בית קהילה ראשון לאזרחים ותיקים יוקם בעיר

כ-1400 תושבים ותיקים מתגוררים בעיר חריש ולמרות שחלקם היחסי באוכלוסייה המקומית עדיין נמוך, ניכרת מגמת עלייה בהגירה לעיר. אמש החליטה מועצת העיר להקים עבור בני הגיל השלישי מרכז פנאי וקהילה ייעודי. "מספר האזרחים הוותיקים בחריש יעלה ויגדל כמו בישראל ובעולם כולו ואיתו הצורך במקום התכנסות"

המיקום שנבחר: רחוב אורן פינת שדרת גמלא

1383 תושבים מעל גיל 60 מתגוררים בחריש, מחציתם עברו להתגורר בעיר רק בשנתיים האחרונות. על פי נתוני המועצה, השנה הנוכחית היתה שנת שיא בקליטת תושבים בני הגיל השלישי בעיר, 356 תושבים עברו להתגורר בעיר עד סוף אוקטובר. לשם השוואה בשנת 2018 עברו לחריש רק 190 תושבים בחתך גיל זה ובשנת 2019 מספרם עלה ל-270. בשנה החולפת עברו לעיר 350 תושבים.

למרות הקפיצה במספרים, חלקם היחסי של בני הגיל השלישי באוכלוסייה הכללית בחריש עדיין נמוך. כזכור, על פי הערכות עדכניות של המועצה מונה חריש כ-30 אלף תושבים.

מגיעים עם רוח חלוצית

אמש (רביעי) אישרה מועצת העיר את הקמתו של מרכז קהילתי ייעודי לבני הגיל השלישי. המרכז ישתרע על שטח של 300 מטרים בקירוב והקמתו תוקצבה ב-2.8 מיליון שקלים. המיקום שנבחר הוא ברחוב אורן בשכונת החורש, בסמוך לשדרת גמלא. "אנחנו מזהים מגמה הולכת וגוברת של בני הגיל השלישי אשר מגיעים לחריש בעקבות ילדיהם שהקימו כאן בית, אבל לא רק. רבים מגיעים עם רוח חלוציות בשל המרקם המיוחד של העיר". הסביר ראש העיר יצחק קשת. "העירייה באמצעות המחלקה לשירותים חברתיים משקיעה בפיתוח שירותים ומענים ומקיימת פעילות קהילתית ענפה לאזרחים ותיקים, ואנחנו פועלים כדי שלאוכלוסייה הזו יהיה מקום משלה לקיום הפעילויות".

הגיל השלישי בחריש
טיולים של בני הגיל השלישי בסביבות העיר חריש

העדפה לשכונות הוותיקות

שלא במפתיע, על פי נתוני המועצה מרבית בני השישים פלוס מתגוררים בשכונות הוותיקות יותר בעיר שמציעות להן את מירב השירותים. 42% מתגוררים בשכונת החורש, 28% מתגוררים בשכונת אבני חן וכ-18% מתגוררים בשכונת הפרחים.

שתי הקהילות הגדולות שמרכיבות את אוכלוסיית הגיל השלישי בחריש הן ילידי ישראל 32% ויוצאי חבר העמים 32%. נוכחות נאה נרשמת גם בקרב ילידי דרום ומרכז אמריקה וילידי צרפת ומרוקו. נתון מעניין נוסף מגלה כי חלקם של הפנויים/פנויות (רווק/ה, אלמן/ה, גרוש/ה) בחתך גילים זה מסתכם בכ-30% מסך התושבים בני הגיל השלישי.

הגיל השלישי סיור תמר נרקיס גל
ראש העיר יחד עם בני הגיל השלישי בסיור. צילום: דוברות העיר חריש

פעילים ומעורבים בעיצוב העיר

המשנה לראש העיר עידית ינטוב שמטפלת בנושא הקשישים בעיר ציינה כי הליך הבינוי יחל מיידית. עוד היא אמרה: "אני שמחה לבשר כי אמש ראש העיר נענה לבקשתי להקים מבנה קבע שיספק תרבות, פנאי ולא רק לציבור הגיל השלישי בעיר חריש, אשר ימלא את חייהם באירועים, סיורים, טיולים, חוגים ועוד. כי קודם כל – הם ההורים שלנו, והסבים והסבתות שלנו וכאמור, "מפני שיבה תקום".

"שמחתי מאוד לקרוא את ההחלטה להקים לגיל השלישי מתנ"ס ייעודי", אמרה גם תמר נרקיס גל, פעילה חברתית וממייסדי קהילת הגמלאים בשכונת הפרחים בעיר. "מספר האזרחים הוותיקים בחריש יעלה ויגדל כמו בישראל ובעולם כולו ואיתו הצורך במקום התכנסות. בחריש התקבצה קבוצה איכותית של בני הגיל השלישי שמבינים שיש להם יכולת ומחויבות להיות פעילים ומעורבים בעיצוב חיי החברה בעיר. אני מאמינה שעכשיו, כשהרשות מבינה את ההכרח לתת לצורך הזה מענה, היא תפתח ותגדיל את אפשרויות ההתכנסות במבנים הקיימים בתקופה שעד ההקמה והאיכלוס של המבנה החדש! תודה מיוחדת לצוות הרווחה שלנו שמצליח להוציא את הטוב ביותר שניתן גם בתנאים הקיימים ובזכותו המהלך הזה מתקדם".

לקריאה נוספת: מודל הדיור לגיל השלישי בחריש מתרחב: הכירו את קהילת ״צבעוני״ החדשה


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים