בהתאמות הנדרשות: הפעילות בשוק הנדל”ן של חריש נמשכת

מגפת הקורונה גרמה לענף הנדל"ן לאמץ שיטות עבודה מותאמות למצב הכוללות סרטונים וירטואליים וחתימת הסכמים מרחוק. מהי ההשפעה המיידית על שוק השכירות והקנייה ומה צפוי לקרות ביום שאחרי המשבר? מתווכי הנדל"ן ואנשי המכירות של הפרוייקטים בחריש משתפים

ישיבת צוות של רימקס באוויר הפתוח. צילום: תהילה בן שימול

שמונה ימים מאז החל משרד הבריאות להגביל את תנועת אזרחי ישראל וענף הנדל"ן המקומי כבר אימץ שיטות עבודה, שמאפשרות לו להמשיך ולקיים את הפעילות, במידת האפשר.

בסניף 'רימקס' חריש, סוכנות התיווך הגדולה בעיר המעסיקה 18 סוכנים, החלו לעבוד במשמרות על מנת לשמור על התקנה האוסרת על התכנסות מעל 10 אנשים באותו חלל. לירון כרמון, מנהל הסניף מפרט: "העובדים מסתובבים במשרד עם כפפות ומסיכות ודואגים לחטא את הידיים. דאגנו גם לחיטוי המשרד. חלק מן הסוכנים עובדים בבית ופגישות הצוות מתקיימות באוויר הפתוח". כרמון מוסיף ומעדכן שגם ההתנהלות מול הלקוחות עברה שינוי: "אנחנו עובדים הרבה ב'זום', מצלמים סרטונים וירטואליים של הדירות או מצלמים אותן LIVE ומשדרים לקונים או לשוכרים הפוטנציאלים. גם ההדרכות המקצועיות של הרשת עברו לזום, אנחנו מתאימים את עצמנו למצב".

המשרד עבר חיטוי. רימקס חריש

אך האם כל השינויים האלה עוזרים לסוכנים לסגור עסקאות. כרמון מעדכן שתהליכים שהחלו לפני שבועיים או אפילו בסוף שבוע שעבר מתקדמים. "יש מעט מאוד עסקאות חדשות והן בעיקר של שוכרים או רוכשי דירות, שמכרו נכס וחייבים לעבור לאנשהו".

הפעילות כרגע בעיקר בשוק השכירויות

חן אלהרר
אלהרר: "לא ניכר שינוי במחירים"

חן אלהרר, מנהלת משרד 'U נכסים' ביצעה גם היא את השינויים הנדרשים: "בשבוע הראשון של ההסתגרות בבתים היתה אי ודאות גבוהה ומספר חוזים התעכבו עד לבירור המצב".

"שוק השכירות לא השתנה כל כך. אנחנו מצלמים סרטונים של הדירות ושולחים ללקוחות בוואטסאפ. אם נפגשים בפועל, פנים אל פנים, עושים זאת תוך שמירה על כל כללי הזהירות המתבקשים, אבל רוב החוזים נחתמים בלי להיפגש, באמצעות המיילים ובעזרת שיחות וידאו משותפות למשכיר, לשוכר ולנו".

האם השינויים בשוק השפיעו גם על מחירי הנדל"ן לקנייה או השכרה? אלהרר מציינת שלא ניכר שינוי. "המחירים לא עלו ואין תזוזה במחיר. אנשים שקונים דירה למגורים לא נוטים לבטל את העסקה. לעומתם, משקיעים רבים עוצרים את הפעילות כדי לבחון לאן השוק הולך".

מימין: חוטר ישי ואיתן גל
מימין: חוטר ישי פדלון ואיתן גל: "מתמקדים בעיקר בדירות ריקות"

חוטר ישי פדלון ואיתן גל מסוכנות 'ELEMENT' מעידים גם הם כי בתחום המכירה והקנייה יש מעט מאוד עסקאות. "גם בשכירות יש ירידה בנפח הפעילות אבל אנחנו עדיין עובדים, יש לנו פגישות בשטח עם לקוחות".

"אנו מתמקדים בעיקר בדירות ריקות אותן אנו מצלמים ומעבירים ללקוחות. דירות מאוכלסות הן בעייתיות יותר. בשלב זה לא ברור עד כמה מהר נחזור לשגרה, אבל להערכתנו, בשוק השכירויות של חריש לא ישתנה כלום, עשויה להיות ירידת מחיר נקודתית בלבד, אבל ביציאה מהמשבר, כשכולם יחזרו לשוק, תהיה עלייה מעבר למחיר הנוכחי".

השניים מציינים כי פסח, תקופה הידועה בפעילות גבוהה בשוק השכירויות, נמצא בפתח, אך עדיין מוקדם לנבא מה יהיה הקף הפעילות בשוק השכירות בחריש.

אלהרר נשמעת פסקנית יותר: "מחירי השכירות בחריש לא ירדו, אני צופה שתהיה עלייה. אם המשבר ימשך ולאנשים יהיה קשה לשלם משכנתא הם ישקלו למכור את הנכס ולעבור לשכירות. במקביל, משפחות מנתניה וחדרה שיקלעו למצב כלכלי בעייתי יעדיפו לשלם שכירות מוזלת בחריש, שהיא חצי מהסכום אותו הם משלמים באיזור המרכז, ולכן אני צופה שתהיה עליה במחירי השכירות".

תפקיד המתווך הופך קריטי

מלני פאר
פאר: "ברור היום, יותר מתמיד, שאי אפשר להסתדר בלעדינו"

המיקוד של המתווכים בחריש בדירות ריקות אינה מקרית. השכרת דירות מאוכלסות מזמנת בתקופה זו אתגרים מורכבים יותר. "משפחות לא ששות להכניס זרים הביתה", מסבירה מלני פאר, בעלת סוכנות הנדל"ן 'אנשים ובתים', "גם שוכרים אינם מעוניינים להיכנס לדירות שגרים בהם. זו תופעה שמשפיעה במישרין על התנהלות כל תחום יד 2 בענף הנדל"ן", היא מדגישה ומוסיפה: "מהבחינה הזו, עולה דווקא קרנו וחשיבותו של איש הנדל"ן. ברור היום, יותר מתמיד, שאי אפשר להסתדר בלעדינו. אנחנו עושים סרטונים, מצלמים תמונות ממוקדות, מייצגים את בעלי הבתים שרבים מהם מבוגרים ומסוגרים בבתים, ולכן תפקיד המתווך הופך לקריטי".

גם אלהרר מדגישה כי עולה חשיבות המתווך בתקופה של אי וודאות: "אתגר חדש שמתמודדים איתו ממש בימים אלה הוא השכרת דירה לאנשים שיצאו לחל"ת או פוטרו. בעלי הדירות מחפשים משפחות עם יציבות כלכלית ועם הבטחה לתשלום בזמן ומצב המשק ומספר המפוטרים הגבוה מציף אתגרים חדשים". בתשובה לשאלה מהו הפיתרון למצב, צוחקת אלהרר ועונה: "איך אומר ביבי? זה אירוע מתגלגל, אנחנו לומדים את הנושא כעת ומחפשים פתרונות".

חריש תהפוך אטרקטיבית יותר

באותה עת שסוכנויות הנדל"ן מאמצות דרכים חדשות להתמודדות עם המצב ומוצאות פתרונות חדשים כדי לקדם עסקים בענף, הן נושאות פנים גם אל המחר, אל היום שאחרי משבר הקורונה.

פאר מסבירה: "לא ידוע מה יקרה בכלכלה הישראלית ועם הריבית במשק, אבל ככל הנראה משפחות רבות לא יחזרו לעבודתם הקודמת, לא ישתכרו כמו לפני המשבר ולכן גם הבנק לא בהכרח יאשר להן משכנתאות גבוהות. זו הסיבה שאני מעריכה שלמחיר הזול יחסית לדירות בחריש לעומת ערים אחרות יהיה תפקיד מפתח. בחריש ניתן יהיה לקנות דירה ולצמצם את הסיכון".

לירון כרמון
כרמון: "חריש תהפוך אטרקטיבית יותר"

כרמון מסכים עם פאר: כשהמצב יחזור לשגרה, או כשהטירוף יהפוך לשגרתי, אני מעריך שהקונים יחזרו לשוק ולדעתי, וזאת אחרי שקראתי את כל הניתוחים הכלכליים בכל המוספים, מחירי הדירות בחריש יעלו. חריש אטרקטיבית מבחינת מחירי נדל"ן ובגלל הפסדים בבורסה או פיטורין זוגות צעירים ומשקיעים, שיאלצו לצמצם את תקציב הרכישה שלהם, יגלו שחריש אטרקטיבית עבורם והביקוש בעיר יגדל. בשורה התחתונה, הקורונה תעשה טוב לחריש". 

הבנייה נמשכת: לא צפוי עיכוב במסירת הדירות

ומה חושבים הקבלנים של חריש על המצב? בחברת אשדר פעילות השיווק והמכירות נמשכת, במתכונת מצומצמת. "באופן טבעי בעקבות המצב, ישנה ירידה בהיקף הפעילות אך פניות ומתעניינים נמשכות כל העת". מציין מתן פרידמן, מנהל המכירות של אשדר בחריש. "פגישות בתיאום מראש מתנהלות בהתאם להנחיות של שמירת מרחק. ברמת הבנייה אין כמובן עצירה והקבלן ממשיך בביצוע".

פרוייקט אשדר חריש
פרוייקט אשדר חריש. צילום: אורן קלר

טלי כהן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בשפיר מגורים ובניין בע"מ, הבונה את שכונת בצוותא מעדכנת כי חברת שפיר, נערכה למתכונת עבודה במצב החדש. "אתרי הבנייה שלנו פועלים כרגיל, שכן ענף הבנייה כידוע הוחרג מיתר המשק והוגדר כחיוני ונכון לרגע זה לא צפויים עיכובים במסירת הדירות. משרדי המכירות שלנו פתוחים ועובדים תחת שמירה על הנחיות והוראות משרד הבריאות. בנוסף, התחלנו להפעיל שימוש באמצעים דיגיטליים לטובת המתעניינים. אנחנו מקיימים שיחות מכירה באמצעות אפליקציית זום ולחלק מן הלקוחות אנחנו מציעים פגישות בביתם אחד על אחד ויש היענות לכך. כמו כן, אנחנו מציעים תנאי תשלום נוחים ומקלים לציבור הרוכשים. אנחנו עושים כל שניתן כדי לחזק את ביטחונם של המתעניינים המעוניינים לרכוש דירות בימים אלו", היא מסכמת.

הבנייה בשכונת בצוותא בחריש של שפיר הנדסה. צילום: רודי אלמוג
שכונת בצוותא: לא צפוי עיכוב במסירת הדירות. צילום: רודי אלמוג

מכניסים לחוזה סעיף קורונה

"מרבית הציבור נמצא בחוסר ודאות כרגע וכמובן שההתנהלות איננה שגרתית. אנחנו עובדים במתכונת חלקית", מסביר אסי סימון, מנהל המכירות של חברת י.ח דמרי בעיר. "ברמת ההתנהלות המשפטית, וכדי לבוא לקראת הלקוחות והרוכשים, הכנסנו לחוזים 'סעיף קורונה' המאפשר במצבי קיצון, כמו היעדר כוח אדם או החמרה כלשהי של נהלי העבודה, לדחות למספר חודשים את מועדי התשלומים ללא ריביות או הצמדה למדדים. כך או אחרת, חשוב לדעת, כי כלל הכספים שמעבירים רוכשי הדירות לבנק המלווה מובטח, והרוכשים יכולים להיות רגועים בעניין הזה.

אסי סימון
סימון: "הכנסנו לחוזים סעיף קורונה"

סימון טוען, כי הגישה הכלכלית שבה נוקטת הממשלה הינה מחמירה, יתר על המידה, ופוגעת בצורה אנושה בפעילות העסקית ובמנועי הצמיחה הבסיסיים של המשק. לדבריו המגמה של העלאת ריביות המשכנתא איננה נכונה ונובעת מהסתכלות שגויה על המשק. "משרד האוצר צריך לגבות את הבנקים ולהעניק להם עוגנים כדי להבטיח תנאים טובים עבור ציבור הלווים ורוכשי הדירות, אחרת כלל הפעילות העסקית בתחום הדיור תיעצר, והכל בגלל שאנשים יחששו לגשת לבנקים ולקחת משכנתאות".

מי שלא חשש מהמצב הוא א' מגבעת שמואל, שחתם ביום שלישי האחרון על עסקה לקניית דירת גן 5 חדרים בחריש, באמצעות סוכנות התיווך 'אנשים ובתים'. "חיפשנו במשך תקופה ארוכה דירה בחריש, מה שמצאנו נחטף מהר ולקח לנו זמן למצוא את הדירה שרצינו", הוא מסביר. "גם המו"מ ארך זמן וביום שלישי האחרון, בשעה טובה, נחתם ההסכם, בדיוק ביום בו פורסמו ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות", מתאר א' ומנמק מדוע קידם את העסקה למרות המצב, שאילץ אותו לחתום על הסכם מכר בלי ללחוץ ידיים ועם מסכות: "יש אי ודאות על הכל, צריך להאמין שאנחנו לא מנהלים את העולם ושהכל קורה לטובה. השאיפה שלנו היתה לעזוב את המרכז ולעבור לחריש ואני מקווה שנצליח במעשה ידינו". א' ובני משפחתו מתכננים לעבור לחריש באוגוסט הקרוב.


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה