בין ציר ההידברות לציר האכיפה: המשטרה מפגינה נוכחות בעיר

סנ"צ דודי רוזנטל: "ממשיכים בהיערכות יומיומית גלויה וסמויה במטרה למנוע הפרות סדר"

שישה שבועות חלפו מאז החל העימות בצוותא בין חילונים וחרדים בעיר ו"המצב עדיין נפיץ". כך מעריך סנ"צ דודי רוזנטל, מפקד תחנת עירון, שמציב בשכונה כוחות "גלויים וסמויים", מתווך בין הקהילות השונות כדי למנוע הסלמה ומעריך שכבר בטווח המיידי יאושרו 27 תקנים חדשים לנקודת המשטרה בעיר. עם ובלי קשר לגניבות הרכב בעיר


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


כבר שישה שבועות ששכונת בצוותא בחריש נערכת מדי שבת להתנגשות ומאבק בין הציבור החילוני וקבוצת חרדים, המוחים נגד פעילות של משחקיית ג'ימבורי לילדים בשבת באמצעות קריאות 'שאבס' והפחדת הילדים.

לפני שלושה שבועות, המאבק אף הסלים והגיע לכותרות הארציות. קבוצת חרדים שהגיעה למשחקיית וויט פול במרכז שפיר לא הסתפקה כהרגלה רק בצעקות. אחד מחברי הקבוצה דחף את ציפי ברייר-שרעבי, תושבת העיר, ואחר, גרם לה למעוד.

ציפי ברייר שרעבי שברה את המרפק. מתוך הרשתות החברתיות שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ברייר-שרעבי שברה את המרפק והסיפור כבש את המדיה הארצית. ישראל כולה הכירה את חריש דרך פריזמה צרה מאוד: כעיר בה מתנהלים מאבקי דת. החשודים החרדים נעצרו ושוחררו. בשני המקרים החקירה נמשכת וכתבי אישום יוגשו נגד השניים בהליך רגיל, שעלול לארוך כחצי שנה עד שנה.

ציפי ברייר שרעבי בצוותא חרדים משטרה וויטפול צילום: יפעת אייזנר
העימות במשחקייה הגיע לפריים טיים. צילום: יפעת אייזנר

ברייר-שרעבי, שנחקרה גם היא במשטרה על תלונות שהגישו נגדה, תלונות סרק לדבריה, שוחררה לביתה בסיום החקירה עם תנאים המצווים עליה לשמור מרחק מהמעורבים בפרשה.

ציר הידברות וציר אכיפה

בשלושת השבועות האחרונים הפעילות בשכונת בצוותא ערה בשבתות. מטרת העל של האירועים השונים היא להפגין נוכחות חילונית במרחב הציבורי ולאפשר למשחקיה לפעול ללא הפרעה. בין האירועים שהתקיימו: פיקניק קהילתי, גיוס כספים מהציבור החילוני-ליברלי לטובת רכישת כרטיסיות למשחקייה, ופעילות של קבוצת 'נמרות חריש', נשים שרצות ומתעמלות במרחב הציבורי.

כל אלה לא מתרחשים ללא הליווי הצמוד שמעניקה המשטרה שמפטרלת באזור כל השבוע ובשבתות. סנ"צ דודי רוזנטל, מפקד תחנת עירון, פרס כוחות שיטור במרכז שפיר, "גלויים וסמויים", לדבריו.

האם מדובר בהערכות ארוכת טווח של המשטרה בבצוותא בשבתות?

"אני מנהל את ההיערכויות שלי בכפוף להערכות המצב ולתנאים המשתנים. בכפוף להערכת המצב שביצענו לפני חג השבועות הבנו שסוף השבוע היה עלול להיות מאוד נפיץ ולכן עשינו מספר פעולות, ציר אחד הוא ציר ההידברות. פנינו לכל מי שהיה שותף או יש לו חלק באתגר הזה בין הקהילות השונות, והגענו להסכמים ואיזונים בין הצרכים השונים".

מעיין גלעד משטרה גאווה צילום: מיקי מאיר גולן
"אנחנו ממשיכים בהיערכות כל יום גלויה וסמויה במטרה למנוע הפרות סדר". צילום: מיקי מאיר גולן

"בציר האכיפה, בשל החשש שהיה לאירוע הפרת סדר ציבורי, נערכנו בהתאם. אני ביליתי את כל החג, חמישי, שישי שבת בחריש. חריש היא אחלה, אבל זה לא כמו להיות עם המשפחה, ובכל זאת, אני עושה את זה באהבה. מאז אנחנו ממשיכים בהיערכות יומיומית גלויה וסמויה במטרה למנוע הפרות סדר".

"הנושא מעניין את כל מדרג הפיקוד"

רוזנטל מעריך שעל אף מאמצי התיווך בין הקהילות שנעשו גם בתיווך רב המשטרה, נצ"מ הרב רמי ברכיהו, המצב עדיין דורש פיקוח צמוד של המשטרה: "גם בסופי השבוע הקרובים יהיו היערכויות של המשטרה", הוא מציין.

פגישת היערכות לקראת שבועות עם הרב הראשי של משטרת ישראל נצ"מ הרב רמי ברכיהו, מפקד תחנת עירון סנ"צ דודי רוזנטל ומפקד נקודת חריש רפ"ק ענאן מנצור.
פגישת היערכות של יצחק קשת עם הרב הראשי של משטרת ישראל נצ"מ הרב רמי ברכיהו, מפקד תחנת עירון סנ"צ דודי רוזנטל ומפקד נקודת חריש רפ"ק ענאן מנצור. צילום: דוברות עיריית חריש

"המצב עדיין נפיץ ויכול להתלקח בכל רגע ולכן נמשיך להיות ערוכים במקום בעיקר בשבתות. הכל בפיקוח וליווי אישי ואני לא לבד, הנושא מעניין את כל מדרגי הפיקוד.

"המטרה שלנו היא לשמור על שלום בית. בסופו של דבר, רוב האזרחים פה חיים טוב בהרמוניה ובשלום בחיי היומיום".

עוד הוא מוסיף כי מאמצי ההידברות קשים לו יותר דווקא בצד החילוני: "בקרב החרדים אפשר לדבר עם המנהיג, אבל אצל החילונים אין מי שלוקח אחריות ואומר 'אני אחראי' ולכן קשה יותר להתמודד מולם בהידברות ובשיח".

"יש לנו עוד אתגר"

"במקביל למתרחש בבצוותא יש לנו עוד אתגר", מציין רוזנטל כשהוא מתייחס לגניבת כלי רכב בעיר.

גניבת רכב בחריש. נתונים מתוך אתר המשטרה. משמאל: רכב גנוב שנתפס בחריש. צילום: דוברות המשטרה
נתונים על גניבות רכב בחריש. מתוך אתר המשטרה. משמאל: רכב גנוב שנתפס בחריש. צילום: דוברות המשטרה

"שום דבר לא נעלם מעינינו, הכול מחושב, הכול מנוהל ואפרופו, התופעה של גניבת כלי רכב היא תופעה כלל ארצית – אנחנו לא באנומליה בהשוואה לאזורים אחרים.

"עשינו עבודה מאוד מדוקדקת, בדקנו, פילחנו, הבנו. עשינו עבודת משטרה ופעילות אופרטיבית ועובדתית לאחרונה זיהינו חולית גנבי רכב שפעלה בחריש. אני באופן אישי יצאתי לביצוע המעצרים וראיתי את הגנב מבצע את הפריצה במו עיני".

ירידה של 60% בגניבות רכב

עם זאת רוזנטל מודה: "גם אחרי התפיסה בחודש שעבר של שני גנבי הרכב מוואדי ערה שהוגשו נגדם כתבי אישום, ברור לי לצערי, שתופעת גניבת כלי הרכב לא הסתיימה. האם זה יצמצם את התופעה? אני מאמין שכן".

על פי נתוני המשטרה ברבעון הראשון של שנת 2022 נגנבו מחריש 40 כלי רכב. בהשוואה, ברבעון הראשון של שנת 2023 נגנבו  מחריש 16 מכוניות בלבד.

נתונים עדכניים על הרבעון השני של 2023 המסתיים בסוף יוני טרם קיימים, אולם נראה שחלה התגברות בתופעה, כך לפחות בהתאם לדיווחי התושבים בעיר.

עיר בקצב גידול של 10.2% בשנה

"לפני כארבעה שבועות היתה פריצה לבית בחריש – זה לא קורה הרבה", משתף רוזנטל. "בעבודה מאומצת פענחנו ומצאנו את הגנב ועצרנו תושב חריש, בן 23, בביתו. תפסנו שם גם מעבדת הידרו לסמים. הוא קיבל כתב אישום כפול, הוגשה בקשה למעצר עד תום ההליכים והוא נכלא, כך שנעשית הרבה עבודה מאחורי הקלעים ומושקעים הרבה משאבים בחריש".

שתי ציפורים במכה אחת: פרץ לדירה וניהל מעבדת סמים. בצילום: מעבדת ההידרו שנתפסה בחודש שעבר. צילום: דוברות המשטרה
פרץ לדירה וניהל מעבדת סמים. בצילום: מעבדת ההידרו שנתפסה בחודש שעבר. צילום: דוברות המשטרה

רוזנטל ציין כבר בפברואר 2022, ארבעה חודשים לאחר כניסתו לתפקיד מפקד תחנת עירון: "אני אומר באופן גלוי, המשאבים שיש לי בחריש לא מתאימים לאתגרים".

כעת הוא מוסיף: "כרגע המצב הוא שאנו מתמודדים מול אתגרים לא פשוטים של עיר בקצב גידול של 10.2% בשנה ביחס לאוכלוסייה ולשטח  – זה קצב הצמיחה הכי מהיר בארץ במרחק גדול משמעותית מערים צומחות אחרות".

27 תקנים חדשים בטווח המיידי

נקודת חריש ברחוב אורן בפיקודו של רפ"ק ענאן מנצור פועלת עם תקן של 14 שוטרים בלבד. על פי תכנון ארוך טווח, מתוכננת להיבנות בחריש תחנת משטרה בשכונת מעו"ף, בסמוך לתחנת הכיבוי הנבנית.

רפ"ק ענאן מנצור מפקד נקודת חריש
צפי לקליטה של 27 תקנים חדשים שיתווספו ל-14 הקיימים בנקודת חריש. בצילום: רפ"ק ענאן מנצור מפקד נקודת חריש

"תחנה לא נבנית ביום אחד. כרגע היא מצויה בשלב התכנון והקמתה כפופה לתקציב המדינה ולאישורים נוספים. השאיפה שלנו היא לקבל עוד השנה, בטווח המיידי, 27 תקנים נוספים לכוח אדם בנקודת חריש. מדובר בגדילה משמעותית של כוח האדם בעיר", מציין רוזנטל ומוסיף: "אנחנו כבר נערכים לגיוס האנשים המתאימים, אם יש מישהו שמעוניין להצטרף לעבודת המשטרה הוא מוזמן לפנות אלינו".

התכנון: תחנת משטרה מקומית עם 100 שוטרים

רוזנטל מציין גם את השלב הבא: "הקמת תחנת משטרה עצמאית בחריש בפיקודו של סגן ניצב. "אני מעריך שתחנת המשטרה בחריש תהיה בסדר גודל של כ-100 שוטרים.

"בציר הבינוי –התחיל תהליך התכנון של מתחם משטרה הכולל תחנת משטרה ובסיס מג"ב. שלב התכנון מתוקצב בשבעה מיליון שקלים ועם סיומו יתחיל תהליך הבינוי.

פגישת היערכות עם מפקדי מחוז חוף להקמת תחנת משטרה בחריש. צילום: דוברות עיריית חריש
פגישת היערכות של הרשות עם מפקדי מחוז חוף להקמת תחנת משטרה בחריש. צילום: דוברות עיריית חריש

"השאיפה שלי היא שתהיה תקינה להקמת תחנה והקמת תחנה עוד לפני שיקום המבנה למשטרה. יכול להיות שהשלב הראשוני של תחנת חריש יהיה עדיין בפריסה הזמנית (ברחוב אורן) והתחנה תגדל בצורה יחסית כדי להכיל את כמות כוח האדם, אבל הכל נמצא בתהליך חיובי".

אתה מעריך שהשינוי ישפיע על רמת הביטחון האישי בעיר?

"אני מאוד מקווה שכן. היות ואני מכיר את הפעילות הערה ברשתות החברתיות של העיר חשוב לי גם לאזן ולומר שחריש היא מקום בטוח, נעים ויפה. בהחלט יש גם אתגרים, כמו אתגרי הקהילות השונות שגורמות לאי סדר ציבורי, ובהחלט יש גם תופעה של גניבת כלי רכב, כחלק מתופעה ארצית, אבל בסוף-בסוף חריש לא שונה בהשוואה לערים אחרות, ובחלק מן המקרים היא אף טובה יותר. חריש היא עיר במדינת ישראל כמו ערים אחרות, על שלל האתגרים שלה".

לקריאה נוספת: מקום לגאווה: משטרת ישראל אירחה את הקהילה הגאה בחריש


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. לא ברור מדוע בערב יום שישי התיחסו שוטרים באלימות לא הגיונית כדי לעצור אדם שכנראה היה שיכור וגרמו לנפילתו ולפציעתו למרות שלא יזם שום אלימות מצידו.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה