העמותות החרדיות נפסלו ממכרז חריש

ועדת המכרזים של מנהל מקרקעי ישראל פסלה הצעותיהן של 12 קבוצות חרדיות לרכישת קרקעות לבנייה בחריש עקב תיאום מחירים ביניהן

כבר בחודש נובמבר הועלו טענות שוועד הדיור החרדי יצר קרטל בין כל העמותות החרדיות שניגשו למכרז בחריש, ולפיכך פנתה קבוצת "חריש הירוקה" לוועדת המכרזים מחוז חיפה בבקשה לבטל את המכרז מחשש להתנהלות פסולה ולתיאום עמדות. קבוצות הרכישה החילוניות ובראשן "חריש הירוקה" התלוננו שהעמותות החרדיות פעלו כקרטל, ובמינהל מקרקעי ישראל עיכבו את פרסום תוצאות המכרז עד לעריכת שימוע לנציגים החרדים.

לטענת העותרים, תיאום מחירי ההצעות לקרקע הגדיל את סיכוייהן לזכות ולפיכך עברו אותן עמותות על הוראות המכרז, על חוק המכרזים ועל חוק ההגבלים העסקיים. כעת לאחר מספר שבועות מורטי עצבים הודיעה ועדת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל כי פסלה את ההצעות של 12 העמותות החרדיות שהתאגדו תחת ועד הדיור החרדי.

כאמור, חריש יועדה בשנים האחרונות להיות עיר למגזר החרדי, וזאת תחת גיבוי ותמיכת הממסד הפוליטי. בנוסף הוחלט, באופן שאינו חוקי, כי בחריש ינתנו שירותים מוניציפליים לחרדים בלבד, החלטה שבוטלה לאחרונה ע"י בית המשפט המחוזי בחיפה. זכייתן של העמותות החרדיות נראתה להן מובטחת, ואולי בשל כך נהגו חלקן מתוך יהירות וזלזול בחוק. על פי עמותת חריש הירוקה, שתיים עשרה העמותות החרדיות הוקמו במקביל ונרשמו תחת אותם עורכי הדין ורואי חשבון תחת ועד הדיור החרדי. בעקבות זאת עלה חשש שוועד הדיור החרדי יצר קרטל משותף בין כל העמותות והוגשה פנייה למנהל מקרקעי ישראל לביטול המכרז. החלטת המנהל היוותה פגיעה חמורה בציבור החרדי אשר קיבל את הדברים בתדהמה גמורה והביאה לזכייתן של קבוצות אחרות של קבלנים ויזמים שזכו בקרקעות במחירים נמוכים עד אפסיים. המשמעות המרכזית של פסילת העמותות החרדיות הינה במניעת הניסיון לסגור את חריש לחרדים בלבד, ובהפיכתה של חריש לעיר הפתוחה לכלל הציבור בישראל.

בעקבות פסילת העמותות החרדיות פרסמה ועדת המכרזים את הזוכים, בהם עמותת דיור בר השגה בחריש ובקציר, קבוצת חנן מור, הקבלנים י.ח דמרי, צ. לנדאו, חברת הבנייה אשדר, חברת דונה וקבוצת "באמונה" שתבנה לציבור הדתי-לאומי. קבוצת א. ג'ברין בניין ופיתוח בע"מ וקבוצת ע.ע. אבו ראס חברה לעבודות בניין ופיתוח בע"מ המזוהות עם ש"ס גם נמצאות ברשימת הזוכים, אולם היקף הקרקעות בהן זכו מצומצם יחסית וכעת הן אינן מחויבות למכור לחרדים.

לעומת העמותות החרדיות שהגישו הצעות שנעו בין 30-50 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור, מרבית הקבלנים החילוניים כלל לא ציפו לזכות במכרז, ולכן חלקם הגישו הצעות נמוכות עד כדי גיחוך שהגיעו אף למחירים של 10 שקלים לקרקע ליחידת דיור. למרבה התדהמה, בעקבות פסילת העמותות החרדיות זכו יזמים וקבלנים אלו בקרקעות לבנייה ומסחר בחריש במחירים שהציעו. ההערכות כעת הן כי דירות במסגרת עמותות בניה ישווקו במחירים שינועו סביב ה-650 אלף שקל לדירת ארבעה חדרים ודירות מקבלנים ינועו בטווח מחירים גבוה יותר, החל מ-850 אלף שקל.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה