הסדרי החניה החדשים: "כמות החניה הפנויה כאן רק ירדה בינתיים"

עשרות קנסות חילקה העירייה בשבוע הראשון ליישום תקנות החניה החדשות ונראה כי המהלך המדורג לאכיפת החוק בלבל את התושבים וגרם לבעלי עסקים להעביר ביקורת חריפה: "במצב הקיים התושבים יעדיפו לקנות מחוץ לעיר ולא אצלנו וזה עצוב מאוד". "גם 4 שקלים תשלום לשעה זה שיקול עבור התושבים. יש פה הרבה שמחשבים כל שקל"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


בשבוע שעבר נכנסו לתוקף תקנות החניה החדשות בעיר. חוקי החניה החדשים יחד עם ההנחיות להסדרת הנראות של חזיתות העסקים בשדרת דרך ארץ, שנכנסו גם הן לתוקף לאחרונה, מחוללים שינוי דרמטי בליבה הפועם של העיר – שדרת דרך ארץ.

דרך ארץ חניה חוק החניה
חניה בשדרת דרך ארץ אתמול בשעות הצהריים

חוק עזר "העמדת רכב וחנייתו" מעניק לפקחים העירוניים סמכויות אכיפה בעבירות חניה. גובה הקנסות משתנה בהתאם לסוג העבירה. כך לדוגמה, הקנס על חניה ב"אדום-לבן" או בחנייה כפולה הוא 250 שקלים, חניה עם ארבעה גלגלים על המדרכה "תזכה" את הנהג בקנס של 500 שקלים, ואילו חניה בחניית נכים עלולה לגרור אחריה קנס של 1,000 שקלים.

עוד קובע החוק החדש כי תושבי חריש נדרשים לשלם עבור חניה כחול-לבן באמצעות אפליקציות שונות, ולחונים יינתנו 20 דקות ראשונות של חניה חינם. בעירייה הסבירו כי החניה בתשלום נועדה לעודד את אזורי המסחר העירוניים על ידי הנגשת מקומות החנייה באזורי המסחר  ללקוחות, אלו שעד כה נתפסו לשעות ארוכות וללא כל הגבלה. "המפסידים מהמצב היו הלקוחות ובעלי העסקים. הם גם אלה שירוויחו מהסדרת חנייה בתשלום, כפי שמוכיח הניסיון ברוב הערים בישראל", ציינו בעירייה.

החונים כחוק בכחול לבן ללא תשלום קיבלו אזהרה. החונים בצורה אסורה קיבלו קנס. מהלך הדרגתי שבלבל את התושבים

עשרות קנסות בשבוע

תעריף החניה בכחול לבן בעיר, עומד על  4 שקלים לשעה בין השעות 19:00-8:00  בימים א'-ה', ובין השעות 13:00-8:00 בימי ו' . כאמור, לחונים ינתנו 20 דקות ראשונות של חניה בחינם, אך על הנהגים חלה החובה להפעיל את תשלום החניה – מהדקה הראשונה.

מתוך מטרה להטמיע את השינויים בשטח בצורה מדורגת, החליטה העירייה כי לחונים ב"כחול-לבן" כחוק – במקביל למדרכה – שלא הפעילו את החניה בתשלום, יירשמו בשבועיים הראשונים דוחות אזהרה בלבד וקנסות על חניה כנדרש בכחול-לבן ללא תשלום יחויבו בקנס של 100 שקלים רק החל מה-6 בנובמבר. עם זאת, האכיפה כנגד חניות באלכסון בשדרה נכנסה לתוקפה כבר בשבוע שעבר. מעיריית חריש נמסר כי במהלך השבוע הראשון להחלת התקנות חילקו פקחי העירייה 135 דו"חות ברחבי חריש (על שלל עברות), עשרות מהם על חניה.

השבוע: אכיפה בשדרת דרך ארץ

המהלך המדורג יצר בלבול בקרב התושבים. אלו החונים במקביל למדרכה ללא הפעלת התשלום, לא חוששים מדוחות האזהרה ומרגישים נוח להשאיר את רכבם במשך שעות ארוכות, ואלו החונים באלכסון ובטוחים כי לכל היותר יזכו בדו"ח אזהרה בלבד, גילו קנס של 250 שקלים המוצמד לשמשת הרכב. "זו היתה טעות לעשות מהלך חלקי ולא מלא, כמות החניה הפנויה כאן רק ירדה בינתיים", מספר אחד מבעלי העסקים בשדרה.

 ירידה של 50% במספר הלקוחות

בעלי עסקים עימם שוחחנו מתחו ביקורת רחבה ומפורטת על מדיניות החניה החדשה, אך בו בעת חששו מלהיחשף והעדיפו שלא להתראיין. "אם אדבר יסמנו אותי בעירייה", ציינה בעלת עסק אחת. "אם אגיד מה שאני חושב, זה יפגע בי כשאגש למכרז להפעלת דוכנים באירועים העירוניים", הסביר בעל עסק אחר.

חומוס עבודי, חריש
אבו חוסיין: "התושבים בסטרס, לא בטוחים שהבינו את הכללים החדשים ופוחדים לחנות כאן שמא יקבלו דו"ח"

לעומתם, עבודי אבו חוסיין, בעל חומוסיית עבודי דיבר בגלוי על ההשפעה השלילית שהביאו עימן, לדעתו, תקנות החניה החדשות. "בשבוע האחרון המקום נהיה מדבר. ביום שישי האחרון, שעות השיא של השבוע, בשעות השיא של השבוע היתה לי ירידה של 50% במספר הלקוחות. מאז שנכנסו התקנות החדשות התושבים בסטרס, לא בטוחים שהבינו את הכללים החדשים ופוחדים לחנות כאן שמא יקבלו דו"ח. וכן, גם 4 שקלים תשלום לשעה זה שיקול עבור התושבים. יש פה הרבה שמחשבים כל שקל".

"20 דקות הם מעט מדי, בטח בעסק כמו שלי, שרק לדפדף בתפריט לוקח 10 דקות. הפתרון הוא לתת לתושבים שעה שלמה בחינם, בנוסף יש להמשיך ולאפשר חניה באלכסון כדי לאפשר יותר מקומות חניה ליותר לקוחות".

"המצב הקודם היה עדיף", מספר מוכר באחת הפיצריות בשדרה. "החניות באלכסון אפשרו לפי שניים לקוחות לחנות כאן ועכשיו קשה יותר למצוא כאן חניה. בנוסף, בגלל שכעת החניה עולה כסף, מי שמגיע אלינו מעדיף לקנות ולברוח ולא להישאר ולשבת כאן".

"החניות באלכסון אפשרו לפי שניים לקוחות לחנות כאן ועכשיו קשה יותר למצוא כאן חניה"

"התושבים יעדיפו לקנות מחוץ לעיר ולא אצלנו"

"ההצהרה כי חניה בתשלום תעודד תחלופת הרכבים במפרצי החניה, לא משכנעת גם את א', בעל עסק במקטע המרכזי של שדרת דרך ארץ. "אני לא מאמין שזה יצליח בגלל שלא הגדילו את אופציות החניה אלא הקטינו אותם. אין לי בעיה עם החניה בתשלום. מדובר במהלך נכון, כולנו הרי רוצים שדרה מסודרת ובטוחה לתנועה, אך בסופו של דבר כמכלול לא נתנו לנו פתרון. לא הגדילו את החניות, החניונים רחוקים ואמצעי תחבורה ציבורית חלופיים שיסיעו תושבים אל ומן השדרה אין כאן. במצב הקיים התושבים יעדיפו לקנות מחוץ לעיר ולא אצלנו וזה עצוב מאוד".

נאור שמש - סאנשיין אספרסו בר חריש
שמש: "מה שאתם עושים זה פשוט לסגור לנו את העיר, לתת לתושבים לחפש מקומות ישיבה מחוץ לעיר"

דברים דומים ביטא בחריפות נאור שמש, בעל בית הקפה "סאנשיין", בתגובה לפוסט של העיריה שבישרה על הטבה משמעותית שהביאו עימם הסדרי החניה: "בושה וחרפה! בעלי עסקים שנותנים דם יזע והמון שעות קורעים את עצמם כדי להביא פרנסה הביתה, ומה שאתם עושים זה פשוט לסגור לנו את העיר, לתת לתושבים לחפש מקומות ישיבה מחוץ לעיר".

התנגדות חריפה לפירוק סגירת החורף

המחלוקת והמתח סביב הסדרי החניה החדשים בעיר מצטרפים למהלך משמעותי נוסף שיצא לדרך לפני מספר חודשים והתמקד בהסדרת נראות החזיתות המסחריות בעיר, כללי מותר ואסור בעניין הצבת ציוד מחוץ לבית העסק ודגש על הגברת הנגישות לאורך השדרה המקורה. "המטרה המרכזית של המדיניות החדשה היא מיצוב השדרה כשטח מסחר עירוני מזמין ונעים שיאפשר צמיחה ושגשוג של העסקים", ציין ראש העיר, יצחק קשת עם פרסום המדיניות החדשה לפני מספר חודשים.

מדיניות חדשה לניהול הנראות בחזיתות המסחריות

במסגרת המדיניות החדשה הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה -חריש דרשה מבעלי עסקים לפרק סגירות חורף ולהותיר מעברים פתוחים בקולונדה לטובת מעבר חופשי של תושבים.

סיור בשדרה מגלה כי בעלי העסקים יישרו קו באופן חלקי בלבד עם ההנחיות. סחורות רבות עדיין מוצבות בפתח החנויות, בחלק ניכר מהחנויות, הבמות המוגבהות והדקים אותם נדרשו בעלי העסקים לפרק עדיין נמצאים במקומם.

גם מהלך זה נתקבל ברגשות מעורבים בקרב בעלי העסקים. "מאז שהחליטו לאכוף את הסדר בחזיתות אפשר ללכת באופן שפוי יותר לאורך השטח המקורה. זה לא הג'ונגל שהיה פה לפני כן", מודה בעלת עסק בשדרה.

מדיניות עסקים
חזיתות עסקים במאי 2022: "מאז שהחליטו לאכוף את הסדר בחזיתות אפשר ללכת באופן שפוי יותר לאורך השטח המקורה"

אבו-חוסיין חושב אחרת והוא נלחם להותיר את סגירת החורף שהקים חרף דרישת הוועדה המיוחדת. "סגרתי את החלק שלי כדי לאפשר הנאה מקסימלית ללקוחות שלי, ניתוק מרעש, ממפגעי מזג אוויר וכדי שלא יטיילו עם כלבים בין השולחנות בזמן הארוחה. המדרכה מספיק רחבה כדי לאפשר לי לפעול ככה ועדיין להעניק מספיק מקום לאנשים ללכת בשדרה.

"בנוסף, על השטח החיצוני הזה אני משלם ארנונה מלאה – למה אני צריך לפנות מקום שאני משלם עליו? 30 אלף שקלים שילמתי על הסגירה הזו. את החסכונות של הילדים שלי שברתי בשביל להשקיע בעסק הזה. אני כאן שנתיים, למה לא בלמו אותי כבר אז, כשהתחלתי להקים את הסגירה החיצונית? אלחם עד הדקה ה-90 כדי להמשיך לפעול ככה".

עבודי חומוס חזיתות עסקים מדיניות עסקים סגירת חורף
המחלוקת על סגירת החורף של עבודי. "תנו לנו להתקדם ולהצליח, תאפשרו לנו להחזיק את הראש מעל המים"

"בעוד כמה שנים זה יראה טבעי"

"אני לא יודע אם כולם מודעים לכך שכל שני וחמישי נסגר עסק בעיר", מציין אבו חוסיין. "בעלי העסקים בעיר ואני בתוכם – גוססים. אני קורא לעיריית חריש ולראש העיר הנכבד לשמוע את צעקתנו. אני אוהב את חריש ורואה בה המון פוטנציאל ולכן בחרתי להגיע הנה, אך המצב חייב להשתפר. תנו לנו להתקדם ולהצליח, תאפשרו לנו להחזיק את הראש מעל המים".

האם שני המהלכים המדוברים ייטיבו עם תושבי העיר ועם בעלי העסקים? ימים יגידו. בינתיים עושה רושם כי המציאות החדשה מקרבת בין בעלי העסקים. לאחרונה הוקמה קבוצת וואטסאפ בשם "עצמאים בחריש למען חריש עצמאית" בה חברים בעלי עסקים והשבוע הם צפויים להתכנס למפגש רב משתתפים כדי לדון בגיבוש עמדה ונקיטת צעדים להתמודדות עם אותן החלטות עירוניות, שלתפישתם פוגעות בהם משמעותית.

מנגד, יש מי שבטוח ששני המהלכים יוכיחו עצמם לטובה: "אנחנו רק בתחילת הדרך וייקח עוד קצת זמן להתרגל להסדרים החדשים, אבל אין לי ספק שגם הלקוחות וגם בעלי העסקים הם אלה שירוויחו מהסדרת החנייה בתשלום, כפי שמוכיח הניסיון בערים רבות בישראל", סיכם ראש העיר בתום שבוע ראשון של החלת הסדרי החניה לאורך השדרה.

פקח פקחים חניה דרך ארץ חוק החניה
פקחים בחריש: "לא נהנים להעניק דו"חות אבל אין ברירה"

ואילו אחד מפקחי התנועה שמסתובב בשטח מסכם בדרכו שלו: "התושבים מתחילים לאט לאט להבין את המצב. אני רואה שיפור הדרגתי במצב החניה בדרך ארץ, הרבה יותר חניות כחוק והנתיב הנוסף שהיה חסום דרך קבע בגלל החניה באלכסון, כעת פנוי יותר. בעוד כמה שנים זה יראה טבעי לכולם. כרגע זה בהחלט מצב לא נעים, לא לנו ולא לתושבים. אנחנו לא נהנים להעניק דו"חות אבל אין ברירה".

לקריאה נוספת: הוחלט: העירייה והוועדה המיוחדת יעשו סדר בנראות העסקים בעיר


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

5 תגובות לפוסט זה
  1. הבעיה בתואר ראש עיר במקרה שלנו היא שיש עיר אבל אין ראש כי הפתרונות הם בלי שכל…!!!

  2. מי ירוויח הכי הרבה מכול הנושא זה העירייה שם יזרמו ים של כספים רק חבל שבמקום לעודד רכישה בחריש אני כבר נסעתי לפרדס חנה לקניות לחניה של שעתיים חינם חבל ככה עסקים רק יסגרו

  3. חניות באלכסון איפשרו חניה בדרך ארץ. עכשיו אין חניה בכלל. אני ויתרתי על קניות בדרך ארץ, וקונה רק בקניון מור/מחוץ לעיר. מרחמת על בעלי עסקים בדרך ארץ-אין איפה לחנות לידם!! הלוואי ומאפשרו שוב חניה באלכסון. עם הפקקים נתמודד.

  4. סוף סוף! החניה באלכסון היא ממש אסון, אי אפשר לנהוג ככה בדרך ארץ!
    יש חניות (קטנות מידי) בחינם ליד וצריך להרגיל אנשים לסדר וארגון

השאר תגובה

פרויקטים