עיריית חריש הציגה תכנית מחודשת לשכונת מעו"ף

חנייה אלכסונית, מסוף תחבורה ציבורית, שצ"פים ירוקים, עידוד הליכה ושטחי מסחר רבי קומות לצד מסחר שכונתי. כך תיראה בעתיד (הרחוק) השכונה הרביעית של חריש

בימים אלה מתחילה להתאכלס שכונת מעו"ף או בשמה המלא, מרכז עסקים ופיתוח. בשלב זה, מעבר לבנייני מגורים של הקבלנים 'דונה' ו'האחים אוזן' שנבנו במסגרת תכנית מחיר למשתכן, לא קיימים בשכונה מבני ציבור, למעט מתחם של שישה גנים בבנייה שעתיד להיחנך בספטמבר הקרוב.

שכונת מעו"ף בבנייה
שכונת מעו"ף בבנייה

גם גינות משחקים או שצ"פים טרם הוקמו ושטחי המסחר והתעסוקה שאמורים להוות את לב ליבה של השכונה, טרם תוכננו. העיכוב המשמעותי בתכנון השכונה נבע מריביזיה תכנונית. לפני כשנה הבינו ראשי הרשות כי קיים צורך בשינוי תכנית התב"ע לשכונה. הסיבה נעוצה בעיקר בכישלון שיווק המגרשים המסחריים שיצאו למכרז, בעיה אקוטית כאשר מדובר בשכונה שאמורה להוות את לב ליבם של המסחר והתעשייה בחריש. סיבה משמעותית נוספת היתה הגדלת מרחב התכנון של חריש והוספת שכונת חריש דרום כשכונה מעורבת מגורים ומסחר גם כן. הרחבת מרחב המוניצאפלי של חריש שינתה את תפקיד שכונת מעו"ף מאזור תעסוקה בדופן העיר למרכז עירוני בליבת העיר;

מפגש שיתוף ציבור של תושבי שכונת מעו"ף. יולי 2019

השינוי הנדרש בתכנון השכונה הוליד גם ציפיות גבוהות בקרב דיירי השכונה. אלה השתתפו בכנס שיתוף ציבור שהתקיים ביולי 2019 – שם שטחו את הציפיות והמחשבות לגבי עתיד השכונה והתכנון המחודש.

לאחרונה, תשעה חודשים לאחר מפגש שיתוף הציבור הראשון, התקיים מפגש 'זום' עם נציגי תושבי השכונה בו הציגו יעקב נתניהו, מנכ"ל העירייה, ויניב מרכנתי, מ"מ מהנדס העיר, את התכנית החדשה לבינוי שכונת מעו"ף.

מענה לבעיית שיווק המגרשים המסחריים?

שכונת מעו"ף, שעתידה להיות המרכז העסקי והתעסוקתי של העיר חריש, תוכננה בהתאם לתפישות חדשניות ביחס לאורבניות מתקדמת משלבות בין מגורים לבין אזורי תעסוקה ומסחר ויוצאות נגד הקמת פארקי תעשייה נפרדים מהערים עצמן. אולם השילוב בין מגורים ואזורי מסחר ותעשייה יוצר גם אתגרים משמעותיים בניהול אינטרסים שעלולים להיות מנוגדים. כך לדוגמה, אזור תעסוקה עירוני דורש מרכזיות גבוהה, שילוב אמצעי תחבורה ציבורית ופתרונות חנייה מרובים. עמידה בדרישות אלה עלולה ליצור עומס תנועה מוגבר בשכונה ולפגוע באיכות החיים של התושבים באיזור.

שלט שכונה מעו"ף
"שכונת מעו"ף היא שכונת החמצן של חריש"

"כמות המשתנים בכל החלטה היא כבירה", ציין נתניהו בפגישת הזום והוסיף: "עבדנו על התכנית החדשה מספר חודשים, נשקלו הרבה מכלולים. יש לנו לא מעט שותפים וראייה כוללת שמסתכלת על עיר שלמה", עוד הוסיף נתניהו כי שכונת מעוף תוכננה כמרכז עסקים ראשי: "שכונת מעו"ף היא שכונת החמצן של חריש. בלי קשר לחריש דרום, שכרגע מוקמת, העיר זקוקה לכל מ"ר של תעסוקה שיכניסו כספים לקופת העירייה".

יחד עם זאת, האתגר המרכזי העומד עדיין בפני מתכנני השכונה והמועצה, הינו הצלחת השיווק של שטחי המסחר ליזמים. כאמור, המכרזים הקודמים כשלו ונראה כי גם התכנית החדשה שמוצגת כעת אינה מציגה מענה אמתי לבעיית שיווק המגרשים המסחריים. עובדה זו מעמידה בספק את ישימות התכנית החדשה.

"בשלב זה שני מגרשים בלבד הוצאו למכרז. אנחנו נחושים להצליח בשיווק המכרזים", ציין נתניהו והוסיף כי על פי הערכה השלמת בניית מבני המסחר והתעסוקה בשכונה תארך כעשר שנים.

 תנועה, תחבורה ובטיחות

 תכנית השכונה כפי שהוצגה על ידי מרכנתי מתבססת על ארבעה רכיבים, הראשון בהם הוא תכנון התנועה והתחבורה.

תנועה ובטיחות מעו"ף
תנועה ובטיחות מעו"ף

התחבורה בשכונה תוכננה בהתאם לתפישת 'מיתון תנועה' השלטת בשאר שכונות העיר. בהתאם, תוכנן מדרג של רחובות ממותני תנועה בהם המהירות המותרת היא 30 קמ"ש (צהוב) רחובות ממותני תנועה בהם ינועו כלי רכב ציבוריים וכבישים היקפיים לשכונה המחברים אותה לשאר העיר.

בהתאם להבנה שאיזור תעסוקה עתידי מצריך נגישות גבוהה, פרישת תחנות האוטובוס בעיר תוכננה במרווחים קבועים ונגישים. בשכונה יוקם גם מסוף תנועה מרכזי (מזרחי) שיגדיל את נגישות תושבי החוץ לשכונה.

בתכנון: חנייה אלכסונית, בניגוד לתכנון הקיים כיום בעיר

אחד החידושים הבולטים בשכונה הוא תכנון חנייה אלכסונית שבוצע לטובת הגדלת מקומות החנייה הפוטנציאלים. השכונה שעתידה להוות מרכז אורבני תצטרך להתמודד עם עומס תנועה גדול מהרגיל. להערכתו של יניב מרכנתי, מ"מ מהנדס העיר, חניה אלכסונית בשכונה תעניק תוספת של 30%-50% מקומות חנייה בהשוואה לחנייה מקבילה למדרכה. "תכנון החנייה בניצב / אלכסון נעשה על מנת לתת תמיכה לעסקים העתידיים של השכונה", ציין מרכנתי.

נדבך נוסף בתפיסת מיתון התנועה הוא עידוד הליכה ונגישות גבוהה. בהתאם, התכנית פורסת שצ"פים ירוקים ומערכת הליכה נוחה במרווחים קבועים.

שטחים ציבוריים פתוחים

לצד הרצון בניצול מקסימלי של שטחי השכונה לטובת מסחר ותעסוקה כוללת התכנית מספר שטחים ירוקים. שלוש גינות ציבוריות קטנות יוקמו במתחמי המגורים הקיימים (אליפסות ירוקות).

שטחים ציבוריים פתוחים מעו"ף
שטחים ציבוריים פתוחים מעו"ף

גינה ציבורית נוספת תוקם בין מתחם המגורים למתחם התעסוקה (אליפסה כחולה) ותהווה גם שביל הליכה מקשר בין חלקי השכונה השונים.

בנוסף, מתוכנן לקום בדופן הצפוני של השכונה מרחב ירוק נוסף המשתרע על שטח של 15 דונם וגם הוא יצור מעברים נגישים להליכה רגלית. סך הכל יוקמו בשכונה 30 דונם של שצ"פים ירוקים. תכנון השכונה בכללותה שמעודד נגישות והליכה מייצר מערכת הליכה נוחה (קווים אדומים) עם נקודות יציאה במרחקים קבועים של 170 מטרים.

שימושי קרקע ומבנים ציבוריים

על פי התכנית שהוצגה יוקם בצידה המערבי של השכונה בית העירייה החדש ומרכז חירום הכולל נקודת משטרה, תחנת כיבוי אש, מד"א וגופי חירום נוספים.

שקף 3 מעו"ף
שימושי קרקע ובינוי בשכונת מעו"ף

בצידה המזרחי של השכונה, יוקם כאמור, מסוף תחבורה ציבורית שיקשר את תושבי חריש עם ערים אחרות ויעניק שירותי תחב"צ לתושבי העיר בין השכונות השונות.

מבני החינוך שמתוכננים בשכונה בשלב זה הם גני ילדים בלבד. יחד עם זאת, ציינו ראשי העירייה כי בשטחים החומים בשכונה יוקמו בעתיד מבנים ציבוריים נוספים בראייה עירונית כוללת וכי נבחנת האפשרות להקמת בית ספר יסודי או על יסודי שיתנו מענה לתושבים גם בשעות הפנאי ושעות אחה"צ.

 תכנית הבינוי במגרשים

התכנית החדשה קובעת מד מרחק בין בנייני המגורים למבני התעסוקה. טווח המרחקים נע ממינימום של 20 מטרים ומגיע גם למרחקים של 60 מטרים. מרחק זה נועד לאפשר לדיירים הפחתה משמעותית ממטרדי רעש שיעלו ממרכזי התעסוקה.

תכנית בינוי תב"ע מעו"ף
תכנית בינוי תב"ע מעו"ף

בנייני המסחר והתעסוקה הממוקמים בסמיכות לבנייני המגורים (עיגולים צהובים) הוגבלו לחמש קומות בלבד. בניינים מרוחקים יבנו לגובה של 7 עד 15 קומות.

שטחי מסחר שכונתיים ימוקמו גם בקומת הכניסה של מבני המגורים בדומה למתרחש בשדרת דרך ארץ.

"זו התכנית של ממשלת ישראל ועיריית חריש לשכונת מעו"ף", סיכם נתניהו בפגישת הזום והוסיף: "לתושבי המעו"ף יש כמה שנים של דרך ארוכה עד לסיום בנייתה של השכונה. אנחנו מודעים לקשיים ומבטיחים לכם 100% של מאמץ משותף אתכם לטובת חווית מגורים טובה לתושבי השכונה".


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. מדוע אני כבעל בית בשכונה לא קיבלתי אפשרות או פנייה כ"ש בעניין הישיבה המשותפת וכן בפגישה שהתקיימה בזום ???

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה