חריש על הספה: ״לחזק את הקול שרוצה לחיות יחד״

השלט להשקת התוכנית "חיים ביחד – חריש עיר של כולם" – הושחת ואירוע הפתיחה – נדחה. למרות זאת, משתתפי התוכנית העירונית ל"קירוב לבבות" מאמינים בהזדמנות להשמיע את הקול של הרוב שרוצה לחיות יחד ולגשר על תפישות ודעות שונות בין המגזרים השונים

צילומי הקמפיין: דוברות עיריית חריש

החודש יצאה לדרך תוכנית ייחודית ל"קירוב לבבות" בין מגזרים שונים בעיר חריש. התוכנית "חיים ביחד – חריש עיר של כולם", שהשיקה עיריית חריש כוללת סדרה של סדנאות, מעגלי שיח ואירועי תרבות שכל מטרתם לקדם סובלנות, הסכמות, חיים משותפים ושיח מכבד בין כל תושבי העיר. 180 אלף שקלים הוקצו לטובת התוכנית במסגרתה גויסו "טאלנטים" מהמדיה הארצית כדוגמת קובי אריאלי ועירית לינור, צופית גרנט וסיון רהב מאיר.

חיים ביחד חריש עיר של כולם ספה משותפת
שלט מתוך קמפיין הפרסום "חיים ביחד – חריש עיר של כולם"

"אף אחד לא מעוניין בקיצונים"

פרויקט הדגל של עיריית חריש לחיזוק הקשר בין חילונים דתיים וחרדים בעיר, מלווה בשלטי חוצות בהם מופיעים צמדים של תושבים בעלי אורח חיים שונה היושבים יחד וביניהם הסלוגן: "חיים ביחד". בנוסף הפיקו בעירייה סדרת סרטונים תחת הכותרת "ש/ספה משותפת" בהם מספרים הצמדים על זהותם והגדרתם העצמית, מהי חריש בשבילם וכיצד הם חווים את היחסים הבין מגזריים בעיר.

מסע הפרסום העירוני הוא תולדה של התובנות שגובשו במסגרת 'מועצת ההסכמות', תכנית קירוב לבבות מצומצמת יותר, שנערכה בשנה האחרונה והוגדרה כהצלחה. בסדרת מפגשים ישבה יחד קבוצת תושבים המורכבת מחילונים, דתיים וחרדים, במטרה לקדם שיח עירוני סובלני. "לאחר שדנו עמוקות בחששות של כל מגזר, הצרכים והדרישות מן הצד השני הגענו להסכמה שאף אחד לא מעוניין בקיצונים משני הצדדים. מתוך ההבנה הזו עברנו מהר מאוד לפרקטיקה ולמחשבה על מיזמים משותפים במטרה לחזק את הקול שכן רוצה לחיות ביחד", מספר טל לוי שהשתתף בפרויקט.

חיים ביחד חריש עיר של כולם ספה משותפת
אבשלום סלוק: "להיפגש ולדבר"

"להתוות יחד את אופי המקום"

אבשלום סלוק וזיו רוזנברג חולקים יחד ספה בקמפיין העירוני ומטפחים חברות חדשה. השניים הכירו בתוכנית "נפגשים בקהילה", שפעלה בשנה האחרונה במסגרת יוזמה פרטית של תושבים. "הקבוצה קמה בעקבות המתח הגדול שנוצר סביב צופרי השבת והפגנת שיירות הרכבים והציבה מטרה להיפגש ולדבר", מספר אבשלום סלוק.

מחאת החילונים: שיירת מכוניות בערבי שישי. צילום: פרח קוזחי

"במהלך השנה האחרונה קיימנו פגישות עם קהילות שונות, חילוניות, דתיות וחרדיות והמטרה שלנו היתה, לפני הכל – להקשיב. אנשים רוצים שיקשיבו להם ולעמדתם. השיח היה מאוד משמעותי ומפרה גם עבורנו ולמדנו המון. כאדם דתי, לא הבנתי, לדוגמה, את הביקורת וההתנגדות העזה של הציבור החילוני לצופרי השבת, אך לאחר שנפגשנו עם חברי 'חריש חופשית' הבנתי ממה נובעת הביקורת ומה מקור החשש".

צופרי שבת על גג בניין בחריש. צילום: אורן קלר

"בפגישה עם קהילה חרדית שמפעילה צופר שירי שבת, היה לי קל יותר לשקף להם את הדברים ועבורם, היה זה שונה לשמוע דעה מנוגדת לתפישתם מאדם חובש כיפה", משתף סלוק ומסכם: "בעיני חריש כעיר חדשה טומנת בחובה בשורה גדולה. הניסיון להקים משהו חדש מייצר הזדמנות להתוות יחד את אופי המקום. צריך לנצל את ההזדמנות הזו לייצר חברה וקהילה אחת דרך מפגשים בין אישיים. אני מאמין במהלך הזה שיביא לקירוב של ממש בין תושבים".

חיים ביחד חריש עיר של כולם ספה משותפת
אונגרוביץ': "הזדמנות טובה לספר שמצאתי בחריש בית"

"הד לא פרופורציונלי"

תמרה אונגרוביץ' שתמונתה יחד עם מישל אן, מוצגת על אחד משלטי החוצות בעיר, מסכימה עם סלוק. מבחינתה, שיתוף הפעולה של התושבים בעיר והרצון לפעול יחד למען הזולת משמש גשר לחיבור בין מגזרים בעיר. אונגורביץ' יחד עם אן מפעילות במסגרת יחידת המתנדבים בעיר את פרויקט 'בשבילך'  – ערבי פינוק לעולות חדשות, אמהות לילדים עם צרכים מיוחדים ואמהות חד הוריות. "גדלתי במשפחה חילונית וחזרתי בתשובה לפני 13 שנה כך שאני מכירה היטב את שני העולמות. פנו אלי מהעירייה להשתתף בקמפיין וזאת היתה עבורי הזדמנות טובה לספר שמצאתי בחריש בית, שאני מתנדבת יחד עם שותפה חילונית ואנחנו מסתדרות נפלא. היוזמה העירונית יפה ויש להמשיך אותה במפגשים בין תושבים", היא מסכמת.

יצחק קשת צילום: לידור שקד
קשת: "בחיי היום-יום שוררת שכנות טובה בין רובם המוחלט של התושבים"

"בחיי היום-יום שוררת שכנות טובה בין רובם המוחלט של התושבים. עם זאת, במקומות מסוימים בעיר נוצרים קונפליקטים על רקע יחסי חילונים-דתיים, שמקבלים לעיתים הד לא פרופורציונלי בשיח העירוני ובעיקר ברשתות החברתיות", ציין ראש העיר יצחק קשת בהשקת הקמפיין והדגיש: "אנחנו לא עומדים מנגד, אנחנו פועלים כדי לקדם שיח סובלני שמקדם הסכמות ולא עימותים".

כל ההתחלות קשות

קשת התייחס בדבריו בעיקר למתרחש בחודשים האחרונים בשכונת בצוותא, שהפכה למוקד מאבק בין מגזרי. המאבק החל בשכונות הוותיקות של העיר, אבני חן והחורש, שם הותקנו צופרי שבת, ניתלו כרזות צניעות ונעשו מאמצים להדיר נשים מהמרחב הציבורי באמצעות השחתת מודעות.

פברואר 2022: השחתת שלט בשכונת בצוותא

המאבק נדד אל שכונת בצוותא שהחלה להתאכלס בפברואר 2021 וידעה מאז מספר עימותים ואירועי אלימות. בשבוע החולף, אף תועד במצלמות האבטחה העירוניות אירוע השחתה של שלט חוצות של הקמפיין.

האם התוכנית שרקמה עיריית חריש תצליח לגשר על תפישות ודעות שונות בין המגזרים השונים בעיר? האם היא תעצים את השיח הסובלני? ימים יגידו.

אירוע הפתיחה, הראשון מתוך סדרת המפגשים נדחה עקב מיעוט נרשמים ובמועצה תלו זאת בחלון הזמן הצר שחל בין הפרסום ועד למועד האירוע. כך או אחרת, התוכנית לקירוב לבבות יצאה לדרך ורבים מקווים שאת תוצאותיה יחושו כל תושבי העיר.

מעיריית חריש נמסר: "חיים ביחד, חריש עיר של כולם" היא תוכנית שנתית קהילתית שיזמה העירייה לחיזוק הקשר בין חילונים, דתיים וחרדים בעיר. היא כוללת עשרות פעילויות, מפגשים, סדנאות ומופעי תרבות בהשקעה תקציבית גדולה שפרושים לאורך כל השנה הקרובה. למופע הפתיחה לא היו מספיק נרשמים, והוא נדחה ויתקיים במועד מאוחר יותר. אנו מזמינים את התושבים לבוא להכיר, לשוחח, להשפיע ולהיות שותפים למהלך עומק קהילתי מיוחד במינו וארוך טווח".


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. שלום אדוני ראש העיר….אני לגמרי חילטנית ואין לי בעייה עם כל מי שדתי.אנחנו חיים בשדר יחד…אבל יש קבוצות של דתים קיצונים אנתיציונים פא בחריש שצועקים לילדה בת 6 "שיקסא" זה לא מקובל עלי…וגם שאין לי איפו לבלות שישי שבת פא בחריש.אז זה לא ממש חצי חצי …לא כחה?

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה