מתחת לאף: שני טיולי חורף שאסור להחמיץ

מימין: נחל חביבה. משמאל: הנוף הנשקף ממצפה מורן. צילומים: לידור שקד

פריחות, נופים מרהיבים ופעילות מהנה בחיק הטבע המותאמת לכל המשפחה -את כל אלה מציעים שני מסלולי טיול קרובים לחריש ויפים במיוחד: מצפור חוטם הכרמל ונחל חביבה


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


תצפית מרהיבה: מצפור חוטם הכרמל

כ-25 דקות נסיעה מחריש, בין בנימינה לזכרון יעקב שוכנת שמורת חוטם הכרמל. השמורה מציעה למטיילים מסלול נוח להליכה וקצר יחסית. אורכו של המסלול הוא כ-3 ק"מ (חצי שעה הליכה לכל כיוון בקצב נוח).

שמורת חוטם הכרמל היא למעשה הקודקוד הדרומי של הר הכרמל. המסלול שלפנינו, מקטע קצרצר משביל ישראל, מספק טעימה בלבד מהשמורה – מצפור מורן, הנמצא בכניסה לתחומה. המסלול אינו מוצל ועל כן הוא מתאים יותר לתקופות הסתיו והחורף, לימים מעוננים וכאלה המתאפיינים ב"שמש שקרנית". דרך הכורכר אינה בוצית ולכן מאפשרת צעידה גם לאחר ימים גשומים.

חשוב לציין כי המסלול אינו מותאם לעגלות ילדים, אולם משפחות עם ילדים קטנים הנישאים במנשא או הולכים עצמאית בהחלט יכולות לטייל במקום. התוואי כולל טיפוס במדרגות והליכה בדרך סלעית המובילה אל נקודת השיא של הטיול – תצפית מרהיבה ונוף מרשים המתגלה לעין.

בשמורה ניתן לחזות בפריחה, מהמוקדמות באזור, של נרקיסים ורקפות. עם זאת גולת הכותרת של הטיול הוא המצוק והנוף המתגלים בסופו. ייחודו של חוטם הכרמל הוא העובדה שעל אף גובהו הצנוע, כ-150 מטר מעל פני הים, הוא מזדקר באופן מרשים מעל לסביבתו ומספק תצפית פתוחה והיקפית כמעט ממערב – אל רצועת החוף מג'סר א-זרקא ועד נתניה ודרומה מכך. עם ראות טובה ניתן אף להשקיף הרחק עד חריש.

חוטם הכרמל מחצבת בנימינה
[1] נקודת המוצא של המסלול: הכניסה למחצבת בנימינה
נקודת מוצא: נקודת היציאה למסלול סמוכה לפארק ז'בוטינסקי, המוכר בזכות אמפי שוני ומופעי המוזיקה המתקיימים בו וכן בזכות המדשאות של הפארק הסמוך אליו. מיד לאחר הפניה מכביש 652 לפארק זבוטינסקי/שוני, לא עולים עם הכביש המתעקל ימינה, אלא ממשיכים ישר על עבר רחבת חניה גדולה, בכניסה למחצבת בנימינה ההיסטורית.

מסלול: המסלול מתחיל מהשער [1] המוביל לדרך מחצבת בנימינה הישנה שפעילותה הופסקה בשלהי שנות ה-90' ועברה תהליך שיקום.

מחצבת בנימינה חוטם הכרמל טיולים
[2] המחצבה הישנה בבנימינה. המבנים מיועדים לשימור
לאחר צעידה של 400 מטרים בדרך כורכר רחבה ודי סתמית, מגיעים למבני התפעול הישנים של המחצבה [2], מבנים היסטוריים שמיועדים לשימור. 250 מטרים לאחר מכן מתגלה מימין הנוף הפתוח של המחצבה [3] ומשמאל מסילת רכבת החוף.

טיול חוטם הכרמל מחצבת בנימינה
[3] הצצה לנוף הפתוח. ביום טוב ניתן לראות צבאים
אם יתמזל מזלכם ותשמרו על שקט תוכלו לראות את עדר הצבאים שמתגורר ברמת הנדיב ומבקר גם במחצבה. הצבאים בולטים יותר בחודשי החורף על רקע צבעי הירוק.

[4] עלייה מתונה בדרך למצפור
ממשיכים בעליה המתונה ונצמדים לאורך כל הדרך לשביל השמאלי, על עבר התורן ודגל ישראל הענק המתנוסס בראשו [4].

הכניסה למצפה מורן בשמורת חוטם הכרמל

לאחר 850 מטרים העלייה הופכת תלולה יותר ומתמתנת שוב בהמשך. בהתפצלות השבילים ממשיכים עם הדרך השמאלית, על פי סימוני שביל ישראל המוכרים. בסופם של 1.5 קילומטר של הליכה, תגיעו למצפה מורן, שער הכניסה לשמורת חוטם הכרמל והנקודה המובילה לתצפית [5].

העלייה למצפה מתבצעת בעזרת גרם מדרגות מסודר

כאמור, הדרך לתצפית היא דרך קצרה אך תלולה וסלעית, משולבת גרם מדרגות שהטיפוס בה שווה הכל. מצפה מורן הוקם לזכרו של מורן ורדי ז"ל, לוחם השייטת שנפל בקרב ב-2004.

תצפית מרהיבה אל נופי הסביבה
טיול חוטם הכרמל מחצבת בנימינה
תצפית אל הים

ואם המראות לאורך המסלול עד כה הרשימו אתכם, הרי שהנוף הנגלה ממצפור העץ אליו תגיעו בסיום העלייה, הוא מרהיב ביופיו וכולל תצפית יפהפיה אל הים.

חוטם הכרמל טיולים
נוף פנורמי לכיוון מערב ודרום

התצפית היא גם נקודה אידיאלית לעצירה ומנוחה. יתוכלו לשבת במשטחים המסודרים שם להפסקת אוכל קלה ולהציץ בין חרכי סלעי המצוק ולאתר, בתקופה זו של השנה, פריחה מוקדמת של נרקיסים ורקפות.

חוטם הכרמל טיולים נרקיס
פריחה מוקדמת של נרקיסים
חוטם הכרמל טיולים רקפות רקפת
רקפות במצפור מורן

מכאן יש לרדת בזהירות בדרך הסלעית ממנה הגענו לתצפית ולשוב על עקבותינו אל החניה.

דרגת קושי: קלה;

מרחק מחריש: 18 ק"מ;

זמן נסיעה מחריש: 25-30 דקות;

עונה מומלצת: סתיו / חורף;

WAZE: מחצבה (חוטם הכרמל);

חביב הקהל: פארק נחל חביבה

אם עבור ההגעה למצפור בחוטם הכרמל נדרשת הליכה של כחצי שעה, הרי שבפארק נחל חביבה תוכלו להגיע עם הרכב סמוך מאוד לערוץ הנחל, האטרקציה המרכזית בפארק.

נחל חביבה
פארק נחל חביבה: הנחל שוקם וניתן לראות במקום סרטנים ועופות מים

בנוסף, הביקור והטיול בשבילים ובסביבת הנחל אינם מוכתבים על ידי מסלול אחד ויחיד, אלא מעניקים למבקרים אפשרויות בחירה בין מספר מסלולים, שמציעים סביבה רגועה ונעימה במיוחד, להליכה ולרכיבה גם יחד.

נחל חביבה טיולים רכיבה אופניים צילום: ינון בירן
קיימים מספר מסלולים להליכה ורכיבה נוחה. צילום: ינון בירן

נחל חביבה הוא אחד מהיובלים של נחל חדרה והוא קרוי, בדומה לקיבוץ להבות חביבה הסמוך, על שמה של חביבה רייק, לוחמת הפלמ"ח. מקורותיו בשומרון והוא זורם מערבה עד החיבור לנחל חדרה אליו הוא נשפך. לאחר שנים של הזנחה שוקם תוואי הנחל בשנים האחרונות שיקום מרשים, שכלל ניקוי וחישוף צמחיה, נטיעת מאות עצים והסדרת הזרימה של הנחל על ידי פיתוח מפלונים וסכרי אבן קטנים, דרכם יכולים המטיילים, בתקופות בהם הזרימה בערוץ מאפשרת, לחצות את הנחל לגדה השנייה.

נחל חביבה
לחצות את הנחל מגדה אחת לשנייה

לאורך ערוץ הנחל ניתן להבחין בסרטנים רבים ובעופות מים שונים. לאורך הגדה המזרחית ישנם גם פינות מוסדרות מאבן לפיקניקים. יש לציין כי חל איסור על הבערת אש בשטח הפארק. עוד מתבקשים המבקרים לאסוף את האשפה ולא להשאירה באתר.

נקודת מוצא: הכניסה לפארק הינה מכביש הגישה למושב שדה יצחק שנמצא בתחומי המועצה האזורית מנשה, כ-15 דקות נסיעה בלבד מחריש. לבאים מחריש יש לפנות ימינה בצומת להבות חביבה על כביש 581. ניתן לחנות בכניסה לפארק או באחד ממפרצי החניה המוסדרים לאורך דרך הכורכר.

מסלול: מסלול המקיף את תוואי הנחל שבשטחי הפארק מסתכם בהליכה של כקילומטר. לאלו המעוניינים להאריך את השהות במקום מוצע לטייל במסלול מעגלי של כ-3 ק"מ, היוצא מחלקו הצפוני של הפארק שמאלה ומקיף את מושב שדה יצחק.

דרגת קושי: קלה;

מרחק מחריש: 13 ק"מ;

זמן נסיעה מחריש: 15 דקות;

עונה מומלצת: כל השנה;

WAZE:  פארק נחל חביבה;

*תודה לינון בירן על הסיוע בהכנת הידיעה.

לקריאה נוספת: טיולים בסביבת חריש


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה

השאר תגובה

פרויקטים