נשים בונות קהילה: ערב נשים ומופע תיאטרון מקומי נערך בחריש

בשבוע החולף נערך בחריש ערב נשים ומופע תיאטרון של נשים תושבות חריש. הערב היווה הזדמנות מיוחדת להיכרות והשתלבות בין נשים ותיקות וחדשות בעיר, וכן סיפתח לסדרת ערבים שמטרתה גיבוש הקהילה בעיר החדשה

יום ראשון בערב, בסיום העבודה אני נכנסת לאוטו ונוסעת לחריש. אנחנו עוד לא שם, אבל רוצים להתחיל להרגיש חלק. בלילה חשוך, וקשה להתמצא. בין כל אתרי הבניה, בחושך הכל נראה אותו דבר, אז איפה נמצא בית הספר הממ"ד שבו אמור להיערך ערב נשים?

אני נוסעת מכאן, מגיעה למבוי סתום, מסתובבת, מנסה עוד כיוון, בתקווה שיש עוד טעם לכל הנסיעה הזאת, בטח אגיע כבר בסוף, וחבל על הנסיעה. אבל הנה אני כבר רואה את האורות בחצר בית הספר, ואני מצליחה להגיע, עוד לפני שהמופע מתחיל. בכניסה, מחכה לי הפתעה, אני פוגשת חברה מימי התיכון העליזים, שלא ראיתי שנים. היא מספרת שגרה בחריש כבר שלוש שנים, איך בפעם הראשונה שהגיעו, עשו סיבוב ויצאו, אבל בסוף הם כאן. כשאני מגיעה, מאה הנשים שהגיעו, כולן כבר יושבות וההופעה עומדת להתחיל. בחצר בית הספר הוקמה לצורך האירוע במה, עם הגברה ותאורה.

קבוצת הנשים שמופיעה על הבמה, תיאטרון ב(ני)מה אישית, היא קבוצה שהתגבשה מנשים תושבות חריש, וותיקות וחדשות. רונית מנשה, שמביימת את התיאטרון מספרת לי על התגבשות הקבוצה: "בעבר היה חוג של נשים שעבד עם נורית קראוזיק שהנחתה את הערב. היא לימדה אותנו על המבנה של תיאטרון הפלייבק. בהמשך התחלנו לעבוד לבד, אני המשכתי ללמד את הקבוצה מבנים נוספים". לקראת ההופעה, הקבוצה עבדה באופן אינטנסיבי, שעות רבות, על מנת להצליח ולהעלות מופע עבור נשות חריש.

רונית היא תושבת חריש, עוסקת בתיאטרון כבר שנים רבות, בבימוי, משחק והוראה, לאחרונה החליטה לעזוב את ההוראה לטובת העלאת הצגה משלה, ועבודה עם נשים.

ההרכב הנוכחי של הקבוצה הוא לא מקרי: "בהרכב של הקבוצה, היה לי חשוב שיהיה מגוון אנושי של מי שחי כאן. דתיות וחילוניות, וותיקות וחדשות. המגוון הזה עשה טוב גם לנו, בעבודה המשותפת. בחזרות אנו עושות את השיקופים אחת על השניה. בכל פעם מישהי מעלה סיפור אישי, והשאר משקפות. זה מה שמייצר את האינטימיות והלכידות של הקבוצה". 

הערב הוא יוזמה של נשים מתוך קבוצת הפייסבוק "מועדון נשות חריש", יחד עם שרי אייזן, העו"ס הקהילתית. שרי מספרת לי על רצון משותף של נשים להתחיל להיות חלק מגיבוש הקהילה. הערב הזה הוא סיפתח לסדרת ערבים בנושאים שונים, שלכולם תכלית מרכזית אחת: גיבוש הקהילה החדשה בחריש. שרי מוסיפה: "בנוסף לערבים שאנו מתכננות להפיק, המועצה מציעה לנשים צעירות להצטרף לתכנית מנהיגות שתיפתח אחרי החגים. התכנית תונחה על ידי מנחות מן המדרשה באורנים (דבורה עברון וניצן הראל). בתכנית 14 מפגשים בימי רביעי בערב (20:30-22:00), ומטרתה, להצמיח מנהיגות נשית שתוכל להיות חלק משמעותי מן הקהילה המתהווה. מי שתפנה אלינו תעבור ראיון כדי לתאם ציפיות. חשוב לציין שראש המועצה יצחק קשת מאמין בכח של נשים וקהילה ומאוד רוצה לעודד מהלכים מסוג זה".

ויש עוד קולות שלא באים לידי ביטוי. שרי: "הקהילה הוותיקה של חריש כוללת גם קולות שלא תמיד קל להביא ולהשמיע. אני שמחה שבערב הזה נשמע גם הסיפור של הקהילה הוותיקה לצד סיפורים של נשים חדשות. כל קול כזה תורם למגוון הקולות שקיימים כאן".

נחזור לערב עצמו. בתכנית, הופעה של תיאטרון פלייבק שכולו חומר נשי מקומי. תוצרת חריש. ההרכב כולל נשים מן הקהילה הוותיקה, ונשים חדשות שאך זה הגיעו לחריש. לחלקן נסיון משמעותי במשחק עוד לפני ההשתתפות בהרכב.

אז הערב מתחיל, ונשים, אחת אחרי השניה מספרות סיפורים שיש בהם התמודדויות אנושיות ונשיות. כל סיפור זוכה לשיקוף על הבמה. סיפור על משרד חדש, חלום בלהות של גננת על הסייעת המיועדת להגיע לגן שלה, סיפור על הגשמת חלום של סיום לימודי אדריכלות שנזנחו, ועל ההפתעה שעשה בן הזוג שרשם אותה מחדש ללימודים, ועזר לה לסיים.

סיפור נוסף שעולה הוא סיפור על לידה של שלישיה לאחר שנים של עקרות ותפילות, התמודדות מול הרופאים שרוצים לדלל את העוברים מול הנחישות של האם שרוצה ללדת את שלושתם.

בהמשך עולה סיפור על ידי אחת הנשים וזוכה לכותרת: "איך עברתי דירה בלי לפרוק ארגזים". זהו סיפור של אישה אחת, שמספרת על חריש כפי שהיתה עד לפני שלוש שנים, יישוב קטן שמסביבו יער, שבו אפשר לטייל ולפקנק. עד שיום אחד באים השופלים. והיישוב הקטן הוותיק טובע בתוך האבק, הרעש, אתרי הבניה. היער כבר איננו. והתחושה שלה היא כאילו עברה דירה, למרות שבעצם המקום הוא שהשתנה לבלי הכר.

הסיפור הזה, סיפור אישי, הופך באמצעות ההנחיה של נורית לסיפור קהילתי. עוד ועוד נשים מוסיפות את הנופך שלהן לסיפור. חוויות לא פשוטות מהמגורים בעיר בשלוש השנים האחרונות. וזו הזדמנות בשבילי, שבקרוב באה לגור בעיר החדשה, לזכור שלעיר יש כבר קצת היסטוריה, וקהילה.

תגובה אחת לפוסט זה

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה