בקרוב: 'קול קורא' ליזמים לקחת חלק בתכנון מחודש לשכונת מעו"ף

כישלון המכרזים לתכנון שטחי התעשייה והמסחר בשכונת מעו"ף הוא הזדמנות עבור עיריית חריש לתכנון מחודש טוב יותר. יצחק קשת: "זו הסיבה שאנו מבצעים בימים אלה ריביזיה מוחלטת במעו"ף ומתכננים מחדש את שטחי המסחר והתעשייה העתידים לקום שם"

צילום: אורן קלר

בעוד הבנייה למגורים בשכונת מעו"ף מתקדמת בקצב יפה, אין סימן לפיתוח שאר אזורי השכונה שייעודם העיקרי הוא תעשייה ומסחר. כידוע, הקמת אזורי מסחר ותעשייה בעיר הכרחית לשמירה על תקציב עירוני מאוזן.

שטחי מסחר בשכונת מעו"ף בחריש
שכונת מעו"ף – שטחי המכרזים שנכשלו מסומנים בצהוב

בסוף 2018 נסגרו מכרזים להקמת שטחי תעשייה ומסחר בשני מתחמים בדרום השכונה, בעלי חזית לשדרה המרכזית – דרך ארץ. המתחמים המדוברים נמצאים בהיקף של פרוייקט המגורים של חברת האחים אוזן, אחד משני פרוייקטי מגורים הנבנים בשכונת מעו"ף. לפי נתוני המכרז נדרשו היזמים לשלם הוצאות פיתוח של עשרות מיליוני שקלים – 42 מיליון שקל למתחם של כ-10 דונם ממערב לפרוייקט של אוזן, ו-29 מיליון שקל למתחם של 8 דונם בצידו המזרחי של הפרוייקט. עבור שני המתחמים לא הוגשו הצעות כלל.

פנינו ליצחק קשת, ראש עיריית חריש, על מנת לברר מדוע אף יזם לא הגיש הצעות במכרזים המדוברים, ומה נעשה כדי להתמודד עם המצב ולקדם את הקמת שטחי המסחר בשכונת מעו"ף.

"אכן, בשנה שעברה קבלנים לא ניגשו למכרזים שפרסמה המדינה לשטחי תעשייה ומסחר בשכונת מעו"ף (מע"ר לשעבר) שמתוכננת להיות מרכז המסחר והתעשייה של חריש. התמחור אכן היה גבוה ובנקודת זמן זו הקבלנים לא ישקיעו אם הרווח הצפוי להם לא תואם את הציפיה שלהם", מסביר יצחק קשת ומוסיף: "זו הסיבה שאנו מבצעים בימים אלה ריביזיה מוחלטת במעו"ף ומתכננים מחדש את שטחי המסחר והתעשייה העתידים לקום שם, אבל חשוב לי להדגיש, כישלון המכרזים בשטחי המסחר בשכונת מעו"ף אינו מהווה דוגמא למתרחש בעיר".

פרוייקט דונה בשכונת מעו"ף בחריש
פרוייקט דונה בשכונת מעו"ף. צילום: לידור שקד

מהי הריביזיה המתוכננת במע"ר?

"עוד אין תכניות מוגדרות, אנו בוחנים הצעות חדשות ועומדים לבצע בקרוב מהלך יפה וחדשני מאוד שלא נראה כמותו בארץ, מהלך שהוא מעין שיתוף ציבור, רק עם יזמים. אנו מזמינים אותם לקחת חלק בתכנון שכונת מעו"ף, שילמדו אותנו ויעניקו לנו את נקודת המבט שלהם ל'איך צריכה להיראות' שכונת המסחר והתעשייה העתידית של חריש. בקרוב יצא 'קול קורא' עבורם".

סביר להניח שנקודת המבט שלהם חופפת בעיקר לאינטרס הכלכלי והרצון שלהם להרוויח, מה עוד ניתן ללמוד מהם לדעתך?

"הרבה דברים. ליזמים יש ראש טוב ויש להם מה לתרום לשיח. מבחינת ייעוד השטחים – אולי הם ירצו לקדם לדוגמא מרלו"ג (מרכז לוגיסטי ר.פ) בנוסף למשרדים המתוכננים או לכוון לחברות בתחום הרפואה או חברות אחרות שמעניקות למקום ערך מוסף. אנחנו פתוחים לשמוע".

"זה נכון וטבעי שחברות הנדל"ן רוצות להרוויח וצריך גם לאפשר להן את זה באופן בניית המכרזים. העירייה חייבת לשלב ידיים יחד עם העולם העסקי כדי להצעיד את שכונת מעו"ף קדימה. אנחנו לא יכולים לפעול לבד, צריך שניים לטנגו".

האם זה לא אומר שהמכרזים העתידיים יהיו מכרזים מותאמים לחלומות היזמים העסקיים?

"אף אחד לא ניגש למכרזים ולא רצה לקחת חלק בהם. מכאן ועד 'מכרז חלומות' הדרך ארוכה. אנו נפעל ביחד כדי לקדם את המסחר והתעשייה בחריש", מסכם קשת.

גם התושבים לעתיד פועלים לקידום השכונה

יש מי שאינו ממתין ל'קול קורא' ואפילו שמח על הריביזיה המתוכננת של שכונת מעו"ף ועל ההזדמנות לתכנן אותה מחדש. בימים אלה התושבים העתידיים של שכונת מעו"ף, שקנו את דירותיהם בעיר באמצעות 'מחיר למשתכן' בפרויקטים של 'האחים אוזן' ו'דונה', התאגדו לתנועה, שפועלת תחת השם 'תנועת קול מעוף – משפיעים'.

הקבוצה מגבשת את תכנית הדיירים לתכנון התעסוקה והמסחר בעיר מנקודת המבט של הדיירים ורואה בשינוי התב"ע העתידית הזדמנות מצוינת להשמיע את קולם. טרם הוגשה תכנית מסודרת לעירייה.


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה