קופות החולים מרחיבות את פעילותן בחריש ומרפאות חדשות צפויות להיפתח

כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית – פועלות כבר מספר שנים בחריש, צומחות ומרחיבות את היקף השירותים הניתנים למבוטחיהן במקביל לגידול האוכלוסיה בעיר. אילו שירותים מספקת כל קופה, מה עומד להיפתח בקרוב ואילו שירותים חשובים עדיין חסרים?


MORE חריש

לוח דירות חריש


כעיר עם כ-40,000 תושבים נדרשת חריש למענים רפואיים מגוונים ורחבים בשגרה ובחירום. בחריש פועלות ארבע קופות חולים והן צומחות עם הגידול באוכלוסיה ומרחיבות בהתאם את היקף השירותים הניתנים למבוטחיהן. לרפואת המשפחה בקהילה, נוספו בשנים האחרונות שירותי רפואה מקצועית ורפואה יועצת והורחבו שיתופי הפעולה של הקופות עם המכונים הפרטיים המקומיים. עם זאת, עדיין קיימים שירותים רפואיים חשובים שחסרים. אלו שירותים מעניקה כל אחת מהקופות, ועבור אלו שירותים נדרשים תושבי העיר להרחיק לערים בסביבה?

כללית: בקרוב ייפתחו שתי מרפאות חדשות

על פי נתוני ביטוח לאומי, התפלגות המבוטחים בחריש בין ארבע הקופות הפועלות בארץ, דומה להתפלגות הארצית. על פי נתונים אלה, כללית היא הקופה הגדולה בעיר המעניקה שירותי רפואה לכ-49% מכלל המבוטחים בחריש.

התפלגות מבוטחי קופות חולים בחריש - דצמבר 2022לכללית שלוש מרפאות הממוקמות שלושתן בשדרה המרכזית בעיר: מרפאת 'חריש' הוותיקה בדרך ארץ 52 הכוללת גם בית מרקחת, מרפאת השדרה בדרך ארץ 53, ומרפאת דרך ארץ בדרך ארץ 61.

במרפאות השונות מספקת כללית ללקוחותיה בחריש מגוון שירותים טיפולים וייעוץ של שירותי רפואת משפחה וילדים יחד עם רפואה יועצת ומקצועית בתחומי: אורתופדיה, נשים, עור, עיניים, כירורגיה ילדים וכן שירותים בתחום התפתחות הילד.

טיפת חלב כללית בחריש
טיפת חלב כללית בחריש

כללית מפעילה מרפאת טיפת חלב, ומקיימת הסדרים עם מכון שמיעה ודיבור, והסדר טיפולי שיניים לבני 18 ומעלה. למען שירות מהיר וזמין מפעילה כללית בחריש שירות וואטסאפ מרפאתי המאפשר התקשרות למרפאות באמצעות יישומון וואטסאפ.

מכללית נמסר, כי בחודשים הקרובים מתוכננת להיפתח מרפאה עצמאית בשכונת בצוותא. בנוסף, בקניון מור בעיר, המצוי בבנייה, צפויה כללית להקים מרכז רפואי בשטח של כ- 1,800 מ"ר הכולל רפואה ראשונית, נשים, רפואה יועצת, התפתחות הילד, מרפאה נוירולוגית (קשב וריכוז), עובדת סוציאלית וטיפת חלב.

מרפאת הכללית בחריש
סניף קופת חולים כללית ברחוב דרך ארץ 52

"אנו מרחיבים את השירותים בעיר חריש בהתאם לצרכים המשתנים והגידול באוכלוסייה", מסביר ד"ר ארז ליבל, מנהל מחוז שרון-שומרון של כללית. "כללית היא ארגון הבריאות הגדול במדינה וגם בחריש. אנו מעניקים לתושבים שירותים מגוונים בכל התחומים והכל נגיש וקרוב לבית".

כלל קופות החולים בעיר פועלים בהסכם קונסיגנציה עם בית המרקחת של 'סופר-פארם' הפועל בעיר עד שעות הערב המאוחרות ופעיל גם בסופי השבוע.

מכבי: בקרוב יפתח סניף מכבי דנט

במרפאות מכבי חברים כיום כ-28.6% מכלל המבוטחים בחריש והיא הקופה השנייה בגודלה בעיר. מכבי מפעילה בחריש מרפאה בדרך ארץ 52, טיפת חלב, ובית מרקחת. למכבי בחריש שרותי רפואת ילדים, משפחה ונשים. בקופת החולים מכבי מדגישים כי כל הרופאים הפועלים בעיר הינם רופאים מומחים.

קופת חולים מכבי
מרפאת מכבי: דרך ארץ 52

בתחום הפרא-רפואי מספקת מכבי בחריש שירותים שונים כגון: דיאטנית, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, פיזיו רצפת אגן, פיזיו התפתחותי ועובדת סוציאלית.

שירותים נוספים שמעניקה מכבי למבוטחי הם בדיקות אופטיקה ושמיעה במסגרת הסדרים עם עסקים מקומיים, הידרותרפיה בהסדר מול מפעיל מקיבוץ ברקאי, וכן את תוכנית "מכבי אקטיבי",  תוכנית ייחודית המיועדת לילדים ונוער עם עודף משקל מגיל 6 ועד גיל 16.

בקופת חולים מכבי נערכים לפתיחת מרכז רפואי גדול בשטח של כ- 2000 מ"ר, במרכז המסחרי 'מור בעיר' שנמצא בשלבי בנייה סופיים. המרכז הרפואי יכלול לצד הרחבת שירותי הרפואה היועצת למבוטחיה גם לראשונה טיפולי שיניים של ׳מכבי דנט׳, מכון פיזיותרפיה, מכון התפתחות הילד, שירות סקירות אולטראסאונד, שירות גסטרו ואורתופדיה ילדים.

'MORE בעיר מרכז מסחרי מור
בקרוב: טיפולי שיניים של ׳מכבי דנט׳, מכון פיזיותרפיה, מכון התפתחות הילד ושירות סקירות אולטראסאונד

"מאז נפתחה המרפאה הראשונה לפני כ-5 שנים, כל הזמן יש הרחבה של השירותים ושל כוח האדם הרפואי בחריש", מציינת מיטל כהן, מנהלת מכבי בחריש. "לצד הגדילה המשמעותית באוכלוסיות העיר שדורשת הגדלת מענים, זיהינו כי יש לשים דגש מיוחד להרכב האוכלוסיה ולעובדה שכמחצית מתושבי העיר הם בני 18-0.
"למכבי המגוון הגדול ביותר של רפואת מומחים בעיר – קרדיולוגיה, עור, עיניים, אף אוזן גרון, אורולוגיה, אורתופדיה וכירורגיה", מציינת כהן. "התאמה נוספת שביצענו לאור ניתוח האוכלוסיה המקומית הוא מתן שירותי מעבדה בשעות הערב והוא ייחודי לחריש. זיהינו כי חריש היא עיר שינה שבה מרבית מתושבי העיר עובדים מחוץ לעיר, וסיפקנו להם את האפשרות לבצע בדיקות דם בעיר במעבדה מקומית".
עוד משתפת כהן כי במהלך השנה תפתח מכבי מרפאה נוספת בשדרות ההגשמה וגם בה ינתנו שרותי רפואת ילדים, משפחה ונשים. ״החשיבה היתה להנגיש שירותי רפואה לתושבי הפרחים ובצוותא במרחק הליכה", מציינת כהן.

מאוחדת: הרחבת השירותים בסניף בצוותא

על פי נתוני הביטוח הלאומי כ-14.2% מכלל המבוטחים בחריש חברים בקופת החולים מאוחדת, מה שמציב אותה כקופה השלישית בגודלה בעיר. השירותים שמעניקה הקופה למטופליה בעיר ניתנים במרפאה מרכזית אחת בדרך ארץ 32 ובשלוחה נוספת בשכונת בצוותא שנפתחה לפני מספר חודשים.

מרפאת מאוחדת: דרך ארץ 32

במרפאת דרך ארץ, המשמשת גם כמרפאה להכשרת מתמחים, ניתנים למבוטחי מאוחדת שירותי רפואת ילדים, נשים ומשפחה וכן שירותי רפואה מקצועית במגוון תחומים.

עוד מספקת מאוחדת בעיר מגוון שירותי התפתחות הילד כגון קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, פיזותרפיה התפתחותית, עו"ס התפתחותית, ומעניקה קשת של מענים להריוניות בדמות: מכון אולטראסאונד לנשים גניקולוגי ומיילדותי, מוניטור עוברי ובדיקות סקר גנטי.

בשלוחת "בצוותא" ניתנים שירותי רפואת משפחה וילדים, אחיות ושירותי מעבדה וממאוחדת נמסר כי בעתיד הקרוב צפויים להתרחב השירותים הרפואיים גם בשלוחה זו.

"בשנים האחרונות חריש חווה צמיחה דמוגרפית מרשימה. קופ"ח מאוחדת פועלת כל העת במטרה להמשיך ולספק מענה הולם לצרכים הרפואיים של מבוטחינו תוך שימת דגש על מקצועיות וזמינות גבוהה", מדגישה רעות כהן, מנהלת מרפאת חריש. "נמשיך להוביל ולהתפתח לטובת אוכלוסיית חריש ובעתיד צפויים להתווסף מגוון רחב של שירותים לכלל אוכלוסיות העיר".

לאומית: מרפאה חדשה בצוותא

על פי נתוני ביטוח לאומי כ-8.3% מכלל המבוטחים בחריש חברים בקופת חולים לאומית וזוכים לצד שירותי רפואת משפחה, נשים וילדים ובית מרקחת מקומי, גם לשירותי רפואה יועצת. הקופה, שהיא הקטנה ביותר במספר המטופלים המשוייכים אליה, מספקת שירותי טיפת חלב, סיעוד ומעבדה, מכון מקומי לבדיקות אולטראסאונד לנשים בהיריון וכן שירותי פסיכותרפיה.

קופת חולים לאומית
מרפאת קופ"ח לאומית: דרך ארץ 39

בתחום התפתחות הילד מעניקה לאומית בחריש מענה בתחומי ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, תרפיה באומנות וטיפולי פיזיותרפיה לילדים.

"מרפאת לאומית בחריש מעניקה כיום מגוון רחב של שירותים, כולל שירותי רפואה יועצת לצד לא מעט הסכמים והסדרים עם ספקים בתחום הבריאות הפועלים בחריש כגון מכוני שמיעה ואופטיקה, רופאי שיניים בהסדר ומכוני פיזיותרפיה", מציינת שולי ביטון, מנהלת אזור נתניה-חפר בלאומית. עוד משתפת ביטון, כי לאומית מקיימת בעיר מעת ולעת סדנאות והרצאות ללקוחותיה.

ללאומית מרפאה אחת בעיר בכתובת דרך ארץ 39 וביטון מעדכנת כי במהלך השנה הקרובה תפתח קופ"ח לאומית מרפאה נוספת בשכונת בצוותא: "המטרה שלנו היא כמובן לתת מגוון רחב ככל הניתן לתושבים בתוך העיר", היא מסכמת.

אין מענה לרפואת חרום

לצד ההתפתחות המבורכת, ישנם עדיין מספר תחומים בהם המענה הרפואי בעיר עדיין חסר, ביניהם ניתן למנות מרפאות אסתטיקה, בדיקות לנשים בהיריון, מכוני דימות מתקדמים, רפואה משלימה ומרפאות שיניים של קופות החולים.

מרכז הדס
מרכז הדס בשדרת ההגשמה. פועל עד 23:00 בלבד

המענה בחירום גם הוא מצומצם יחסית ונשען בחלק ניכר מהזמן על ערים אחרות. המוקד הרפואי ׳הדס׳, שנפתח בעיר בשלהי 2019, הוא הכתובת היחידה למענה רפואי ראשוני דחוף ומציל חיים מעבר לשעות פעילות המרפאות.

לקופות החולים כללית, מכבי ולאומית קיימים הסדרים עם המוקד הרפואי הדס הממוקם בשדרות ההגשמה 22. לקוחות כללית בעיר נהנים כיום מהשתתפות (סבסוד) גבוהה יותר של הקופה בשבתות וחגים ביחס לקופות האחרות.

עם זאת, לאחר השעה 23:00 בלילה ועד לשעות הבוקר, אין כל מענה רפואי זמין בחריש והתושבים בעיר נאלצים לפנות למרכזים הרפואים בסביבה, הקרוב מביניהם הוא הלל יפה בחדרה.

חדר המיון הכי קרוב: הלל יפה חדרה

חדר המיון במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, משרת כיום אוכלוסייה המונה מעל 500 אלף תושבים וצפויה להכפיל עצמה, כך על פי הערכת ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל המרכז הרפואי, לכמיליון תושבים במרחב הקיים משנת 2040 ואילך. בנתון זה נכלל צפי הצמיחה ביישוב חריש. ד"ר דודקביץ וראש העיר, יצחק קשת, אף נפגשו בעבר יחד עם הנהלת בית החולים על מנת לשמוע את צרכי הקהילה ולקדם מיזמים משותפים.

הלל יפה
הלל יפה חדרה. צילום: דוברות בית החולים

ומה צפוי בעתיד?

נכון להיום, ההיתכנות להקמת מרכז רפואי נוסף במרחב שבין עפולה לחדרה היא נמוכה. עם זאת בראיה צופה פני עתיד, יש מי ששואף ומכוון להקמת מרכז רפואי בחריש. אחד מסעיפי תוכנית המתאר לחריש שאושרה בשבוע שעבר, עסק בקידום שירותי הרפואה העתידיים בעיר. במסגרת התוכנית שאושרה הוקצה בפאתי שכונת מעו"ף, שטח עבור בית חולים וקמפוס רפואי ואקדמאי.

תוכנית מתאר
A2 (סגול בהיר) תוכנית להקמת בית חולים וקמפוס רפואי. מתוך תוכנית המתאר

המהלך הושג לאחר משא ומתן עם משרד הבריאות להכנסת חריש לתוכנית המתאר הארצית לבינוי מוסדות בריאות חדשים בישראל. קריית הבריאות העתידית המוצעת צפויה לכלול מגורים ייחודיים המתאימים לסטודנטים ולסגל הרפואי, אך כאמור מדובר בתוכניות ארוכות טווח, שספק אם ישומן יסתיים בעשור הקרוב.

לקריאה נוספת: חריש 2040: מרכז רפואי בשכונת מעו"ף, מדרחוב בדרך ארץ


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים