אלפי מ"ר של שטחים ציבוריים הוקצו להקמת בתי כנסת בעיר

בית הכנסת ניגון חדש בשכונת אבני חן, שנבנה ע״י משרד הבינוי והשיכון

42 בתי כנסת ייבנו בשנים הקרובות בעיר במסגרת הליך הקצאת קרקעות ציבוריות, שמקדמת עיריית חריש. משרד הפנים אישר עד עתה הקצאת קרקע ומבנים לשמונה עמותות והבקשות האחרות נבחנות. עמותות התפילה שזכו בקרקע נדרשות לגייס מיליוני שקלים ולהתמודד עם פרויקט מורכב וארוך. על פי הערכות אופטימיות, התפילות במבני הקבע החדשים יתקיימו רק בעוד מספר שנים


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


הריסתו של בית התפילה הלא-חוקי בשכונת בצוותא החודש, במבצע משטרתי מורכב, הביאה את המתיחות סביב הדרישה לבתי תפילה נוספים בחריש – לשיא חדש. המראות בחריש לא היו קלים: עימותים בין תושבים לשוטרים, הפגנות וחסימות כביש והידוק האבטחה סביב ראש העיר יצחק קשת על רקע איומים וחשש לפגיעה בו.

בית כנסת בצוותא אכיפה צילום דוברות המשטרה
הריסת בית הכנסת 'לב יוסף' בשכונת בצוותא. צילום: דוברות המשטרה

כידוע, משרד הבינוי והשיכון הקים בחריש מספר בתי כנסת בשכונות החורש ואבני חן, השכונות הראשונות בעיר, אך חדל בהמשך הדרך לתקצב הקמת בתי תפילה נוספים. בשכונות הפרחים, מעו"ף ובצוותא לא נבנו כלל בתי כנסת ומתיחות מתמשכת נרשמה בין התושבים לקברניטי העיר בדבר היעדר מענים ראויים לציבור הדתי בעיר. במקביל להסבת כיתות לימוד וחללים אחרים לבתי כנסת, החלו בעירייה לגבש מתווה שיהיה בכוחו ליישב את המחלוקות.

שיטת ההקצאות

באפריל אשתקד יצא לדרך עידן חדש בעיר: עידן בניית בתי כנסת בשיטת "עשה זאת בעצמך". מספר עמותות תפילה ראשונות זכו לקבל לידיהם שטחי ציבור שבבעלות העירייה בפטור ממכרז וללא תשלום על הקרקע.

על פי הנוהל המוכר והמיושם בערים נוספות, העמותות שעמדו בתנאי הנוהל ונמצאו מתאימות, יממנו את הוצאות בינוי בית הכנסת, שמוערכות במיליוני שקלים, ויחכרו את המבנה לתקופה של 25 שנים עם אפשרות הארכה. לאחר אישור מועצת העיר עוברת הבקשה לאישורו של משרד הפנים.

הביקוש להליך ההקצאות היה רב. בשנה החולפת פרסמה העירייה מספר סבבי הקצאות שטחים ציבורים לבנייה של בתי כנסת. ראש העיר יצחק קשת ציין בישיבת המליאה האחרונה כי שטחי קרקע הוקצו לבניית 42 בתי כנסת בעיר.

על פי המידע המופיע באתר עיריית חריש פורסמו עד כה הקצאות שטחים להקמת 16 בתי כנסת בשכונת החורש, 6 בתי כנסת בשכונת אבני חן, 3 בתי כנסת במעו"ף ובבצוותא ו-2 בתי כנסת בשכונת הפרחים – בשטח כולל של 13,000 מ"ר.

משרד הפנים אישר מתחילת השנה ועד היום הקצאת שטחים ל-6 עמותות: פרחי המלך, מכון לשבתך; חשיפה של האמת; מוסדות יד מהרי"ץ; ברית אברהם ונזר מרדכי – אלעד;

בית כנסת משכן דניאל בתי כנסת הקצאת קרקעות הקצאות
בית כנסת משכן דניאל. נבנה מכספי משרד הבינוי והשיכון. משרד הפנים אישר שכירות ארוכת טווח

בנוסף אישר משרד הפנים לעמותות משכן דניאל וניגון חדש להמשיך ולפעול במבנה שנבנה על ידי משרד הבינוי והשיכון. השוני הוא שעתה מדובר במסגרת הסכם קבע ארוך טווח.

עוד נמסר ממשרד הפנים: "מבירור מול הגורמים המקצועיים עולה כי בקשותיה של העיר חריש לעניין הקצאות המקרקעין נמצאות בטיפול שוטף כולל קבלת מסמכים והשלמות מהרשות המקומית. בחודש האחרון אף אושרו מספר הקצאות והרשות מודעת לכך. בפנינו בקשה אחת שטרם הומלצה לאישור – נווה קודש לעבדך באמת, לגביה הועברו השלמות ביום 13.3.2023".

בנוסף, על פי פרסומי העירייה, לצד ההקצאות לבתי כנסת הוקצה גם מגרש בשכונת הפרחים לעמותת פרח, שתבנה מרכז להתפתחות הילד שיכלול מעון יום משלב, מעון יום שיקומי ובריכה הידרותרפית טיפולית.

אנשים פרטיים בונים מבנה ציבורי

מנייני התפילה שימשיכו לפעול במבני הקבע הקיימים, זכו ב"חיים קלים", אולם העמותות שזכו בקרקע בלבד, עומדות בפני פרויקט מורכב הכולל מהלך בירוקרטי ארוך ומייגע, קשר רציף עם גורמי תכנון וביצוע והאתגר המרכזי ביותר – גיוס מיליוני שקלים.

מגרש 278 ברחוב שקד: העמותות שזכו במגרש הן 'נטעי חורש' ו'מכון לשבתך'

"מדובר במהלך מאוד לא פשוט", מודה הוד רייכרט, חבר ועד עמותת 'נטעי החורש' שזכתה באפריל האחרון בהקצאת שטח. "בסופו של דבר צריך לזכור שמדובר במהלך שבו אנשים פרטיים בונים מבנה ציבורי. מדובר במסע שיש להגיע אליו באסטרטגיה ובאנרגיות הנכונות".

ואכן, כעת כשהכדור בידיהם, נדרשים הזוכים בקרקע להוכיח כי ביכולתם לממש את הזכות וזמנם מוגבל. על פי הנוהל המפורסם באתר העירייה, על הגוף הזוכה בקרקע להעביר לרשות המקומית תוכניות מפורטות לפיתוח הקרקע חתומות בידי מהנדס תוך שישה חודשים מיום חתימת החוזה (לאחר אישור משרד הפנים). בנוסף, מחויב הגוף הזוכה להשלים את פיתוח הקרקע תוך שלוש שנים מיום חתימת החוזה ולהתחיל את הפעילות בה.

מיליון שקלים: כל הקהילה התגייסה

אחת העמותות שזכתה במגרש להקמת בית כנסת היא עמותת 'אורות חריש', המונה כ-50 משפחות חברות, המשלמות דמי חבר קבועים אליהן מצטרפים גם מתפללים מזדמנים. בהיעדר מבנה נאלצים חברי הקהילה להתפלל בחניון תת קרקעי שהוסב לשמש כבית כנסת.

אורות חריש בית כנסת הקצאה
אורות חריש: גייסו מיליון שקלים וגם זה לא מספיק

לפני מספר חודשים קיבלה העמותה במסגרת נוהל ההקצאות, מגרש ברחוב שוהם, בסמוך לתיכון הממלכתי הנבנה בימים אלה וכעת הם ממתינים לאשרור המהלך במשרד הפנים. ב'אורות חריש' כבר שוקדים על גיוס הכספים: "עלות מדויקות עדיין אין לנו וכרגע אנחנו עדיין בשלב ההתייעצות עם אנשי מקצוע", מסביר רועי נפתלי, חבר בועד עמותת 'אורות חריש'.

עם זאת בקהילה המעורבת מעודדים משלב גיוס ההמונים הראשון שהיה מבטיח למדי ובו הצליחו להשיג, תוך שבוע בלבד, תרומות על סך מיליון שקלים. "כל הקהילה התגייסה, פנינו למשפחות וחברים וחיפשנו כל דרך אפשרית כדי לאסוף תרומות", מציין נפתלי.

אורות חריש בית כנסת הקצאת קרקעות
קהילת אורות חריש: "השאיפה הבאה שלנו הוא גיוס תורם גדול ומשמעותי"

לשם העברת המסר בצורה מוצלחת גייסו החברים את גיל ססובר המיודד עם אחד מחברי הוועד, ויחד הם שקדו על חידוד הקמפיין ועל הפקת סרטון גיוס מוצלח שיוכיח את עצמו. בסרטון המושקע שהפיצו, באה לידי ביטוי הרוח הקהילתית המחבקת של הקהילה ועוגמת הנפש הנגרמת במציאות שבה מתפללים בחניון רכבים ולא במבנה מסודר.


"השאיפה הבאה שלנו הוא גיוס תורם גדול ומשמעותי שיספק את מרבית הסכום הנדרש להקמת בית הכנסת ואם יידרש נצא לסבב גיוס נוסף. בעזרת ה' אנחנו מאמינים שנשיג את הסכומים", סיכם נפתלי באופטימיות.

גויסו 330 אלף שקלים בלבד

לפני כחודש קיבלה עמותת 'מכון לשבתך' את אישור משרד הפנים המיוחל להקמת בית כנסת. כמעט שנה חלפה מאז אישרה מליאת המועצה את בקשתם להקצות שטח לבניית בית כנסת ברחוב שקד. חברי העמותה המתפללים כיום באולם בית הספר "כנפי רוח-בנות", שיתפו כי תוך כשלושה חודשים יסיימו את התהליך התכנוני, על מנת להגיש בקשה לקבלת היתר בנייה מהוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה.

מכון לשבתך הקצאת קרקעות בית כנסת בתי כנסת
מכון לשבתך: קיבלו את אישור משרד הפנים

במהלך קמפיין גיוס המונים מרוכז וממוקד שהושק בחודש דצמבר האחרון, הצליחו חברי 'מכון לשבתך' לגייס 330 אלף שקלים. עם זאת, העלות המוערכת להקמת בית כנסת היא כ-2 מיליון שקלים ולכן יצטרכו חברי הקהילה לגייס כסף נוסף.

בסרטון הסברה שהופק לטובת הקמפיין, מוצג סיפורה של הקהילה דרך עיניה של משפחה הנערכת לכניסת השבת, והילדים מביעים את מורת רוחם מהעובדה שאין להם מבנה קבע להתפלל בו. בהמשך מסביר רב הקהילה יוסי מייכור, את הנחיצות של בית כנסת גם כמרכז קהילתי שסביבו ניתן לקיים שלל פעילויות כמו שיעורי תורה, פעילויות לנוער ולגיל השלישי.

מכון לשבתך בית כנסת הקצאות קרקע
מתוך סרטון 'מכון לשבתך'

שלוש עד שש שנים להקמת המבנה

בית ספר כנפי רוח בנות - שקד 10 חריש
מתפללים בבית הספר כנפי רוח בנות

לעומת 'מכון לשבתך', ב'נטעי החורש', קהילה ותיקה יחסית בעיר המונה כ-70 משפחות, עדיין ממתינים לאישור משרד הפנים. כמו מכון לשבתך, גם נטעי החורש מתפללים בתחומי בית הספר כנפי רוח –בנות בשכונת החורש.

אירוע הכנסת ספר תורה בבית הכנסת משכן דניאל 4.6.19
רייכרט: יחלפו עוד 3 עד 6 שנים עד שחברי הקהילה ייכנסו למבנה הקבע. בצילום: אירוע הכנסת ספר תורה בבית הכנסת משכן דניאל 2019. צילום: גלית מנסבך

בשונה מהעמותות שכבר הוציאו לפועל קמפיינים לגיוס כספים, לרייכרט, חבר ועד העמותה, הסתכלות שונה על התהליך: "כמו בכל תחום מכירתי או שיווקי אחר, צריך להציג מוצר ולפעול באופן אסטרטגי. כל עוד אין לנו אישור ממשרד הפנים נראה לי מוקדם לעסוק בגיוס המונים. אנחנו כרגע מתמקדים בשלב התכנוני מול האדריכל וממתינים עם גיוס הכספים למועד הנכון".

גם בנוגע לעלות הכוללת אליה יידרשו נמנע רייכרט מלנקוב בסכום. "פרוייקט של הקמת בית כנסת עשוי לנוע בין 2 ל-10 מיליון שקלים, תלוי כמה אתה משקיע במבנה, כך או כך, אני בטוח שנעמוד ביעד שנציב לעצמנו". על פי הערכותיו של רייכרט יחלפו עוד 3 עד 6 שנים עד שחברי הקהילה יוכלו לברך על המוגמר ולהיכנס סוף סוף למבנה הקבע. "כל אדם שנחשף לעולם הנדל"ן מבין שמדובר בעולם איטי מאוד, אין פה אינסטנט וצריך הרבה סבלנות".

לקריאה נוספת: מועצת העיר אישרה את תקציב 2023: יותר לחינוך, יותר לרווחה


לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים