בונים עיר מקיימת: שני יערות מאכל יוקמו בחריש

בתמונה: יער מאכל שמוקם בפארק החורשות בתל אביב. צילום: נמרוד הוכברג.

פוסט אורח מאת: מעוז לואנץ.

שני יערות מאכל יוקמו בחריש, אחד בפארק העירוני והשני במערב העיר סמוך לכביש 6. כעת מוזמנים התושבים לקחת חלק פעיל בקידום נושא החקלאות העירונית הקהילתית

רבות דובר על הדגש שניתן בחריש על בניית הקהילה וקידומה של העיר כעיר מקיימתהתחום המתפתח של חקלאות עירונית הוטמע בתוכניות של העיר כבר מהרגע הראשון ובמסגרתו מתוכננות גינות קהילתיות, גינה לתושב, יערות מאכל וגינות ציבוריות עם עצי פרי ותכנון בר קיימא מתקדם.

מה היא עיר מקיימת?

קיימות היא היכולת שלנו לדאוג לכך שגם הילדים שלנו והדורות שבאים אחרינו יחיו ברווחה והעולם כמו שאנחנו מכירים אותו ימשיך להתקיים עם רמת חיים דומה. עיר מקיימת היא עיר שמתוכננת ומנוהלת על פי עקרונות הקיימות, זה נוגע לכל תחומי החיים ונשען על שלושה תחומים מרכזיים: סביבה – כלכלה – קהילה. קיימות זה לא רק איכות הסביבה אלא גם קהילה והקשרים האנושיים שנוצרים ובעזרתם אנחנו מחזקים אחד את השני ויוצרים עולם בטוח יותר עבורנו ועבור ילדינו. במועצה המקומית חריש, הבינו את החשיבות של הנושא ועומלים על מנת לשלב את הקיימות בתכנון ובפיתוח של היישוב. זה מהלך לא מובן מאליו ומגיע על כך שבחים למקבלי ההחלטות, ראש המועצה, מהנדס המועצה ואנשי משרד השיכון.

משרד השיכון והמועצה המקומית עובדים על מנת ליצור את התשתית המתאימה כך שהתושבים שיצטרפו בקרוב יוכלו ליצור ביחד עיר עם חיי קהילה ותרבות תוססים. ה"גביע הקדוש" בתחום הקהילה והקיימות וסימן השאלה הגדול הוא איך יווצר השילוב בין התושבים ובין התשתית שנבנית. לדוגמה – מתוכננות ומוקמות בעיר מספר גינות קהילתיות אך נשאלת השאלה האם התושבים אכן ירימו את הכפפה ויקיימו פעילות קהילתית ותרבותית סביב הגינות הקהילתיות או שהן יישארו כמות שהן עם צמחיה רב שנתית שמתוכננת ומיושמת על ידי משרד השיכון.

מה זה יער מאכל?

יער מאכל הינו שיטה לתכנון שטחים פתוחים אשר נשענת על עקרונות ודפוסים שקיימים ביערות ובחורשים, מתוך ההבנה כי מערכות אלה הן בנות קיימא. הן קיימות לאורך מאות שנים, הן משגשגות ומספקות מזון. יער מאכל מהווה מערכת חקלאית יצרנית של מזון בריא ומקומי לבני אדם, בשילוב שיקום השירותים האקולוגיים של המערכת האקולוגית הטבעית. יער מאכל בעיר מספק גם צרכים נוספים כמו מקום ליצירת חיבורים והתכנסות עבור הקהילה ומרכז חינוכי שמנחיל ידע חשוב לכל הגילאים.

יערות מאכל קהילתיים בחריש

כיום נמצאים בשלבי תכנון שני יערות מאכל בחריש, אחד בפארק העירוני והשני במערב העיר סמוך לכביש 6. התכנון והביצוע הם באחריות משרד השיכון ובהמשך ההתחזוקה השוטפת תהיה באחריות אגף שפע של המועצה המקומית. צורת הביצוע הזאת אכן מביאה מוצר מוגמר אך התושבים לא לוקחים חלק באף אחד מהשלבים ולכן נשארים בעמדה של צרכנים לא מעורבים שמקבלים שירותים מהמועצה (או ממשרד השיכון). המצב עלול להיות כזה שהקהילה לא תתגבש ולא יהיה ביער המאכל "לב" שנוצר כתוצאה מהאכפתיות ותשומת הלב שניתנות מתושבי המקום וכך לא תנוצל האפשרות ליצור ולחזק את הקהילה, לקדם וליישם ערכי קיימות.

המפתח להצלחה – מעורבות של הקהילה

מניסיון שהצטבר בערים אחרות שבהם הוקמו ומוקמים בימים אלה יערות מאכל כמו תל אביב, ירושלים ובנימינה השלב הראשון הוא לאגד קבוצת פעילים שרוצים לקדם את הנושא. בערים אלה לא היה את משרד השיכון שיתכנן ויבצע ולכן שילוב התושבים היה הכרחי ואכן יצר קבוצה של תושבים אכפתיים שמקדמת את הנושא. היתרונות בשיתוף ועירוב של הציבור הם בין השאר:

  • חיבור בין תושבים שרוצים לקדם נושאים של קיימות.
  • יצירה וחיזוק של קבוצת פעילים שיוצרת סינרגיה מתוך שיתוף הפעולה ביניהם.
  • לקיחת אחריות של התושבים על המרחב הציבורי.
  • מעבר ממצב של צרכני שירותים למצב של ציבור מעורב ואיכפתי שרוצה בטובת כלל העיר.
  • אפשרות לערב קבוצות מגילאים ומגזרים שונים.

בגלל המצב המיוחד בחריש שבו הקמת שטחי הציבור היא באחריות משרד השיכון יש לתכנן ולתפור תוכנית שתתאים לכך ותצליח לערב ולשתף תושבים בלי להאט או לפגוע בלוחות הזמנים שמוכתבים על ידי משרד השיכון. הדרך לכך הינה ביצוע של קורס ביערות מאכל שמעביר ידע מקצועי בתחום יערות מאכל וייצר את הפלטפורמה לחיבור בין התושבים.

איך מקדמים את הנושא בחריש?

תושבי חריש מוזמנים להצטרף ולקחת חלק בקורס מבוא ליערות מאכל קהילתיים שמתחיל ביום ראשון 5 בפברואר. הקורס בן 10 מפגשים, 8 מפגשים בימי ראשון בערב ושני סיורים בימי שישי בבוקר. בעזרת תמיכה שהתקבלה מקרן שלי הקורס יהיה מסובסד ויאפשר לכל תושב שירצה לבוא ולהשתתף. ביצוע הקורס הוא שלב ראשון והתנעה של הנושא, כשהמטרה המרכזית שלו היא ליצור קבוצה של פעילים שמעוניינים לפעול יחד על מנת להגשים בצורה הטובה ביותר את יערות המאכל וגם לקדם בהמשך את נושא החקלאות העירונית הקהילתית.

להרשמה לקורס יש ליצור קשר עם מעוז – 052-5014425. קישור לאירוע בפייסבוק.

 

פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה