מבצע קיץ: בעלת הדירה דרשה תוספת של 60% במחיר השכירות

 מבט על חריש, יולי 2023

הקיץ החל וחגיגת מחירי הדיור בעיר כבר בעיצומה: מחירי השכירות קופצים מעלה והשוכרים מתמודדים מול מחירים שאינם מצדיקים, לטענת חלקם, את המשך המגורים בעיר. "בהשוואה למרכז המחירים כאן הרבה יותר זולים, אבל אנחנו לא במרכז"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2021 עזבו את חריש 1,254 תושבים, ו-7,772 תושבים חדשים הגיעו לעיר. אוכלוסיית העיר מונה כיום כ-40 אלף תושבים ועל פי הערכות העירייה מספר התושבים צפוי לגדול משמעותית גם השנה.

חופשת הקיץ החלה וברחבי העיר כבר נראות משאיות עם סבלים וארגזים המבשרות על עונת מעברי הדירה. נכון, עדיין יש דירות ריקות ופנויות בחריש, אבל לא בכמות ובמספר אליהם הורגלו תושביה הראשונים של העיר.

חריש מבט על יולי 2023
יולי 2023: מספר יחידות הדיור הריקות מסתכם בכ-500 דירות

שני גרינברג, סגנית ראש העיר וחברת הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש, משרטטת תמונת מצב עדכנית בנוגע למספר הדירות להשכרה בעיר: "בשנה שעברה היו בחריש כ-900 יחידות דיור ריקות, השנה ישנן כ-500 דירות לא מאוכלסות, כולל דירות מפרוייקטים שאמורים להסתיים הקיץ.

"בגדול, המגמה היא שמלאי הדירות הריקות שעמד על אלפי יחידות דיור לפני שנתיים ושלוש שנים, ירד ומסתכם כיום בכמה מאות בלבד וזה כמובן מסביר את עליית מחירי השכירות בעיר; ברגע שההיצע יורד הביקוש עולה".

"אין הצדקה למחיר הדירה"

משפחת טאובר, חשה את העלייה בביקושים ואת עליית המחירים על בשרה. המשפחה שכוללת את זאב טאובר, מחנך כיתה ומורה לחשבון בבית ספר יסודי, אורלי, פיזיותרפיסטית במקצועה, גל בנם התינוק וצ’אי הכלבה, מתגוררת בשכונת בצוותא.

משפחת טאובר שכירויות בחריש
משפחת טאובר: בעלת הבית דרשה להעלות את מחיר השכירות מ-2,300 שקלים ל-3,700 שקלים

בקיץ 2021 שכרו בני משפחת טאובר דירת 3 חדרים בחריש. "גובה השכירות עמד אז על 2,300 שקלים לחודש", מספר טאובר "וכעת, לפני מועד חידוש החוזה, ביקשה בעלת הדירה להעלות את מחיר השכירות לסכום של 3,700 שקלים לחודש", (עלייה של כ-60% מהמחיר ההתחלתי).

"לאחר משא ומתן עם בעלת הדירה שהבינה כי הסכום שהיא דורשת אינו ריאלי, היא הסכימה להתפשר על העלאה בסך של 700 שקלים לחודש במעמד חידוש החוזה". (עלייה של כ-30%).

למרות ההתחשבות, החליטה משפחת טאובר לחפש לעצמה מגורים חליפיים. "אני עדיין חושב שאין הצדקה לשלם 3,000 שקלים לדירה הזו. למרות שאנחנו אוהבים אותה והדירה עצמה חמודה, היא אינה עונה עוד על הצרכים שלנו כמשפחה. רצינו דירה גדולה יותר ואם אפשר גם עם נוף יפה. הדירה הנוכחית פונה למגרש החניה".

בנייני מתחם B בשכונת בצוותא צילום: מיכל מור
שכונת בצוותא. צילום: מיכל מור

"לא הגענו לחריש מתוך אידאולוגיה"

בקיץ הקרוב, לאחר שנתיים של מגורים בשכונה השיתופית, ולמרות העלויות הכרוכות במעבר דירה, תעבור משפחת טאובר לדירת 4 חדרים בשכונת אבני חן: "מצאנו דירה מטורפת בת 4 חדרים, עם נוף נהדר בסכום של 3,200 שקלים לחודש”.

טאובר מוסיף ומשתף בתחושותיו: "לא הגענו לחריש מתוך אידאולוגיה אלא בזכות מחירי השכירות הזולים, ועכשיו התחושה מעט מבאסת כי כבר לא כל כך זול פה. אמנם בהשוואה למרכז המחירים כאן הרבה יותר זולים, אבל אנחנו לא במרכז. אנחנו גרים בחריש ונסיעה למרכז דרך כביש 6 ולא בשעות העומס לוקחת שעה וזהו פרמטר כלכלי שגם צריך להילקח בחשבון".

אין הלימה בין המציאות לדרישות המשכירים

משפחת טאובר אינה היחידה שמתמודדת עם מחירי השכירות המאמירים. קרן אור איזרעאילוב (37), אם חד הורית ל-3 מתבגרים ודולה בהכשרתה, התגוררה ברחובות עד לפני כשנה.

איזרעאילוב שהתערתה במהירות בעיר והפכה לפעילה חברתית הקימה מיזם בשם "כל יכולות" הנותן מענה כלכלי וריגשי לאימהות חד הוריות בעיר, והיא גם חברה בוועד המנהל של עמותת חריש חופשית.

קרן אור איזרעאילוב
קרן אור איזרעאילוב, דירת 5 חדרים בשכונת הפרחים. המשכיר התפשר על 3,800 שקלים. צילום: קרן אור

בעזרתו של מתווך, נכנסה משפחת איזרעאילוב לדירת 5 חדרים חדשה ברחוב רקפת בשכונת הפרחים. כחודש וחצי לפני מועד חידוש החוזה, הודיע בעל הדירה לאיזרעאילוב כי הוא מעלה את מחיר השכירות מ-3,400 שקלים ל-3,900 שקלים לחודש ולאחר מכן הסכים לרדת ל-3,800 שקלים.

"כשהגעתי לחריש לפני שנה, חתמתי על חוזה שלא היה לטובתי בכלל, ללא סעיף של אופציה לחוזה ובלי סעיפים חשובים אחרים. העלאת מחיר השכירות נתן לי את האות לצאת מהדירה ולעבור לדירה אחרת, גם אם איאלץ לשלם סכום גבוה יותר.

"מצאתי דירה באותה השכונה ברחוב סביון, 5 חדרים גם היא ובמחיר דומה של 3,800 שקלים ובתנאים טובים הרבה יותר", מספרת איזרעאילוב. "חובה שתהיה רגולציה במחירי השכירות בארץ. לא הגיוני שכל בעל דירה יכול לדרוש מחיר כראות עיניו".

כביש 6
"אין יציאה לכביש 6 וחסרים עוד המון דברים"

"חריש עדיין לחלוטין עיר בבניה, אין יציאה לכביש 6, אין כאן תעסוקה וחסרים פה עוד המון דברים בכדי לדרוש את המחירים הגבוהים כפי שדורשים כיום", מוסיפה איזרעאילוב.

"חריש מקסימה וההון האנושי כאן מבורך. המון טבע ירוק מסביב, אוויר נקי, וייב נהדר וכייפי, מיקום נוח-שעה לצפון ושעה למרכז. רכשתי פה חברים ומכרים ואני מאד אוהבת את העיר, מבחינתי אני גרה במקום מושלם, אבל אין הלימה בין המציאות לבין מה שדורשים בעלי הדירות".

"גם החזר המשכנתא שלי עלה ב-500 שקלים"

טאובר מסכים עם איזרעאילוב ומבקש להעביר מסר לבעלי הדירות בחריש: "אני מקווה שבעלי הדירות יכנסו לפרופורציה, ועם כל הבנתי להעלאת הריביות והמשכנתאות, יתחשבו גם בנו, השוכרים".

ואכן, התייקרות המשכנתאות מהווה ככל הנראה גורם מרכזי בהחלטת המשכירים להעלות את דמי השכירות לשם יצירת איזון מול תשלום המשכנתא החודשי שהם משלמים. אך לא כולם פועלים כך.

רחוב יחד בצוותא
"אני יודעת שהכל התייקר, גם החזר המשכנתא שלי עלה ב-500 שקלים"

בוקי ברדע, בעלת דירת 3 חדרים ברחוב יחד שבשכונת בצוותא השכירה לראשונה את דירתה בקיץ 2022 במחיר של 2,800 שקלים לחודש. כעת לפני חידוש החוזה בחרה ברדע שלא להעלות את מחיר השכירות.

"אני יודעת שהכל התייקר, גם החזר המשכנתא שלי עלה ב-500 שקלים, ולמרות זאת איני אוחזת בדעה כי נטל המשכנתא שלי אמור ליפול על השוכר. אני יודעת שאני יכולה לדרוש ולקבל גם 3,000 שקלים וגם 3,200 לחודש, אך כמי שגרה המון שנים בדירות שכורות, אני יכולה לגלות הזדהות עם השוכרים. זה שאני כבעלת דירה יכולה לדרוש סכום שכירות גבוה יותר עבור הדירה שלי, לא בהכרח אומר שזה מוצדק", כך ברדע.

עלייה של 1,000 שקלים

אירית שני (53) הגיעה לחריש מרחובות לפני ארבע שנים ומתגוררת בדירת 5 חדרים ששכרה ישירות מהקבלן ברחוב לוטם בשכונת הפרחים. כשנכנסה לדירה וחתמה על החוזה, מחיר השכירות עמד על 2,800 שקלים.

אירית שני שכירות בחריש
שני: "המחירים כבר לא מצדיקים את המחיה היקרה הכרוכה במגורים באזור"

כעת, מספר חודשים לפני חידוש החוזה, מבקש הקבלן להעלות את מחיר השכירות ב-1,000 שקלים נוספים ושני בחרה לחזור לרחובות עם סיום החוזה.

"הגעתי לחריש כי מחירי השכירות היו מאד זולים ועכשיו המחירים כבר לא מצדיקים את המחיה היקרה הכרוכה במגורים באזור, הצורך בהחזקת רכב והנסיעות המרובות למרכז. מספרת שני. "אם הקבלן היה משחרר אותי מהחוזה לפני הזמן, הייתי עוזבת כבר עכשיו אבל אני עדיין כבולה בחוזה".

חריש מבט על יולי 2023
חריש במבט על, יולי 2023

כמו שוכרים אחרים, גם שני מביעה תקווה לגבי עתידה של חריש: “אני מאד מקווה שהמחירים יחזרו להיות שפויים יותר ושיוקם בעיר אזור תעשיה. כרגע אני לא רואה הצדקה למחירים הגבוהים שדורשים".

על פי נתוני לוח דירות חריש, מחיר השכירות הממוצע לדירת 4 חדרים נע בין 3,300 שקלים ל-3,600 שקלים. לשם השוואה, במחצית הראשונה של שנת 2022 נעו מחירי השכירות לאותן דירות בטווח המחירים בין 2,900 ל-3,200 שקלים לחודש, כך שמדובר על עלייה של 12-13% בממוצע בשנה.

חריש מבט על שכונת מעו"ף יולי 2023
בונים בחריש, אבל הרבה פחות. בצילום: פרויקט בבנייה, יולי 2023

על פי נתוני הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש בשנת 2022 הונפקו טפסי 4 (תעודות גמר) ל-547 יח"ד, לעומת שנת 2021 בה עמדה כמות תעודות הגמר על 2,533 יח"ד. נתון זה מצביע בצורה ברורה על ירידה בהיצע הדירות החדשות שנכנסו בשנה החולפת לשוק המגורים בעיר.

גרינברג מסכמת: "גם אם מסתכלים על הבנייה העתידית, למשל שכונת הטרפז, שרבים מתושביה העתידיים הם זוכים בני המקום שאין ברשותם דירה כלל, מדובר על עלייה בהיצע השכירות אך לא בהיצע הדירות למגורים, וגם העלייה הזו היא מצומצמת יחסית. הווקטור של חריש הוא שיהיה פחות היצע ולכן תמשיך עליית המחירים בעיקר בשוק השכירות".

לקריאה נוספת: חריש יקרה לי: האם משתלם לגור בחריש?


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

4 תגובות לפוסט זה
  1. השוכרים שלי משלמים לי בחריש כבר 3 שנים 2400 ₪. לא צריך להיות חזירים

  2. היי אנחנו עכשיו מקבלים מהשוכרת על דירת 3 חדרים 2400 אני לא מתכוון לעלות יותר מ2800
    מי שמתנהג בחזירות בסוף זה יתנקם בו ..
    זה שאני משלם משכנתא והלוואות בסך 6500 אלף זה לא בעיה של השוכר

השאר תגובה

פרויקטים