שלמה אפרתי מסכם תפקיד: "חריש היא עיר שטוב לחיות בה"

הוא היה שם ברגעים הקריטיים שעיצבו את חריש כפי שהיא נראית כיום. שלמה אפרתי, מסיים את תפקידו כעוזר מנכ"ל מועצת חריש ומשתף במתרחש מאחורי הקלעים, בהישגים, בכישלונות ובתחושות

שלמה אפרתי צילום: מור שקיפי לאטי

לאחר שלוש וחצי שנים בתפקיד עוזר מנכ"ל מועצת חריש, מסיים שלמה אפרתי (31) את תפקידו וממשיך הלאה לתפקיד המאתגר הבא, כמנכ"ל הישוב עץ אפרים בשומרון.

אפרתי החל בתפקידו הנוכחי בשנת 2016 בתקופה הקריטית שעיצבה את חריש כפי שהיא כיום וככל הנראה תשפיע גם על עתיד העיר.

דרכו לתפקיד נסללה, כמו הרבה דברים טובים בחיים, במקרה. "בשנת 2013 רכשנו דירה בחריש להשקעה דרך עמותה. בשנת 2016 ביקשו שנציג העמותה יגיע למפגש במועצת חריש שם פגשתי את יעקב נתניהו ושוחחנו קצרות. חזרתי הביתה ואמרתי לאשתי שפגשתי מישהו שאני רוצה לעבוד איתו. למחרת קיבלתי טלפון, שהזמין אותי למלא את התפקיד. ארזנו ועברנו לחריש. יש כאלה שקוראים לזה 'קארמה'.

בשלוש השנים שחלפו גדלה מועצת חריש וכיום עובדים בה כ-100 עובדים. אפרתי החל לעבוד במועצה רזה שכללה 20 עובדים בלבד. כמי שמכיר את העניינים הבוערים של חריש מבפנים פנינו לאפרתי כדי לנסות ולהבהיר מספר שמועות עקשניות שמלוות את המתרחש כמו לדוגמא, על כך שהחילופים התכופים של בעלי תפקידים במועצה אינם מוצדקים. אפרתי לא סבור כך.

"חשוב לזכור שחריש היא רשות מקומית יוצאת דופן בקצב ועומס העבודה. אנו משרתים 12 אלף תושבים אך מכינים תשתיות ל-70 אלף איש. אנו מתוקצבים לפי תקנים של כמות האנשים בפועל, זוהי אנומליה אדירה והמתח הזה מתקיים כל הזמן וגורם לעומס אדיר על עובדי המועצה".

"מאידך, עובדים רבים פועלים בתודעה שהם שותפים למעשה היסטורי וזה מוציא מהם כוחות מדהימים. הגעתי כל בוקר לעבודה מוקדם וחזרתי הביתה בשעות הקטנות של הלילה כשלנגד עיני עמדה רק טובת חריש. יחד עם זאת, ישנם אנשים שתודעת השירות ורמת המקצועיות שלהם לא תאמו את הציפיה שקיימת במועצה. לא כולם מתאימים לחריש", מציין אפרתי.

"אני הראיה לכך שיש לא מעט עובדים במועצה שעובדים בנחת וללא חרב פיטורים מעל ראשם. בכל שנותי לא הרגשתי מאוים ולא פעלתי מתוך איום מרומז או מפורש. התחלופה היא כדי למצוא את האנשים הכי מתאימים לחריש".

אז שלי קרן, לדוגמא, לא התאימה לחריש? 

"שלי קרן היא חברה טובה ואשת מקצוע מהמעלה הראשונה, זו לא היתה בעיה של מקצועיות. מקצועיות זה לא הכל בחיים, היא לא התאימה לעבודה בחריש וזה בסדר ולגיטימי".

טענה נוספת היא טענה על הדלפות שמגיעות מן המועצה, ראה המקרה של ישראל שלו, ראש אגף החינוך החדש, שבחירתו הופצה ברשתות החברתיות עוד לפני סיום המכרז. 

"ברמת וודאות גבוהה אני יכול לומר שזה לא הודלף מהמועצה. אם אדם ניגש למכרז ומתקשר לתושב העיר כדי להתייעץ איתו אז זה יוצא החוצה. מעולם לא ראיתי שהודלף משהו". יחד עם זאת התופעה הבעייתית יותר עליה מצביע אפרתי הוא המידע השגוי, החלקי והלא אמין שמופץ ברחבי העיר. "ישנם תושבים שמפיצים מידע לא אמין או חלקי כשהם מסיקים מסקנות מבוססות על שמועות. לי, כעובד מועצה זה חורה, להיכנס לקבוצת פייסבוק ולראות שם מידע כל כך שגוי. התפקיד של המועצה הוא להנגיש את המידע לתושבים, אבל לא תמיד זה אפשרי בזמן שהשמועות רצות. צריך לשמוח שיש לנו מנכ"ל וראש מועצה שמוכנים לשלם מחיר אישי, גם בדמות שמועות כאלה ואחרות, לטובת העיר".

אפרתי מוסיף ומציין: "אם פוסט בפייסבוק מנהל אותך, זו בעיה קשה, אבל אם תושב, שצבוע בצבע לכאורה של יריב פוליטי, מעלה טענה לא מקצועית ויחד עם זאת בלשכה מתייחסים לטענה בצורה עניינית, בעיני זה מראה על גדלות. זה מדהים ולמדתי מזה רבות".

תנאי חוסר וודאות מושלמים

מה עוד למד אפרתי? בראש וראשונה איך מקימים עיר וכיצד נערכים לבניית מנגנונים שישרתו עיר חדשה בלי מידע בסיסי או תנאי וודאות.

"צריך לזכור שבשנת 2016 היו כאן רק הבטחות ועוד לא היה ברור שאכן תקום כאן עיר. כבר היו ניסיונות עבר כושלים לשווק את חריש. לא היה לנו מושג כמה תושבים יגיעו לכאן. ניסינו לחזות זאת על בסיס מידע חסר ובתנאי חוסר וודאות מושלמים".

הכנות לפתיחת שנת הלימודים
הכנות לפתיחת שנת הלימודים

כיצד פעלתם?

"הנחנו מספר הנחות עבודה מהן גזרנו את יעדי העבודה שלנו. לאחר גל האכלוס הראשון בשנת 2017 ייצרנו נוסחת אכלוס שמתייחסת לקצב בניה מסוים של יזם, לוחות זמנים ומשתנים נוספים. נוסחת האכלוס הוכיחה את עצמה ב-2018 ברמת דיוק גבוהה מאוד ועזרה לנו לצפות את מספר הילדים בגני הילדים ובתי הספר ולהיערך בהתאם לכך".

מהו ההישג המרכזי שאתה יכול להצביע עליו בתקופת העבודה שלך במועצה?

"אין ספק שאחד ההישגים המשמעותיים הוא פרוייקטי הבינוי של מוסדות החינוך. הייתי שותף לבניית שלושת המעונות הראשונים בחריש, 16 גני ילדים ושלושה בתי ספר בשנת הלימודים הראשונה בחריש".

"זו היתה חוויה ייחודית עבורי. עבדתי קשה מאוד על מנת להשיג טופס 4 ולדאוג שהמבנה יהיה מוכן לפתיחת שנת הלימודים, וב-1 לספטמבר, זכיתי ללוות את הבן שלי לגן, שפיקחתי עליו ואת הבת שלי לבית הספר, שירקתי דם כדי להוציא עבורו טופס 4 . אני מודה לקב"ה על הזכות שניתנה לי".

"יום אחד כל ההשקעה הממשלתית והכסף שניתן לחריש יעלמו ולא יהיה איך לשלם לאברהם טל ביום העצמאות, ולכן צריכים לקדם פיתרון תעסוקתי ותחבורתי בר קיימא"

האם יש הישגים נוספים שאתה שותף להם?

"עבדתי בצמוד עם נתניהו ובנינו תכנית עבודה לכל אגף ואגף. יצרנו מתודולוגיות של ניהול פרויקטים, ניהול משימות, עמידה ביעדים, עבודה מדידה".

"חריש מתמודדת מול אתגרים אסטרטגיים כבירים בתחום התעסוקה, התחבורה, שקשורה כחוט השני לתעסוקה, והאתגר של ייצוב והארכת החלטת הממשלה להזרים כספים לחריש, שלוטה כעת בערפל לנוכח המצב הפוליטי של הליכה לבחירות חוזרות".

"מתקיימת עבודה מאומצת מאוד של ראש המועצה, המנכ"ל והגזבר שמניעים את הרכבת הזו ונפגשים באופן תדיר עם משרד הפנים והשיכון, ונקווה שהערפל יתפזר עם כינונה של ממשלה חדשה".

"יחד עם זאת, צריך לזכור שגם אם הממשלה תאריך את ההחלטה לפרק זמן נוסף, זו בועה. יום אחד כל ההשקעה הממשלתית והכסף שניתן לחריש יעלמו ולא יהיה איך לשלם לאברהם טל ביום העצמאות, ולכן צריכים לקדם פתרון תעסוקתי ותחבורתי בר קיימא".

"נושא המיתוג לא נוהל בצורה ראויה, ואני מרשה לעצמי לומר זאת כמי שהיה שותף למהלכים שבוצעו, אבל מי שלא עושה לא טועה. יש לנו זמן לתקן וזה יטופל"

מהם לדעתך האתגרים המרכזים של שנת 2019?

"היעד המרכזי כעת הוא לעבור את האכלוס הקרוב בהצלחה. הצפי הוא ששנת 2019 תסתיים וחריש תכיל כ- 20-22 אלף תושבים".

"כמו תמיד, יש לעבור בהצלחה את אתגר פתיחת שנת הלימודים הבאה. השנה יפתחו כ-20 גני ילדים חדשים, ובית ספר יסודי אחד שיתווספו למערך הקיים".

"ב-2020 עתידים להיפתח 3 בתי ספר נוספים, שניים מהם בשכונת הפרחים ואחד בשכונת החורש, בית ספר תיכון ראשון ברחוב אודם, תיכון דתי, אולפנה וישיבה תיכונית".

טקס חניכת שכונת בצוותא
טקס חניכת שכונת בצוותא. צילום: מור שקיפי לאטי

ובכל זאת, על איזה כישלון תוכל להצביע?

"נעשו טעויות, נושא המיתוג לא נוהל בצורה ראויה, ואני מרשה לעצמי לומר זאת כמי שהיה שותף למהלכים שבוצעו, אבל מי שלא עושה לא טועה. יש לנו זמן לתקן וזה יטופל".

מהו המסר המרכזי שלך לקוראים?

"חריש היא עיר שטוב לחיות בה. התסכולים של תושבי חריש מגיעים ממקום טוב, מרצון לעשות את הדברים נכון מההתחלה, אבל צריך להאמין שלחריש יש גוף מקצועי שיגרום לזה לקרות בצורה הטובה ביותר. יצחק קשת גדל לתוך התפקיד, ליעקב נתניהו יש אנרגיה שמניעה את כולם, יש לנו חברי מליאה מדהימים שטובת העיר לנגד עיניהם ומשקיעים מזמנם בהתנדבות מוחלטת. למרות כל המאמצים, לא תמיד מצליחים מיד בהתחלה, אבל יש אנשים איכותיים במערכת שאני מאוד מאמין בהם".

"התחושה שמלווה אותי היא תחושת הצלחה. אני רואה את ההישגים ואת התוצאות בשטח, החל מפתיחת מוסדות חינוך בזמן, דרך תפעול של מרכז שירות לתושב שנותן מענה מספק, מידעים לתושבים בנושאים שונים, העיר נקיה ומסודרת ומתבצעת במקביל עבודה ברמה אסטרטגית בהיקפים גדולים. בסופו של יום, כתושב, אני חי פה טוב".

השאר תגובה

פרויקטים