גאווה מקומית: התקווה הבאה של ישראל בשחמט

הוא בן שש בלבד, אבל כבר קוטף ניצחונות ותארים ומסומן על ידי מאמנים מובילים בעולם השחמט הבינלאומי. אלירן שילון-רהב, תושב חריש, עם הפנים לאליפות העולם

כבר בגיל שלוש הוא בנה דגמי לגו ממונעים המיועדים לילדים בני תשע ומעלה. הוא למד סדרות חשבוניות ולוגריתמים בגיל ארבע, וחצי שנה אחר כך הוא כבר קרא בצורה שוטפת. אלירן שילון-רהב, כיום בן שש, הוא ילד עם יכולות יוצאות דופן לגילו.

אל השחמט הגיע במקרה. שחר שילון-אנקורי, אביו, מספר על יום חוגים במתנ"ס בפרדס חנה אליו הגיע עם אלירן, ועל חוג שחמט שהיה מיועד לילדים מכיתה א' ומעלה, אך אלירן הצליח להרשים את המדריך ביכולות החישוב וההבנה שלו, והתקבל.

"בהתחלה לא ידענו בכלל אם זה יתאים לו", מספר שחר, "הוא היה הכי קטן שם, אבל הרגשנו שהוא חזק והוא יסתדר. אחרי חודשיים הוא התחיל לנצח את כולם והציעו לנו להיכנס לאליפות תל אביב לגילאי גן עד כיתות א', שם הוא התמודד מול ילדים מנוסים הרבה יותר, שמשחקים מעל שנתיים, וזכה במקום הראשון. אחרי פורים האחרון, כשהוא מתאמן חצי שנה בלבד, ניצח מקום ראשון באליפות הרצליה בשבעה נצחונות רצופים מול ילדים בני 9-10" לדברי שחר הניצחון משך את תשומת ליבם של מאמני שחמט בארץ שסימנו אותו כעילוי, והציגו אותו כתקווה הבאה של מדינת ישראל בתחום השחמט. "אנחנו מחוזרים על ידי אמני שחמט ברמות בינלאומיות שמנסים למשוך את אלירן למועדון שלהם", הוא אומר בפשטות.

כדורסל ושחמט

תארים כמו 'עילוי' או 'התקווה הבאה של ישראל', אינם מעסיקים את אלירן, שעולה בשנת הלימודים הקרובה לכיתה א' וילמד בבית הספר תלמי רון. ככל הילדים האחרים, הוא מתרגש לקראת השינוי הצפוי ושמח כי מספר ילדים מהגן ימשיכו אתו לאותה כיתה. בין שיעורי השחמט השונים מספר אלירן שהוא משתתף בחוגי כדורסל וג'יאוג'יטסו, אוהב לבנות בלגו, לשחק באקס בוקס וללכת לגן שעשועים עם המשפחה.

אל חריש עברו אלירן, שני הוריו, עובדי ההייטק, ושלושת אחיו הקטנים לפני קרוב לשנה, והופתעו לגלות שברחוב בו הם גרים ממש, גר מורה בעל רקורד עשיר שבמשך 17 שנים התגורר בארה"ב, וליווה ילדים לאליפויות גדולות בהצלחה רבה.

אבישלום תרוגמן, המורה הפרטי של אלירן בחריש, הוא שחקן שחמט בפני עצמו, אשר מלמד כבר 24 שנים על פי האמרה "חנוך את הנער על פי דרכו". בהתאם, הוא בנה לאלירן תכנית אימונים פרטנית.

"אלירן הוא ילד נפלא, מקסים. הוא קולט דברים בצורה שפשוט קשה לתאר", אומר תרוגמן. "אני נותן לו שאלות שמיועדות לילדים בכיתה ה'-ו' לפחות, שהם שחקנים מנוסים יותר, והוא פותר אותן הרבה יותר מהר. הוא ילד מאוד מאוד מוכשר שאוהב שחמט והדמיון המפותח שלו עוזר לו לצפות מספר מהלכים קדימה".

בשנה אחת בלבד הספיק אלירן להשתתף בעשרות תחרויות, הוא מחזיק בתשעה גביעים ובמעל 15 מדליות, חלקם מול ילדים המבוגרים ממנו בחמש שנים. אלירן מתאמן כל שבוע בשיעורים פרטניים עם תרוגמן, וגם במסגרת מועדון שחמט בזכרון-יעקב בניהולו של אמן השחמט הבינלאומי, משה קציר.

לקדם שחמט בחריש

לשאלה מה הוא אוהב בשחמט עונה אלירן: "אני אוהב את זה בגלל שאני מנצח כל הזמן וגם כי זה משחק חשיבה." בקרוב, הוא מספר, יש תחרות נוספת, וההכנות? "לתחרויות אני לא ממש מתכונן. אני מתאמן כל השנה ואז מגיע מוכן."

אוהב לנצח. אלירן שילון-רהב

ומהן התוכניות לעתיד?

לדברי שחר, בימים אלה הם מתכוננים לאליפות הארץ לגילאי שש שתתקיים בחנוכה. "זה פרויקט שהתחיל לפני 10 שנים ומתחרים בו כ-70 ילדים מהטובים ביותר בארץ בתחום השחמט. באליפות הקודמת ניצחה ליאל לויטן בת ה-7 מחיפה, שזכתה לאחרונה באליפות אירופה".

ולשם גם אתם מכוונים?

"ליאל היא ההשראה שלנו, זאת השאיפה שלנו כרגע כל עוד אלירן ימשיך לרצות לשחק". תרוגמן נשמע יותר נחרץ: "הילד הזה, אני כמעט בטוח במאה אחוזים, שאצליח להביא אותו למצב שהוא יהיה אלוף הארץ, ובהמשך גם יהיה אלוף עולם".

"חשוב לנו להעלות את המודעות לשחמט בחריש ובאזור כולו", מוסיף שחר. "יש בארץ השקעה אדירה בשחמט מגילאי גן בעיקר במרכז ובאזור חיפה, השאיפה שלנו היא לקדם את השחמט בחריש ושיהיה כאן מועדון מקצועי, מה שכרגע לא קיים באזור".

לאחרונה יזמה המועצה המקומית חריש תחרות שחמט בין בתי הספר תלמי רון ותלמי הדר, על התחרות המקומית אומר שחר: "חבל שאלירן לא השתתף. הוא עדיין לא בגיל בית ספר ולא ידענו על התחרות. אבל קיום התחרות מראה על התקדמות ונכונות בכיוון. צריך  לארגן גם תחרויות בין ישובים באזור במגוון גילאים החל מגילאי גן. בערים גדולות בארץ עושים תחרות כל שבוע כמעט. אני מקווה שגם פה יערכו לפחות חמישה טורנירים בשנה".

ואילו תרוגמן מוסיף: "בכל שנה משרד החינוך מוצא יתרונות נוספים להכנסת שחמט למערכת הלימודים. חשוב שהורים ידעו עד כמה שחמט תורם להצלחה בלימודים ובחיים. עד כמה השחמט מקנה לילד יכולות של סבלנות וריכוז ומפתח את המחשבה. שחמט לומדים כל החיים. תמיד יש עוד מה ללמוד, וזה היופי של המשחק".


פרוייקטים בחריש

תגובה אחת לפוסט זה

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה