השר להגנת הסביבה בביקור בחריש: יבוצע ניטור אוויר ייעודי למפחמות בשבועות הקרובים

אתמול, ה-22 במרץ, אירח ראש המועצה, יצחק קשת, את השר להגנת הסביבה אבי גבאי בחריש. במסגרת הביקור ביקש ראש המועצה מהשר להתערב בסוגיית המפחמות שפוגעת ביישובי המועצה האזורית מנשה וביישובים נוספים בסביבה. במהלך הביקור התחייב השר לקידום פתרון מיידי ולניטור אוויר ייעודי כבר בשבועות הקרובים.

העיר חריש הוגדרה כפרוייקט בסדר עדיפות לאומי. במסגרת החלטת הממשלה שאושרה לפני מספר חודשים, החליטה המדינה להשקיע בעיר למעלה ממיליארד ש"ח כדי להפכה לעיר אטרקטיבית, חדשנית וירוקה, המתוכננת במיוחד למשפחות וזוגות צעירים. ניתן לראות בביקור ייעודי זה של השר גבאי, שנקבע מתוך כוונה של השר לטפל בנושא המפחמות באופן אישי, עדות לחשיבות הרבה שרואה הממשלה בקידומה של חריש.

מהן המפחמות? מה הרקע לבעיה? והאם אכן קיים זיהום אוויר בחריש?

בשלב זה כמו בתחומים רבים אחרים יש לבדוק, הכצעקתה? האם המפחמות אכן מזהמות את האוויר בחריש? האם ניתן לנטר באופן המדויק ביותר את הזיהום, וכיצד ניתן עשות זאת? ואם אכן ימצא כי ישנו זיהום משמעותי כיצד ניתן לפתור את הבעיה?

ראשית יש לציין כי נושא פליטות גזי חממה הוא נושא חם בזירה הבינלאומית, ואף היה הנושא המרכזי בוועידת האקלים שהתקיימה בפריז לפני מספר חודשים. בסיום הוועידה 185 מתוך 195 מדינות העבירו התחייבות ממשלתית ליעדי הפחתת פליטות גזי חממה.

בישראל, עניין המפחמות מתחיל בחקלאים במדינת ישראל אשר מוכרים את גזמי העצים שלהם לכפרים ברשות הפלסטינית, שם הם נשרפים לצורך יצירת פחם. פחם זה נחשב לפחם משובח ביותר ונצרך בפועל על-ידי אזרחי ישראל, בעיקר בתקופת חגי ישראל החלים באביב. תהליך שריפת הגזם לפחם הינו תהליך מזהם ומסוכן לסביבה. אשר על כן, פעלה המדינה לסגירת המפחמות בשטחי C אולם נותרו מפחמות הפועלות בשטחי הרשות. המדינה פועלת נגד המפחמות באמצעים שונים.

כחלק מהדיונים שנעשו בתחום, הן במשרד החקלאות והן במשרד הבינוי, עלה הרעיון לפעול בקרב החקלאים הישראלים, כדי שיהיה להם כדאי יותר למכור את הגזם בתחומי המדינה, וכך למנוע הגעת חומר גלם לאנשי המפחמות בשטחי הרשות.

השאלה לגבי השפעתן של המפחמות על איכות האוויר בחריש עדיין פתוחה בשלב זה ולא ברור אם אכן חריש מושפעת מהן. חשוב לציין כי עד עתה ההתייחסות המקצועית היחידה לנושא המפחמות באופן כללי נמצאה ב"דוח מריחים" שבוצע לפני למעלה משנתיים, במסגרתו נטען כי יש ריח שרוף של מפחמות ביישובי הסביבה.

המאבק הציבורי במפחמות

נושא המפחמות אינו חדש ומתנהל סביבו מאבק אזורי מזה זמן רב בהובלת תושבים מיישובי הסביבה. מייד לאחר החלטת הממשלה בעניין חריש עלה נושא המפחמות לכותרות ביתר שאת, וייתכן כי הדבר נעשה במכוון ע”י גורמים בעלי אינטרס המבקשים לקשור את חריש למאבק במטרה להגדיל את המודעות הציבורית לעניין.

ראש מועצת חריש יצחק קשת הצטרף לפני כשנה לבג"ץ שהוגש בנושא המפחמות ומאז פועל בחזיתות רבות על מנת לגייס את גורמי הממשלה השונים למציאת פתרון לסוגיה. קשת נפגש עם יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ דודי אמסלם, והשתתף בישיבה מיוחדת שהתקיימה בנושא זה. בסיכום הישיבה נדרש המשרד להגנת הסביבה למצוא פתרונות מידיים לבעיה הסביבתית, בשיתוף פעולה מלא עם שאר משרדי הממשלה ובהם משרד האוצר, משרד החקלאות ומשרד הביטחון.

לדברי יצחק קשת, "סוגיית המפחמות שעולה לכותרות חדשות לבקרים, עשויה להרתיע משפחות צעירות שרכשו בחריש או מעוניינות לרכוש דירה בחריש, מהמעבר לעיר”.

דווקא חריש, כעיר המתוכננת מראש מהיסוד, יכולה ומתוכננת להפוך לעיר דגל ולמודל לעיר מקיימת בישראל. במסגרת תוכנית הקיימות של העיר מתוכננים שבילי אופניים, הפרדת פסולת במקור, בתי ספר עם תו תקן ירוק, יער מאכל, ועוד אלמנטים רבים הנמצאים תחת קטגוריית הקיימות.

לדברי ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, הממונה על המערך הארצי לניטור אוויר במשרד להגנת הסביבה, נעשו הרבה מאוד ניטורים באזור – ביישובים כמבוא דותן, חרמש, מצפה אילן ועוד – כדי לאבחן את רמת זיהום האוויר, אך ניטור חלקיקים לא ניתן לשייך דווקא למפחמות, משום שכרגע ישנו גם זיהום הנובע מהבנייה המאסיבית וגם מהקרבה לכביש 6 הסואן. היא הסבירה שכדי לקבל תמונה יותר ברורה המשרד יציב ניידת ניטור שתבצע מדידות סביבתיות באזורים מרוחקים מאזורי הבנייה.

בחריש עצמה הוצבה לאחרונה תחנת ניטור אוויר שתתן מדידה של איכות האוויר בעיר, ללא קשר למפחמות. תחנת ניטור זו אינה ייעודית לבחינת זיהום המגיע ממפחמות.

תחנת ניטור בחריש
תחנת ניטור בחריש

חריש תהפוך לעיר ירוקה ומקיימת

במהלך הביקור הוצגה בפני השר גבאי הבנייה המאסיבית בעיר, תכנית האב למחזור וטיפול בפסולת, והפיכתה של חריש לעיר ירוקה ומקיימת תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים ובנייה ירוקה של כל מוסדות החינוך החדשים. השר התבקש לסייע בתקצוב תכנית המחזור ובתגבור הפיקוח על הקבלנים בכל נושא הטמנת הפסולת – באמצעות המשטרה הירוקה. כמו כן, ציין השר כי יסייע ברמה הבינמשרדית לקידום התחבורה הציבורית בעיר ומחוץ לה.

לסיכום ביקורו, ציין השר כי הוא יודע שראש המועצה ומנכ”ל המועצה מעוניינים במסמך רשמי שיסכם את נושא המפחמות וייתן תמונת מצב ברורה לגבי איכות האוויר בחריש ועד כמה הוא מושפע מפעילות המפחמות. השר התחייב כי ייבוצע ע”י משרדו ניטור אוויר ייעודי למפחמות כבר בשבועות הקרובים וכי פרסום התוצאות הסופיות יבוצע תוך שלושה חודשים.

Gabai2_Fb

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה