מסתמן: תוואי מסילת הרכבת לא יכלול תחנה צמודת דופן לחריש

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תכריע בקרוב היכן יעבור המקטע הדרומי במסילת מנשה. שתי חלופות לקביעת תוואי הרכבת מתחרות ביניהן ומסתמן כי המועדפת היא דווקא החלופה שאינה צמודת דופן לחריש ובמסגרתה תחנת הנוסעים ממוקמת בסמוך למחלף משמר הגבול החדש. מהם ההבדלים בין שני תוואי הדרך המסתמנים וכיצד הם ישפיעו על חיי התושבים בעיר?

הדמיות ושקפים מתוך מצגת נתיבי ישראל

היכן תעבור תחנת הרכבת העתידית שתשרת את תושבי העיר חריש? בחודש שעבר התקיימה ישיבת הוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית (ומת"י), בה עלתה לדיון סוגיית מסילת מנשה שלקביעת התוואי שלה השפעה ישירה ודרמטית על עתיד העיר חריש. המסקנות שעלו בדיון, בו בחנו את החלופות השונות, מקטינות את הסיכויים להקמתה של תחנת רכבת צמודה לעיר, חלופה בה מעוניינת הנהגת העיר חריש. הוועדה המשותפת החליטה להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה על הקמת תחנת רכבת בסמוך לצומת משמר הגבול החדש. החלטה זו אינה עולה בקנה אחד עם ההצהרה של שר התחבורה הקודם בצלאל סמוטריץ', שתמך בהקמתה של רכבת צמודת דופן לעיר.

את ההחלטה הסופית תקבל בעוד כחודש המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מהן האפשרויות שעומדות בפניה?

חלופה 4 מבט מדרום לצפון רכבת ישראל נתיבי ישראל
חלופה 4 המועדפת על הנהגת העיר חריש -מבט מדרום לצפון הדמייה: נתיבי ישראל

צמודת דופן לעיר או מרוחקת?

מסילת מנשה מיועדת לחבר בין המסילה המזרחית המוקמת בימים אלו למסילת העמק ונועדה להשלים את הרצף המסילתי ממרכז ומזרח המדינה וצפונה, בכדי ליצור שדרה מקבילה לשדרת החוף ובלתי תלויה בה.

בראשית דרכה כללה התכנית הקמת מסילה במקביל לציר כביש 65 שבין חדרה לעפולה אך לאור קשיים בישימות התכנית היא נזנחה ובמקומה הורתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביולי 2019 על קידום שתי תכניות למסילת מנשה בתוואי חלופי. הדיון שנערך בחודש שעבר התמקד במקטע הדרומי של תכנית מסילת משנה, אשר מחולק לשני מקטעים וכולל בסך הכל כ- 20 ק"מ של מסילה.

תחנת הרכבת שצפויה לשרת את העיר חריש ותושביה צפויה להיכלל בתכנית מסילת מנשה אך טרם הוחלט כמה קרוב תמוקם ביחס לעיר כאשר שתי חלופות 'מתמודדות על ליבה' של מועצת התכנון הארצית:

חלופה מספר 2, החלופה המערבית, העוברת במרחב כפרי כוללת תחנת נוסעים אחת בסמוך למחלף משמר הגבול החדש, במפגש דרכים ארציות 444,65 ו-כביש 6, בשטח בו מתוכנן לקום בעתיד אזור תעשיה עירון. הגעה לתחנה תדרוש מתושבי חריש נסיעה בשאטלים, הסעות או כלי רכב למרחק של 2.5 קילומטרים.

חלופה 2: תחנה אחת בלבד שמשרתת את כל המרחב

חלופה מספר 4, החלופה המזרחית, עוברת במרחב עירוני וכוללת תוואי של כ- 3 ק"מ במינהור מתחת לעיר חריש. חלופה זו מציעה הקמת שתי תחנות נוסעים, אחת מהן צמודת דופן לעיר בשטח המיוער מדרום לעיר. השנייה, צפונית לחריש בסמוך לציר כביש 65. חלופה זו היא המועדפת על ידי קברניטי העיר היות והיא מביאה את תחנת הרכבת ממש 'אל סף דלתם' של התושבים.

חלופה 4: שתי תחנות, אחת מהן צמודה לעיר

התומכים והמתנגדים לחלופות השונות

בישיבה לקחו חלק נציגי כלל הרשויות, הישובים, הכפרים והמועצות האזוריות מהסביבה. ראש העיר יצחק קשת, מנכ"ל העירייה שלומי צדרבוים ומהנדסת העיר שרון פישמן השתתפו ייצגו בישיבה את העיר חריש ותמכו בחלופה 4.

בחלופה זו תמכו בישיבה גם נציגי מועצה אזורית מנשה, מענית, ברקאי ושדה יצחק. גם נציגי משרד החקלאות ומשרד הבינוי והשיכון צידדו בחלופה זו, האחרון סבר כי ראוי לייצר חיבור לעיר חריש בהסתכלות על מדיניות תחבורתית לטווח הרחוק. נציגי העיר חריש הסבירו בישיבה כי העיר מצויה כיום בכשל תחבורתי ויש לקחת במכלול השיקולים את תכנית המתאר המייעדת לחריש גידול עתידי עד כדי 80,000 תושבים. בהתאם, יש לתת מענה של תחנת רכבת בתוככי העיר.

חלופה 4 רכבת ישראל נתיבי ישראל
חלופה 4 מבט ממערב מזרחה. הדמייה: נתיבי ישראל

מנגד, היו אלה נציגי הישובים כפר קרע ומייסר שתמכו בחלופה 2, אליהם הצטרפו גם קק"ל והמשרד להגנת הסביבה שסיפקו נימוקים על התנגדותם הברורה לחלופת חריש מטעמי פגיעה נרחבת ביערות במסדרונות אקולוגיים וכן מהחשש מפגיעה באיכות האוויר בעקבות עבודות המינהור בסמוך לאזורים מיושבים.

נציג חברת נתיבי ישראל ציין בישיבה כי בשלבי התכנון נעשה מאמץ לקרב את מיקום התחנה למשתמשים עתידיים בתחום חריש תוך מזעור הפגיעה במגרשי מגורים, אך היות וחריש בנויה בצפיפות נמוכה ולא כוללת מרכז עסקים גדול יש קושי להנגשה נוחה לכולם ולכן גם בחלופה זו המשתמשים העתידיים של הרכבת יגיעו לתחנה ברכב או בתחבורה ציבורית ולא ברגל.

חלופת חריש לא זכתה לציון גבוה

ההחלטה של הוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית להמליץ על חלופה 2 התבססה על ניקוד מצטבר שקיבלה כל אחת מהחלופות.

במסגרת ההשוואה בין שתי החלופות ערכו בנתיבי ישראל בחינה של כלל ההיבטים והעניקו ציונים לכל אחת מהחלופות. תוצאות עבודת המחקר שהוצגה בפני חברי ומוזמני הועדה המשותפת לתחבורה יבשתית הציגו את חלופה 4  -חלופת חריש – בנחיתות ברורה. בהיבטים סטטוטורים והיבטי איכות אוויר הוגדרה חלופה 4 כ'אי מותאמת'. בהבטים הנדסיים תפעוליים, הבטי רעש, חזות נופית ואקולוגיה 'זכתה' החלופה הכוללת מינהור לציון 'בלתי מספיק'. חלופה 2, לעומת זאת, קיבלה ציון טוב מאוד בהתייחס להיבט איכות האוויר ובציונים טובים יותר בפרמטרים נוספים.

דירוג החלופות רכבת ישראל נתיבי ישראל
דירוג שתי החלופות על פי כלל הקריטריונים שנבחנו

כאמור, לסיכום הוחלט בישיבה להמליץ בפני המועצה הארצית על המשך בחינת חלופה 2 המרוחקת מהעיר: "מתוך בחינת כלל השיקולים מצאה הוועדה כי חלופה 4 אשר עוברת מתחת לחריש, בעומק של כ 60 מטר, אינה מאפשרת הקמת תחנה על פני הקרקע בתחום העיר, בנגישות ישירה המאפשרת הליכתיות. הובהר במהלך הישיבה כי קיימת היתכנות הנדסית לתחנה תת קרקעית,  אך מבחינה תפעולית וניהול תנועה מעורבת של נוסעים מטענים וחומרים מסוכנים, תחנה זו לא מומלצת.

עוד התרשמה הוועדה כי חלופה זו יוצרת פגיעה סביבתית חמורה באזורי הפורטלים (פתחי המנהרות, ל.ש) ותורמת לזיהום אוויר ורעש אשר משפיעים באופן ישיר על הישוב מייסר. הוועדה המשותפת ציינה כי מתוך רצון לתת מענה תחבורתי מספק לעיר חריש ובכדי לחבר אותה לתחנה האזורית המתוכננת בחלופה  2 יש לשקול התניית אישור החלופה בקידום מערך משלים של תחבורה ציבורית לצורך קישור חריש למרכז התחבורה המשולב.

כעת הכדור עובר לידיה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה שצפויה להתכנס החודש להחלטה גורלית על בחירת החלופה הנבחרת, כאשר המטרה הסופית היא להפקיד את התכנית בשנת 2023.


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

2 תגובות לפוסט זה
  1. למה לא כוללים בתוכנית חלופה מספר 2 כביש אופניים מחריש לרכבת? גם לא מתוכנן חניון ענק לרכבים? זה יהיה בכיה לדורות…

  2. נראה שאת ההחלטות על הרכבת מקבלים אנשים שלעולם לא נסעו ברקבת , פשוט בזיון

השאר תגובה

פרויקטים