תוכנית ״חריש צפון-מזרח״ צפויה להוסיף 10,000 דירות לעיר

התוכניות העתידיות לפיתוח חריש לכיוון צפון ומערב מיישמות את כוונות הממשלה להכפיל את מספר יחידות הדיור בעיר ולהפוך את חריש לעיר בת 100 אלף תושבים. רשות מקרקעי ישראל פרסמה תוכנית ראשונית לבניית 10,000 יחידות דיור בצפון מזרח העיר, ותוכנית נוספת, "מערב חריש", לבניית 8,000 יחידות דיור

בתמונה: שטח תוכנית חריש צפון מזרח. מתוך אתר רשות מקרקעי ישראל

בהחלטת הממשלה החדשה, שאושרה בשבוע שעבר ואיגמה תקציבים בסך למעלה מחצי מיליארד שקלים לחריש, צוין כי בשנים הקרובות צפויות לצאת לשיווק כ-2,900 יחידות דיור נוספות, מעבר לאלו המצויות בשלבי בנייה.

רוב יחידות הדיור אליהן מתייחסת הממשלה בהחלטתה, ייבנו בתוכנית הטרפז (624 יח"ד) ורובע חריש דרום (כ-1650 יח"ד), והן ישלימו את המהלך להפיכת חריש לעיר בת 60 אלף תושבים. 

עם זאת, החלטת הממשלה מציינת כי התוכנית ארוכת הטווח היא להפוך את חריש לעיר בת 100 אלף תושבים, והיא מקצה מיליון שקלים לקידום תוכניות מיתאר חדשות לפיתוח העיר חריש.

המלצות הוועדה הגיאוגרפית להרחבת שטח השיפוט של חריש
הרחבת חריש בהתאם להמלצת הוועדה הגיאוגרפית (מסומנים בצהוב)

כזכור, בחודש דצמבר האחרון אישרה שרת הפנים, איילת שקד, את הרחבת שטח השיפוט של חריש בכ-2,400 דונמים, רובם בצפון מזרח העיר. השטחים החדשים צפויים לשרת את התוכניות לטווח הארוך להוספת יחידות דיור חדשות בעיר ובו בעת, להבטיח את האיתנות הכלכלית של העיר ועצמאותה באמצעות נדל"ן מניב: קרי, הקמת שטחי תעסוקה ותעשיה.

חריש צפון מזרח: 10,000 יחידות דיור

אתר רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שופך אור על התוכניות העתידיות אותן שוקלת המדינה לקדם בסביבת חריש.

תוכנית חריש צפון מזרח באתר רשות מקרקעי ישראל

לאחרונה פרסמה רמ"י תוכנית חדשה בשם "חריש צפון מזרח" – תוכנית מפורטת בשלבי הכנה, שהגורם המתכנן שלה הוא משרד הבינוי והשיכון. יעודה העיקרי של התוכנית הוא מגורים והיא כוללת 10,000 יחידות דיור ובשלב זה ללא מ"ר מרובע אחד לתעסוקה ומסחר. מדובר בהיקף בינוי משמעותי למגורים שמהווה למעשה תוכנית להכפלת מלאי יחידות הדיור בעיר בראייה עתידית.

"ברור לכל כי משרד הבינוי והשיכון ירצה לבנות גם שם מגורים וזה בהחלט תואם את התוכניות להרחבת העיר למאה אלף איש", ציין חבר המועצה יוסי גולדמן, עם ההודעה על הרחבת העיר לכיוון צפון מזרח בדצמבר האחרון. "עם זאת, המטרה שלנו היא לדאוג לעתידה הכלכלי של העיר ולנסות ולהקים שם כמה שיותר מקורות הכנסה לעיר באמצעות אזור תעשיה, תעסוקה ומסחר".

מדוע אם כן הסנונית הראשונה בפיתוח צפון מזרח העיר עוסקת בהכפלה של יחידות הדיור בעיר ולא עוסקת כלל באיזורי תעשיה ותעסוקה? לדברי שלמה קליין, סגן ראש העיר, בשטחי חריש צפון מתוכננים לקום בעתיד גם שני שטחי מסחר ותעשייה אולם תוכניות המתאר טרם גובשו.

גולדמן הוסיף וציין כי בעירייה לא מכירים תכנית קונקרטית כזו או אחרת ולהערכתו, אין מדובר בתוכנית שתקרום עור וגידים בחמש השנים הקרובות: "קודם כל יש לראות שאנו מתקדמים ומסתדרים עם חריש דרום".

חריש צפון מזרח
מימין: תא השטח בצפון חריש (צהוב). משמאל: תא השטח המיועד לתוכנית צפון מזרח

יש לציין כי תוכנית המתאר למגורים בצפון מזרח חריש, אינה משתרעת על פני כל השטח הצפוני שנמסר לחריש, אלא רק על חלקו הדרומי של מקטע שטח זה.

מערב חריש: 8,000 יחידות דיור

תוכנית גדולה נוספת שנמצאת כיום בקצה האופק התכנוני של מרחב חריש, היא תוכנית "מערב חריש": תכנית אב בשלבי תכנון והכנה ראשוניים להרחבת חריש מעבר לגבול הטבעי של כביש 6 התוחם את העיר ממערב.

אזור תעסוקה חריש מערב
שטח תוכנית חריש מערב

על התכנון אחראית רמ"י ועל פי המידע שפורסם, יעודה העיקרי של התוכנית הוא שילוב של מסחר, מגורים ומוסדות והיא כוללת 450 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר ו-8,000 יחידות דיור.

תוכנית חריש מערב
תוכנית חריש מערב באתר רשות מקרקעי ישראל

התכנית משוייכת לחריש אך חולשת על שטח של 1,608 דונם שנמצא כיום בתחום השיפוט של המועצה האזורית מנשה, בין כביש 6 לכביש 574, דרומית לקיבוץ ברקאי וצפונית לקיבוץ מענית. מעיריית חריש נמסר לגבי מערב חריש: "מדובר בתוכנית עתידית שלא עומדת על הפרק בשלב הזה".

לקריאה נוספת: חריש צפון: חצי מיליון מ”ר של שטחי תעסוקה או דירות מגורים?


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה