ההורים שמסיירים בחריש בלילות: ״נתקלים בבני נוער מדהימים!״

2,230 בני נוער בגילים 18-13 מתגוררים בחריש

כ-15 מתנדבים מסיירים בשעות הלילה המאוחרות בגנים ובפארקים ברחבי העיר ופוגשים את בני הנוער של חריש. "אנחנו כאן כדי להראות לבני הנוער שיש מי שמקשיב להם", מסבירה נוי אסרף, מנהלת סיירת ההורים. "להקנות להם ביטחון שיש מבוגר אכפתי שנמצא שם עבורם". נער בן 15: ״טוב שיש אנשים שבאים ומדברים איתנו ויושבים איתנו במקום שנעשה שטויות"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


על פי נתוני עיריית חריש 2,230 בני נוער בגילים 18-13 מתגוררים בעיר. בשנת 2023 תקציב הנוער הסתכם בכ-2.3 מיליון שקלים, מתוכם 115 אלף שקלים יועדו לפעילויות יזומות בתקופת החופשים, מועדים הידועים כבעייתיים לנוער המאחר לקום, להסתובב בלילות ולהסתבך בפעילויות חריגות.

לפני כחודשיים הוקמה בחריש סיירת הורים, כחלק מפעילות המשרד לביטחון פנים המפעיל עשרות סיירות הורים בערים ברחבי הארץ. 15 תושבים מתנדבים יוצאים בלילות לסיורים רגליים ברחובות העיר ופוגשים את בני הנוער אשר שוהים בחוץ, בפארקים ובגינות.

נוי אסרף סיירת הורים בני נוער
נוי אסרף: "פוגשים בני נוער שרוצים לדבר ולחלוק"

נוי אסרף, מנהלת יישובית לביטחון קהילתי בעיריית חריש, הקימה את סיירת ההורים במסגרת תפקידה. "מטרת הסיירת היא להגביר את תחושת המוגנות בשטח ולהיות מבוגר אחראי שרואה את הנערים ואת הנערות, מדבר איתם ומקנה להם ביטחון שיש מבוגר אכפתי שנמצא שם עבורם".

לא שופטים, לא מעבירים ביקורת

הסיורים מתקיימים מספר פעמים בשבוע בין השעות 21:30 ל-00:30 ובמסגרתם המתנדבים מצטיידים בעוגיות ובשתייה ויוצאים רגלית לשטח, בדרך כלל בקבוצות של 3-2 מתנדבים. כל אחד מחברי החולייה נושא גם תיק עזרה ראשונה – לשעת הצורך.

ט"ו באב 2023 דוברות עיריית חריש
סיורים רגליים בלילות. צילום: דוברות עיריית חריש

"אנו פוגשים בני נוער שרוצים לדבר ולחלוק והם מספרים לנו על חיי היומיום שלהם, על חוויותיהם בבית הספר ובחופש הגדול". מפרטת אסרף.

"הערך המוסף שהסיירת מביאה איתה הוא היחס האישי שאנו מטפחים עם בני הנוער באמצעות הקשבה וקירבה. אין כאן שיפוטיות או ביקורת, אנחנו כאן כדי להראות לבני הנוער שיש מי שמקשיב להם ומעוניין לשמוע אותם". מדגישה אסרף.

"בהתחלה הנוער לא הבין מי אנחנו ומה אנחנו רוצים", היא מוסיפה. "הם חשבו שבאנו לחנך אותם והיו אף שחששו שאנחנו שוטרים. עם הזמן בני הנוער נפתחו אלינו יותר ויותר. הם מזהים אותנו ומחכים לקבל מאיתנו כיבוד ושתייה. הם מבינים שאנחנו פה בשבילם ולטובתם".

נוי אסרף סיירת הורים בני נוער
קרן קודריי (מימין): "בני נוער שנמצאים בחוץ בשעות הלילה מצטיירים כמשועממים שמחפשים לעשות שטויות"

"הם רק רוצים שיראו אותם"

קרן קודריי (45), מתנדבת בסיירת ההורים מיומה הראשון: "אני מאד מחוברת לבני נוער, ותמיד שאפתי לעשייה בתחום. כבר שנתיים שמנסים להוציא לפועל מיזם בסגנון הזה ונוי היא שהרימה את הכפפה ולקחה את זה כמה צעדים קדימה".

קודריי, שמקפידה להשתתף בסיור אחת לשבוע, מספרת בהתרגשות: "אני נתקלת בבני נוער מדהימים! על פניו בני נוער שנמצאים בחוץ בשעות הלילה מצטיירים כבני נוער משועממים שמחפשים לעשות שטויות, אבל לא. ממש-ממש לא. הם רק רוצים שיראו אותם ויקשיבו להם. הקליפה החיצונית אולי יכולה להיות בעייתית אבל בתוך החושך הזה יש המון אור וחלק מהתפקיד של המתנדבים הוא לגלות את האור. אני יושבת עם בני נוער שמספרים על עצמם בפתיחות נדירה".

"כשאנחנו איתם הם לא עושים שטויות"

מעבר לפינוקים המתוקים ולשתייה שמחלקים באהבה המתנדבים לבני הנוער, נרקם בין הנערים והנערות למתנדבי הסיירת, חיבור אנושי: "אני פוגשת בני נוער ממשפחות חילוניות, דתיות וחרדיות. למשל נערה בת 14 שלמדה באולפנה ונפלטה מהמערכת והגיעה למערכת החינוך החילוני, או נער בן 15 שעבר לחריש לאחרונה ואמר שהמעבר עשה לו רק טוב, אחרת היה מדרדר לפשע ולסמים. מטבע הדברים יש כאלו שפחות נפתחים בפנינו ופחות מתקשרים איתנו. במקרה כזה אנחנו לא כופים את הנוכחות שלנו", מוסיפה קודריי.

סיירת הורים בני נוער
איתמר יעקבי: "יצירת הקשר עם בני הנוער לוקחת זמן ודורשת השקעה"

איתמר יעקבי הגיע לסיור הרביעי שלו כמתנדב. ״הגעתי להתנדבות בסיירת מתוך הצורך למלא את הערבים הפנויים שיש לי וזה גם חשוב מאד. כל רגע שאנחנו איתם הם לא עושים שטויות. יצירת הקשר עם בני הנוער לוקחת זמן ודורשת השקעה אבל חשוב מאד לעשות את זה ולפעול לטובתם. אני יכול להעיד על עצמי שיש לי תקשורת טובה עם בני אדם ורציתי להביא את היכולת הזו שלי לשטח ולעזור במה שאני יכול".

"אנחנו באים בגישה חיובית ומשרים על הנוער תחושת ביטחון", מוסיפה קודריי ומסכמת בנימה אישית: "אני יוצאת לסיורים בתחושת ציפייה ותקווה ושבה הביתה מלאת אנרגיה ובתחושת סיפוק שאין שנייה לה".

אלימות בני נוער
אלימות בני נוער: "אנחנו מנסים לקלוט מי הדומיננטי באירוע ומבודדים אותו משאר החבורה"

אלימות? לא מתערבים פיזית

לא אחת נתקלים המתנדבים גם במקרי אלימות בין בני הנוער וההנחיה היא לא להתערב פיזית ולהפריד בין הניצים, אלא לעזור ולהכווין את המעורבים ליישב את התגרה בדרכי נועם. "אנחנו מנסים לקלוט מי הדומיננטי באירוע ומבודדים אותו משאר החבורה בניסיון לשכך את הסערה וברוב המוחלט של המקרים זה עובד", מפרטת קודריי שכבר התנסתה באירוע כזה.

"אני מדריכה את המתנדבים בהתנהלות הבסיסית הנדרשת, האם וכיצד להתערב באירוע אלים, איך לנסות ולבודד נער או נערה שנקלעו לסיטואציה חברתית שלא נעימה להם, למי לפנות בשעת הצורך וכדומה. מתנדבים חדשים מקבלים ליווי צמוד יותר בסיורים עד שהם מרגישים בטוחים יותר ויודעים כיצד לפעול עצמאית בשטח", מסבירה אסרף.

עוד היא מציינת כי יש ניסיון להעניק למתנדבים כלים להתמודדות עם השטח: "היה לנו מפגש עם עובד סוציאלי המתמחה בעולם ההתמכרויות לאלכוהול ולסמים. אנחנו משתמשים גם בסגל המקצועי של העירייה, למשל, נציגי המחלקה לשירותים חברתיים מדריכים את המתנדבים איך לזהות מצבי סיכון.

"הסיירת עובדת בשיתוף פעולה עם מספר ממשקים בעירייה ביניהם אגף החינוך, המחלקה לשירותים חברתיים, השירות הפסיכולוגי ואגף הביטחון. במידה ונדרש להזמין את סיירת הביטחון אנחנו קוראים להם לשטח", אומרת אסרף.

סיירת ביטחון צילום: דוברות עיריית חריש
"במידה ונדרש להזמין את סיירת הביטחון אנחנו קוראים להם לשטח". צילום: דוברות עיריית חריש

בן 15: ״תחושה טובה שמדברים איתנו"

התאורה בפארקים ובגינות חריש נכבית ב-23:00, אך ניתן למצוא חבורות נוער ברחבי העיר גם בחשיכה. בפארק המועצה, חבורת נערים מבקשת ומקבלת קולה קרה וחיוך.
חלק מהנערים מוכרים למתנדבים מסיורים קודמים והשיחות כבר יותר חופשיות ואישיות.

ש’ בת ה-15 פגשה השבוע את הסיירת בפעם הראשונה כשישבה עם חברים בגינה בבצוותא. "לא משעמם כאן ובשבילנו הישיבה בגינה היא סוג של בילוי. אנחנו מדברים וצוחקים ומעבירים את הזמן בכיף", מספרת ש’. “אני אישית לא נתקלתי בסיירת קודם לכן וזה נחמד שדואגים לנו לשתייה".

נ’ בן ה-15: ״טוב שיש אנשים שבאים ומדברים איתנו ויושבים איתנו במקום שנעשה שטויות. ואם אפשר גם לחנך כמה ילדים על הדרך, אז זה בכלל מצוין".

זה לא המפגש הראשון של נ׳ והחבורה עם הסיירת, והוא אף הפנה חבר לדבר עם המתנדבים ולהיעזר בהם. ״זה נותן תחושה טובה שמדברים איתנו ומתייחסים אלינו. אני מקווה שיהיו עוד מתנדבים כי שני מבוגרים על 50 ילדים זה לא מספיק״.

אין הכשרה מסודרת למתנדבים

אסרף מקווה לגייס מתנדבים נוספים אך מודה כי "הסיירת עדיין בחיתוליה ולכן אין הכשרה מסודרת למתנדבים".

עם זאת, היא מציינת כי גרף הלמידה והניסיון נמצא בעלייה: "הסיור לא מסתיים עם חזרתם של המתנדבים הביתה או כשהפארקים מתרוקנים מבני נוער.
"יש גם קבוצת וואטסאפ בה אנחנו משתפים בכל הקשור לסיורים ולחוויות שלנו בסיירת ויחד אנו דנים בדרכי פעולה והתמודדות.

"למעשה, כל סיור מלמד אותנו יותר ויותר על יצירת קשר עם בני הנוער שלנו. התמדה ועקביות הם המפתח להצלחה שלנו בפעילות וגם להצלחתם של בני הנוער עצמם. ככל שפעילות הסיירת תימשך ותעמיק אנו נראה את ההצלחות בשטח. נער בן 13 שפגשנו היום, עם ההכוונה הנכונה והיחס המתאים, לא יהיה אותו הנער כשיגיע לכיתה יב’".

ונדליזם סיירת הורים
"קיבלנו דיווחים מאגף תפעול ולוגיסטיקה בעירייה שמספר מעשי הוונדליזם בעיר פחת"

התמיכה מוכיחה את עצמה

אסרף גם מקבלת חיזוק לפעילות מנתונים שאוספת העירייה: "מאז שהסיירת הוקמה ויש נציגות בשטח, קיבלנו דיווחים מאגף תפעול ולוגיסטיקה בעירייה שמספר מעשי הוונדליזם בעיר פחת.
אני לא זוקפת את זה רק לפעילות הסיירת כמובן, אך התחושה הכללית היא שהתמיכה שלנו מוכיחה את עצמה בפועל".

"יש כבר רעיון מצד המגזר החרדי להקים גם סיירת הורים חרדית", היא מוסיפה ומסכמת בהזמנה פתוחה להורים בעיר: "המטרה היא שכמה שיותר הורים יצטרפו אלינו ויצאו לשטח, ייקחו אחריות על הנעשה בעיר ויהיו כמה שיותר מעורבים".

לקריאה נוספת: מנהלת מחלקת הנוער והצעירים: ״בחריש, גיל ההתבגרות מאתגר במיוחד״


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים