חריש ירוקה ופורחת – ראיון עם חמי בר-אור, ממובילי המהפך בחריש

מוקדם יותר השבוע החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבניה על תיקון תוכניות הפיתוח של חריש והסרה של סממני התכנון שיועדו במקור לאוכלוסיה חרדית. בכך קיבלה הועדה את הערר שהוגש על ידי חמי בר-אור ונעם הלל מ"חריש הירוקה". בר-אור, תושב חריש, הוביל את המאבק לפתיחת העיר לכלל הציבור הישראלי מראשית דרכו. שוחחנו איתו על נקודת הציון המשמעותית הנותנת למעשה תוקף פורמלי להצלחת המאבק שניהל.

השבוע מתווסף עוד נצחון לסדרת הנצחונות שלך ושל תושבי חריש במאבקים שהובלתם לשינוי צביונה של העיר. ספר לנו קצת על ההתפתחות האחרונה הזאת.

בחמש השנים האחרונות הובלנו את המאבק לפתיחת התוכניות של חריש לכלל הציבור והסרת ההגבלה לציבור חרדי בלבד. המאבק הזה נגע ל-5,000 יחידות הדיור הראשונות שלגביהם הסתיים תהליך המכרזים והבנייה כבר החלה. אבל, 5,000 היחידות הללו הן פחות מחצי מתוכנית הפיתוח השלמה של העיר. כשבדקנו את תוכניות ההמשך הופתענו מאוד לגלות שעקרונות התכנון מתבססים על אותם פרמטרים שהנחו את התכנון המקורי – במחשבה על אוכלוסייה חרדית. מבין הפרמטרים חסרי ההגיון בתכנון לעיר שבה אוכלוסייה כללית, נכללת למשל מגבלת הבנייה לגובה. חריש נמצאת בלב ליבו של איזור רגיש מבחינה סביבתית, הגבלת הבנייה לגובה של ארבע קומות גורמת לעיר להתפרס על יותר שטח, פוגעת בסביבה שלא בצדק ומגבילה את מספר יחידות הדיור שניתן לבנות. כל זאת בעת שהמדינה שרויה במשבר הדיור החמור בתולדותיה.

לכן, כשגילנו שאלו פני הדברים, פנינו לועדה המתכננת ולמשרד הבינוי והשיכון. היות שלא קיבלנו תשובות שסיפקו אותנו, הגשנו ערר למועצה הארצית לתכנון וזו החליטה לקבל את טענותינו ולהסיר מהתוכניות את כל ההתייחסויות לאוכלוסייה החרדית. הועדה הלכה איתנו עד הסוף ובצורה מאוד גורפת. היא ביטלה לגמרי את מגבלות הגובה, והפרמטר של 8.5 יחידות דיור לדונם הפך לנקודת המינימום לבנייה. ההתפרסות לגובה במקום לרוחב היא משמעותית ותהפוך את חריש לבעלת מרקם עירוני ממש.

כעת המאבק המרכזי הוא לגרום לעיר לקום ולהגשים את חלומן של אלפי משפחות שכבר רכשו בה דירה. מה המשך הדרך מבחינתך בהקשר זה?

אנחנו נמשיך ללוות את התהליך בחריש, כפי שעשינו עד כה. אף אחד מאיתנו לא הגיע מעולם הנדל"ן ולמעלה מ-1,400 משפחות נתנו בנו אמון כי הן ידעו שכתושבי חריש האינטרסים שלנו זהים. אני רוצה שיקום בחריש בית ספר איכותי בדיוק כמו מישהו שרכש דרכנו דירה, כי בסופו של דבר הילדים של שנינו ילכו לבית הספר הזה. יש לי אינטרס שיהיו בעיר שירותי רפואה טובים, תכנון עירוני נכון וכדומה. יש שותפות חיים בניינו לבין הרוכשים החדשים ואני אסיר תודה למי שנתן בנו אמון והלך איתנו. אנחנו מתכוונים לשמור על מה שעשינו עד עכשיו ולקדם את חריש הלאה. כל דבר שקרה בחריש קרה מתוך פעולה משותפת, חכמה ונחושה של תושבים וזה ימשך. נמשיך לבדוק תוכניות ולהגיש ערערים במידת הצורך ונהיה מעורבים בכל פרט ופרט בקידום העיר, אם מבחינת חינוך, יצירת מקומות עבודה או שיתוף בין קהילות. אנחנו חיים את הדברים האלו, לא מדובר בסתם למכור ולקנות דירות.

חריש הירוקה גיבשה עד כה שלוש עמותות רכישה. האם יש תוכניות לגבש עמותות נוספות?

וודאי. המטרה שלנו היא לאפשר לכמה שיותר זוגות צעירים ומשפחות לרכוש דירות במחירים טובים ככל הניתן, במסגרת המכרזים הבאים. ננסה לגבש כמה שיותר קבוצות רכישה בכמה שפחות זמן וזאת על מנת להרים את היישוב על הרגליים בקצב מהיר, ובמקביל לאפשר למשפחות שרוצות לשפר את מקום המגורים לקבל פתרון דיור מהיר, זול יותר, במחיר שאפשר לעמוד בו.

האם יש סיכוי שנמשיך לראות מחירים כל כך אטרקטיביים גם במכרזים הבאים בחריש?

אני מאוד מקווה שכן, אין לי ספק שבשנה הקרובה המחירים עדיין יהיו אטרקטיביים. מעבר לזה, זה מאוד תלוי באופי במכרזים. אם המדינה תמשיך בקו שנקטה בו עד עכשיו, קרי, מכרזים נרחבים, סבסוד עלויות פיתוח ואי נקיטת מחיר מינימום לקרקע, אז המחירים ישארו נמוכים. אם המדינה תשנה את הקו, זה יגרור עלייה במחירים וגם יעלה את השאלה מדוע המדיניות משתנה כשהעיר כבר לא מוגדרת כ"עיר לחרדים". בכל אופן, המדינה משוועת לפתרונות דיור וחריש היא חלק משמעותי מהפתרון לכך. רף מחירים זהה למחירים של לפני שנה, כנראה כבר לא יהיה, מאחר שיש עלייה בערך הריאלי של הקרקע וכולם כבר מבינים את הפוטנציאל. עם זאת, אנחנו נפעיל את כל כובד משקלנו על מנת שהמכרזים יצאו בצורה שעדיין מאפשרת פתרון אמיתי, נוח וזול לאוכלוסייה שתבוא לעיר. אני מאמין שגם ראש המועצה החדש יעזור בעניין הזה.

אתה צייר במקצועך וכתושב חריש בוודאי חיפשת פינה שקטה לחיות בה. עם זאת, הנסיבות הפכו אותך לסוג של איש ציבור, איך זה מרגיש ברמה האישית?

בראייה לאחור, זה באמת קצת מוזר, אבל בהתנהלות היומיומית זה משהו שהתגלגל. לא החלטתי ביום בהיר אחד שזה מה שאני הולך לעשות בחיים שלי. זה התחיל מזה שנכחתי בפגישה של כמה תושבים שהיו מודאגים מהתוכניות להקים עיר חרדית בחריש. כל אחד לקח על עצמו משהו ואני אמרתי שאקדיש יום אחד בשבוע בשביל לעזור. עם הזמן, יום אחד הפך לשניים, ושניים לשלושה, ובסוף זה הפך לעבודה במשרה מלאה. עברנו כל כך הרבה תהפוכות וגלגולים – ממאבק תושבים מקומי למאבק איזורי, להקמה של העמותה הראשונה ומשם הלאה. אם היו שואלים אותי לפני 4-5 שנים, לא הייתי מאמין בשום צורה שזאת תהיה עיקר העשייה שלי היום, אבל החיים לפעמים מובילים אותנו למקומות לא צפויים. בחריש קרה נס ואני שמח שהיה לנו את החלק הקטן שלנו בלעזור לו לקרות.

לסיום, מה המסר שלך לאנשים שמתעניינים היום ברכישת דירה בחריש?

אין מקום טוב יותר מחריש. מי שחושב היום כמה שנים קדימה ומחפש פתרון דיור במחיר שלא מצריך למשכן את שארית החיים, יודע שהוא לא ימצא את זה בשום מקום אחר באזור המרכז. חריש בשביל אותו אדם היא בית. זאת הולכת להיות עיר צעירה ומתקדמת. היא ממוקמת בצורה מעולה ותוך כמה שנים תהיה מחוברת לרכבת. חריש היא באמת עיר העתיד של ישראל ומי שמשכיל להבין את זה עכשיו, עושה את ההשקעה החכמה בחיים שלו.

3 תגובות לפוסט זה
  1. ניצחון על מה? על המאבק שלך כשונא יהודים !!!! אין לי בעיה עם חילונים בעיר אבל הרצון שלך לפגוע בציבור גדול בעיר בשל שנאה כסף וכבוד לא יובילו אותך לשום מקום (כנראה נראה לך שבפרסום זה יבואו יותר חילונים ותוכל להרוויח כסף על גבם של שתופי מוח כמוך) . העיר תהפוך להיות גם חרדית וגם חילונית (כולנו אחים ואני שמחה עם זה) ועלינו לאפשר לכולם לחיות כרצונם במקומם בעיר בלי להכניס רוח של מלחמה ושנאה עוד לפני שנוצרת עיר. אני חושבת שמול עולם ששנא את היהודים שונא וישנא אותנו לעולם עלינו לא להילחם אחד בשני אלא למצוא את המשותף ולאפשר לכל אחד לחיות לפי דרכו וחייו בכבוד. זאת אומרת תפסיק לחשוב שהחרדים רוצים להשתלט עליך או על העולם (מוכר, לא?!! פרופגנדה של אנטישמים באירופה לפני השואה ??)
    בקיצור חיה ותן לחיות, במקום מגורם של החרדים יהיה מתאים לרצונם ולרוחם ובמקום מגורם של החילונים יהיה בנוי לרצונם ולרוחם…
    שבת שלום , גלית

  2. אדון בר אור, אני מקוה שעם כל המילים היפות גם תמצא לנכון לדאוג שהמחירים באמת יהיו מתאימים גם לאלה שאין, בפרט לזוגות צעירים, כי כפי שנראה היום המחירים רק מאמירים… ולא נראה לי שיש לרוב התושבים 400000 ₪ השתתפות עצמית שה כ-50% מערך הנכס. אז כדאי גם שתפעל לא רק עיר חרדית, אלא גם להגבלת מחירים שהקבלנים מרשים לעצמם. תודה וכל טוב ובהצלחה………

  3. גלית על תהיי צבועה , כולנו יודעים מה קורה בעיר מעורבת , הטבות בארנונה למגזר החרדי וכו …. אצלהם זה לא חייה ותן לחיות .

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה