הבשורה לחריש: כביש חדש, כניסה חדשה לעיר ונגישות גבוהה

לאחר שנים, בהן נמנעה הוועדה לתחבורה בין-יבשתית מלכלול את דרך 611 כדרך העוקפת את חריש מדרום, הצליחו אמש עיריית חריש, משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה להעלות את הדרך על המפה הארצית. המשמעות: הצבעת אמון בחריש ובפיתוחה העתידי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלה אמש (ג') את בקשתה של העיר חריש לאשר את כביש 611, כחלק מתכנית תמ"א 42, שתחבר את חריש לצירי תחבורה ראשיים וביניהם כביש 444, כביש 9 וכביש 4. הכביש המיועד יבנה בצידה הדרומי של העיר ויוגדר ככביש ארצי.

מהי חשיבותה של ההחלטה שהתקבלה? בראש וראשונה, חריש מקבלת כניסה ויציאה נוספת חדשה לעיר, המתווספת לזו הקיימת מתוך הבנה שעיר, שעתידה לגדול ולתת מענה לכ-100 אלף תושבים, צריכה לתת מענה מרחבי לעומס התחבורתי הצפוי ואינה יכולה להסתמך על כניסה ויציאה בודדת בלבד, כפי שקיים כיום.

בנוסף, התוואי החדש של כביש 611 יתמוך משמעותית באזורי התעשייה והתעסוקה בעיר (שכונת מעו"ף, חריש דרום) ויסיט את התנועה הצפויה מיישובי צפון השומרון לעורקי התחבורה הראשיים.

על פי התוכנית המקודמת, צפוי הכביש החדש, באורך של כ־2.5 קילומטר ועם ארבעה נתיבים (שניים בכל כיוון), לחלוף מעל כביש 6 באמצעות הפרדה מפלסית, בדומה לכביש הקיים, הארוך יותר, המחבר כעת את העיר לכביש 574. הכביש החדש מצוי כיום בהליכי תכנון שעל פי ההערכות יסתיימו בשנה הבאה.

מהו לוח הזמנים הצפוי? במהלך דצמבר 2019 צפויה ממשלת ישראל לאשר את תמ"א 42 ולאשר את כביש 611. מכרז ההקמה לכביש החדש צפוי על פי ההערכות להתפרסם בסוף 2020 ופתיחתו מתוכננת לשנת 2023. העלות הכוללת של הקמת הכביש מוערכת בכ- 250-300 מיליון שקלים, כאשר משרד הבינוי והשיכון יממן 100 מיליון ש"ח ואת יתרת התקציב יממן משרד התחבורה.

611 נוכחי
מסלול כביש 611 כיום. מפה מתוך אתר משרד התחבורה

היתכנות לחיבור עתידי לכביש 6

תמ"א 42 היא תכנית המתאר הארצית לתחבורה יבשתית משולבת. שלמה קליין, חבר מועצת העיר חריש, המעורה בקידום נושא התחבורה העיר, מברך על ההחלטה לכלול את כביש 611 בתכנית התחבורה האסטרטגית של ישראל, מסביר על מה נאבקה מועצת חריש בשנים האחרונות ומהו היתרון בתוואי החדש של כביש 611: "בתכנון המקורי הכביש שנכנס כיום לחריש ממזרח היה אמור להמשיך דרומה, לעבור דרך שכונות הפרחים והחורש בקטע הקרוי גם 1H ולהמשיך עד המפגש עם צומת נרבתה (צומת שער מנשה). המועצה דרשה והצליחה לקדם תוואי עדיף משמעותית. כביש שיעקוף את חריש מדרום לעיר ולא ייכנס לתוכה. יש לכך מספר יתרונות משמעותיים:

"הראשון, התוואי החדש יחלוף כולו דרומית לחריש ויווסת את כל תנועת הרכבים מצפון השומרון, והכפרים הערבים אל מחוץ לחריש, ולא בתווך בין שכונות מעו"ף ובצוותא, כפי שהציע המתווה הקודם.

השני, קידום התוואי שדרשנו יאפשר לנו לחבר גם את אזור התעשייה ב'חריש דרום' לכביש הגישה הדרומי 611 (במתווה המקורי דרך 1H הכביש לא היה חולף בסמוך לרובע חריש דרום אלא מתחיל מערבה יותר).

נקודה משמעותית נוספת, כביש 611 בהיותו כביש במסגרת תכנית הכבישים הארצית ישנה דרמטית לטובה את ההיתכנות לחבר אותו בעתיד לכביש 6. זה אמנם לא הוחלט כעת, אבל זה בהחלט יתכן בעתיד".

יריית פתיחה להתפתחות עצומה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה
המועצה הארצית לתכנון ובנייה. ההחלטה התקבלה ברוב של 14 נציגים ממשרדי הממשלה מול 3 מתנגדים

"עיריית חריש פועלת כבר מספר חודשים לקידום הכביש ואישורו הינו בשורה גדולה לתושבי העיר ולאזור כולו", ציין בסיפוק יצחק קשת, ראש העיר, בסיום הישיבה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. קשת אף היה מרוצה מהתמיכה הגורפת לה זכתה ההצעה ברוב של 14 נציגי ממשלה מול 3 מתנגדים מהארגונים הירוקים. "הכביש הזה, הוא יריית הפתיחה של ההתפתחות העצומה, שמצפה לחריש בשנים הקרובות. זו בהחלט החלטה חשובה וגורלית, שתזניק את העיר למקום הראוי ותוביל את חריש בבטחה להפוך לאחת מהערים הגדולות, החשובות והמתקדמות בישראל. אין לי ספק שבהרבה בתים ברחבי העיר, יש היום אנחת רווחה גדולה וסיפוק עצום מהאמון המוחלט של ממשלת ישראל בעתידה של העיר הזאת".


פרוייקטים בחריש

5 תגובות לפוסט זה
  1. אין ולא קיים תחליף לחיבור חריש לכביש 6 !!!
    אשר על כן, יש לפעול לפתרון זה. כביש 6 וכביש 611 צרכים לחלוק מחלף!!!

  2. חיבור לכביש 6 מתבקש וחובה!!!!!
    זו המשימה הכי חשובה מבחינת תחבורה, בנוסף לחיבור למערך התחבורה הציבורית!! חיבור לרכבת!!
    חיבור מודיעין לרכבת לתל אביב – הקפיצה את העיר מליון מונים.
    חובה גם פה אצלינו!

  3. הולכים סחור סחור. מישהו בעל אינטרסים מרושעים מונע את חיבור העיר לכבעש באופן ישיר. חבל.

  4. ללא חיבור של כביש 611 כבר במעמד הזה לכביש 6 זה כאילו לא עשיתם דבר.
    לחבר את 611 עם 574 הפקוק בשעות העומס זה פשוט לשפוך כסף לים.
    אני רכשתי בית בצוותא יחד עם 5 מבני משפחתי (סך הכל 6 דירות) ואנחנו מתכוונים לעקוב מקרוב על ההתפתחויות ולפי זה נחליט האם יהיה לנו בכלל כדאי להמשיך לגור בעיר החדשה או להשכיר את הדירות ולחזור למרכז.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה