דו"ח מבקר הרשות לשנת 2021: "מבול של פניות מוצדקות למרכז לתושב"

דו"ח מבקר הרשות מכוון זרקור בעייתי לגביית כספים בעירייה וניהול תבר"ים (תקציבים בלתי רגילים). המבקר מצדיק את תלונות התושבים בנושא חיובי הארנונה, תוהה מדוע אין המועצה גובה חובות עתק שנצברו על ידי חברות בעיר ומתריע בפני הפסדים גדולים. פרק מיוחד הקדיש המבקר לניהול המתמשך והבעייתי של בניית התיכון באבני חן


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


דו"ח מבקר הרשות לשנת 2021 פורסם אתמול (שני) וכיוון זרקור לשני תחומים עיקריים הלוקים בחסר: גביית כספים בעירייה וניהול תבר"ים (תקציבים בלתי רגילים) המיועדים לפרוייקטים של בנייה ותשתיות.

נראה כי לראשונה קיבל הציבור, שהעלה באופן תדיר טענות ותלונות כנגד מוקד הארנונה בעיר, אסמכתה רשמית לחולשתה של המערכת.

מרכז שירות לתושב
מרכז שירות לתושב: עומס רב ותלונות רבות של התושבים

המבקר כותב באופן ברור: "נמצא שעל אף הגידול ב- 430% בחיוב השנתי בשנים 2021-2018 ועל אף האכלוס המסיבי חברת הגבייה לא נערכה לקליטת עובדי גבייה במרכז שירות לתושב ולא הצליחה לקלוט עובדים מוכשרים. בפועל, לאור העומס הרב והתלונות הרבות של התושבים, קלטה חברת הגבייה עובדים שאין להם שום ניסיון בגבייה מה שהצריך זמן הדרכה והכשרה והגדיל את העומס על המערכת".

ארנונה: "המועצה מפסידה כסף רב"

עובדה ידועה היא כי הכנסות עיריית חריש מסתמכות כמעט בלעדית על גביית ארנונה ממגורים. למרות זאת, המבקר חושף כי עיריית חריש הפסידה כספי ארנונה ממגורים כיוון שלא ערכה, למרות הדרישה הרגולטורית, סקר מדידות של כלל הנכסים בישוב. "נכון למועד הביקורת, המועצה סיימה סקר מדידות בחלק מהבניינים חדשים; לא בוצע סקר נכסים כולל עד היום".

ארנונה בניין המועצה בניין העירייה
חלק מהבניינים שנמדדו בשנת 2018 חויב לראשונה בהתאם למדידה החדשה רק בשנת 2021

המבקר מסביר מהי החשיבות: "הסקר מהווה כלי האפקטיבי ביותר כדי לזהות שינויים בנכסים או טעויות בחיוב נכסים, כולל נכסים שאינם מחויבים בארנונה או שאינם מסווגים בצורה נכונה". ומצביע על התוצאה: "כל עוד המועצה אינה עורכת סקר מדידות מלא בכלל הנכסים ביישוב היא מפסידה כסף רב".

המבקר מוסיף כי "בפועל חלק מהבניינים שנמדדו בשנת 2018 חויב לראשונה בהתאם למדידה החדשה בשנת 2021 דבר שגרם הפסד רב למועצה. מדובר בכ-20 בניינים ומעל ל -400 בתי אב. מחלקת הגבייה טענה שאי החיוב בזמן נבע ממגבלות קורונה על אף שהקורונה החלה במרץ 2020!!!".

"הפתעה לתושבים": שטח הדירה גדל

במרץ 2021 תושבים רבים הופתעו לגלות כי חשבון הארנונה שלהם התייקר במאות שקלים כיוון ששטח החיוב בדירתם גדל בצורה משמעותית לאחר מדידה חוזרת שביצעה העירייה אך לא הודיעה לבעלי הנכס.

בניינים רחוב אורן תמונה כללית מבט על
מבול של פניות מוצדקות למרכז לתושב: תושבים אשר גילו להפתעתם ששטח הדירה שלהם גדל

כעת לראשונה, מציין המבקר כי העירייה פעלה בניגוד להוראות החוק: "המועצה לא שלחה מכתב תוצאות סקר מדידה בהתאם לחוק לתושבים ולא נתנה לתושבים את האופציה להשיג על המדידה לפני החיוב בפועל. הנ"ל לא רק פגע בתושבים אלא הביא למבול של פניות מוצדקות למרכז לתושב מתושבים אשר גילו להפתעתם ששטח הדירה שלהם גדל וחיוב הארנונה שלהם גדל. מה עוד שגילו חיוב רטרו מתחילת 2021 שהביא לחוב כספי לכל אחד ואחת מהם וזאת מבלי לתת להם את האפשרות לבדוק או להשיג על החיוב".

העירייה בתגובה לטענות המבקר מפנה אצבע מאשימה לראש מחלקת הגבייה שפוטר, וטוענת שהוא פעל בניגוד להוראות גזבר המועצה, המנהל הישיר של מחלקת הגבייה. "הוראות החוק היו ידועות למנהל מחלקת הגבייה שפעל בניגוד לחוק ולהנחיות בעלי התפקיד בעירייה. הכנסת הנכסים בטרם סיום תפקיד של מנהל המחלקה הייתה על מנת לחפות על המחדל, דבר שגרם לנזק גדול לעירייה. העירייה הביאה להפסקת פעילות חברת הגבייה והחלפתה החל מינואר 2022".

יד רכה מול חייבים בעייתיים

איבוד כספים ממקור ההכנסה העיקרי של העירייה בא לידי ביטוי גם בתופעה נוספת, ירידה באחוזי גבייה מארנונה מתושבים ועסקים שמפגרים בתשלום: 25% בלבד בשנת 2021 בהשוואה ל-57% גבייה מחייבים בעייתיים בשנת 2019.

המבקר מצביע על הגורמים: "אי טיפול בחייבים הבעייתיים, אי ביצוע אכיפה מסיבית ואי נקיטת הליכי גבייה מסיביים כנגד חייבים בעייתיים" ומסכם: "נמצא שהמועצה כמעט ואיננה מבצעת פעולות אכיפה וגבייה ואיננה ממצה את פעולות האכיפה המנהלית (עיקולים) שעומדות לרשותה". עוד מציין המבקר שהמועצה מצליחה להגיע לאחוזי גבייה שוטפת של 87% בלבד, מה שמביא בכל שנה לתפיחת חובות חדשים.

דוח מבקר 2021
טבלת 25 חובות הארנונה הגדולים ביותר. 6 עסקים חייבים יחד 2.35 מיליון שקלים

המבקר בחן את 25 החובות הגדולים ביותר נכון ל-30 ביוני 2021 והראה כי עיקר החובות הן של חברות (עסקים). חוב של 6 עסקים בלבד (הגדולים ביותר ) הסתכם ב-2.35 מיליון שקלים.

"אנו רואים שלמרות החובות הגדולים רוב החייבים ננקט נגדם הליך של טופס 1 בלבד דהיינו התראה ראשונה לפני עיקול וטופס 3 טרם נשלח לרוב החייבים הגדולים דהיינו לא בוצעו עיקולים", מזהיר המבקר.

דרך ארץ חניה חוק החניה
למרות חובות הארנונה הגדולים לא בוצעו עיקולים. לעסקים המצולמים אין קשר לכתבה

חברות ועמותות – חיובי מים שלא שולמו

גם חייבי חשבונות המים גדלו משמעותית. על פי המבקר עיקר חייבי המים הם חברות או עמותות שעברו לטיפול משפטי, אולם באפריל 2021, כך טוענת חברת הגבייה, הופסקו הליכי האכיפה בהוראה ישירה ועד להודעה חדשה בגלל תקופת הקורונה והקושי הכלכלי של התושבים.

"הביקורת רואה בטענת חברת הגבייה לעיל כטענה מאוד חמורה, מדובר באי ביצוע אכיפה בניגוד להוראות החוק", מזהיר המבקר אך אינו מציין מי נתן את ההוראה להפסקת ההליך המשפטי, שחודש מספר חודשים לאחר מכן.

אבל לא רק התושבים והעסקים חייבים כספי ארנונה לעירייה. מדו"ח המבקר עולה כי גם עובדים בעיריית חריש צברו חובות בסכום מצטבר של 274 אלף שקלים ו"המועצה לא נוקטת בהליכים מספיקים להסדרת החובות הנ"ל".

מאות מיליוני שקלים בניהול תב"רים

תחום נוסף שזכה לביקורת מעמיקה של המבקר הוא ניהול התקציבים הבלתי רגילים (תב"רים). תב"ר משמש את הרשות המקומית למימון פרויקטים שונים לפיתוח התשתיות בתחומה ולבניית מבני חינוך וציבור. לרוב, מקורות התב"ר הם ממענקים המועברים לרשות ממשרדי ממשלה, ממוסדות ציבור או ממקורות עצמיים והלוואות. התב"ר מנוהל בנפרד מכספי חשבון התקציב הרגיל ויכול לשמש את המועצה רק למטרה מוגדרת מראש שלשמה נועד.

מתחם גני ילדים בבנייה ברחוב טופז שכונת אבני חן
דוגמה לפרויקט שנבנה באמצעות תב"ר. מתחם גני ילדים בבנייה ברחוב טופז שכונת אבני חן.

עד יוני 2021 הופעלו ברשות 143 תב"רים שונים בהיקף תקציבי של 688 מיליון שקלים. מדובר במספר גבוה של תב"רים יחסית לרשויות אחרות, וההסבר נעוץ במהותה של חריש כעיר חדשה בתנופת בנייה.

על אף זאת, רק בספטמבר 2021 הכין גזבר העירייה נוהל לאישור תב"ר, נוהל שטרם אושר.

המבקר בודק בדו"ח את הליך אישור וביצוע התב"רים והאם התקציבים שנועדו לביצוע התב"רים נעשו בהתאם לחוקים ולנהלים הקיימים. מבדיקתו עולה כי בחלק מהמקרים הרשות החלה לבצע את העבודות לפני קבלת אישור משרד הפנים בניגוד להנחיות והוראות החוק. עוד נמצא כי לא היו הרשאות תקציביות מהמשרד המממן וחלק מההרשאות היו פגות תוקף. "דהיינו המועצה הפסידה את הכספים או שהמועצה הייתה צריכה לפנות לחדש את ההרשאות".

התיכון הממלכתי – כשל תכנון וכשל תקציבי

המבקר מתייחס בדו"ח ספציפית לבניית התיכון הממלכתי בשכונת אבני חן ומפרט שרשרת התרחשויות שמעוררת שאלות. על פי המבקר, מהנדס המועצה לשעבר הוביל תכנון המתפרס על שטח קרקע גדול מאוד ובמ"ר גדול משמעותית מתיקצוב משרד החינוך.  מהנדסת הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה – חריש לא אישרה את היתר הבנייה בטענה שמדובר בתכנון בזבזני. למרות עשרות פגישות וויכוחים וניסיונות חוזרים ונשנים לקדם את היתר הבנייה ההיתר לא התקדם.

תיכון חריש - הדמייה
2017: הדמיית התיכון בהתאם לתכנון הראשוני. לא קיבל התר בנייה. גל אקסלרוד, באדיבות עצמון אדריכלים

שנתיים חלפו וניסיונות לגשר על הפערים באמצעות אנשים נוספים לא צלחו. כאשר ישראל שלו, מנהל אגף החינוך גילה כי התכנון הקיים לא עונה על הצורך והתפישה החינוכית אותה מוביל אגף החינוך, קיבלה המועצה החלטה להפסיק את עבודות הקבלן שכבר עבד בשטח, ולצאת לתכנון חדש – על חשבונה. הקבלן הגיש דרישת תשלום של כ-12 מיליון שקלים בעוד שהמועצה נוטה לאשר לו סכום  של כ-3 מיליון שקלים בלבד. המבקר מעריך כי "לפי ההתנהלות זה הולך לתביעה משפטית".

"אנו עדים לכך שהמועצה המשיכה בתכנון הישן והליכי הביצוע בניסיון לאשר תכנון שאינו ישים לא מבחינה הנדסית ולא מבחינה פדגוגית", ציין המבקר ומתריע : "המועצה אמורה לעבוד בהתאם לנוהל תב"רים מפורט אשר יקבע שיטות עבודה והתקשרויות לרבות קביעה של נוהל אישור תכנון הפרויקט אשר יהיה ישים הן מבחינה תכנונית והן מבחינה פדגוגית. מן הראוי שהחלטות מעין אלו יהיו בידי וועדה מקצועית ולא בידי מהנדס המועצה בלבד".

הדמייה של התיכון בהתאם לתכנון החדש. 15 דונם במקום 33 – איפשר הקטנת עלויות פיתוח

המבקר מוסיף כי "לטענת המועצה בטרם התקבלה ההחלטה נבדק הנושא של המשמעויות הכספיות של הביטול ולאחר שהובן שככל הנראה לא רק שלא יהיה פה הפסד כספי לטענתם אלא חסכון הוחלט על תכנון מחדש" –  אולם מערער על קביעה זו ומסביר: "בעקבות שינוי התכנון נתקבלה פרוגרמה מאושרת ושטח הפרויקט הועמד על כ-15 דונם מה שאפשר הקטנת עלויות הפיתוח. מאידך גיסא נתקבל מהקבלן הקודם דרישה ע"ס 12 מיליון שקלים ממנה אושר לו כ 2.2 מיליון שקלים. דהיינו לטענת ההנדסה ההפסד שנגרם נחסך בפרויקט החדש!!! . במאמר מוסגר הביקורת מציינת שהחיסכון אמור לממן פרויקטים אחרים ולא הפסדי תכנון. מה עוד אי אפשר להשוות בין בנייה על שטח של כ-33 דונם לבנייה על שטח של כ-15 דונם ".

המבקר מוסיף כי על אף החלטת המועצה על הפסקת העבודה ויציאה לתכנון ומכרז מכרז חדש הנושא לא הובא לדיון במליאת המועצה ותוהה מדוע החליטה המועצה בהמלצת מחלקת ההנדסה לוותר על 3 מיליון שקלים, התחייבות שניתנה מטעם המשרד להגנת הסביבה עבור בנייה ירוקה בתיכון.

"נטענה טענה שעלות השקעה בבנייה ירוקה בהתאם למפרט של המשרד להגנת הסביבה הנה מעבר להתחייבות הכספית של המשרד דהיינו 3 מיליון ועל כן לא ניצלו התקציב אולם לא הוצג בפנינו שום  תחשיב מפורט של המועצה או של יועץ או של קבלן בגין העלויות הנ"ל. מה עוד  האם נלקח בחשבון מרכיבים נוספים של יעילות בעקבות בנייה ירוקה כגון בידוד שיביא לחסכון בעליות מיזוג עתידי או חיסכון בתאורה עתידי וכו"?. תוהה המבקר.

תיכון ממלכתי אבני חן
תיכון ממלכתי אבני חן. הבנייה נעצרה

גם המצב הנוכחי של התיכון שעבודתו הופסקה בשל הקפאת הליכים של חברת מחאמיד תאופיק, הקבלן המבצע אינו משביע רצון. לדברי המבקר, לפי מידע ממחלקת הנדסה תוספות ודרישות כספיות של הקבלן עבור תוספת חריגים מעבר לחוזה הנם מעל ל- 1.4 מיליון שקלים. עלות הפרויקט בכללותו נאמדת במעל 61 מיליון שקלים אולם בשלב זה "הקבלן נכנס לאחרונה לצוו הקפאת הליכים כך שלא ניתן לדעת איך ומה יתקדם בפרויקט", מסכם המבקר וממליץ: "יש לבצע בדיקה לחשבון המאושר ובמיוחד חריגים שמאושרים על ידי הפיקוח ללא התחשבות בתקציב המאושר של הפרויקט".

ראש העיר יצחק קשת התייחס לדו"ח 2021: "אנחנו מתייחסים לביקורת ברצינות רבה. חלק ניכר מהליקויים שהועלו בדוח כבר תוקנו, האחרים בתהליכי תיקון. בין היתר חשוב שתדעו שכבר בינואר 2022 החלפנו את חברת הגבייה, ובמהלך השנה נערכנו להחלפת כל המערכת הממוחשבת של הגבייה. בחודש הבא נעלה לאוויר מערכת חדשה וידידותית יותר למשתמש, הכוללת טפסים מקוונים חדשים ו"תיק תושב" חדש שיאפשר מעקב מקוון אחרי תשלומים ופניות ויחסוך לכם זמן יקר".

לקריאה נוספת: דו"ח מבקר הרשות לשנת 2020 /  דו"ח מבקר הרשות לשנת 2019


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה