קרן קיימת לישראל מפתחת "סינגלים" ושבילי הליכה חדשים במרחב הסובב את חריש

עשרות קילומטרים של סינגלים -מסלולי רכיבת שטח לאופניים – במרחב חריש ומנשה יספקו לתושבים חווית רכיבה וחיבור לטבע. הסינגל הראשון שיבוצע במסגרת התכנית של קק"ל ימשך לאורך 22 קילומטרים ויקיף את אום אל קוטוף. "מטרת המסלולים השונים היא לחשוף את הרוכבים לטבע ולערכי הנוף והמורשת"

חוג רכיבה לילדים באום אל קוטוף. צילומים: מנסור כבהה

קרן קיימת לישראל מקדמת תכנית אב ארצית לסימון שבילי אופניים ברחבי הארץ. במסגרת התכנית שנבנתה בשנת 2018 חילקה קק"ל את כל היערות בארץ למכלולי רכיבה אזוריים. "המטרה היא ליצור מגוון רחב של מסלולי רכיבה בדרגות קושי שונות שמתאימות לקהלים שונים כמו משפחות ונכים ולא רק למיטיבי רכיבה", מסבירה בלה נודלמן אדריכלית הנוף של מרחב מרכז בקק"ל.

עלות פיתוח מסלול הרכיבה של סינגל אום אל קוטוף: 1.2 מיליון שקלים

בהתאם לתכנית, מתכננת קק"ל לפתח סינגלים במרחב מצר-מענית חריש. "סינגל" הוא שביל רכיבה צר לאופני שטח שמאפשר רכיבה רק לרוכב אחד ומצוי, בדרך כלל, עמוק בלב השטח. "המסלולים מתייחסים ליער עירון וחולשים על כל שטחי קק"ל, היערות והחורשות, במרחב הגדול הזה", אומרת נודלמן.

"כרגע אנו פועלים להכנת תכנון מפורט לביצוע עד סוף השנה הנוכחית של מסלול אחד מתוך המכלול כולו, והכוונה למסלול סובב יער עירון או בשמו האחר 'סינגל סובב אום אל קוטוף'. מטרת המסלול היא לייצר חיבור בין שטחי הטבע הערכיים והייחודיים המצויים בחבל ארץ זה לבין התושבים והקהילות באזור". לדברי נודלמן עלות פיתוח מסלול הרכיבה של סינגל אום אל קוטוף נע בסביבות 1.2 מיליון שקלים והיא מקווה שכבר בתחילת השנה האזרחית החדשה, יוקצה הכסף לביצוע השביל.

רכיבת אופניים צילום: אלון מייזליק
"לייצר חיבור בין שטחי הטבע לבין התושבים". צילום: אלון מייזליק

לחבר את התושבים ליערות

"לתכנית יש מספר מטרות", מסבירה נודלמן. "המטרה שלנו היא לאפשר לרוכבים חווית רכיבה מיטבית ובטיחותית ולשם כך עלינו ליצור תשתיות העונות על הצרכים והרצונות של הרוכבים. בנוסף, הסדרה של התחום תתרום גם לקק"ל ולרשויות המקומיות, לנהל באופן מיטבי את פעילות הרכיבה על אופניים בשטחים הפתוחים".

בקק"ל לא מהססים לומר כי הליך ההסדרה ושידרוג פעילות הרכיבה על אופניים באזור נועדה גם לתרום לשמירה על השטחים הפתוחים באזור מפני סכנת התרחבות העיר חריש צפונה, כמו גם התכניות להכפלת שטח מחצבת ורד, מעבר מסילת הרכבת המזרחית וסלילת כבישים חדשים באזור – תכניות שמאיימות לנגוס בשטחים הפתוחים והירוקים.

סקר קק"ל צילום: יהל פורת לא לתת קרדיט
שטחים ירוקים במרחב סובב חריש. צילום: קק"ל

בדצמבר 2020 ערכה קק"ל סקר אקולוגי מקיף ביערות סובב חריש המדגיש את חשיבות המרחב הפתוח לשמירה על עשרות מיני זוחלים, עופות ויונקים כמו גם עצים נדירים. "חשוב לחבר את התושבים ליערות. חריש מאיימת להתפשט על שטחי טבע ואם זה יקרה זו תהיה בכייה לדורות. יש פה מערכת אקולוגית מדהימה בין הים התיכוני לחלק הצפוני של הארץ והכרמל, והמטרה היא שהתושבים באזור יילחמו איתנו על שמירת הטבע והאזורים הפתוחים", מסכמת נודלמן.

סינגל אום אל קוטוף

על פי התכנית, שכאמור מצויה בשלביה תכנון אחרונים, אורך המסלול המעגלי של סינגל אום אל קוטוף לבדו הוא 22 ק"מ מתוכם 5-6 ק"מ ביער עירון. על פי התכנון המסתמן יהיו לשביל המעגלי מספר נקודות כניסה: מתחנת הדלק דור אלון בכניסה לחריש; תחנת הדלק בעיר שמר; הכניסה למחצבת עין ורד וחיבור נוסף מכפר אום אל קוטוף.

מחצבה ישנה, אמפי קדום, חורשת אלונים ואתרים ארכיאולוגיים

המסלול עובר דרך נקודות ציון מעניינות ביניהן מגדל תצפית קק"ל, חירבת מדר, חירבת עבאס, אמפי ישן וחורשת עצי אלון עתיקים המהווה מוקד משיכה לחובבי הטבע. "מטרת המסלולים השונים היא לחשוף את הרוכבים לטבע ולערכי הנוף והמורשת באתר", אומרת נודלמן ומסבירה כי "בעתיד המטרה היא ששביל הסובב יתחבר גם לשבילי האופניים הקיימים בחריש", עוד היא מוסיפה כי באזור פועלת קהילה חזקה של רוכבי אופניים ומטרת סלילת השבילים היא להרחיב את החיבור לטבע גם לקהלים חדשים. מסלולי הרכיבה גם מותאמים לדרגות קושי שונות החל ממסלולים קלים המיועדים לכל המשפחה, המשך במסלולי רכיבה בדרגת קושי בינונית וכלה במסלולים לרוכבים מיומנים.

בדרך לאום אל קוטוף. צילום: מנסור כבהה

להגיע למקומות לא מוכרים

התכניות לפיתוח האזור לא התעלמו משבילי הסינגלים (שבילי אופניים לרוכב בודד) שנוצרו בצורה פיראטית בשטח. "אזור יער עירון הוא אזור שמרבים לרכוב בו. היות ועד היום לא היתה הסדרה של התחום נוצרו המון שבילי רכיבה שנפרצו מתוך כורח של רוכבים ומטיילים. מדובר בשבילים שאינם בטיחותיים לרוכב. המטרה שלנו היא לבנות שבילים בני קיימא, לתחזק אותם ולשלט אותם לטובת הציבור", מסבירה נודלמן.

"הילדים מגיעים בעזרת האופניים למקומות לא מוכרים, למרות שהם קרובים לכפר". צילום: מנסור כבהה

אחת מקהילות הרכיבה החזקות באזור מצויה באום אל קוטוף. מנסור כבהה הוא מדריך רכיבה לילדים בגילי 9-12. כבהה מברך על תכנית קק"ל לפתח את שבילי הרכיבה בסמוך לכפר. "באום אל קוטוף יש כמה שבילים טובים מאוד לרכיבת אופניים. לפני שנה הגיעו אלינו רוכבים מכל הארץ וכמה רוכבים בחו"ל".

כבהה מדריך זו השנה השלישית בחוג רכיבה לילדי אום אל קוטוף. "הילדים נהנים לראות את הטבע ולהכיר מקומות חדשים. הם מגיעים בעזרת האופניים למקומות לא מוכרים, למרות שהם קרובים לכפר". כבהה מוסיף ומציין כי הוא יודע כי גם בחריש ישנם חוגי רכיבה לילדים ולמבוגרים אבל טרם נוצר קשר בין הפעילים בתחום.

"סיפרו לי שחלק מרוכבי האופניים בחריש הגיעו לבקר בכפר. אהבתי את זה. אני מקווה לקדם שיתופי פעולה עם קהילת רוכבי האופניים הפעילה שם", הוא מסכם.

שביל הולכי רגל למשפחות

גם הולכי הרגל לא יצאו מקופחים. טליה בקר, רכזת קליטת קהל באיזור מנשה והשרון של קק"ל מדווחת כי באזור חירבת עבאס, צפונית-מערבית לחריש, מסומן שביל הליכה של 5.5 קילומטרים.

קק"ל קרן קיימת לישראל שביל הליכה
שבילי הליכה בצפון מערב חריש המותאמים למשפחות ולמיטיבי לכת

"זוהי מערכת של שלושה שבילים השזורים אחד בשני. השביל מחבר בין שלוש כניסות של היער, כניסה מכיוון חריש, כניסה מאום אל קוטוף וממחצבת עירון. השבילים תוכננו על ידי מחלקת תכנון של קק"ל וסומנו על ידי הוועדה לסימון שבילים", מסבירה בקר. לדבריה, רוב השביל כבר מסומן ובימים אלה עוסקים בקק"ל בהכנת שלטי הסבר לשביל המתורגמים לשלוש שפות. "ברגע שהשילוט יהיה במקום, יתקיים אירוע פתיחה ונחנוך את השבילים ביחד עם עיריית חריש, מועצה אזורית מנשה והנהגת אום אל קוטוף. בקר מציינת כי השביל מותאם למשפחות ומיטיבי לכת ואינו מונגש לעגלות. זמן הליכה משוער לסיום המסלול הרגלי נע בין שעתיים-לשלוש.


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה