בין שני עולמות: "הסכמתי להקריב את עצמי כדי למנוע מלחמות בעתיד"

אישור "חוק השבת" גבה מראש העיר יצחק קשת מחיר אישי כבד. למרות זאת הוא מאמין שהחוק טוב לכולם ושזהו ההישג המשמעותי ביותר שלו במחצית הראשונה של הקדנציה. אילו השלכות יהיו על חברי המליאה שהצביעו נגד, מהם האתגרים המיידים והרחוקים יותר שעומדים לפתחו וכיצד הוא מתכנן להתמודד איתם? יצחק קשת בגובה העיניים

בשבוע שעבר, התקבלה במליאת העיר הכרעה חשובה: אישור חוק עזר עירוני המתיר פתיחת עסקים ביום המנוחה באזורים מוגדרים. החוק שמוכר כ"חוק השבת" ירשם כמעט בלעדית לזכותו או לחובתו, תלוי בעיני המתבונן, של ראש העיר יצחק קשת. 

החוק שמסדיר יחסים בין חילונים לחרדים בעיר זכה לתשומת לב ארצית, העמיד את יצחק קשת באור הזרקורים והפך אותו כמעט בעל כורחו ל"איש השעה".

החוק זכה בתשומת לב תקשורתית ארצית

בראיונות הרבים שמעניק קשת לתקשורת מתגלה פער בין ההאשמות החריפות שהוא הפנה אל ההנהגה התורנית בעיר והאמירות הפסקניות כדוגמת "חריש היא לא אלעד או בני ברק", לבין הטון המתנצל מעט שנשמע בהופעות בתקשורת החרדית: אני מנעתי חילול שבת ב-90% מהעיר”. האם המהלך שקידם קשת נולד מתוך רצון לפייס את כולם או מתוך אמונה אמתית שזהו הדבר הנכון לחריש? "יש בי אמונה וצדקת הדרך במהלך. יכולתי לא להעביר את החוק הזה וכולם היו מרוצים", משיב קשת. "החוק כמעט נפל כמה וכמה פעמים, החזקתי את חברי המועצה שרצו לצאת מזה בכוח, וגם את עצמי לא פעם. אם נבחרי הציבור לא רוצים לקדם את החוק למה אני צריך לשרוף את עצמי על המזבח? אבל מה שהכריע זו המסירות. הסכמתי להקריב את עצמי כדי למנוע מלחמות בעתיד. שילמתי מחיר, אפילו מחיר כבד, אבל אני יודע שזה הדבר הנכון לכולם, לשני הצדדים".

הצבעה על חוק העזר לחריש צילום: דוברות עיריית חריש
הצבעה על חוק העזר לחריש צילום: דוברות עיריית חריש

"מכיר את ציפור הנפש של שני הצדדים"

קשת שזכה לדבריו בתחילת הדרך בתמיכה של רוב הרבנים בחוק, קיבל בסופו של דבר כתף קרה מההנהגה התורנית. בסוף השבוע האחרון התקיימה עצרת תפילה המונית כנגד חקיקת החוק והופצו פרסומים המציגים את ראש העיר כמי שמקעקע את קדושת השבת. עוד פורסם איום בחרם על עסקים שיפעלו בשבת בחריש וכתבות בעיתונות החרדית שתקפו את קשת ואת שני נציגי סיעת בית טב לחריש, שלמה קליין ויוסי גולדמן, שהצביעו בעד.

יצחק קשת חוק השבת
הפרסום הופץ ברשתות החברתיות

"אכן, יש התקפה מאוד קשה ומכוערת נגדי ונגד החוק שממוענת לקהל יעד חרדי. ההתקפה הזו נובעת משתי סיבות עיקריות: גורמים פוליטיים אינטרסנטיים שבכלל לא גרים בחריש ומתסיסים את השטח כי הם לא מעוניינים בהסדרה מסיבות שקשורות בכלל למערכת הבחירות לכנסת; וחוסר הבנה בסיסי של החוק שעבר, שנובע מדיסאינפורמציה שמופצת בקרב הציבור הזה. אני מתכוון בעיקר לשקר גלוי שמופץ, על כך שכביכול אישרנו פתיחת מרכולים בשבת. חבל לי שמה שמתקבע בתודעה של אנשים הוא שגוי. הרוב לא מבינים שעשיתי זאת לטובתם. רבים חושבים שאני נגד השבת ואני ממש לא נגד השבת".גם על התקיפות האישיות יש לו מה לומר: "אני הכי טוב לכולם, לשני הצדדים. אני חי את הצדדים, אני יודע לייצר את האיזונים כי אני מכיר את ציפור הנפש של שני הצדדים".

"העברנו חוק שכולם מרוויחים ממנו"

בחריש מתגוררים כיום כ-50% חילונים, 35% דתיים ו-15% חרדים. האם החוק ישפיע על צביון העיר העתידי ועל האוכלוסיה שתגיע אליו? קשת מאמין שכבר ניכרות השפעות בשטח, הן במשיכת חילונים לעיר והן בהרחקת חרדים ממנה בשל הסברה שגויה: "בדיוק כפי שעד היום כל מי שארגן הפגנות בחריש יצר אימפקט שלילי בקרב הציבור החילוני שרוצה להגיע לעיר, עכשיו הפעולות נגדי בקרב החוגים החרדים יצרו אימפקט שלילי על הציבור החרדי, שרוצה להגיע לעיר". הוא ממהר להסביר ולהדגיש: "החוק הזה טוב לחרדים בדיוק כמו שהוא טוב לחילונים. העברנו חוק שכולם מרוויחים ממנו. בעשרות ערים בישראל קיים חוק במתכונת הזאת בדיוק, אין כאן שום תקדים ייחודי. אני משוכנע שכאשר האבק הפוליטי ישקע, גם התושבים החרדים יבינו שהחוק הזה משרת אותם מצוין ויתמכו בו".

חוק השבת יצחק קשת
החוק מתיר פתיחת עסקים ביום המנוחה באזורים מוגדרים בחריש

בניגוד למתקפה החרדית, זכה קשת באהדה מהחוגים החילונים בעיר, מתומכיו ומיריביו גם יחד. "זה משמח, זה נותן כוח אין ספק", הוא משתף, אבל כפוליטיקאי ותיק הוא מקווה שהאהדה אינה זמנית בלבד. לפניו עוד שנתיים וחצי לסיום הקדנציה, זמן שבו עליו להשלים משימות רבות. הדחופה בהן, פיוס הציבור החרדי והדתי והסדרת היחסים בין הקהילות השונות בעיר, בנושאים הנוגעים לצביון העיר.

"נדרש אומץ לגור בחריש. יש פשרות לשני הצדדים. זו בחירה מושכלת שצריך לדעת לקבל. הקו שאני מנסה להוביל הוא 'חיה את החיים שלך' – אל תכפה את התפישה שלך על האחר".

חריש מהאוויר 2019
"אני רוצה שכולם ירגישו שחריש היא הבית שלהם"

"אנחנו בעיצומו של תהליך להצבת קווי המסגרת של המרחב הציבורי בחריש. לא נירתע מלגעת בכל הסוגיות הבוערות ולטפל בכולן, כשהעיקרון המנחה שעומד לנגד עיניי הוא מודל של חיים משותפים המבוסס על התחשבות והבנה שחריש היא עיר של כולם. אני רוצה שכולם ירגישו שחריש היא הבית שלהם: חרדים, דתיים וחילונים. כל מה שצריך כרגע מכל הצדדים הוא להתאזר בסבלנות. גם סובלנות תסייע מאוד לכולנו".

"מפנה את הזמן להידברות"

לא לחינם מציין קשת את המילים סובלנות וסבלנות, הוא מעריך כעת שהטיפול בסוגיות המרחב הציבורי כדוגמת הצופרים ותחבורה ציבורית בשבת ידרוש יותר זמן מהצפוי והוא מבקש ארכת זמן, גם מציבור המפגינים החילוני לטובת הליך החלמה. "לא הייתי מודע עד כמה הציבור החרדי פגוע. מאבק לא יוביל לשום מקום, ההפך, זה ירתום הרבה אנשים שהם לא קיצונים להרגשה שהם צריכים להילחם על הבית. אני מבקש לעצור הכל – נכנסנו לניתוח לב פתוח – בואו ניתן קצת זמן לתהליך להבשיל. אני מפנה את כל הזמן שלי להידברות כדי להרגיע את הרוחות".

קהילה יוזמת בחריש
"שמונים אחוזים מתושבי העיר חיים ביחד בהרמוניה ובשלווה"

עם זאת הוא מציין בשמחה שרוב תושבי העיר חיים את חייהם בטוב: "לשמחתי, גם היום, שמונים אחוזים מתושבי העיר חיים ביחד בהרמוניה ובשלווה. הם לא מודעים, לא נחשפים או לא רואים את עצמם כחלק מכל מה שקרה. יש עשרה אחוזים מכל צד שמובילים את הציבור. אולי זה מה שנוח לרוב הדומם, שיש מי שעושה את העבודה עבורו".

הכל פתוח: ההשלכות של הצבעת הנגד

לראשונה מאז כינון הקואליציה התקבלה ההחלטה על חוק השבת בהצבעת רוב בלבד. שני סגני העיר, שלמה פרץ מש"ס ויוחאי פרג'י מבית טב לחריש התנגדו לחוק. "יהיו לזה משמעויות". משיב קשת לשאלה על המשך דרכה של הקואליציה. הוא לא מוריד מהפרק אפשרות של שלילת התארים סגן ראש העיר ומ"מ ראש העיר משני המתנגדים ואף פירוק הקואליציה. "כל האפשרויות הן על השולחן, הכל נלקח בחשבון. אנו מנהלים דיונים והנושא בבדיקה".

לדבריו, למרות התככים, הדיסאינפורמציה, מצגי השווא והשחרת שמו, חקיקת חוק השבת היא אחד ההישגים הגדולים והמשמעותיים ביותר של הקואליציה מאז כינונה. "הכל נעשה בשקט אבל מאחורי הקלעים התנהלו הרבה ויכוחים, היו צעקות, עשרות טיוטות שרצו הלוך חזור עד שהגענו למשהו בשל. חוק השבת הוא הישג גדול לכולם". עוד הוא מציין כי "נוצרה בין כולנו, בין כל מי שהצביע בעד החוק אחוות לוחמים. כולנו נפגענו, כל אחד מהצד שלו. זה יצר חיבור בין אישי חזק למרות ההבדלים בהשקפות. עברנו ביחד חוויה מעצבת".

בניין עיריית חריש מועצת חריש
"זה המנדט שקיבלנו וכך זה פועל".בצילום: בניין מועצת חריש

הוא גם ממהר להרגיע את חששות התומכים בחוק מפני פסילתו במשרד הפנים: "אני לא צופה שום בעיה באישור החוק. יש פה דמוקרטיה במדינת ישראל, שלטון שאמר את דברו. יכולת ההתערבות של משרד הפנים היא מינימלית. הם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים, זה המנדט שקיבלנו וכך זה פועל".

מתווה תמריצים מול משרד הבינוי

המנדט של קשת תקף לשנתיים וחצי הבאות עד להתמודדות הבאה על ראשות העיר. בתקופה זו צפויה לו התמודדות בכמה חזיתות: "ברמה העירונית האתגרים שעומדים לפנינו הם השגת החלטת ממשלה חדשה שתזרים תקציבים לחריש, מציאת פתרונות תחבורתיים, קידום שטחי התעסוקה והתעשייה בכל העיר וקידום המלצות וועדת הגבולות".

בנייה בשכונת בצוותא בחריש, נובמבר 2020
בנייה בשכונת בצוותא בחריש, נובמבר 2020

אתגר מיידי יותר הוא ההיערכות לקליטה מסיבית של תושבים חדשים בעיר. על פי צפי עיריית חריש, בשנתיים הקרובות יתווספו כ-15 אלף תושבים חדשים ומספר התושבים הכולל יגיע לכ-40 אלף תושבים. "אלו ככל הנראה המסות הגדולות ביותר שנקלטו בחריש עד היום", מציין קשת. "כל שכונת בצוותא תתאכלס, בשכונת הפרחים משתחררים פרויקטים רבים לאכלוס וההערכות של העירייה היא לגידול של 40% בכמות הילדים בשנה הבאה. זהו גידול עצום. אין לאף עיר אחרת ניסיון עם התמודדות דומה".

החשש, לפיו תוספת של כל תושב חדש מגדילה את הגירעון העירוני, לצד חוסר בתקציבים ממשלתיים, הוביל את עיריית חריש לשנות מדיניות: "אנחנו בעיצומו של תהליך משא ומתן עמוק עם משרד הבינוי והשיכון. משכנו את בלם היד ועצרנו הרבה תכניות. במעו"ף, חריש דרום, בצוותא, מתחם הטרפז – עצרנו הכל.

"יש לנו מתווה של קבלת תמריצים מהם על מנת שנסכים לשחרר את המעצור. זה לא יסתכם במיליון שקלים או שניים – מדובר בסכומים גבוהים הרבה יותר מזה". קשת גם כורך את מועד תחילת אכלוס שכונת בצוותא שמתוכנן לאפריל 2021 במו"מ עם משרד הבינוי והשיכון: "זה חלק מהדרישות שלנו מול משרד השיכון, אם הדרישות ייענו נוכל להתקדם".

עוד הוא מתייחס לעזיבת יעקב נתניהו, מנכ"ל המועצה בחמש השנים האחרונות: "אין ספק שהעזיבה שלו לא קלה, אבל המורשת שלו כאן ודברים לא נופלים בין הכיסאות", מצהיר קשת ומסכם במסר לתושבי העיר: "אתם יכולים להיות רגועים. יש פה הנהגה אחראית שתדאג לשמור על איזונים עדינים בין כלל הציבורים מבלי לפחד מאף אחד".


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

5 תגובות לפוסט זה
  1. אני חושבת שכל המגזרים מחויבים לכבד אחד את השני, וכל מגזר יחיה את חייו בשלווה מלחמות מעולם לא הועילו, אהבה סבלנות וסובלנןת.

  2. יישר כוח, המשך להצעיד אותנו לעבר העתיד, לעבר הצלחה והיותה של העיר לאבן שואבת עבור משפחות המעוניינות באיכות חיים ובחיים של חופש מכפייה.

  3. לטפל מהר ודחוף ולהעביר חוקי עזר עירוניים בכל הקשור לחנייה ברחבי העיר ובדרך ארץ בפרט ובכל נושא חניית המשאיות בתוך השכונות בכבישים צרים מאוד שמהווים סיכון גדול

  4. מר קשת וכל חברי סיעת הליברלים יישר כוח, מודה לכם ובמיוחד לך באופן אישי על העברת החוק החשוב! הגיע הזמן למצב את חריש כעיר ליברלית פלוראליסטית.!

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה