אחרי החלטת הממשלה ולפני היעד הבא: ראש העיר, יצחק קשת, בריאיון חג

החלטת הממשלה החדשה, שהזרימה כ-600 מיליון שקלים לחריש, אפשרה לראש העיר, יצחק קשת, לשחרר אנחת רווחה. עתידה של חריש מובטח בשנים הקרובות והוא מתכנן להפוך אותה לעיר מאוזנת תקציבית ואטרקטיבית לתושביה. ויש לו גם בשורות: ראש ממשלה שמקדם אישית את חלופת רכבת חריש, ותקציב להמשך תכנון כביש 611 – עוקף חריש – שיסיט את זרימת התנועה מהשומרון מחוץ לעיר. "תמיד אמרתי את זה ועכשיו יש לי גם סימוכין לדבריי. הולכת ומתפתחת כאן אחת הערים היפות והמוצלחות במדינת ישראל"

סביב שולחן החג של משפחת קשת יספרו בליל הסדר, בנוסף לסיפור ההגדה, גם על "יציאת מצרים" של חריש. נכון, היציאה מעבדות לחירות כלכלית היא עדיין בגדר חלום רחוק, אך החלטת הממשלה שאושרה השבוע, לאחר חודשים של מאמצים רבים וממושכים מול שרים ומשרדי ממשלה, אפשרה להנהגת העיר ולעומד בראשה לשחרר אנחת רווחה. "אנחנו משוועים להחלטה הזו מאז שהסתיימה ההחלטה הקודמת. היינו בלחץ גדול, ובמשך שנתיים חיינו למעשה על אדי תקציבים", מספר ראש עיריית חריש, יצחק קשת. "המצב הקיים השליך על כל התחומים: מרמת חינוך ותרבות ועד לגינון וניקיון. מהיום בו כוננה הממשלה, אנחנו בהסתערות מלאה, במישור המקצועי והפוליטי כאחד בתנועת מלקחיים. עבדנו על זה חזק מאוד עד שנסגרה הטיוטה הסופית וההחלטה עברה בממשלה".

ההכרזה על החלטת הממשלה החדשה צילום: קובי גדעון, לע"מ

נותרו בחוץ: חיבור לכביש 6, אזור עדיפות לאומית

קשת מודה כי לא כל הדרישות שהעלתה חריש נכנסו להחלטה ומציין כי הדחיפות והצורך בהזרמת כספים לעיר הכריעו את הכף: "השגנו 90 אחוזים מהדרישות. ניצבנו בפני שאלות קשות: האם להמשיך ולהתעקש על הכול ולקחת בחשבון עיכובים נוספים, או לקחת את מה שהוצע ולא להגיע, חלילה, למצב של 'תפסת מרובה לא תפסת'. אני שמח שבחרנו להתקדם עם המתווה שגובש, בייחוד לאור המציאות הפוליטית. אין לדעת מה היה קורה עוד מספר שבועות ואם היינו מוצאים מולנו ממשלה שמסוגלת להעביר החלטה כזו. היינו בימים קריטיים וההרגשה היתה ממש של הדקה ה-90. אם זו לא השגחה שמיימית אני לא יודע מה זה".

חיבור ישיר של חריש לכביש 6 : לא נכנס להחלטת הממשלה החדשה. צילום: אורן קלר

ואכן, חלק מהדרישות המקדימות ירדו מהפרק. התקציב הנכסף לחיבור ישיר של חריש לכביש 6 לא נכנס בסופו של דבר להחלטת הממשלה, כמו גם הדרישה להגדיר את חריש כאזור עדיפות לאומית.

פיתוח תשתית הכבישים – "שינוי דרמטי לאזור"

האם נסתם הגולל על חיבור חריש באופן ישיר לכביש 6? קשת מאמין שלא ומדגיש: "ראשית, הפתרון שקיבלנו הוא טוב מאוד ויש לו יתרונות על חיבור לכביש 6. בחיבור ישיר לכביש חוצה ישראל, תרצה או לא תרצה, הווייז ינתב את כלל התנועה מיישובי ואדי ערה דרך חריש, והעיר לא ערוכה לדבר כזה". קשת משתף, כי ההתעקשות על חיבור לכביש 6 היא, בעיקרה, ניסיון למקסם את האטרקטיביות של חריש דרום והקישוריות אל אזור התעשייה העתידי של העיר. הוא מדגיש כי גם ללא החיבור לכביש 6, ההחלטה על סלילת כביש גישה נוסף, והרחבת הכבישים 574 ו-581 אליהם יתנקז כביש 611 העתידי, ייתנו פתרון מרחבי לכלל יישובי האזור ובראשם תושבי חריש.

כביש 574 יורחב לשני נתיבים בשני הכיוונים. צילום: דוברות עיריית חריש

"עד לאחרונה דובר על ביצוע הרחבת הצירים הללו רק בעוד עשור. תושבי מנשה אף הפגינו מהחשש לעומסי תנועה בכל המרחב וכעת הנושא הזה נפתר. זה נכנס להחלטת הממשלה והוקדמו כל לוחות הזמנים. זה דרמטי לאזור. אף אחד לא חלם על זה".

גם בנושא הרכבת יש לקשת בשורות והוא חושף כי ראש הממשלה, נפתלי בנט, מעורב לאחרונה באופן אישי בתהליך בחירת תוואי הרכבת: "בנט הורה ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לקדם את חלופת הרכבת צמודת הדופן לשכונת חריש דרום. העובדה שמשרד ראש הממשלה מתערב בכך אינה דבר טריוויאלי". החלטה על בחירת חלופת הרכבת, לדברי קשת, צפויה להתקבל ברבעון האחרון של שנת 2022.

חלופה 4 מבט מדרום לצפון רכבת ישראל נתיבי ישראל
חלופת תוואי הרכבת המועדפת על חריש. בנט הורה לקדם חלופה זו. הדמייה: נתיבי ישראל

התוכנית: הפיכה לרשות איתנה עד 2025

לצד הבשורות, העובדה כי חריש נזקקת לסיוע תקציבי נוסף של למעלה מחצי מיליארד שקלים, עלולה להתפרש גם ככישלון המדינה בטיפול בפרויקט הלאומי "חריש" והיכולת של העיר להגיע לאיתנות כלכלית.

האם גם בסיום החלטת הממשלה החדשה, בשנת 2025, תזדקק חריש להחלטת ממשלה נוספת?

קשת נוטה להאמין שלא תהיה החלטת ממשלה שלישית ומספק הסברים: "במסגרת המשא ומתן, נדרשנו להוכיח למשרד האוצר שנהיה רשות איתנה עד 2025. (רשות שאינה מקבלת מענק איזון, נטולת גירעון שוטף, ועומדת במספר קריטריונים נוספים הנוגעים לאופן התנהלותה השוטף). ייצרנו והצגנו בפני הממשלה מודל שבו נצליח לשווק 50 אחוזים משטחי התעשייה והתעסוקה במעו"ף ובחריש דרום, עד לשנת 2025".

מתחם מסחרי ראשון בשכונת מעוף בחריש
השטח הראשון והיחיד עד כה ששווק במעו"ף. השיווק של שטחי חריש דרום טרם החל. צילום: הילה שלם

קשת מדגיש שאיתנות הרשות תלויה גם בחלוקה מחדש של הכנסות בין הרשויות הסמוכות שנבחנת על ידי הוועדות הגיאוגרפיות. הוא מזכיר כי חריש דורשת לקבל הכנסות מתשלומי הארנונה של מחצבת ורד או תחנת החשמל עירון, שכיום חריש אינה נהנית מהם. מ.א מנשה היא כיום הנהנית הישירה והבלעדית מהכנסות הארנונה של מחצבת ורד, המניבים לה כ-4 מיליון שקלים בשנה.

לצד זאת, קשת מציין כי בהחלטת הממשלה הנוכחית הופקו לקחים משמעותיים שיניבו לחריש הכנסות גבוהות במהלך השנים הבאות. כדוגמה הוא מציין את הסעיף בהחלטת הממשלה הקובע כי לאור שיעור הגידול הייחודי באוכלוסיית העיר, האומדן הארעי של נתוני האוכלוסייה שמפרסם הלמ"ס אחת לחודש, הוא שישמש את משרדי הממשלה לטובת קולות קוראים, הקצאות וזכאויות שונות. "חריש סבלה שנים רבות מתקצוב המחושב על פי הערכות לא מדויקות. ההחלטה להסתמך על האומדן הארעי, שווה לבדה מאות מיליוני שקלים נוספים לקופת העיר בחינוך, תרבות ורווחה", הוא מסביר.

עצירת שיווקים מול פתרונות מימון לתושבים חדשים

קשת מודע לעובדה שהעצמאות הכלכלית של חריש עוד רחוקה והוא חוזר ומתייחס לאתגרי העיר, שלא אפשרו לחריש לפתח מקורות הכנסה: "חריש תוכננה במקור ללא אזורי תעסוקה ותעשיה. עשינו את המקסימום ביחס לנתוני הפתיחה שהיו לנו: שינינו את אופי שכונת חריש דרום משכונת מגורים בלבד לשכונה משולבת מגורים-תעסוקה והצלחנו להאריך את כהונת הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה בדיוק למטרה זו, קידום שטחי התעסוקה של העיר.

השטח להקמת רובע חריש דרום
"שינינו את חריש דרום משכונת מגורים בלבד לשכונה משולבת מגורים-תעסוקה" צילום: מור שקיפי לאטי

"לצערי, בראייה ארצית, חריש נמצאת באחד האיזורים עם הדרישה הנמוכה ביותר לאזורי תעשיה. קח לדוגמה את מ.א מנשה, שמנסה כבר עשור לקדם אזור תעשיה ללא הצלחה".

אם כן, כיצד אתה מתכוון להתמודד עם כוונות הממשלה להציף את המדינה בבנייה חדשה כדי להתמודד עם מחירי הנדל"ן הגבוהים? רשות מקרקעי ישראל כבר פרסמה תוכנית ראשונית לבינוי 10,000 יח"ד בצפון מזרח חריש.

יצחק קשת צילום: לידור שקד
קשת: "אדרוש לקבל פתרונות ומקורות מימון לכל תושב חדש שיגיע בעתיד"

"כל מה שיש לנו בקנה כרגע, הוא בהתאם להחלטת הממשלה הקיימת ובהתאם לתב״עות (תוכניות בינוי עיר) המאושרות הקיימות. במידה ונגיע לגשר שמדבר על לייצר 10,000 יחידות דיור נוספות מעבר לתב"עות הללו, יהיו לי דרישות מחודשות", מצהיר קשת ומזכיר כי הוא עצר את שיווק המגורים במתחם הטרפז וחריש דרום באופן מוחלט עד לאישור החלטת ממשלה חדשה.

שטח תכנית הטרפז בחריש להקמת מגדלים
תוכנית הטרפז באבני חן: שיווק שטחי המגורים והמסחר יחל בשנה הנוכחית 2022

לדברי קשת, כעת לאחר אישור החלטת הממשלה, שיווק שטחי המגורים והמסחר בפרויקט הטרפז – צפוי לצאת לדרך עוד השנה. בשכונת חריש דרום, יחלו בקרוב השיווקים של שטחי המסחר תחילה.

באופן דומה הוא מתכוון לפעול גם בתב"עות עתידיות לחריש: "רוצים להגדיל את אוכלוסיית חריש? בואו ותראו לי איך אני מחזיק את התושבים הללו ומאין אני מממן להם בתי ספר, גני ילדים ואת השירותים שיידרשו. אני לא יכול לספק את המענים הללו במצב הקיים, ואדרוש לקבל פתרונות ומקורות מימון לכל תושב חדש שיגיע בעתיד".

תכנון המקטע האחרון של כביש 611 תוקצב

קשת מונה שתי משימות מרכזיות שניצבות כעת בפניו: הקאנטרי העירוני והשלמת תוואי 611 ככביש עוקף חריש מדרום.

צפון מזרח חריש קאנטרי קלאב צילום: איילת ביטרן
השטח המתוכנן להקמת הקאנטרי קלאב; צילום: איילת ביטרן

"אנחנו עובדים על נושא הקאנטרי קלאב כבר תקופה ארוכה ועיקר העיכוב והסרבול נעוצים בגישת משרד הפנים. המדינה מעדיפה שנשתמש בכספי קרנות פיתוח להקמה עצמאית של קאנטרי עירוני ואנחנו מבקשים לתת את המשימה הזו ליזם פרטי, שיבנה על שטח שתעניק לו העירייה במסגרת הליך חכירה.

"בנושא השלמת תוואי כביש הגישה הדרומית לעיר, אני יכול לספר לראשונה, כי קיבלנו תקציב לתכנון ראשוני עבור המקטע האחרון של כביש 611 שעד כה טרם תוקצב. השלמת הכביש תאפשר להסיט את כלל התנועה מדרום לעיר. זו בשורה לתושבי העיר ולתושבי בצוותא בפרט", מציין קשת. עם זאת, הוא מבהיר כי התוכנית להסטת הכניסה המזרחית לעיר לרחוב רעות לא השתנתה והיא צפויה להתקדם על פי לוח הזמנים המתוכנן.

תוואי כביש 611 העתידי - כביש הגישה הדרומי לחריש
תוואי כביש 611 העתידי – כביש הגישה הדרומי לחריש. תקציב לתכנון המקטע האחרון

"תמיד אמרתי את זה ועכשיו יש לי גם סימוכין לדבריי", מסכם קשת וחותם בפנייה לתושבי העיר: "הולכת ומתפתחת כאן אחת הערים היפות והמוצלחות במדינת ישראל, אם בתכנון אורבני מתקדם ואם בפריסה של מבני ציבור מול מבני מגורים וזה מגובה בנתונים. אני אומר זאת בגאווה: אנחנו אחת הערים הכי נקיות, יפות ומתוקתקות בישראל, ואני מקווה שהתושבים ימשיכו להרגיש בחריש כביתם וישווקו את הטוב שיש כאן החוצה. אני גם מאמין שהזמן יעשה את שלו והחשש ואי הוודאות כלפי עתיד העיר ישככו. חשוב לומר כי אנחנו פועלים בעירייה, בכל דרך, כדי לא לתת לתופעות בעייתיות לגבור בשטח. אנחנו מאוד "על זה" גם אם לא הכול מתפרסם – והכול במטרה לכונן כאן שגרת חיים מתוקנת".

לקריאה נוספת: החלטת הממשלה החדשה לפיתוח העיר חריש אושרה


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

3 תגובות לפוסט זה
  1. לא קראתי מילה אחת על חוק וסדר שזה קודם כל העיקר להביא עוד אוכלסיה נחשלת ולפוצץ את העיר בתושבים ללא יכולת לטפל בהם.
    אתה ראש עיר גרוע ביותר כל כך הרבה זמן ואתה אפילו לא מסוגל להעביר חוקי עזר עירוניים זו לא עיר זה המערב הפרוע שאתה אחראי לו.
    מה אתה לוקח קרדיט רק על הדברים הטובים?

  2. להרים אזור תעשייה בתוך חריש זאת חלמאות. השטח הפוט' לבנייה בסכ"ה מוגבל. עדיף להשקיע באזור תעשייה אזורי שיבנה מפול משאבים משותף של כמה מועצות/עיריות. דבר נוסף, עיר איכותית נשענת על אנשים בעלי השכלה אקדמאית, היטטקסטים, רופאים, משפטנים, כלכלנים וכו' אלו בעלי כח כלכלי שיבטיחו את עתידה של העיר. אנשים כאלה יהיו מן הסתם זוגות צעירים בתחילת דרכם גם מבחינת הקריירה, בשביל זה הם צריכים רכבת "מדלת לדלת" עם תחנות בפארקי הייטק/אזורי מ.ממשלה וכד' שתאפשר להם לפתח את הקריירה שלהם מחוץ לחריש. כל אלטרנטיבה אחרת תדון את העיר הזאת לעניות. הרבה מאוד משפחות באו לשנה ועזבו חזרה למרכז. מעדיפים לחיות "חנוק" אבל עם קריירה שבעוד עשור תאפשר להם משכורת חלומית. עד שתחבורה ציבורית במגוון, עלות ותדירות לא תעבוד בחריש סביב השעון, חלק, עם חווית לקוח מושלמת (מרמת התחנה ועד רמת תשלום עצמאי בכ.אשראי בתוך האוטובוס) חריש תהיה עיר של כל אלו שלא הייתה להם ברירה…

  3. ומה עם תחבורה ציבורית? כל עוד אין גישה נוחה למרכז חריש היא כמו כפר נידח שאין מה לעשות בו..

השאר תגובה

פרויקטים