בית המשפט אמר "לא" לחריש חרדית

לאחר מאבק עיקש שנמשך למעלה מארבע שנים, הצליחו תושבי חריש למנוע את הניסיון להפוך את חריש לעיר לחרדים בלבד.  בית המשפט המחוזי בחיפה פסק השבוע לטובת מטה המאבק של תושבי חריש שדרשו לפתוח את העיר לכלל האוכלוסייה ולא לייעדה לחרדים בלבד

בחריש הוקמו תשתיות עירוניות כבר לפני 14 שנים, אולם פיתוח העיר לא צלח ולמקום הגיעו מאות בודדות של משפחות, רובן מהמגזר החילוני והדתי-לאומי. בשנת 2007 החל מהלך ביוזמת ש"ס ונציגה בוועדה הממונה ניסים דהן לקדם את חריש כעיר לחרדים בלבד. לתוכנית זו הוגשו התנגדויות רבות מצד תושבי העיר והסביבה, אך ועדת העררים של המועצה הארצית אישרה את קידום העיר לטובת בינוי עירוני לחרדים בלבד. משמעות ההחלטה היתה שתושבים חילוניים (ותיקים או חדשים) לא יוכלו לקבל שירותים מוניציפליים בסיסיים. היות ותושבי חריש הנוכחיים אינם חרדים, הובילה החלטת הועדה להקמת מטה מאבק כנגד הפיכת העיר לחרדית בלבד.

מטה המאבק פתח במאמצי הדברות למניעת הגבלת העיר לחרדים בלבד, ואף פנה לשר הפנים אטיאס בבקשה להקים עיר מעורבת לחילוניים וחרדים יחד, אך הלה טען כי העיר מתוכננת להיות חרדית בלבד ולא תוכל להיות עיר מעורבת. כתגובה הקימו תושבי חריש מאהל היאחזות בתחומי העיר במחאה על התנהלות משרד הפנים ומשרד הבינוי והשיכון.

תביעה לפתיחת המכרזים לכלל הציבור

בעתירתם לבית המשפט המחוזי בחיפה ביקשו התושבים לפתוח את המכרזים לבנייה בעיר לכלל הציבור. בהתאם למכרזים הוצעו תנאי רכישה נוחים במיוחד היות והקרקע ניתנה בחינם ועלויות הפיתוח סובסדו ברובן על ידי המדינה. כמו כן, נקבע כי זוגות צעירים יהיו זכאים למענקים בגובה של עד 140 אלף ₪ לרכישת דירה בעיר. הבעיה הייתה טמונה בכך שהמכרזים הוגבלו אך ורק לאוכלוסייה חרדית.

בית המשפט קיבל את העתירה וקבע בהחלטה תקדימית שיש לפתוח את המכרזים לכלל הציבור ולהתאים את תכנון התשתיות המתוכננות בעיר לכלל האוכלוסייה. לפיכך, נפתחו המכרזים לרכישת הקרקע ולבנייה בחריש גם לקבלנים ועמותות שאינן חרדיות.

השופטת יעל וילנר ציינה בהחלטתה כי אין מניעה שתהיה התיישבות חרדית בחריש אך יש לאפשר למשפחות המתגוררות בעיר להמשיך לקיים אורח חיים חילוני, ובכלל זה אפשרות לנסיעה בשבת,  קיום מוסדות חינוך חילוני בעיר וכיו"ב.

החלטת בית המשפט יצרה הדים רבים בשוק הנדל"ן בישראל ומשפחות רבות מכלל מגזרי האוכלוסייה הביעו התעניינות בעיר ורצון לרכוש דירה ביישוב. ההערכה היא כי דירות 3 חדרים ימכרו בכחצי מיליון ש"ח ודירות 4 חדרים יעלו כ-700 אלף ש"ח, מחיר הנמוך משמעותית ממחירי הנדל"ן ביישובים אחרים באזור.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה