקווה שיכינו תכנית טובה ובת קיימא".


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה