מרכז אזורי לתלמידים מחוננים ומצטיינים ייפתח בשכונת מעו״ף

תלמידי חריש בטכנודע חדרה. צילום: דוברות עיריית חריש

מרכז מדעים ומחוננים עירוני חדש ועובדי גוגל שידריכו את תלמידי העיר ויקרבו אותם לעולם ההיי-טק – המענה לתלמידים מחוננים במוסדות החינוך בעיר עולה כיתה. עם זאת, טרם הוחלט אם כיתות מצוינות ייפתחו בחריש כבר בשנת הלימודים הקרובה. אם לילד מחונן: "במשך תקופה ארוכה לא ידעו כאן  איך להתמודד איתו"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


בשנת הלימודים הקרובה ייפתח בשכונת מעו"ף, מרכז אזורי לתלמידים מחוננים ומצטיינים. המרכז החדש צפוי לקלוט את התלמידים המחוננים מחריש ומהסביבה שנאלצו עד כה לבקר בטכנודע בחדרה, שם קיבלו ימי לימוד מרוכזים, שהתקיימו אחת לשבוע.

"חריש עולה על מפת התוכניות לתלמידים מצטיינים מתוך תפישה שמקדמת את כלל התלמידים למצוינות אישית ומגוונת בתחומי חיים שונים", ציינו בעירייה.

מרכז המחוננים החדש במעו"ף. צילום: דוברות עיריית חריש
מדפסות תלת ממד במרכז המחוננים החדש במעו"ף. צילום: דוברות עיריית חריש

59 מרכזי מחוננים פועלים כיום ברחבי הארץ ומאפשרים לתלמידים מחוננים ללמוד במסגרת ייחודית המותאמת לצרכיהם וליכולותיהם. לתוכנית מתקבלים תלמידים שעברו את מבחני הקבלה לתוכנית המחוננים בחינוך היסודי הרגיל שנערכים, בדרך כלל, בכיתה ב'.

על פי נתוני משרד החינוך כ-8 אחוזים מכלל התלמידים הם תלמידים מצטיינים, מתוכם 3 אחוזים מוגדרים כמחוננים.

בשנת הלימודים הנוכחית כ-10,000 תלמידים החלו ללמוד במערכת החינוך המקומית.  קל אם כך להבין שסטטיסטית, מאות ילדים בחריש הם ילדים מחוננים הזקוקים למענים חינוכיים ייחודיים.

ההתפתחות המבורכת בתחום החינוך הייעודי לתלמידים מחוננים בעיר מגיעה לאחר מספר שנים בהם הושמעה ביקורת לא מבוטלת בקרב הורים לתלמידים מחוננים בחריש, על היעדר מענים מספקים לילדיהם.

ילד מחונן = אתגר למערכת החינוך

אריאל ויעל יגר: "לבית הספר אין את הכלים והיכולת להציע לאריאל את מה שמתאים לו"

יעל יגר, אימו של אריאל, תלמיד מצטיין בכיתה ז' בתיכון 'נעימת הלב', מדגישה כי האתגר שמציב ילד מחונן למערכת החינוך לא נופל מזה שמציב ילד עם קשיי למידה.

"אריאל הוא תלמיד מצטיין והוא פשוט משתעמם בבית הספר. ילד שלא מוצא את עצמו במסגרת, נתפש ומתויג כבעייתי. במשך תקופה ארוכה לא ידעו כאן  איך להתמודד איתו עד אשר המנהלת לקחה אותו תחת חסותה והתאימה לו פעילויות מיוחדות, מה שבעצם הציל אותו".

מדעטק חדרה חינוך צילום: דוברות עיריית חריש
ביקור שבועי בטכנודע חדרה צילום: דוברות עיריית חריש

כתלמיד כיתה ז' לומד השנה אריאל מתמטיקה יחד עם תלמידי כיתה ט' ומבקר אחת לשבוע בטכנודע חדרה עם נבחרת תלמידים מחוננים מהעיר, ביום לימודים מרוכז. לימודי ההעשרה בטכנודע בחדרה מתקיימים בתשלום מסובסד.

מפגשים שבועיים אלה הם מענה חלקי בלבד לצורך הקיים, מאמינה יגר. לדבריה, הקושי והתלאות שעברו על אריאל, כמו גם על חבריו המחוננים בחריש, היו נפתרים אם היו פועלות בעיר כיתות מופ"ת או כיתות מחוננים יעודיות.

עוד היא מפרטת כי כשביקשה בעבר להבין מדוע אין במערכת החינוך המקומית כיתות למצטיינים, נענתה על ידי ראש העיר כי "התפישה החינוכית של חריש דוגלת באינטגרציה, שותפות והכלה ולא הבדלה וחלוקה ביניהם ולכן אין כיתות מצויינות בחריש".

"לבית הספר אין את הכלים והיכולת להציע לאריאל את מה שמתאים לו והתפישה החינוכית שהציג ראש העיר היא מבחינתנו תפישה של בינוניות, לתת את הבסיס בלבד ללא רצון לקדם את התלמידים שיכולים, מסוגלים ורוצים", מסכמת יגר.

עם זאת, היא מברכת על הקמת המרכז החדש: "הקמת מרכז מחוננים בעיר היא בהחלט התקדמות בהבנה שיש צורך לתת מענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים בחריש, מענה שלא קיים עד היום בחטיבות הביניים והתיכונים בעיר".

"הבת שלי דורכת במקום"

ולנטינה יהוד אמה של אסול, תלמידה מחוננת, שלומדת בכיתה ח' בתיכון 'אתגרי העתיד' שותפה לדעתה של יגר: "הבת שלי מרגישה שהיא דורכת במקום ושאין לה חוויה שתואמת לשאפתנות שלה. תלמידים שרוצים לשאוף גבוה ומסוגלים לכך, צריכים ללמוד בכיתות מופת או כיתות עמ"ט (עתודה מדעית-טכנולוגית)".

ולנטינה ואסול יהוד: "קיימות תוכניות ארציות שניתן להשתלב בהן להאצת לימודי מתמטיקה".

יהוד מציינת פער מרכזי נוסף: "יש חוסר תקשורת בין מוסדות החינוך המקומיים לגופים חיצוניים שמפעילים מסגרות לילדים מחוננים. קיימות תוכניות ארציות שניתן להשתלב בהן כמו לדוגמה 'תוכנית בר אילן' להאצת לימודי מתמטיקה או התוכנית שבה משתתפת אסול במכללת רופין לבחינת בגרות במתמטיקה כבר בכיתה י', אך אם לא היינו עורכים חיפוש באופן עצמאי לא היתה לנו דרך לדעת שזה קיים".

גם יהוד שמחה על המרכז החדש: "נהדר שקם מרכז מחוננים חדש, במקום הנסיעות לחדרה לטכנודע, זה יעזור לתדמית חריש וגם ימשוך לכאן ילדים מישובים סמוכים, אבל זה לא נותן מענה ספציפי ללימודים יומיומיים ולכן פחות עונה למה שאנחנו צריכים".

מדעטק חדרה חינוך צילום: דוברות עיריית חריש
ילדי חריש בטכנודע חדרה. לא נותן מענה לחינוך יומיומי. צילום: דוברות עיריית חריש

השקעה תקציבית בכיתות מצוינות

האם שינוי לטובה צפוי בשנים הקרובות? בשבוע שעבר הודיע משרד החינוך כי יקצה 380 מיליון שקלים להקמת כ-900 כיתות מצוינות עמ"ט-טק (עתודה מדעית-טכנולוגית) בחמש השנים הקרובות ב-300 בתי ספר ברחבי הארץ.

114 מתוכן יתחילו לפעול כבר בשנה הקרובה. כיתות המצוינות החדשות יתווספו ל-270 כיתות מצטיינים שכבר פועלות במדינה והכל במטרה לעודד למידה במקצועות הטק בחטיבות ביניים ובחטיבות העליונות.

חינוך מצוינות לימודי מדע וטכנולוגיה בחריש. מתי ייפתחו כיתות מצוינות בחריש?צילום: דוברות עיריית חריש.
חריש נכללת בתוכנית הארצית לפתיחת כיתות מצוינות אך לא ברור מתי זה יקרה. צילום: דוברות עיריית חריש

"התוכנית תגדיל את שיעור הבוגרים הזכאים לבגרות טק, הכוללת 5 יח"ל במתמטיקה, פיזיקה ו/או מדעי המחשב, ותפתח את האנגלית המדוברת, זאת באופן שמגדיל את סיכוייהם להשתלב במקצועות הטכנולוגיים בעתיד ולתת מענה לביקוש העובדים בענף ההייטק", כך מסרו במשרד החינוך.

במשרד החינוך גם אישרו כי חריש נכללת בתוכנית, עם זאת, בשלב זה לא ברור האם כיתות המצוינות ייפתחו בחריש בשנת הלימודים הקרובה או מתישהו במהלך חמש השנים הבאות,  כמה כיתות ייפתחו ובאילו מוסדות חינוך.

מדעטק חדרה חינוך צילום: דוברות עיריית חריש
לימודי רפואה, טכנוולוגיה וחלל בטכנודע חדרה. צילום: דוברות עיריית חריש

הלו ל'HELLO TECH'

במקביל למסגרות החינוך הייחודיות למחוננים שיחלו לפעול בעיר, בתקווה בשנים הקרובות, צפויה להיכנס לתוקף בשנת הלימודים הקרובה תוכנית רוחבית לחיזוק היכרות התלמידים עם עולם ההייטק.

המיזם החינוכי "HELLO TECH" בשיתוף קרן רש"י, נועד לקדם שוויון הזדמנויות עבור בני נוער בפריפריה ובקרב אוכלוסיות בתת ייצוג בתעשיית ההייטק בישראל ולהכין אותם להשתלבות עתידית בתעשיית ההייטק בישראל.

עובדי ועובדות גוגל ילוו את משתתפי התוכנית ויחשפו אותם למגוון ההזדמנויות שתעשיית ההייטק מציעה. התוכנית שתתפרש על פני חמש שנים, תכלול תוכן טכנולוגי שיאפשר רכישת מיומנויות נדרשות בעולם ההייטק כמו לימודי אנגלית מדוברת. בנוסף, תתקיים פעילות בקהילה ובקרב מורים והורים להעלאת מודעות והכרה בחשיבות הנושא.

עניין של מודעות: "יש המון תכנים נגישים וללא עלות"

מי שמתחבר לתפישה כי יש להנגיש את לימודי "העולם החדש" לכלל התלמידים בעיר באופן רוחבי, הוא תושב העיר רועי זך, שבשנים האחרונות מעביר מעת לעת שיעורים בהתנדבות לתלמידי יסודי בתיכנות ושפות קוד וכן שיעורים בהכרת הבינה המלאכותית.

רועי זך, מלמד בהתנדבות את ילדי חריש תיכנות, שפות קוד והכרת הבינה המלאכותית

"מצוינות בשונה מגאונות או ממחוננות, היא דבר נרכש. מצוינות היא דרך חיים שמבוססת על תשוקה, התמדה ושיפור עצמי. כל ילד יכול להיות מצויין וזו הנחת יסוד שחייבת להשתרש ברמה העירונית החינוכית", מדגיש זך.

"ניתן ללמד קורסים בשפות קוד לכיתות ב', שיעורים במבוא לאינטילגנציה מלאכותית או בניית משחקים, על בסיס הפלטפורמות הקיימות.

תלמידים חינוך מצוינות
"לא צריך לחכות למרכזי מצוינות כדי להעשיר את הילדים בתכנים". צילום: גרארד אלטמן

"הלמידה הזו צריכה להיות בתוך הד.נ.א של מערכת החינוך בחריש. יש שיעורים חופשיים לילדים? תנו לתלמיד להיכנס למערכת ללמידת הקוד ולהתקדם בקצב שלו. כל מה שצריך הוא שבית הספר יספק לו את התנאים", מוסיף זך.

"יש היום כלים מדהימים שצריך להפוך אותם ליום-יומיים, יש המון תכנים נגישים וללא עלות. כבר לא צריך לחכות למרכזי מצוינות כדי להעשיר את הילדים בתכנים, הכל קיים, זה רק עניין של מודעות – והמודעות הזו לא קיימת עדיין לצערי הרב". מסכם זך.

לקריאה נוספת: הוקמה הנהגת הורים יישובית חדשה בחריש: "ברגע שמתאגדים סופרים אותך יותר"  


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים