פתיחת עסק חדש בחריש: להגשים את החלום, בזהירות | חריש סיטי

פתיחת עסק חדש בחריש: להגשים את החלום, בזהירות

פתיחת עסק חדש בעיר חדשה עשויה להוות הזדמנות חד פעמית ליזמים להטביע את חותמם על העיר ולהקים עסק שישגשג בעתיד. מצד שני, הסיכונים אינם פשוטים. תמונת מצב בחריש 2018

בשנת 1910, שנה לאחר הקמת העיר תל אביב, התקיים דיון בין חברי ועד הישוב על הקמת קיוסק בעיר. חברי הוועד התנגדו נחרצות וטענו כי 'המהלך ימיט אסון על העיר הצעירה'. בחלוף מאה שנים, כולנו חכמים יותר ויודעים כיצד התפתחה תל אביב עם השנים והפכה לאחת מהערים המובילות בעולם בבילויים ובמסעדנות.

הקיוסק הראשון בתל אביב הפך מאז לסמן של הצלחה. קמו לו חיקויים רבים והוא מסמל עבור רבים גם את הגשמת החלום של לצאת ממעגל השכירים ולהצליח כעצמאיים.

האם גם חריש יכולה לספק הזדמנויות עסקיות נפלאות? איתי אלוש, מנהל ב'מומנטום פתרונות מימון מתקדמים', מביט על חריש בעיניים אובייקטיביות ומאמין שכן. "מקום חדש הוא הזדמנות עסקית נפלאה שכן בעל העסק נהנה מיתרון הראשוניות. בעלי עסקים באזור מגורים שכזה יוכלו למנף את פעילותם בקשרים אישיים עם קהל לקוחותיהם ומשם לצמוח ביחד עם התרחבות העיר החדשה".

אלוש מחדד את דבריו ומוסיף: "אחד המרכיבים החשובים בהחלטה האם לעבור למקום מסוים הוא אילו שירותים ניתן לצרוך באזור זה. היות וחריש צמאה לכל השירותים האפשריים אין ספק שהיא יכולה לספק לרבים הזדמנויות עסקיות חד פעמיות".

הקיוסק הראשון בתל אביב, 1910. מתוך ספרו של אברהם סוסקין
הקיוסק הראשון בתל אביב, 1910. מתוך ספרו של אברהם סוסקין. תמונה באדיבות עיריית תל אביב

תכנון לטווח ארוך

לפני מספר ימים התקיימה חגיגת ההשקה של מאפיית 'סבתא עוגייה' שפועלת במרכז מסחרי עמית. אליאור שרון הבעלים הוא דור שני לבעלי מאפייה ושותף במפעל המשפחתי בנתניה. לדבריו, ההכרעה לפתוח עסק דווקא בחריש נבעה מתחושה אישית ומתכנון מסודר גם יחד.

"היה משהו באווירה של המקום שבכל מקום אחר לא נתקלתי בו. יש כאן אנשים שמחים. חשתי את האנשים בשנה וחצי שאני מטייל כאן. נכון שעכשיו אין תושבים רבים והייתי שמח שיהיו יותר אבל כבעל עסק אני חושב באופן רחב ועתידי".

אליאור שרון, מאפיית 'סבתא עוגיה' בחריש
אליאור שרון, מאפיית 'סבתא עוגיה' בחריש

האם יש בעיות ייחודיות שאתה נתקל בהן בשל המיקום של העסק?

"הספקים לא תמיד יודעים איפה חריש נמצאת ולעיתים אין להם קווי חלוקה ישירים לכאן, מה שגורם לסרבול ועיכובים באספקה".

מצד שני, אין לך מתחרים….

"נכון, אבל העובדה שאין לי עדיין מתחרים מטילה עלי אחריות כבדה כי אין כאן שוק ואין לי שום בסיס להשוואה בנושאי תמחור, איכות ושירות. בשטח אני מתנהג כאילו שפועלים פה עשרה מתחרים וקובע סטנדרטים ראשוניים".

שרון מעיד כי בבניית התכנית העסקית סימן תרחישי התמודדות עם מצבים ייחודיים שחריש מספקת, כמו כמות תושבים קטנה מהמצופה על פי תחזיות המועצה שמשמעותה רווחים תפעוליים נמוכים יותר, ומאידך הערכות מבחינת תשתית תפעולית לעסק שמעניק שירות ל-50,000 תושבים.

"אני סגרתי חוזה לתשע שנים כי אני באמת מאמין שעסק שיתחיל לפעול עכשיו יוכל להטביע חותם משמעותי מאוד וליצור קהל ביתי קבוע, ולכן אנחנו משתדלים למקם עצמנו כחלוצים בתחום. בעתיד אני אפילו מאמין שיוקם סניף נוסף כאן בעיר, ובכל מקרה המטרה שלי היא שחריש לא תהפוך לעיר שינה כמו ערים אחרות".

מחכים לעוברים ושבים

אבל לא כולם ממהרים לקפוץ למים ולפתוח עסק בחריש. ארז קריטי רכש שתי חנויות בפרויקט סוהו בשדרת דרך ארץ ומקווה לפתוח בעתיד הנראה לעין בית קפה. הוא מאמין שדרך ארץ היא המקום האידאלי לפתיחת עסק מסוג זה: "בן אדם שרוצה לקנות לעצמו משהו או לשבת לקפה עם חבר לא ירצה לנייד את עצמו אז הוא פשוט ירד ויעבור ישר מהמעלית לחנויות".

אז מתי הפתיחה?

"אין מספיק אנשים בחריש. ברגע שהאוכלוסייה תהיה חמישה עשר אלף תושבים ויותר אז תהיה כדאיות כלכלית. השדרה כיום נראית ריקה".

אבל היא ריקה כי אין מספיק חנויות כאן…

קריטי מסכים שמדובר בפרדוקס ומציג את שני צדי המאזן:  "מצד אחד אין למה לבוא, מצד שני אם תפתח עסק יהיה למה לבוא. זו באמת שאלת הביצה או התרנגולת. אני מקווה שמיד עם קבלת טופס 4 אתחיל במהלכים לפתיחת העסק, אבל אין לי ספק שבעלי עסקים בחריש זקוקים לעזרה רחבה יותר מהרשויות, לדוגמה, במתן הנחות בארנונה.

ארז קריטי
ארז קריטי

"אני מאמין בחריש, אוהב את חריש, אבל קצב האכלוס שלה הוא לא בהתאם לפרסום ולצפי של המועצה ולכן רבים כמוני עדיין מתלבטים אם לפתוח את העסק. אין ספק שהמדרכות הרחבות של חריש הן יפות ועם הזמן אני מקווה לראות בהן זרם ותנועה של עוברים ושבים, אבל כרגע, היתרון הגדול של חנות במיקום מרכזי עדיין לא בא לידי ביטוי באופן משמעותי".

אלוש מסכים: "בגלל העובדה שהתנועה הטבעית על השדרה או בקירבת המרכז המסחרי השכונתי יחסית נמוכה עדיין, העסקים נדרשים למשוך את הלקוחות כדי שיגיעו ספציפית אליהם מכל רחבי העיר. המשמעות היא שצריך להתאמץ יותר מהרגיל בשיווק ופרסום, טיוב המוצר/השירות וכו' אבל בעיקר בשמירה על קשר עם קהל הלקוחות שלך ובניית מוניטין טובים בעיר".

לצמצם סיכונים

כאמור, השילוב שמאפשר לרבים בחריש להגשים חלומות ישנים ולצאת לעצמאות כלכלית בפתיחת עסק, אינו בהכרח מצמצם סיכונים. כדי לנהל עסק שמצליח להתמודד עם עליות וירידות ותהפוכות בעיר חדשה משרטט אלוש מספר קווי יסוד עליהם יש לשמור: "תכנון מקדים, בניית תכנית עסקית, יצירת מעגלי תמיכה חברתיים, גידול הכנסות עקבי תוך הקפדה על יכולת פיננסית לצמוח וראייה מקפת וכוללת על כל תחומי הניהול (כ"א, אשראי בנקאי, יכולת מימון לקוחות וכו'), שתאפשר לבעל העסק לראות ולהבין בכל רגע נתון האם ניתן לספק את השירותים, מבלי לקחת  התחייבויות גדולות מדי שעלולות לגרום יותר נזק מאשר תועלת".

גם לשאלה כיצד מתמודדים עם עסק המציע שירות או מוצר דומה (לדוגמה, פיצריה נוספת) משיב אלוש וטוען כי כל עסק חייב ללמוד לבדל את עצמו בעזרת חשיבה יצירתית. "מתחרות ניתן לצמוח. אסור לפחד מתחרות אלא להתמודד איתה. הרעיונות יכולים להגיע מעסקים אחרים, אפילו אם הם פועלים בתחומים שונים, פשוט ניתן להתבונן בעסקים, ללמוד מהם ולהשליך את השיטה לתחום הפעילות שלך וכך לבדל את עצמך".

רוצים לקבל עוד עידכונים? עשו לנו לייק

MORE STREET חנן מור בחריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. סבתא עוגיה חנות מצויינת אבל לטעמי קטנה מדי על מנת לתת לקונים חווית קניה אחרת הם חייבים להתרחב כי ממש צפוף בתוך החנות שיהיה בהצלחה לכל העסקים בעיר

השאר תגובה

גודל גופן
ניגודיות
%d בלוגרים אהבו את זה: