"התכנון החדשני מדבר בשפה של 'קהילות למידה' ולא בשפה של כיתות ומסדרונות"

מדוע נגנזו התכניות להקמת התיכון הראשון בחריש, מהי התפישה שעומדת מאחורי התכנית החדשה להקמתו, כיצד היא מתקשרת לחוויית פדגוגיה עדכנית ומתי זה סוף סוף יקרה? לישראל שלו, מנהל אגף החינוך בחריש, יש תשובות

לצד הצמיחה של החינוך הקדם יסודי ויסודי בחריש בולט יותר חסרונו של תיכון ממלכתי בחריש. תכניות להקמת התיכון הראשון בחריש החלו להתרקם כבר לפני מספר שנים ועל פי התכנון המקורי תאריך היעד לפתיחתו של התיכון הראשון בעיר, עתיד היה להתרחש בשנת הלימודים תש"פ (ספטמבר 2020). על אף ההבטחות המקוריות, לא כך הדבר במבחן המציאות.

לאחרונה הודיעה מועצת חריש על התנעה מחודשת של תכנון ובניית התיכון הממלכתי הראשון בעיר. תכניות הבינוי המקוריות נגנזו בעקבות חשיבה מחודשת והוחלפו בתכניות עדכניות יותר.

ישראל שלו
שלו: "במקרים רבים של תכנון מוסדות חינוך, ישנו נתק בין החשיבה האדריכלית-הנדסית לחשיבה הפדגוגית"

"התכנון החדש נשען על כמה עקרונות של פדגוגיה ועיצוב, כך שגם הרעיון הפדגוגי וגם הבינוי מדברים אחד עם השני", מספר ישראל שלו, מנהל אגף החינוך בחריש.

"במקרים רבים של תכנון מוסדות חינוך, ישנו נתק בין החשיבה האדריכלית-הנדסית לחשיבה הפדגוגית. כדי לפעול בצורה הוליסטית בחרנו בגוף שיודע לעשות גם וגם, גם לדבר חינוך וגם לדבר אדריכלות".

גוגיה רשת אמי"ת
גוגיה רשת אמי"ת. תמונה מתוך עמוד הפייסבוק

שלו מתייחס בדבריו לחברה הבינלאומית, EDI שהופקדה על התכנון המחודש. "החברה מביאה איתה ניסיון רחב", הוא מוסיף. חברת EDI (בעברה FNI) בנתה בישראל את ה'גוגיה' מתחם המדגים חדשנות פדגוגית ברשת אמי"ת ברעננה המשמש להכשרת ופיתוח של צוותי חינוך.

התפישה: מרחבים וחללים בגדלים שונים

שלו מאמין כי התיכון החדש יבנה בסטנדרטים עתידניים: "התכנון החדשני מדבר בשפה של 'קהילות למידה' ולא בשפה של כיתות ומסדרונות. מדובר בתיכון, מהראשונים בארץ, שהולך להיבנות כולו בשיטה של מרחבים וחללים בגדלים שונים, מעבדות וחדרי למידה בקבוצות או בלמידה פרטנית, עם מחשוב או בלעדיו".

כיתת בית ספר
"הפורמט המוכר של 30 ילדים- מורה-לוח, הוא לא תמיד הפורמט היעיל"

"התפישה שלנו היא שצריך לאפשר לכל ילד להתנסות במגוון רחב של מרחבי למידה על מנת לעזור לו ללמוד היטב.  הפורמט המוכר של 30 ילדים- מורה-לוח, הוא לא תמיד הפורמט היעיל.

"ללמוד בין ארבע קירות למשך כל כך הרבה שעות לא מביא לתוצאה המיטבית. התנאים צריכים להשתנות בהתאם למטרת הלמידה, המקצוע הנלמד והדרך שבה המורה בוחר ללמד את החומר ולכן התיכון שייבנה יאפשר לתלמידים ללמוד במגוון מרחבים מסייעים ללמידה", הוא מסכם.

הבעיה: התכנית לא הותאמה לעידן החדש

התכנון הקודם של בית הספר התיכון שהיה אמור להתחיל לפעול בספטמבר 2020 היה גם הוא חדשני לתקופתו, כך לפחות הבטיחו המתכננים דאז. מדוע אם כן נגנזו התכניות להקמתו?

שטח להקמת תיכון
השטח המתוכנן להקמת תיכון חריש

"כשנכנסתי לתפקידי ובחנתי את התכניות להקמת התיכון מול גורמי מקצוע פדגוגיים והנדסיים הבנתי שמדובר בתכנית פשוטה יחסית, שמזכירה כל תיכון אחר שנבנה ב-40 השנים האחרונות. לא היתה בעיה בפן ההנדסי, ניתן היה להתחיל ולבנות את בית הספר באופן מיידי אך לא ראיתי בתכנון שלו בשורה. הרגשתי שהתכנית איננה תואמת לעיר חריש, כעיר חדשה בישראל, אינה מתאימה לחינוך בעידן החדש ואינה מספיקה להקמת התיכון הגדול והמרכזי של חריש, שעתיד לשרת את תלמידי העיר שנים רבות קדימה. נכון וראוי לטובת תושבי חריש וילדיה לקבל תיכון עדכני וחדשני בהרבה ומכאן השינויים המשמעותיים שביצעתי בתכניות וגניזת התכנית הקודמת".

פתיחה מתוכננת: תשפ"ב

התכנון המחודש, הטיוב וההתאמה לצרכים העתידניים משמעותם גם שינוי לוחות הזמנים המתוכננים לפתיחת בית הספר. על פי הודעת העירייה, מבנה התיכון החדש יפתח בספטמבר 2021 (תשפ"ב) ובמקביל תימשך הבנייה, שתסתיים שנה לאחר מכן בספטמבר 2022 (תשפ"ג). יחד עם זאת, שלו אינו מייחס את העיכוב לשינויים שבוצעו. "כשנכנסתי לתפקידי, במאי 2019, תאריך היעד לפתיחת התיכון נקבע לספטמבר 2021 כך שלא מדובר בדחייה נוספת והוא נשאר על כנו על אף השינויים שהוכנסו. אנו עדיין עומדים בלו"ז ומתחייבים שבשנת הלימודים תשפ"ב יחלו ללמוד בתיכון הראשון של חריש ללא דחיות נוספות. זה היה גם תנאי בסיסי בכל ההתקשרות שלנו מול גורמי התכנון והתכנון המחודש". מדווח שלו.


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה