חריש עם הפנים לעתיד: תחזית 2020

מה צופנת שנת 2020 לעיר העתיד? אספנו עבורכם מספר התפתחויות, שאמורות לעצב את פני העיר בשנה הראשונה של העשור החדש, ואחת שהיא בגדר משאלת לב

"כל מי שמגדיר את חריש כעיר העתיד של ישראל – אינו טועה". כך הכריז בחודש יוני האחרון דוד מגן, יו"ר הועדה המיוחדת לתכנון ובנייה – חריש. אז מה צופן העתיד לחריש בתחומי החינוך, התחבורה, העסקים והקהילה? הנה מספר אבני דרך משמעותיות.

אוכלוסיה: תנופת פיתוח ואכלוס 

קהילת חריש גדלה מאוד בשנים האחרונות ועל פי נתוני המועצה היא מונה כיום כ-16,000 תושבים. בשנה החולפת, 2019, החלה להתאכלס השכונה השלישית של חריש, שכונת הפרחים. בשנה הקרובה תנופת האכלוס תימשך ושתי שכונות חדשות צפויות לקבל את תושביהן הראשונים.

שכונת מעו"ף, השכונה הרביעית של חריש המונה 664 יחידות דיור, צפויה להתאכלס ברובה כבר במחצית השנה ואמורה להשלים את מהלך האכלוס כולו עד סוף השנה.

שכונת מעו"ף מבט מהאוויר. צילום: אורן קלר
שכונת מעו"ף מבט מהאוויר. צילום: אורן קלר

בנוסף, הקמתה של שכונת 'בצוותא', השכונה השיתופית, מקדימה את לוח הזמנים המתוכנן. לקראת סוף השנה, 300 דירות ראשונות בשכונה כבר צפויות להיות מוכנות למגורים.

מחברת שפיר הבונה את שכונת 'בצוותא' נמסר כי למרות האכלוס המוקדם המתחם כולו יהיה ערוך ומוכן עבור התושבים כולל מספר גני ילדים, שטחים ציבוריים, כבישים מדרכות ועוד, וזאת על פי דרישת המועצה המקומית. "התושבים הראשונים בשכונת בצוותא לא יתגוררו באתר בנייה", הם פוסקים. "הבנייה נעשתה בצורה מחושבת כדי למנוע פגיעה בשגרת החיים של התושבים. המתחם שיתאכלס הופרד מאתרי הבנייה ואין לתושבים החדשים גישה אליהם, ולהיפך".

בנייה בשכונת בצוותא בחריש. צילום: רודי אלמוג
בנייה בשכונת בצוותא בחריש. צילום: רודי אלמוג

בתום האיכלוסים המתוכננים ובהתאם לתנופת הפיתוח הצפויה גם בשכונות הוותיקות יותר בחריש, מספר התושבים בחריש צפוי לעלות ולחצות את רף ה-20,000 תושבים.

חינוך: מסגרות חינוכיות חדשות

בשנת הלימודים תשפ"א חריש מתעתדת להתחדש בתיכון הממלכתי הראשון בעיר. לראשונה, תלמידי חטיבה העליונה לא יצטרכו לנסוע ללימודים מחוץ לעיר. טרם ברור, אם הלימודים יתקיימו במבנה ייעודי לתיכון שאמור להיבנות בשכונת אבני חן, אולם נמצא כרגע רק בשלבי תכנון.

אתגרי העתיד
כיתת תיכון ראשונה תיפתח בבית הספר אתגרי העתיד

בשנה הקרובה מתוכננות להיפתח גם שתי חטיבות ביניים לחינוך הממלכתי-דתי: ישיבת תיכונית לבנים ואולפנה לבנות. גם הפעם מדובר בבשורה משמעותית עבור תלמידי חטיבות הביניים בחינוך הממלכתי-דתי, שנדרשו לנסוע מחוץ לעיר כדי לרכוש השכלה.

גם בשנה זו עתידה חריש להתחדש ולגדול בכ-30 גני ילדים נוספים ברחבי העיר ובשלושה בתי ספר יסודיים חדשים. מוסדות חינוך אלה נמצאים בהליכי תכנון ובנייה מואצים.

גני ילדים חדשים בחריש
גני ילדים יבנו במתכונת של עירוב שימושים. צילום: דוברות חריש

בישיבת המועצה האחרונה דיווח יעקב נתניהו, מנכ"ל עיריית חריש, כי כל הגנים יבנו במתכונת עירונית מתקדמת של עירוב שימושים. "הגנים ייבנו עם קומה נוספת לטובת משרדים או שימוש ציבורי אחר שיאפשר ניצול מיטבי ויעיל יותר של תא שטח ציבורי". לדברי נתניהו, הבנייה המשודרגת  והמורכבת יותר לא תגרום לעיכוב והם יהיו מוכנים לפתיחת שנת תשפ"א.

תחבורה: נדרשת מהפכה תחבורתית

תלמידי בתי הספר אולי לא יצטרכו לנסוע מחוץ לעיר, אבל סוגיית נתיבי התחבורה והתחבורה הציבורית תמשיך להעסיק את תושבי חריש. האם תהיה בשורה בתחום התחבורה בשנה הקרובה? ההערכה היא כי עם הקמת הממשלה ניתן יהיה לקדם את עיבוי הקווים הקיימים, להשיק מערך היסעים פנימי בין שכונות העיר, תגבור הקווים הבינעירוניים לחיפה ותל אביב והשקה של קווים ייעודיים לרכבת, אוטובוסים שימתינו לנוסעים במידה והרכבת מתעכבת.

אוטובוס בחריש
עיבוי מערך התחב"צ הקיים והשקת קו פנימי שיחבר בין שכונות העיר

אם אכן תכנית זו תתקיים מדובר במהפכה משמעותית לטובת משתמשי התחבורה הציבורית בעיר.

מבני ציבור: "בית" לקבוצות הספורט המקומיות 

המדרכות הרחבות, הטופוגרפיה ההררית, והמסלולים בטבע המקיפים את חריש מאפשרים לחובבי הליכה, ריצה ורכיבה באופניים לשמור על כושר תחת כיפת השמיים. אבל בלי אולם ספורט עירוני, קבוצות הספורט העירוניות הפעילות בליגות הכדורסל, כדורעף וכדורשת נאלצו לנדוד למתקני ספורט ביישובים סמוכים.

הדמיית אולם ספורט בחריש
הדמיית אולם ספורט בחריש

בשנה הקרובה אמור להיפתח אחד משני אולמות ספורט מתוכננים. האולם, שנמצא בבנייה, ממוקם בבית הספר היסודי החדש ברחוב דפנה, בשכונת החורש. אולם ספורט שני עתיד להיפתח בעתיד הרחוק יותר, ברחוב טורקיז, בשכונת אבני חן.

קבוצת כדורסל חריש
קבוצת כדורסל חריש. מחכה לאולם מקומי

המתקנים ישמשו את תלמידי בית הספר בעיר בשעות הלימודים, וכמתקני ספורט קהילתיים בשעות אחר הצהריים. כך גם קבוצות הספורט העירוניות יזכו ליהנות מהיתרון של אולם ביתי וקהל מעודדים מקומי.

עסקים: מרכזי מסחר חדשים, רשתות חדשות ועסקים מקומיים

עדות טובה להתעצמותה של חריש היא כניסתן של רשתות שיווק ארציות, המתחרות על כוח הקניה של תושבי חריש. בשנה הקרובה אמורים להיפתח שני סניפים של רשת הסופרמרקטים "מעין 2000", רשת כשרה הפועלת בערים בהן יש ריכוזי אוכלוסייה מסורתית או דתית, שיהוו תחרות לסופרים של "שופרסל" הפזורים בקניון ובמרכזי המסחר השונים ברחבי העיר.

מעיין 2000
מעיין 2000: תחרות לשופרסל

סניף אחד מתוכנן להיפתח במרכז 407 ברחוב תאנה, וסניף שני במרכז 403 ברחוב מרגלית – שניהם מרכזי מסחר בבעלותו של גרשון חיטמן, הבעלים של רשת "מעיין 2000".

קניון MORE צילום: מור לאטי
יצטרפו השנה לקניון: סטימצקי, הפיראט האדום וקפה גרג. צילום: מור לאטי

רשתות נוספות צפויות לפתוח סניפים מקומיים בקניון MORE בכניסה לעיר: סניף של רשת הצעצועים 'הפיראט האדום' צפוי להיפתח בחודש מרץ, רשת 'קפה גרג' מתעתדת לפתוח בית קפה בחודש מאי, וגם 'סטימצקי' צפויה לפתוח חנות במועד מאוחר יותר השנה. בשדרת דרך ארץ יפתחו עסקים חדשים ויש המצפים לפתיחה מואצת של משרדים בשדרה, תהליך שהחל בשנה האחרונה.

בחירות ארציות נוספות – בסימן החלטה 870

בסיום שנת 2019 פג תוקפה של החלטת ממשלה 870, שהעניקה סיוע ממשלתי משמעותי להקמת העיר חריש. מכוח החלטה זו הוכרזה חריש כיישוב בעל עדיפות לאומית, והממשלה העניקה לעיר מענקי ייצוב, תקצבה את המרכז לטיפול בתושבים חדשים, הקצתה כספים להקמת מבני ציבור, לבנייה ירוקה, לכבישים, לתחבורה ציבורית, ועוד.

בחירות בישראל
בחירות בישראל: מחכים להרכבת ממשלה

הניסיון להאריך את ההחלטה או לקדם החלטה דומה חדשה אינו מתקדם בשל הפלונטר הפוליטי. שתי מערכות הבחירות האחרונות בישראל לא הספיקו בכדי להביא להרכבת ממשלה מכהנת, שעשויה לקבל החלטה חשובה זו. הממשלה היא עדיין ממשלת מעבר, התקציב עדיין לא אושר, ותכניות רבות עלולות להיות מוקפאות. רק בחודש מרץ יתקיימו הבחירות השלישיות הארציות והתקווה היא כי אלה, יביאו עימן הכרעה וממשלה, שתאשר תקציב ותשחרר כספים לטובת המשך תנופת הפיתוח של חריש.

תכנון ובנייה: מקדמים תכניות לפיתוח העיר

הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה – חריש תמשיך גם בשנת 2020 לרכז מאמצים לפיתוחה של העיר והפיכתה ליישוב מרכזי במדינת ישראל בשנים הבאות. בשנה הקרובה תכנית 'חריש דרום', השכונה הדרומית הכוללת אזורי תעסוקה, לתמיכה באיתנות הפיננסית של היישוב, תהיה מוכנה לדיון בוועדה המיוחדת.

תכנית רובע חריש דרום
תכנית רובע חריש דרום. קרדיט: יחיאל קורין אדריכלים

גם תכנית מתחם ה'טרפז' תכנית הכוללת 650 יחידות דיור המטופלת בימים אלו על ידי משרד השיכון, אמורה להגיע במהלך השנה, לדיון בוועדה המיוחדת.

שטח תכנית הטרפז בחריש להקמת מגדלים
שטח תכנית הטרפז בחריש

בשנה הקרובה אמורה לקבל אישור תכנית העבודה של משרד משרד הבינוי והשיכון לתכנון כביש 611. דרך חדשה שתיצור כניסה נוספת בחלקה הדרומי של העיר, ותשפר משמעותית את הנגישות אליה וממנה. אישור התכנית ממתין להקמת הממשלה החדשה, לאחר הבחירות.

צביון העיר: שבת של שיתוף פעולה?

בשנה האחרונה התלהט הדיון על אופייה של השבת בחריש, והדיון הזה ימשיך ללוות אותנו בשנה הקרובה. עד עתה שרר הסדר שהוסכם בשתיקה: בקניון MORE בכניסה לעיר נפתחות חנויות בשבת, וברחבי העיר עצמה לא.

קניון מור
פתוחים בשבת: 'גלידה גולדה' ו'מקדונלד'ס'

מועצת העיר פנתה להליך גישור בנושא, אולם נכון לעכשיו ההליך אינו מתקדם בקצב ראוי, ולא מקודם חוק עזר עירוני. העדר חוק עירוני עלול לקדם יוזמות ספורדיות שעלולות להבעיר את האווירה, כפי שהתרחש השנה בהפעלת מערכת כריזה פרטית שמתריעה על כניסת השבת, מהלך שנתפס על ידי  רבים כחלק מהמאבק הציבורי על דמותה של השבת בעיר.

צביון השבת שבת בחריש
צביון השבת בחריש

האם בשנה הקרובה יתגבש בחריש מתווה ברור להתנהלות במרחב הציבורי בשבת בהובלת נציגי המועצה? האם הציבור בחריש ישותף על מנת לחתור להסכמה רחבה ולקירוב לבבות?  כדברי הרב יעקב מדן, ממנסחי אמנת גביזון-מדן, אמנה להסדרת יחסי הדתיים-חילוניים בישראל, "ויתור הדדי בתחום השבת, שהיה מאז ומעולם סלע מחלוקת בין הדתיים והחילוניים, עשוי להיות דווקא פתח לאיחוי מחודש של החברה הישראלית".


פרוייקטים בחריש

5 תגובות לפוסט זה
  1. חריש בדרך הנכונה ללא ספק, מקווים שממשלה חדשה תמשיך לפתח, להשקיע ולסייע ככל שניתן להצמחתה של עיר שתהווה מודל לבאות אחריה.

  2. נשמע מבטיח!
    בואו רק נקווה שבאמת שני הנושאים "הבוערים" של תחבורה בחריש וצביון העיר אכן יבואו על פתרונם ועל הצד הטוב ביותר.
    כי שני הנושאים הללו עלולים להרחיק רוכשים פוטנציאלים ואף לגרום לתושבים לעזוב את חריש באין מענה לצורכיהם.
    בהצלחה לכולנו!

  3. בשכונת הפרחים אין מרכז קניות קרוב ואנשים נאלצים לנסוע ברכבם מרחק רב עד קניון מור כדי לבצע קניות. אם תוסיף לכך גם את העובדה שאין תחבורה פנימית סדירה מהירה היכולה לתת מענה לשכונת הפרחים אז יוצא ששכונת הפרחים היא נטע זר בחריש וגם אתר בניה ומשום מה לא חשבו על אלה שגרים בשכונה כבר שנה ושום דבר למעשה לא השתנה . ומה יעשו אלה שאין להם רכב האם הם יכתתו רגלם כארבע קילומטרים כדי לקנות מוצרי מזון בסיסיים בבוקרו של יום ?! הבטחות לחוד ומציאות לחוד וחבל שכך.
    h

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה